برگزاري کميسيون تجارت

برگزاري کميسيون تجارت
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : 159

 جوايز صادراتي سال 91 به صورت يارانه هاي غير مستقيم پرداخت مي شود

در حاليکه معاون اول رياست محترم جمهوري در بيست و نهم مهرماه 1390 (روز ملي صادرات) اعلام کرده بودند که جوايز صادراتي سالهاي گذشته از اول آبان ماه پرداخت مي شود اما با گذشت بيش از هفت ماه از زمان وعده جناب آقاي رحيمي هنوز جوايز صادراتي معوقه سالي قبل دور نيز به طور کامل پرداخت نشده است.

سال 91 جايزه صادراتي پرداخت نخواهد شد

در اين رابطه محمد حسين روشنک رئيس کميسيون تجارت اتاق بازرگاني و صنايع و معادن و کشاورزي خراسان رضوي اظهار داشت اگر مسئولان وعده پرداخت جوايز صادراتي ندهند ما نيز اعتراضي نداريم. اما اگر وعده دادند و صادرکننده آنرا بعنوان در آمد خود محاسبه کرد بايد پرداخت کنند.

محمدحسين روشنک افزود: اينکه مسئولان همواره اعلام مي کنند جوايز صادراتي پرداخت   مي کنيم اگر به وعده خود عمل نکنند جاي گلايه و اعتراض دارد.

وي همچنين با اشاره به اينکه خبر رسيده ، احتمالا در سال 91 جايزه اي به صادرکنندگان پرداخت نخواهد شد. گفت اينکه گفته شده براي سال 89 و 90 حاکثر 2% جايزه صادراتي پرداخت مي شود بر خلاف تعهدات اعلام شده بود و مورد قبول نيست. بايد همان درصدي که از قبل گفته شده پرداخت شود لاکن براي سال 91 ما درخواست داريم اين مطلب بصورت رسمي و واضح اعلام شود تا صادرکنندگان تکليف خود را بدانند.

افزايش تعرفه واردات به مفهوم حمايت از توليد داخلي نيست

وي در ادامه به نامگذاري سال جاري توسط مقام معظم رهبري اشاره کرد و افزود: اين نامگذاري براي فعالان اقتصادي بخش خصوصي بسيار خوشحال کننده بود.

وي اظهار اميدواري کرد با اجراي فرمان مقام معظم رهبري توسط همه سال 91 به لحاظ ساختاري و برنامه ريزي در جهت حمايت از کار و سرمايه ايراني نيز نتيجه خوبي در بر داشته باشد.

وي همچنين با انتقاد از اينکه دولت مي خواهد سال حمايت از توليد و سرمايه ايراني را با افزايش تعرفه واردات آغاز کند گفت: افزايش تعرفه واردات به مفهوم حمايت از توليد داخلي نيست.

وي خاطر نشان کرد: افزايش تعرفه واردات با شيوه فعلي ضد حمايت از توليد داخلي است مگر اينکه بخش زيادي از درآمدهاي تعرفه به توليد کالاي مشابه اختصاص داده شود.

پيش ببني افزايش قيمت مرغ و تخم مرغ

رئيس کميسيون تجارت اتاق بازرگاني ، صنايع ، معادن و کشاورزي استان در ادامه با اشاره به افزايش قيمت مرغ در کشور اظهار داشت : اقدامات غير کارشناسي شده و عدم برنامه ريزي در سال گذشته منجر به افزايش قيمت مرغ و تخم مرغ شد و اکنون نيز با ابلاغيه غير قانوني دريافت 70 درصدي عوارض صادرات از تخم مرغ ، توليد کنندگان تخم مرغ با زيان شديد مواجه شدند و اين موضوع باعث خواهد شد مجدد شاهد افزايش قيمت اين فرآورده در کشور باشيم.

به گفته وي: اگر به وضعيت فعلي توليدکنندگان رسيدگي نشود ، تا شش ماه آينده تخم مرغ توليد داخل را با قيمت هر کيلو 5 هزار تومان نمي شود خريد.

وي ادامه داد: البته تخم مرغ هاي چيني و هندي که با کود مرغ تغذيه مي شوند با قيمتي مناسب تر در بازار به فروش خواهد رسيد در آن صورت توليد ملي فدا خواهد شد.

وي خاطر نشان کرد: در حال حاظر کنجاله سويا به قيمت هر کيلوگرم 1700 تومان به فروش مي رسد در حالي که همين کنجاله را مي توانند به قيمت هر کيلو 600 تومان از هند وارد کرد.

اجبار واردکنندگان کالا به خريد بيمه و عدم پرداخت خسارت از سوي بيمه ها

محمد حسين روشنک همچنين به اجباري بودن بيمه کالاهاي وارداتي تجار از سوي بانک ها اشاره کرد و گفت : متأسفانه تاکنون حتي يک نفر از واردکنندگان خسارت ديده نتوانسته خسارت خود را از بيمه دريافت کند .

وي افزود : بيمه ها ميليارد ها تومان بابت واردات کالا از بازرگانان دريافت مي کنند اما به هنگام بروز خسارت ، با دلايل و قوانين خاص خود ، حاظر به پرداخت خسارت به تجار نيستند و اصلاً با توجه به اينکه کالا توسط فروشنده تا مقصد بيمه شده است خريد مجدد بيمه لزومي ندارد.

افزايش بي رويه شرکت هاي بازرسي کننده :

وي در ادامه اين جلسه به افزايش تعداد شرکت هاي بازرسي کننده اشاره کرد و گفت : در گذشته نچندان دور تعداد شرکت هاي بازرسي کننده که تجار و بازرگانان به آن ها مراجعه مي کردند در کل کشور سه تا چهار شرکت بود.

به گفته وي متأسفانه در حال حاظر شايد بيش از 200 شرکت بازرسي کننده فعال شده باشد که و هر کدام نيز براي انجام کار پيشنهادات متفاوت و مشکل سازي ارائه مي کنند.

کميته پيگيري اهداف سال حمايت از توليد ملي ، حمايت از کار و سرمايه ايراني

وي همچنين نخستين مصوبه اين کميسيون در سال جاري را تشکيل کميته پيگيري اهداف سال حمايت از توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني در کميسيون تجارت عنوان کرد.

جوايز صادراتي سال 91 به صورت غير مستقيم پرداخت مي شود.

رئيس اتحاديه صادرکنندگان خراسان رضوي نيز در جلسه کميسيون تجارت اظهار داشت : براساس قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه، سازمان توسعه تجارت ايران همه ساله براي تشويق صادرکنندگان به صادرات غير نفتي، متناسب با حجم و نوع صادرات، جوايزي به صادرکنندگان پرداخت مي کند.

مهندس سيادت افزود: امسال قرار است اين جوايز به صورت يارانه هاي مستقيم و به صورت حمايتي ارائه شود.

وي خاطر نشان کرد: احتمالا اين جوايز در سال جاري به صورت تسهيلات بانکي پرداخت         مي شود. وي همچنين با اشاره به کاهش ضرايب جوايز صادراتي افزود: متاسفانه براي اين اقدام نيز هيچ هماهنگي با تشکل هاي اقتصادي فعال صادراتي انجام نگرفته است.

وي با تاکيد بر اينکه طبق قانون پرداخت جوايز صادراتي حق صادرکنندگان است گفت: اين امر در حالي است که سازمان توسعه تجارت متولي پرداخت جوايز صادراتي است به اين مقوله هيچ توجهي ندارد.

معطلي 6 روزه صادرات خشکبار پشت مرز باجگيران

رئيس اتحاديه صادرکنندگان استان در ادامه گفت: در حال حاضر به طور متوسط در مرز باجگيران حدود 6 روز معطلي صادرات خشکبار داريم.

وي تصريح کرد : قبل از سال جاري نيز مکاتباتي با نهاديهاي مرتبط جهت رفع اين مشکل داشتيم که متاسفانه تاکنون اقدامي در جهت برطرف شدن آن انجام نگرفته است.

وي با اشاره به اينکه جداسازي مسير ترانزيت از صادرات در مرز باجگيران مشکل مذکور را برطرف خواهد کرد گفت: در صورت اجرايي شده اين مسئله سرعت صادرات نيز افزايش خواهد يافت.

وي همچنين با تقدير از کاهش 50درصدي تعرفه 150کيلو متري راه آهن گفت : استاندار گمرک و راه آهن استان در سال گذشته همکاري و تعامل خوبي با اين اتحاديه داشتند.

مشکلات مالياتي صادرکنندگان و واردکنندگان

محمد رضا ميخچي عضو کميسيون اتاق بازرگاني استان ورئيس کميسون حمل و نقل نيز در ادامه اين جلسه گفت : اگر به اهداف نام گذاري سال هاي گذشته توجه مي شد قطعاً مشکلات اقتصادي در حال حاظر بسيار کمتر بود.

وي به مشکلات مالياتي صادر کنندگان و واردکنندگان نيز اشاره کرد و گفت : بايد هر چه سريعتر در جهت رفع اين مشکل اقدام شود.

نامبرده از پيگيري تشکيل کميته حمل و نقل ريلي با حمايت مسئولين استان خبر داد و گفت : اميد است مشکل واگن صادرات بر طرف شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی