در کمیسیون تجارت اتاق مشهد مطرح شد: تداوم رویکردهای ضدصادراتی، چرخه توسعه کشور را با مشکل مواجه می‌کند

در کمیسیون تجارت اتاق مشهد مطرح شد:  تداوم رویکردهای ضدصادراتی، چرخه توسعه کشور را با مشکل مواجه می‌کند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 16 دي 1397

در کمیسیون تجارت اتاق مشهد مطرح شد:

تداوم رویکردهای ضدصادراتی، چرخه توسعه کشور را با مشکل مواجه می‌کند

رییس کمیسیون تجارت اتاق مشهد از برگزاری مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه در تاریخ 26 دی‌ماه امسال خبر داد. 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمد حسین روشنک در جمع صادرکنندگان نمونه استان اظهار کرد: امسال از 25 شرکت، بنگاه و برند فعال و توانمند در این حوزه تقدیر خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر سوء بخشنامه‌های خلق‌الساعه بر عملکرد و فعالیت صادرکنندگان، عنوان کرد: مسئولان باید بدانند که تداوم رویکردهای ضد صادراتی، چرخه توسعه کشور را با مشکل مواجه می‌کند. در حال حاضر شاهدیم که به جای حل بعضی مشکلات و گره‌گشایی از چالش‌ها، صورت مسئله را پاک می‌کنند.

رییس کمیسیون تجارت اتاق مشهد افزود: به هر رو در چنین شرایطی، انجام اقداماتی که جایگاه صادرات و صادرکنندگان را ارتقا می‌بخشد، ضروری بوده و تاثیرات مثبتی را ایجاد خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی و به ویژه صادرکنندگان باید مطالبه‌گر باشند تا نتیجه بگیرند، افزود: نباید از این مهم غافل بود که مشکلات و مسائلی که در استان‌هایی همچون اصفهان به وجود می‌آید، بسیار زودتر از استان خراسان رضوی حل و فصل می‌شوند، علت آن هم همین روحیه پیگیری و مطالبه‌گری است. در این راستا باید از مجاری مختلف به ویژه از ابزار رسانه‌ای برای طرح و پیگیری منطقی مطالبات فعالان بخش خصوصی و صادرکنندگان بهره بگیریم.

* ایجاد موانع در مسیر صادرات کالا، اقتصاد کشور را متضرر می‌سازد

رئیس کمیسیون تجارت مشهد در بخش دیگری از اظهارات خود به مراسم تقدیر از صادرکننده نمونه استان اشاره و خاطرنشان کرد: دریافت این لوح تقدیر، بار مسئولیت را بر دوش صادرکنندگان افزایش می‌دهد و امید می‌رود با برگزاری مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه، اقدامی در جهت حمایت از فعالان این عرصه انجام پذیرد تا دشواری‌هایی که آن‌ها در این برهه سخت تجربه می‌کنند، اندکی تخفیف یابد.

روشنک ضمن تقدیر از تمامی دست اندرکارانی که برای توسعه صادرات اقدامات شایسته انجام می‌دهند، عنوان کرد: این تلاش‌ها به توسعه صادرات منجر شده است.

وی اشاره‌ای نیز به موضوع ممنوعیت صادرات داشت و آن را خلاف قوانین موجود دانست و خاطرنشان کرد: کمیسیون تجارت اتاق مشهد تاکنون از مسئولان مختلفی برای پیگیری مسائل حوزه صادرات دعوت به عمل آورده و چالش‌های ما به اطلاع تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان این عرصه رسیده است. ایجاد موانع در مسیر صادرات کالا، اقتصاد کشور را متضرر می‌سازد و بازارهایی که تا به امروز با دشواری فتح شده بود را به دست رقبا می‌دهد.

وی همچنین با انتقاد از عملکرد سازمان امور مالیاتی بیان کرد: علی‌رغم تمامی مذاکرات صورت گرفته، هنوز در بخش صادرات با مشکلاتی مواجه هستیم و موانعی پیش پای فعالان این حوزه قرار می‌گیرد. اتحادیه صادرکنندگان تمام همت خود را برای رفع و رجوع این مشکلات صورت داده و اگر این اقدامات نبود، چالش‌های مضاعفی را تجربه می‌کردیم.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بسیاری از تصمیم‌های دولتمردان قابلیت اجرایی ندارد، عنوان کرد: تصمیماتی در حوزه ارزی اخذ شد که نتایج آن قابل پیش‌بینی بود و حالا گلایه دولت از بازگشت محدود ارز حاصل از صادرات است. این مسئله را بنده به دفعات متعدد به مسئولان هشدار داده بودم.

*برگزاری مراسمی برای تاکید ویژه بر اهمیت و جایگاه بخش صادرات

در ادامه مهدی امینی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: با توجه به بخشنامه‌های محدودکننده‌ای که در ماه‌های اخیر از سوی دولت صادر گردید، تمام تلاش ما معطوف به آن است تا مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه را با نگاه و تاکید ویژه بر اهمیت و جایگاه بخش صادرات برگزار کنیم تا از هجمه‌هایی که علیه این بخش انجام می‌گیرد، جلوگیری به عمل آوریم.

وی افزود: در این چارچوب نیازمند همگرایی و همراهی بخش‌های مختلف و فعالان اقتصادی هستیم.

* خسران جدی بخش خصوصی از تصمیمات یکجانبه مسئولان

در بخش دیگری از این نشست، حسن سعیدی؛ رئیس هیات مدیره بازرگانی «پیله وران آریا»  عنوان کرد: متاسفانه سال جاری بدترین دوران فعالیت صادراتی خود را سپری کردیم و رویکردهایی که در این حوزه اتخاذ شد، خسران‌های جدی به صادرکنندگان وارد آورد.

وی افزود: متاسفانه ذهنیت غلطی در میان برخی از افراد جامعه در مورد صادرات وجود دارد و با نگاه ظن به آن می‌نگرند و بر این باورند که صادرکننده خاک کشور را به توبره می‌کشد و می‌برد.

 سعیدی متذکر شد: از سویی متولیان و تصمیم سازانی که صدور ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌ها، بر ذمه آن‌هاست از بخش خصوصی برای اخذ تصمیماتشان نظری نمی‌خواهند تا ضرر و زیان این ابلاغیه‌های خلق الساعه برای آن‌ها تشریح شود.

رئیس هیات مدیره بازرگانی پیله وران آریا خاطرنشان کرد: اغلب این تصمیمات به نتایجی منجر می‌شود که مسئولان را ناگزیر از اصلاح رویه‌ها می‌کند اما خسارت‌ها وارد آمده و باز هم همین رویه برای تصمیمات بعدی نیز تداوم می‌یابد.

وی تصریح کرد: سال‌هاست که در حمایت از صادرات تنها حرف می‌زنند و شعار سر می‌دهند اما رنگ عمل در این حرف‌ها نمی‌بینیم.

*هنوز فرهنگ سازی لازم در بحث توسعه صادرات صورت نگرفته است

در ادامه، سيد هادي نبي زاده، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تریبون را در اختیار گرفت و عنوان کرد: تمام تلاش اتحادیه بر مانع زدایی و روان‌سازی مسائل در حوزه صادرات است و می‌کوشیم با تدبیر از شرایط دشوار کنونی عبور کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز صادرکنندگان قدرتمند با مشکلات و مسائل فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند، تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد و اتحادیه‌ها اثرات غیرمستقیم خودشان را بر روان‌سازی مسائل صادراتی دارند، شاید این مسائل خیلی مشهود نباشد، اما آنچه که مسلم است ما پای مشکلات صادرکنندگان هستیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اتحادیه صادرکنندگان بدون هیچ چشمداشتی برای حل مسائل و مشکلات وقت می‌گذارد.

وی عنوان کرد: متاسفانه هنوز فرهنگ‌سازی در خصوص توسعه صادرات صورت نگرفته است، با این حال رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه مثمرثمر واقع شوند. خوشبختانه فرهنگ‌سازی لازم میان مدیران دولتی به وجود آمده است، چرا که مدیران دولتی به این نتیجه رسیده‌اند که اگر صادرات انجام نگیرد، نرخ اشتغال کاهش خواهد یافت.

نبي‌زاده با اشاره به اینکه ما با بخش‌نامه‌های خلق الساعه مخالف هستیم، عنوان کرد: تاکنون گام‌های موثری در خصوص روان‌سازی مسائل صادرات برداشته شده است، چنان که در جلسات برگزار شده نماینده گمرک بر این مساله واقف شده است که ارزش گمرکی کالاهای صادراتی واقعی نیستند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی