برگزاری نخستین همایش ملی حمل و نقل و ترانزیت در مشهد

برگزاری نخستین همایش ملی حمل و نقل و ترانزیت در مشهد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 28 شهريور 1398

آذرماه امسال صورت می گیرد:

برگزاری نخستین همایش ملی حمل و نقل و ترانزیت در مشهد

نخستین همایش ملی در این عرصه ملی حمل و نقل و ترانزیت، آذرماه امسال به میزبانی مشهد برگزار می شود.

گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، احمد زمانیان، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد، در نخستین جلسه این کمیسیون تخصصی-مشورتی که با حضور رئیس اتاق ایران برگزار شد، ضمن اعلام این خبر افزود: این رویداد در 28 آذرماه امسال و با حمایت اتاق برگزار خواهد شد.

وی در توضیح محورهای همایش گفت: اهمیت و جایگاه ترانزیت در کشور و مقایسه کشورهای مسیر، فرصت ها و تهدیدهای ترانزیت، بررسی دلایل و راهکارهای جبران خلاء نبود یک متولی مشخص در بخش ترانزیت و حمل و نقل بین المللی و نقش دانشگاه ها و مجامع علمی از جمله محورهای این همایش خواهند بود.

وی در ادامه از اهمیت مشارکت اعضا در جلسات این کمیسیون سخن گفت و افزود: در دوره قبل هر یک از کمیسیونهای اتاق بازرگانی دارای 33 عضو بودند اما در این دوره برابر آیین نامه کمیسیون های اتاق، حداکثر 25 نفر می توانند عضو ثابت باشند.

وی افزود: ترکیب امروز کمیسیون بیشتر از مدیران شرکت های حمل و نقل بین المللی، اتحادیه صادرکنندگان و اتحادیه حق العمل کاران است.

زمانیان از موانع و چالش های حوزه حمل و نقل، روان سازی ترانزیت و نوسازی ناوگان و موارد پیشنهادی اتاق به کمیسیون به عنوان برخی دستورکارهای جلسات آینده این کمیسیون نام برد.

*فعالیت کمیته‌های ریلی، دریایی و جاده ای و ترانزیت برای احصاء مشکلات تخصصی هربخش

محمود امتی، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: رویکرد اتاق در دوره جاری بر مشارکت جویی از فعالان اقتصادی و اعضا تمرکز دارد و طبیعتا این موضوع در کمیسیون ها می تواند نمود زیادی داشته باشد. حمل و نقل از کمیسیون های نسبتا فعال و موفق اتاق در دوره پیشین بوده، اما برای اینکه کمیسیون پویاتری داشته باشیم، از ابتدا برنامه ای که به اتاق ارائه می دهیم باید براساس مشکلات، پیشنهادات و مواضع فعالان حوزه حمل و نقل باشد تا به یک جمع بندی و محصول مطلوب در این زمینه برسیم.

وی تصریح کرد: جامعه حمل و نقل در داخل اتاق به عنوان جامعه ای منسجم و کارآمد شناخته شده و لازم است جلسات یک خروجی داشته باشند تا صنف و جامعه حمل و نقل هم بهره ببرد.

مجید خواجوی، یکی از اعضای انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی نیز گفت: بهتر است موارد مطروحه از سوی فعالان حوزه حمل و نقل به اتاق بازرگانی هم در دستورکارها قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای زبده ای در حوزه حمل و نقل کشورمان فعال هستند که کشف و استفاده از آنها می تواند آثار مطلوبی برای این بخش به دنبال داشته باشد.

بار دیگر تریبون در اختیار زمانیان قرار گرفت و او از پیش بینی سه کمیته در دور جدید فعالیت کمیسیون حمل و نقل اتاق خبر داد و گفت: کمیته‌های ریلی، دریایی و جاده ای و ترانزیت مشکلات بخش های مرتبط با خود را بررسی و به کمیسیون می رسانند.

کمال نوری عضو کمیسیون نیز درخواست کرد افرادی که به عنوان نمایندگان حمل و نقل در اتاق ایران فعالیت می کنند، نمایندگان واقعی این بخش باشند.

وی گفت: مصوبات شورای عالی در خصوص ترانزیت ابلاغ نشده است و که این موضوع می تواند با انتخاب نماینده ای پیگیر و توانمند از جمع فعالان این صنف، در شورای عالی ترابری حل و فصل شود.

* ترانزیت به خاطر مسائل پیش پا افتاده دچار مشکل شده است

ضرابی، دیگر عضو کمیسیون اشاره ای به مشکلات گمرکی شرکت های حمل و نقل داشت و گفت: ما در گمرک مشکلات بسیاری داریم و ترانزیت به خاطر مسائل پیش پا افتاده دچار مشکل شده است. توقع این بخش از اتاق این است که برای حل و فصل این موضوع از ما حمایت کند.

قاسم حسینی عضو هیات مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی استان نیز ابراز کرد: اتاق واقعا باید به سمت تصمیم سازی گام بردارد و نقش و اثرگذاری خود را در عرصه های مختلف افزون کند.

فیض محمدی، یکی دیگر از اعضای این کمیسیون با بیان اینکه به استناد پرونده های موجود در حوزه قضایی سالم ترین های حمل و نقل در استان ما فعالیت می کنند، افزود: از ریاست اتاق می خواهیم که در انتخاب مدیران شایسته به ویژه در حوزه گمرک اثرگذار باشند.

وی تصریح کرد: در تغییر رویکرد بر نگرش حوزه ها و سازمان های دخیل در عرصه حمل و نقل و ترانزیت، حذف بخشنامه های خلق الساعه و کاهش آن ها، بخشنامه امیدبخشی را امسال شاهد بودیم که ظرفیت استفاده از کارشناسان حمل و نقل را پُررنگ نشان می دهد.

فیض محمدی از حل مشکل ترانزیت محموله های دخانیتی و به صفر رسیدن آن، هماهنگی و ارتباط مستمر با راهداری و گمرکات استان سیستان و بهبود وضعیت مبدا بارگیری بندر شهید رجایی که به همت کمیسیون حمل و نقل محقق شده، به عنوان برخی دستاوردهای این بخش نام برد.

* تا زمانی که اصلاح قوانین صورت نگیرد، مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند

سپس تریبون در اختیار فرخی، عضو هیات مدیره انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی قرار گرفت؛ او گفت: مشکلات ما تا زمانی که اصلاح قوانین صورت نگیرد به قوت خود باقی خواهد ماند. در موضوع حمل و نقل کالا در دنیا به جز سلاح و مواد مخدر هیچ کالایی مشمول قاچاق نمی شود.

وی با اشاره به مشکلات فعالان حمل و نقل جاده‌ای با مجموعه کشتیرانی ها اظهار کرد: این مشکل از گذشته وجود داشته و کماکان ادامه دارد؛ ما در حوزه کشتیرانی برای کانتینر هم تضامین و هم سپرده نقدی پرداخت می کنیم و همیشه دچار چالش شده‌ایم.

فرخی خاطرنشان کرد: درخواست ما این است که با توجه به اینکه شرکت های حمل و نقل تنها حوزه اقتصادی کشورند که در اتاق بازرگانی هم سپرده نقدی دارند، همان طور که اتاق در موضوع کارنه تیر ضمانت ما را انجام می دهد در حوزه کشتیرانی نیز از ما حمایت کند و این اختیار به شرکت های کشتیرانی فعال در این حوزه سپرده و تضامین سلب شوند. امروز در بحث تضامین، چک ها را به آسانی ارائه می دهیم و این درحالیست که استرداد آن ها به سختی صورت می گیرد.

این فعال حوزه حمل و نقل تصریح کرد: یکی از درخواست های ما از گذشته، ایجاد دادگاه ویژه فعالان اقتصادی با مباشران تخصصی در حوزه‌های مختلف بوده است، چرا که از خلاء نگاه تخصصی در رسیدگی به پرونده های این بخش رنج می بریم. گاهی در مقابل افرادی در دادگاه قرار م یگیریم که حتی قوانین تجارت را بلد نیستند، چه رسد به قوانین حمل و نقل و کنوانسیون های مربوط به آن.

وی تصریح کرد: ما بنگاهی اقتصادی داریم که بعد از 20 سال حکم برائت گرفته و در این مدت پروانه اش تعلیق بوده و با وجود حکم برائت هنوز امکان فعالیتش وجود ندارد؛ از بین رفتن بالغ بر 40 هزار نفر فرصت شغلی نتیجه چنین برخوردهایی است.

فرخی در پایان پیشنهاد کرد تا عضوی از صنعت حمل و نقل در اتاق های مشترک بازرگانی حضور داشته باشد و اهداف بین المللی این حوزه را بهتر پیگیری کند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی