ترانزیت یکی از عناصر کلیدی و زیربناهای توسعه اقتصادی است

ترانزیت یکی از عناصر کلیدی و زیربناهای توسعه اقتصادی است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 28 آذر 1398

عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد:

ترانزیت یکی از عناصر کلیدی و زیربناهای توسعه اقتصادی است

اولین همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در مسیر توسعه اقتصادی با حضور جمعی از فعالان این عرصه، مسئولان استانی و ملی در اتاق مشهد آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، محمود امتی، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد و نایب رئیس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی، هدف از برگزاری این همایش را دریافت نظرات و پیشنهادات و انتقادهای مربوط به ترانزیت در دو سه دهه اخیر دانست که به صورت جزیره ای و پراکنده بدان پرداخته می شده و عنوان کرد: نتوانسته ایم بهره لازم را از نظرات در این حوزه را ببریم و امروز جمع شده ایم تا مشکلات و راهکارها در این عرصه را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

امتی به اهمیت ترانزیت اشاره کرد و گفت: ترانزیت یکی از عناصر کلیدی و زیربناهای توسعه اقتصادی است و از این منظر، کشورهای صنعتی و توسعه یافته به حمل و نقل اهمیت زیادی می دهند. در این کشورها سهم خدمات از تولید بیشتر است و حمل و نقل در زمره یکی از همان خدمات است.

وی با بیان اینکه مصادیق موفقی در ترانزیت دنیا داریم، افزود: بعد از پیوستن آلمان غربی به شرقی، اولین اقدام ایجاد بیش از 18 هزار کیلومتر اتوبان و جاده در آن کشور بود چون آلمانی ها به اهمیت حمل و نقل پی برده اند و دریافته اند که برای رشد صنعت خود ناگزیر از انجام این کار هستند.

نایب رئیس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: ترکیه نیز با برنامه ریزی روی حمل و نقل خود و تدوین یک نظام جامع مدون، امروز به رتبه اول صدور کارنه تیر در دنیا رسیده و با تشکیل شرکت های مختلف برای حمل محصولات صادراتی خود، علاوه بر استفاده و بهره برداری از خدمات ترانزیتی، کالاهایش را به سرعت به آسیای میانه و اروپا ارسال می کند و در کنار آن هم بخش خصوصی مقتدری شکل گرفته که سهم زیادی از درآمد ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

وی از چین به عنوان یکی دیگر از کشورهای موفق در بخش ترانزیت نام برد و گفت: این کشور به دنبال آن است تا محصولات خود را سریع تر به کشورهای دیگر برساند و مواد اولیه و انرژی را هم نیز از این مسیر وارد کند و در نهایت از این ظرفیت،  به دنبال آن است تا گزینه های جایگزین هم در دنیا داشته باشد.

*فرصتی که کم‌رنگ دیده شد

امتی از بی توجهی به جاده ابریشم به عنوان یکی از پتانسیل های ترانزیتی کشور انتقاد و اظهار کرد: مسیر چند هزار ساله جاده ابریشم در کشور ما کم رنگ دیده شده و مسیرهای دیگر رشد بیشتری داشته اند. این مسیر باید بار دیگر مورد توجه ویژه ای قرار بگیرد.

وی افزود: به باور کارشناسان، ترانزیت بعد از نفت و گردشگری مزیت اقتصادی کشور ماست؛ ما در تلاقی کریدورهای بین المللی غرب به شرق و شمال به جنوب قرار داریم اما متاسفانه آن طور که باید از این صنعت و فرصت بهره نبرده ایم.

*چهار دغدغه؛ چهار محور

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد با اشاره به محورهای این همایش گفت: محور اول بحث اهمیت حمل و نقل و ترانزیت است. بحث افزایش درآمد ناخالص داخلی از ترانزیت، توسعه و رشد ناوگان کشور به تبع از ترانزیت، افزایش امنیت ملی و سهم ایران در مناسبات اقتصادی و سیاسی کشورهای همسایه در این محور قرار می گیرد؛ هر چقدر ترانزیت را توسعه دهیم به همان نسبت میزان چانه زنی ما در دنیا افزایش می یابد. مراوده تجاری ما با کشورهای خارجی بیشتر شده و مال التجاره و سرمایه گذاری آن ها نیز در کشور رشد می یابد. دیدگاه دوم این است که هر چقدر ترانزیت توسعه یابد، اشتغالزایی و تحرکات اقتصادی در مرزها و بنادر افزایش پیدا می کند.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات کنونی ما این است که در بحث حمل و نقل و صادرات به کشورهای آسیای میانه، عراق و افغانستان با چالش مواجه هستیم؛ اگر یک حمل و نقل بین المللی قوی و مقتدری داشته باشیم، این صنعت مهم ترین پشتوانه حمل ارزان و سریع محصولات صادراتی ما خواهد بود و در کنار آن صنایع دیگر ما نیز شکوفا خواهد شد. در صورت توسعه ترانزیت، 70 تا 80 هزار ناوگان به کشور اضافه خواهد شد و این تحولی عظیم را در اقتصاد ما به دنبال خواهد داشت.

امتی خاطرنشان کرد: توسعه بنادر پایانه های مرزی و زیرساخت های جاده ها نیز نتیجه دیگری از توسعه ترانزیت است. با توسعه این صنعت، شاهد آبادانی و گسترش این مراکز خواهیم بود.

وی درباره کاهش و تغییر مسیر ترانزیت و عدم شکل گیری شرکت های قوی در این حوزه گفت: کارشناسان مهم ترین عامل ناکامی را عدم تدوین یک نظام جامع در حوزه ترانزیت می‌دانند؛ ما یک چارچوب کلی برای این موضوع نداشته ایم و بر همین اساس، محور دوم همایش درباره «قوانین و مقررات مخل در حوزه ترانزیت و چالش های پیش رو» است.

امتی از تعدد سازمان های دخیل و نقش متولی واحد در حوزه ترانزیت به عنوان محور سوم همایش نام برد و گفت: فقدان مدیریت واحد باعث شده تا در بسیاری از مرزها در خصوص روند ترانزیت دچار کشمکش بین نهادها، ارگان ها و سازمان های مختلف باشیم. در این قسمت متاسفانه ضعیف عمل شده است.

وی گفت: «نقش دانشگاه و مجامع علمی» در توسعه ترانزیت چهارمین محور این همایش است. عدم دخالت مجامع علمی و دانشگاه ها و دریافت نظرات کارشناسی از این بخش ها یکی از مشکلات امروز صنعت ترانزیت به شمار می آید.

سئول نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد  از نبود دیپلماسی قوی برای پرداختن به حمل و نقل و نیز گران بودن ناوگان جدید و فرسودگی ناوگان موجود، به عنوان دیگر دغدغه های مهم مهم صنعت حمل و نقل و ترانزیت نام برد.

وی با بیان اینکه واگذاری حمل محمولات داخلی به ناوگان خارجی یکی از مشکلات امروز ماست، از نیروی انسانی و منابع مالی به عنوان دو بال توسعه نام برد و گفت: ما هر دو این خصوصیات را داریم اما مجال استفاده مناسب از آنها را نداریم.

امتی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه اقتصادی و سیاسی و بین المللی از مسیر ترانزیت است و امیدواریم نتایج این همایش به توسعه این بخش بینجامد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی