رتبه ۶۴ ایران در حوزه لجستیک، مناسب نیست

رتبه ۶۴ ایران در حوزه لجستیک، مناسب نیست
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 28 آذر 1398

دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران:

رتبه ۶۴ ایران در حوزه لجستیک، مناسب نیست

 

دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران گفت: جایگاه لجستیکی ایران دارای رشد صعودی بوده و با ۳۲ پله ارتقا به جایگاه ۶۴ دست یافته‌ایم اما همچنان این رتبه نیز مناسب و ایده آل ایران و ظرفیت هایش نیست.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «مسعود پل‌مه»، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در اولین همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در مسیر توسعه اقتصادی گفت: ایران در زمره معدود کشورهایی است که موقعیت استثنایی در منطقه و حتی جهان دارد و به طور بالقوه یک کشور تجاری- لجستیکی به شمار می‌آید. جایگاه ایران در این حوزه رشدی صعودی داشته و با ۳۲ پله ارتقا به رتبه ۶۴ دست یافته‌ایم اما این جایگاه به لحاظ عملکرد لجستیکی با آنکه مناسب و ایده آل ایران است اما فاصله بسیاری با ظرفیت های این کشور دارد.

وی به مهم ترین مزیت های مطلق و رقابتی ایران در حوزه ترانزیت گریزی زد و گفت: موقعیت سوق الجیشی ایران در نقشه خاورمیانه از نظر قابلیت تبدیل به یک هاب لجستیکی، ارتباط زمینی دریایی و نیز همسایگی با ۱۵ کشور، وجود عقبه مواصلاتی ۱۲ کشور محصور در خشکی که متکی به دسترسی سرزمینی از ایران هستند، وابستگی اقتصادی کشورهای مشترک‌المنافع حوزه CIS و حوزه قفقاز به آبراه‌های آزاد از طریق خاک ایران، توجه ویژه به اهمیت نقش سیاسی و اقتصادی کشور روسیه در در معادلات و موازنه بین المللی و استراتژیک بودن دسترسی این کشور به آب راه های آزاد از طریق ایران و وجود تمامی زیرساخت های پایه لجستیکی در کشورمان؛ مزیت های مطلق و رقابتی ما را شکل می‌دهند.

وی اظهار کرد: طبق برآوردهای مستند ۹۰ درصد زمان گردش کالا در فرآیند های لجستیکی طی می‌شود و این چرخش نشانگر نقش بسیار زیاد لجستیک در مبادله کالاها و به خصوص رقابت‌پذیری بنگاه‌های لجستیکی در بازار های جهانی است. خدمات لجستیکی زمانی کارآمد است که امکان ارسال و دریافت کالا با بالاترین قابلیت اطمینان در طراحی شبکه، دسترسی به تمامی فرایندهای ارزش افزوده با کمترین میزان تأخیر، کاهش هزینه و حداقل ترین میزان آسیب دیدگی را فراهم کند.

پل‌مه تصریح کرد: براساس آخرین گزارش بانک جهانی، ایران در زمره کشورهای با عملکرد نسبی لجستیکی طبقه‌بندی می‌شود این گروه عمدتاً شامل کشورهایی با درآمد متوسط و پایین است که با محدودیت های لجستیکی به ویژه در بعد قوانین مواجه هستند این در حالی است که رقبای لجستیکی ایران در منطقه مثل امارات با رتبه ۱۱ و قطر با رتبه ۳۰ در گروه کشورهای برتر قرار دارند و ترکیه با رتبه ۴۶ در گروه کشورهای لجستیکی منسجم و پایدار قرار گرفته‌اند. 

وی افزود: بهترین رتبه ایران در میان شش زیر شاخص عملکرد لجستیکی رتبه ۶۰ در تحویل به موقع کالا است و پایین‌ترین رتبه‌ها در میان این زیر شاخص ها متعلق به توانایی در تعقیب و ردیابی کالاها با رتبه ۸۵ و رتبه ۷۱ کارایی فرآیندهای ترخیص است.

پل مه یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد که صنعت ترانزیت ایران در منطقه تنزل شدیدی داشته و اثبات این موضوع رتبه ۶ کشور قزاقستان در صادرات گندم و رتبه یک آن در صادرات آرد به کشورهای جنوبی خلیج فارس است اما سهم ایران در ترانزیت گندم و آرد این کشور هیچ است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی