ضرورت تدبیر در تدوین برنامه­ های عملیاتی حوزه گردشگری با هدف مدیریت چالش‌ها

ضرورت تدبیر در تدوین برنامه­ های عملیاتی حوزه گردشگری با هدف مدیریت چالش‌ها
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 08 آبان 1398

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد مطرح کرد:

ضرورت تدبیر در تدوین برنامه­ های عملیاتی حوزه گردشگری با هدف مدیریت چالش‌ها

 

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان دارای ظرفیت های ارزشمندی در حوزه گردشگری است و پتانسیل های این بخش باید تقویت شوند و ظرفیت های پایداری برای آن ها پیش بینی شود. به همین استناد، تاکید داریم، تدبیر در تدوین برنامه های عملیاتی حوزه گردشگری، تنها راه مدیریت چالش ها در این بخش است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر علیزاده قناد در سومین جلسه این کمیسیون، نقبی به زیرساخت هایی زد که در طول سنوات گذشته در حوزه گردشگری استان فراهم آمده و بسترساز توسعه مطلوبی در این عرصه شده است و بیان کرد: در کنار امکانات مختلف تفریحی و گردشکری، همین حالا 53 درصد از هتل های کشور در مشهد فعال هستند. با این وجود، شرایط فعلی فرصت جذب بیشتر گردشگر را فراهم کرده است و در این راستا باید بکوشیم تا از تمامی ظرفیت های موجود برای این مهم بهره گرفته شود و توامان گام هایی را نیز در مسیر توسعه پایدار این بخش برداریم.

وی ادامه داد: ظرفیت مشورتی و تخصصی کمیسیون گردشگری اتاق مشهد، باید به کمک برنامه ریزی و هدایت‌گری در این عرصه بیاید. در واقع این ساختار قرار است فعالان بخش خصوصی را در کنار هم قرار دهد و هم‌صدایی و همگرایی ایجاد کند.

*افزایش گردشگران ورودی و خروجی کشور در 6 ماهه اول سال 98

در ادامه این جلسه سید محمدرضا هاشمی، دبیر کمیسیون گردشگری اتاق مشهد با ارائه آخرین آمارها در حوزه گردشگری استان و کشور پرداخت و گفت: از تازه‌ترین رویدادهای این حوزه، برگزاری همایش سرمایه گذاری گردشگری منطقه شرق کشور و دومین نشست تخصصی فعالان گردشگری ایران و عمان با حضور فعالان این بخش بوده است.

وی تصریح کرد: در 6 ماه اول سال 1398، آمار گردشگران ورودی و خروج کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. براین اساس، شمار گردشگران ورودی، 4 میلیون و 998 هزار نفر و تعداد گردشگران خروجی 4 میلیون و 258 نفر بوده که نسب به مدت مشابه سال 97، تعداد گردشگران ورودی 26.43 درصد و تعداد گردشگران خروجی 15.95 درصد رشد را نشان می دهد.

دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان در خصوص شکل‌گیری و فعالیت کمیته های تخصصی ذیل این کمیسیون، بیان کرد: کمیته های آموزش و پژوهش، گردشگری سلامت، سرمایه گذاری و توسعه گردشگری و زیارت مصوب شده و تشکیل آنها در دستور کار قرار گرفته است.

*تشریح برنامه ها و اهداف کمیته های تخصصی کمیسیون گردشگری

در ادامه این جلسه ابراهیم محرابی، رئیس کمیته آموزش و پژوهش کمیسیون گردشگری اتاق مشهد، در خصوص اهداف این ساختار، بیان کرد: اهداف این کمیته شامل مسئله یابی، شناسایی مشکلات، ارائه پیشنهادات و راهبردهای عملیاتی، احصاء قوانین و ضوابط مخل، آموزش مباحث مالی، اقتصادی و مدیریتی، تقویت حوزه برندینگ و بررسی و شناسایی نرم افزارهای موردنیاز در حوزه گردشگری است که این موارد در سه بازه زمانی 6 ماهه برنامه ریزی و اجرایی می شوند.

وی در خصوص لیست عناوین پژوهشی پیشنهادی نیز بیان کرد: شناسایی تمامی قوانین گردشگری و احصاء موارد مخل آن، تهیه آلبومی از مطالعات و پژوهش های صورت گرفته در حوزه گردشگی مشهد و استان در دستگاه های مختلف مرتبط، بررسی راهکارهای نحوه هدایت سرمایه های سرگردان و خرد جامعه به سمت عرصه های دارای بهره وری در بخش گردشگری، بررسی راهکارهای علمی و روش های روز دنیا برای احصاء آمار زائران و گردشگران در ایام مختلف سال، نحوه تعامل با رسانه های جمعی به منظور فرهنگ سازی برای جامعه در راستای تغییر الگوی سفر و مدیریت قبل از سفر مردم، به دست آوردن هزینه تمام شده هر تخت در واحدهای اقامتی مختلف برای رسیدن به قیمت یک سفر ارزان و ... بعضی از این موضوعات را شامل می شوند. عناوین متعدد دیگری نیز برای این حوزه پیش بینی شده که آن ها را به کمیسیون ارائه خواهیم کرد و نظرات اعضا را در خصوص آن ها اخذ می کنیم.

محرابی به عناوین و سر فصل های آموزشی پیشنهادی نیز اشاره و عنوان کرد: این بخش نیز شامل آموزش مدیران و بهره برداران واحدهای اقامتی در حوزه مدیریت هزینه ها و استفاده بهینه از ظرفیت ها، نحوه تجهیز زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری رزرو آنلاین و بازاریابی دیجیتالی، آموزش نحوه جذب پرسنل در بخش های مختلف واحدهای اقامتی و شیوه همکاری با مراکز آموزشی و فنی و حرفه ای، ارائه آموزش به پرسنل پذیرش واحدهای اقامتی در راستای افزایش ماندگاری مسافر، نحوه بازاریابی در فضای مجازی به کمک نرم افزارها و اپلیکیشن های مختلف گردشگری، آموزش پرسنل خانه داری واحدهای اقامتی در خصوص برخورد با مشتریان و ارائه راهکارهای تسریع و بهبود خدمات به مسافران و همچنین آموزش مدیران و کارکنان واحد پذیرایی و تولید می شود.

در ادامه این جلسه ناصر غفران رئیس کمیته گردشگری سلامت کمیسیون گردشگری اتاق مشهد نیز در خصوص چشم انداز فعالیت این کمیته، بیان کرد: ما می توانیم با جذب حداکثری همکاری فعالان صنعت گردشگری سلامت در قالب گروه های تخصصی، چالش های این حوزه را احصاء کرده و برای ظرفیت های آن برنامه ریزی کنیم.

وی در خصوص راهبردهای این کمیته گفت: پژوهش و فرآیندسازی در راستای پیگیری اهداف اتاق بازرگانی و کمیسیون گردشگری آن، پیگیری مطالبات همه ذی نفعان در صنعت گردشگری سلامت به منظور توسعه و رشد فعالیت های اقتصادی (به ویژه حمایت از طرح ها و بسته های بین رشته ای در حوزه گردشگری سلامت) و همچنین تلاش برای بهره گیری از ظرفیت فعالان صنعت گردشگری سلامت در عرصه سیاستگذاری و برنامه ریزی، از اهم موضوعات مورد تاکید ما است.

وی در خصوص اهداف کمیته گردشگری سلامت نیز اظهار کرد: این اهداف شامل: شناسایی ظرفیت های گردشگری سلامت استان، ارائه راهکارها و پیشنهادات در جهت افزایش خدمات و توسعه این بخش، برنامه ریزی کوتاه ، میان و بلند مدت در ایجاد زیرساخت های مناسب برای فعالان گردشگری سلامت، ایجاد تعامل در میان تمامی ذی نفعان مرتبط با گردشگری سلامت برای ایجاد هم افزایی بیشتر، بررسی، ارائه مشاوره و تدوین راهکارهای لازم به کمیسیون در موضوعات ارجاعی و جهت طرح در مجامع مختلف نظیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و... می شود.

غفران در خصوص وظایف این کمیته، تصریح کرد: این بخش نیز شامل شناسایی فرصت ها، تهدیدات، آسیب ها، چالش ها، نقاط ضعف و قوت و ظرفیت های موجود است. علاوه بر آن به دنبال تبدیل نقاط ضعف به قدرت و حرکت از سمت تهدیدات به فرصت ها هستیم. همچنین از دیگر اهداف این کمیته، تحقیق بر روی بازارهای هدف و نیازهای ذهنی مخاطبان، کمک به تولید برندهای بین گروهی و ایجاد کنسرسیوم های خدماتی با مشارکت فعالان بخش های مختلف این صنعت است. در کنار آن تلاش خواهیم کرد تا نیازها و زیرساخت های لازم نرم افزاری که مسیر توسعه گروه های تخصصی گردشگری سلامت را همراه می کنند؛ احصاء نماییم. حمایت از سرمایه گذاران و تهیه گزارش های کارشناسی و ارجاع آن به کمیسیون و مراجع مرتبط در جهت جلب حمایت های بیشتر و هماهنگی لازم فی مابین گروه های مختلف در این صنعت، از جمله اهداف ما در این کمیته خواهد بود.

رییس کمیته گردشگری سلامت یادآور شد: به دنبال ایجاد یک کارگروه بین رشته ای نیز هستیم که در آن تورهای بوم گردی و اکوتوریسم، شرکت های خدمات مسافرتی، راهنمایان مجوزدار، سوغات، اقامت، تفریحات و تورهای شهری؛ در ارتباط با موضوع گردشگری سلامت رصد و مباحث آن ها بررسی شود.

در ادامه این جلسه نیز فریدالدین عطار رییس کمیته سرمایه گذاری و توسعه گردشگری این کمیسیون نیز پشت تریبون قرار گرفت و گفت: شهر مشهد که به برکت وجود مضجع شریف حضرت رضا(ع)، دارای جایگاه ویژه ای است؛ همه ساله میزبان خیل میلیونی زائران و گردشگران می شود و در همین راستا، جاذبه های فراوانی نیز برای سرمایه گذاران دارد. 

وی بیان کرد: سرازیر کردن بی برنامه حجم عظیمی از سرمایه گذاری بدون در نظر گرفتن الزامات توسعه، تاثیر منفی بر این صنعت خواهد داشت. و از این منظر، باید نگاهی جامع و توامان کارآمد به این حوزه داشته باشیم تا هدررفت سرمایه ها در این بخش رخ ندهد.

رئیس کمیته سرمایه گذاری و توسعه گردشگری تاکید کرد: سرمایه گذاری در بخش گردشگری تنها به ساخت اقامتگاه خلاصه نمی شود و این ظرفیت ها بایستی به سمت زیرساخت های اساسی چون انرژی، حمل و نقل، راه سازی، کمپ های بین راهی، ساخت شهرک های تفریح و سرگرمی، پمپ بنزین ها و ورزشگاه های مجهز و مدرن  و... هدایت شود.

عطار در خصوص اهداف این کمیته بیان کرد:  تبیین و تعریف خط مشی صحیح سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت تاسیسات گردشگری (با تکیه بر ترتیب و چیدمان بهره برداری از تاسیسات گردشگری)، تعریف ساختار صحیح در حوزه مشاوره به سرمایه گذاران (بر اساس میزان و اندازه سطح سرمایه گذاری مورد نظر و منطبق با واقعیت صنعت گردشگری ایران در مرحله مطالعات و امکان سنجی) و ارائه بهترین گزینه برای به ثمر نشستن تمامی اهداف پروژه، تلاش در جهت آشنایی سرمایه گذاران با نیازهای موجود در شاخه نهایی سرمایه گذاری انجام شده (با هدف ایجاد حداکثری بهره وری در مرحله راه اندازی و تحقق اهداف سرمایه گذاری انجام  شده) و تعریف سرمایه گذاری در حوزه خدمات نوین و... از جمله این اهداف به شمار می آیند.

*ضرورت توجه به حوزه صنایع دستی در اقدامات و برنامه های کمیته های تخصصی

در ادامه این جلسه مژگان ثابت تیموری، نایب رئیس کمیسیون گردشگری به جمع بندی بحث پرداخت. وی با تقدیر از تلاش کمیته های تخصصی ذیل این کمیسیون، بیان کرد: با توجه به مغفول ماندن حوزه صنایع دستی بعنوان رکن اساسی سوغات و جذب سرمایه و نیز خدمات پذیرایی و رستوران مرتبط با حوزه گردشگری، نیاز به ایجاد کارگروه های مرتبط ذیل کمیته‌های مربوطه می باشد. کارگروه طراحی شهری نیز دیل کمیته سرمایه گذاری و توسعه گردشگری ایجاد شود چراکه به منظور ایجاد هر کاربری در حوزه گردشگری نیاز به اطلاع از کاربریهای موجود و طرحهای توسعه شهری می باشد که ضرورت دارد تا دستور کار قرار گیرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی