دایره کارنه‌تیر مبحث تفویض اختیار به اتاق مشهد را جدی بگیرد

دایره کارنه‌تیر مبحث تفویض اختیار به اتاق مشهد را جدی بگیرد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 24 دي 1397

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خواستار شد:

دایره کارنه‌تیر مبحث تفویض اختیار به اتاق مشهد را جدی بگیرد

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد گفت: دایره کارنه تیر اتاق ایران باید مبحث تفویض پاره ای از اختیارات به اتاق مشهد را جدی بگیرد چرا که استان خراسان رضوی در شرایط فعلی بیش از 220 شرکت حمل و نقل دارد و رفت و آمد مستمر به پایتخت برای آن ها دشوار است.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ احمد زمانیان در یکی دیگر از نشست های این کمیسیون که با محوریت مشکلات شرکت های بین المللی حمل و نقل در حوزه کارنه تیر برگزار شده بود، عنوان کرد: در حال حاضر گلایه هایی از سوی فعالان این بخش در خصوص نحوه دریافت ضمانت نامه ها، اعمال سلیقه در دریافت مبالغ نقدی، افزایش هزینه کارنه تیر و... مطرح می شود که باید مورد توجه و رسیدگی قرار بگیرند.

وی با تاکید بر ضرورت همگرایی در این حوزه عنوان کرد:طبق دستور ریاست اتاق، آقای شافعی برای دایره کارنه تیر، فرجه ای 15 روزه برای ارائه مستندات قانونی تعیین شده است.

رئیس حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر از 220 شرکت حمل و نقل بین المللی در سطح استان تنها 22 شرکت از کارنه تیر استفاده می کنند. شماری از قوانین از جمله فرآیند تمدید پروانه و ضمانت نامه ها باید به منظور تسهیل امور هر چه سریع تر مورد اصلاح قرار گیرد و همچنین عدم ورود امور کارنه تیر به شخصیت حقوقی شرکت ها موضوع دیگری است که باید مورد توجه باشد.

*نقش شرکت های حمل و نقل خراسان رضوی در آینده بیشتر خواهد بود

در بخش دیگری از این نشست، مصطفی آیتی؛ معاون دفتر نظارت بر ترانزیت گمرکی ایران نیز در سخنانی عنوان کرد: کنوانسیون تیر یک کنوانسیون بین المللی است که شرکت های حمل و نقل نظر به جاری بودن این سیستم در سطح بین المللی باید بدان عمل کرده و تابع آن قرار بگیرند.

وی به شماری از مزایای کارنه تیر اشاره و بیان کرد: ایجاد بستری مناسب و مطمئن و قابل قبول برای کشورها جهت تضمین حقوق و عوارض گمرکی و تسهیل در امر حمل و نقل و همچنین ساده کردن روند تشریفات گمرک یکی از مهم ترین مزیت های این سیستم است.

این مقام مسئول خاطر کرد: براساس آمار و اطلاعات موجود، بسیاری از شرکت های حمل و نقل در استان خراسان رضوی از کنوانسیون تیر استفاده نمی کنند. به نظر می رسد که بایستی در کوتاه و میان مدت اقداماتی در دستور کار قرار گیرد تا دغدغه دوستان در این حوزه حل و فصل شده و زمینه مشارکت بیشتر فراهم آید.

آیتی افزود: هر شرکت حمل و نقل عضو کارنه تیر حتی اگر فاقد راننده باشد، باز هم مسئول به شمار می آید، گمرک و موسسه ضامن نیز در کنار کنوانسیون تیر باید این مسئولیت را پوشش دهند. برای این که این مسئولیت پوشش داده شود، باید تدابیری برای مدیریت ریسک اندیشیده شود. در واقع از لحاظ سیستمی باید اقداماتی انجام گیرد تا اگر شرکتی تمایل به عضویت در کارنه تیر نداشته باشد، این عدم تقاضا در سیستم اعمال گردد.

معاون دفتر ترانزیتی گمرک ایران ادامه داد: دغدغه شرکت های حمل و نقل و اتاق بازرگانی صحیح است، منتها باید با یکدیگر تعامل کنیم تا بتوانیم به نقطه مشترک برسیم و نگرانی اتاق در باب پوشش ها و تضامین به حداقل برسد و مشکلات شرکت های حمل و نقل نیز حل شود.

وی تاکید کرد: کاستن از دغدغه های شرکت های بخش خصوصی وظیفه ما است، لذا در این راستا باید از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد لذا بخش خصوصی نباید بر این تصور باشد در حقشان اجحاف شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اگر میان بخش خصوصی و دولتی تعامل بیشتری باشد، بسیاری از مشکلات حل و فصل خواهد شد، افزود: شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی به دنبال آن هستند که برای 5 سال دیگر در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشند. در این میان قطعا نقش شرکت های حمل و نقل خطه خراسان رضوی بیشتر خواهد بود، چرا که کنوانسیون تیر به عنوان یک کنوانسیون بین المللی قطعا نگاهش به شرق خواهد بود.

آیتی با تاکید بر اینکه شرکت های حمل و نقل بین المللی باید افق های دورتری را رصد کنند، تصریح کرد: یک شرکت حمل و نقل بین المللی باید الزامات بین المللی را رعایت کند، حال اگر به توصیه های کنوانسیون تیرعمل نشود، قطعا تبعاتی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پایگاه داده های الکترونیکی اتحادیه اروپا از تمام شرکت های 75 کشور عضو کنوانسیون تیر اطلاعات دقیقی جمع می کند، عنوان کرد: اگر اطلاعات ما با آنان تناقض داشته باشد و اگر تخلفی در یک واحد انجام گیرد، تمام شرکت ها به چالش دچار می شوند و این یک هشدار است.

*دارنده کارنه تیر بایستی موسسه خود را از هرگونه تغییرات مطلع سازد

در ادامه، بهنام فرامرزیان؛ سرپرست امور کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تعداد کارنه تیرهای مصرفی در سال 97 عنوان کرد: تهران 88هزار و 623 مورد، مشهد 273 مورد، تبریز 12هزار و 570 کارنه تیر و ارومیه سه هزار و 488 مورد کارنه تیر در سال 97 مصرف کرده اند.

وی ادامه داد: تعداد شرکت های تحت پوشش کارنه تیر در تهران 1033، در مشهد 253، در تبریز 67 و در ارومیه 30 مورد می باشند.

سرپرست امور کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران با اشاره به قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون گمرکی مرتبط به بحث حمل و نقل بین المللی کالا تحت کارنه تیر عنوان کرد: کشور ما در آبان ماه 1356 به کارنه تیر پیوسته است. در این قانون آمده که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران باید تضامین لازم جهت انجام تعهدات ناشی از کنوانسیون را از موسسات حمل و نقل که به عضویت آن اتاق (به عنوان موسسه ضامن) در می آیند؛ مطالبه کند.

فرامرزیان با اشاره به ماده 17 قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون گمرکی مربوط به حمل و نقل بین المللی کالا تحت کارنه تیر عنوان کرد: سازمان پس از ملاحظه مدارک مورد نیاز و اخذ تاییدیه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مبنی بر سپردن تضامین لازم مربوط به کارنه تیر برای حداقل دو دستگاه کامیون، نسبت به صدور مجوز و صدور پروانه فعالیت اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه مدت اعتبار پروانه فعالیت سه سال است، تصریح کرد: تمدید پروانه فعالیت علاوه بر احراز شرایط مذکور منوط به تامین این موارد نیز می باشد: الف) مدیرعامل شرکت می بایست در دوره های آموزشی کوتاه مدت و یا همایش های آموزشی که توسط سازمان برگزار می شود، شرکت کرده باشد. ب) عدم اعلام تخلف قاچاق براساس رای مراجع قضایی. ج) اعلام نظر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و انجمن صنفی مربوطه پیرامون عملکرد شرکت مزبور و تاییدیه وزارت تعاون در خصوص شرکت های تعاونی.

سرپرست امور کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه الحاق به رویه تیر شامل دو مرحله قوانین ایرو و قوانین گمرک است، افزود: براساس اظهاریه قرارداد، سازمان ایرو و نهاد بیمه‌گر بین المللی می توانند از موسسه ضامن بخواهند تا تدابیر بیشتری را برای الحاق شرکت ها به رویه تیر در نظر بگیرد و این امر کاملا الزام آور تلقی می شود و هرگونه اقدامی که سبب ایمنی بیشتر سلسله تضمینات تیر شود، مغایر با حداقل شرایط مندرج در اظهاریه قرارداد و راهنمای تیر دارنده نخواهد بود.

فرامرزیان ادامه داد: دارنده (شرکت حمل) موظف است بدون تاخیر، موسسه خود را از هر گونه تغییرات در ساختار شرکت، اعضا، سهامداران، آدرس و ... مطلع سازد.

وی یادآور شد: دارنده مکلف است اطلاعات به روز و کامل شرکت، اعضا، سهامداران و حوزه فعالیت  را در اختیار موسسه جهت بررسی لازم قرار دهد. موسسه مکلف است در خصوص مدیر، اعضا، سهامداران اظهارنظر نماید و چنانچه لازم بداند تغییرات مدنظر خود را به دارنده اعلام نماید. سازمان ایرو و بیمه گر بین المللی نیز می توانند در این خصوص اظهارنظر نمایند. اظهارنظر گمرک براساس ضمیمه 9 کنوانسیون تیر امری الزامی و موسسه ضامن مکلف به رعایت آن می باشد.

فرامرزیان با بیان اینکه در مواردی تعلیق موقت یا دائم می تواند از سوی سازمان ایرو و بیمه گر بین المللی صادر گردد، افزود: به منظور کاهش ریسک اجرایی از موسسه ضامن خواسته شده تا با همکاری اداره ثبت، اطلاعات مرتبط مورد نیاز را در صورت امکان به صورت الکترونیکی و آنلاین دریافت نماید.

سرپرست امور کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران با مفاد اشاره به فرم درخواست پذیرش به رویه تیر یادآور شد: مشخصات کامل شرکت شامل: اعضا، سهامداران، تطبیق اعضا با میزان سهام بررسی آموزش های حرفه ای و ... و همچنین مشخصات بانکی باید در فرم مذکور درج شود.

وی با اشاره به شرایط الحاق به رویه تیرعنوان کرد: برخورداری از وضعیت مالی قابل قبول، داشتن دانش حرفه ای و تجربه کافی، عدم هرگونه تخلفات بانکی، مالیاتی، گمرکی و ... از جمله شروط حداقلی به منظور پیوستن به رویه تیر است.

فرامرزیان خاطرنشان کرد: در صورت عدم امکان پاسخگویی به تعهدات، ورشکستگی، انحلال، تخلفات گمرکی، عدم تسویه کارنه تیر، استفاده از کامیون های شرکت های دیگری که فعالیت آن ها تعلیق شده و یا فعالیت آن ها توسط سازمان ایرو یا بیمه گر بین الملل متوقف گردیده و ... ؛ موسسه می بایست از فعالیت شرکت مزبور، بدون اطلاع قبلی جلوگیری به عمل آورد.

سرپرست امور کارنه تیر اتاق ایران عنوان کرد: موسسه می تواند برای کاهش ریسک عملیاتی و تعهدات مربوطه، قوانین خود را اعمال کند. سازمان های ایرو و بیمه گر بین المللی نیز برای حفظ سلسله تضمینات می توانند فعالیت شرکت را متوقف و موسسه ضامن مکلف به رعایت تصمیمات اخذ شده می باشد.

فرامرزیان با اشاره به ماده 8 کنوانسیون تیر افزود: موسسه ضامن متعهد می گردد که هرگونه حقوق و عوارض گمرکی ورودی و خروجی را تا سقف تضامین و هرگونه جریمه تاخیر را طبق قوانین و مقررات گمرکی کشور پرداخت نماید.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ها را به دلیل تخلف گمرکی، مالیاتی، کد اشتباه EORI، عدم رعایت مقررات حمل و نقل بین المللی، عدم رعایت کنوانسیون های مرتبط مانند AETR و ADR می توانند فعالیت افراد و شرکت های مرتبط را در رسانه های مختلف حمل و نقلی و گمرکی متوقف سازند.

سرپرست امور کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: قید EORI نیز امری اجباری تلقی می شود، لذا ضروری است شرکت های حمل و نقل کد مربوطه خود را کنترل و در صورت بی اعتبار بودن، اقدامات فوری جهت رفع مشکل یا تمدید آن به عمل آورند.

*با تعامل سازنده باید از شرایط سخت عبور کنیم

در ادامه، حیدر خادم زاده؛ رئیس هیات مدیره بارمان ترابر عنوان کرد: اگر تفویض اختیار به اتاق بازرگانی مشهد صورت بگیرد، بسیاری از رفت و آمدهای غیرضرور کاهش خواهد یافت. همچنین اگر کارشناسانی برای آموزش شرکت ها تربیت شوند، قطعا این رفت و آمدها کاسته خواهد شد.

وی ضمن انتقاد از فرآیند صدور و تمدید پروانه عنوان کرد: فاصله هایی که در فرآیند صدور و تمدید پروانه وجود دارد، بایستی توسط اداره کارنه تیر با جزئیات تمام منعکس شود تا این مشکلات پیش نیاید. گاهی اوقات برای تمدید پروانه 2 الی 3 ماه معطلی رخ می دهد.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه تا کی می خواهیم با خودتحریمی ها، بر حجم مشکلات موجود بیافزاییم، بیان کرد: باید با تعامل سازنده از شرایط سخت عبور کنیم و همگرایی اولین لازمه این بحث به شمار می آید.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی