30صادرکننده نمونه خراسان رضوی تجلیل شدند

30صادرکننده نمونه خراسان رضوی تجلیل شدند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 26 دي 1397

 

 در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر سال ۹۷ خراسان رضوی، از ۳۰ فعال اقتصادی این حوزه تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد در این مراسم خواستار اختصاص یارانه صادرات ریلی از سوی سازمان توسعه تجارت برای حل مشکل کمبود واگنهای ترانزیتی در استان شد.

وی به مشکل ۱۸ ساله کمبود واگن ترانزیتی در سالهای اخیر و ممنوعیت صادرات برخی از کالاها در سال جاری به عنوان دلایل باقی ماندن کالاهای صادراتی در انبارها نام برد.

روشنک همچین خواستار مشخص شدن تکلیف جوایز صادراتی از سوی دولت شد و گفت: دولت حق ندارد با ما اینگونه رفتار کند. اگر یک روز مالیات و بیمه و حقوق دولتی را پرداخت نکنیم، با ما چگونه رفتار می کنند؟

وی با اشاره به تصویب طرح دائمی توسعه صادرات استان در کارگروه توسعه صادرات و شورای گفت و گوی استان و هیئت دولت، گفت: ما در انتظار اجرای کامل این طرح هستیم. سال مناسب صادراتی در پیش نداریم و اگر بتوانیم حجم کنونی صادرات که افزایشی ۴۰ درصدی داشته را فعال نگه داریم، کار بسیار بزرگی کرده‌ایم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان از مسئولان صندوق ضمانت صادرت خواست تا توجه ویژه ای به استان خراسان رضوی داشته باشند زیرا این استان در صادرات به افغانستان امکان استفاده از ال سی و گشایش اعتبار را ندارد.

* رشد ۲هزار درصدی صادرات ایران در ۲۰ سال گذشته

مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت نیز با بیان اینکه همه هدف آمریکا از تحریم نشانه گرفتن تجارت خارجی ماست، افزود:  این کشور با تحریم به دنبال افزایش مصارف ارزی و کاهش درآمدهای ارزی ماست. اما ایران در همسایگی ۱۵ کشور قرار دارد که سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار واردات انجام می‌دهند و بیش از این صادرات دارند. ما هزاران کیلومتر مرز زمینی و دریایی داریم که کنترل آن توسط آمریکایی‌ها ممکن نیست و در ایران همان بلایی بر سر آمریکا از نظر اقتصادی وارد می‌شود که این کشور در ویتنام در جنگ نظامی تجربه کرد چون ظرفیت‌های ما بسیار عمیق تر از آن است که به صورت تکلیفی بتواند مسیر صادرات ما را ببندد.

وی تصریح کرد: امروز شرایط به نفع صادرات است و صادرکنندگان باید از این فرصت استفاده کنند؛ برگشت ارز حاصل از صادرات  کمک میکند چرخ تولیدات داخلی ما به چرخش در آید و مشکل در تعریف این مکانیزم است و دلیل شکاف بانک مرکزی با بخش تولید هم همین موضوع است.

مودودی با اشاره به رشد ۲هزار درصدی صادرات ایران در ۲۰ سال گذشته، تصریح کرد: امروز بخش خصوصی باید پشت دولت بایستد و بگوید از دولت حمایت می‌کنیم زیرا به این حمایت نیاز دارد. ما مشکلات زیرساختی عمیقی در کشور داریم که باید برای آنها راه حل پیدا کنیم؛ امروز تعداد اقلام صادراتی با ارزش بیش از ۱۰ میلیون دلار ما کمتر از ۳۵۰ قلم است و رسالت جدی ما توانمند کردن و بین المللی کردن شرکتهای خودمان در این حوزه است.

 

وی تاکید کرد: اقلام صادراتی ما باید افزایش یابد؛ امروز ۱۲ میلیارد دلار از صادرات ما از بخش پتروشیمی و شش میلیارد دلار از محصولات فولادی است و وقت آن است که بخش خصوصی پروژه های خود را در سطح ملی تعریف کند.

*ورود به بازارهای خارجی، فاصله عرضه و تقاضای تولیدات داخلی را کاهش می‌دهد

افروز بهرامی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات کشور نیز گفت: حدود ۲۰ درصد کالاهای مصرفی خانواده های ایرانی در هر سال مربوط به کالاهای خارجی و ۸۰ درصد مصارف مربوط به کالاهای داخلی است اما جای این سوال باقی است که چرا وضعیت صنعت ما با این حجم از مصرف داخلی اینگونه است؟

وی دلیل وضعیت کنونی صنعت را فاصله بین عرضه و تقاضا دانست و راه حل این مشکل را  ورود به بازارهای خارجی برای پوشش این فاصله خواند.

بهرامی نقش صندوق ضمانت صادرات را پوشش دهی ریسکهای سیاسی و تجاری صادرکنندگان عنوان و اظهار کرد: به ویژه در دوران تحریم، میتوان با بیمه‌نامه‌های صادراتی، خرید دین اسناد صادراتی و... از این حوزه حمایت کرد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط موجود، صادرکنندگان ما علاقه‌مند به فروش نقدی کالاهای خود هستند حال انکه این روش باعث واگذاری بازارها به رقبای جهانی میشود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات افزود: صادرکنندگان میتوانند با استفاده از طرحهای حمایتی این صندوق در فروش اعتباری کالاها در بازارهای جهانی اقدام کنند و تقاصای ما توجه فعالان این حوزه به صندوق ضمانت صادرات و استفاده از امکانات آن است.

* سهم صادرات استان از صادرات کشور در سال گذشته ۴.۷ درصد بود

راضیه علیرضایی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با اشاره به پیش بینی صادرات ۲ میلیارد دلاری استان در سال ۹۶ در برنامه توسعه صادرات استان گفت: طبق این برنامه پیش بینی ما افزایش ۱۲ درصدی صادرات در سال جاری بود که تا الان این رقم با وجود همه مشکلات به ۲۵ درصد رسیده است.

وی افزود: سهم صادرات استان از صادرات کشور در سال گذشته ۴.۷ درصد بود و امسال به ۵.۶ درصد رسیده؛ این بدان معناست که در ایام تحریم که بازارها برای بقیه بخشها سخت گیرانه تر است، ما در بخش بازارهای خارجی اوضاع خوبی داشتیم.

علیرضایی عضویت در اتحادیه اوراسیا و تسهیل حضور ایران در این اتحادیه را فرصت خوبی برای شرق کشور دانست.

امینی، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز با اشاره به رقم ۳۳ میلیارد دلاری صادرات کشور در ۹ ماهه امسال اظهار کرد: ۸۰ درصد این مقدار مربوط به بخش دولتی است که ارز حاصل از آن به کشور برگشته و ما از شرکت‌های دولتی تقاضا داریم راهکار برگشت ارز را به شرکت‌های خصوصی نیز اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای صادرات در حال حاضر برنامه محوری در کشور وجود ندارد در حالی که این حوزه نیازمند برنامه بلندمدت و راهبردی است و برای هر کالای صادراتی باید ابتدا تصمیم گیری شود و تصمیمات به بخش خصوصی اعلام گردد تا صادر کنندگان برنامه ریزی کنند.

⭕️⭕️⭕️⭕️

در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه، از فعالان این عرصه با حضور رئیس اتاق ایران و استاندار خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد تقدیر شد.


⭕️ اسامی صادرکنندگان نمونه ملی در سال ۱۳۹۷:
علی شریعتی مقدم - نوین زعفران
احمد بدیعی - زعفران بدیعی
🔵 🔵 🔵
⭕️ اسامی صادرکنندگان نمونه استانی در سال ۱۳۹۷:

🔶خلیل محمد زاده - آریا بارون توس
🔶حسین محمدیان - افلاک الکتریک خراسان
🔶حسنعلی صیرفی - ایران ملاس
🔶محمد حسین روشنک - ایمان تجارت روشن
🔶محمد سلیم قناویزیان - بازرگانی پیله وران آریا
🔶علی سالاری - بازرگانی زعفران اسفندان
🔶ابوالفضل سوقندی - پاک فیروزه
🔶سید عمید میرعاقل - تعاونی تولیدی صادراتی پلیمر مشهد
🔶اسماعیل آذری - تعاونی مرز نشینان سفیر بخش سرخس
🔶علی اصغر فیاض - توس پخش ستاره کیش
🔶 جواد نیشابوری حسین پور - تولیدی حباب کف توس
🔶علی عابدی - تولیدی کیسه ستاره طاها
🔶میثم هاونگی - خدمات مسافرت هوایی پردیسان سیر خاوران
🔶سید مهدی حسینی - خدمات مسافرتی و جهانگردی سیر بارثاوا
🔶محمد سعید فیصل - شاهسوند زرین
🔶محمد بزم آرا - شیر پاستوریزه پگاه خراسان
🔶حیدر ساکن برجی - صداقت یاران توس
🔶ابوالقاسم اسحق آبادی - صنایع پخت مشهد
🔶مارتین آواک - صنایع پودر شیر مشهد
🔶محمد طغرایی - صنایع سیم و کابل مشهد
🔶حمیدرضا خاکی - کاروان تندیس توس
🔶علیرضا دربان ثانی - کالا کودک توس
🔶مهدی نعیمی پور - اترک شیمی شرق
🔶حسین احمدی سلیمانی - فولاد خراسان
🔶مجتبی زین العابدین زاده - موکت نگین مشهد
🔶محمد صادق مروارید - نان قدس رضوی
🔶رضا هاتفی اولایی - نسبی رضا هاتفی و شرکا

اسامی برگزیدگان را می توانید از لینک زیر دانلود کنید 

دانلود

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی