رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: ضرورت هدایت سرمایه‌ها به حوزه‌های دارای توجیه اقتصادی در صنعت گردشگری استان

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد:  ضرورت هدایت سرمایه‌ها به حوزه‌های دارای توجیه اقتصادی در صنعت گردشگری استان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 11 آبان 1397

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد:

ضرورت هدایت سرمایه‌ها به حوزه‌های دارای توجیه اقتصادی در صنعت گردشگری استان

 

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به ضرورت هدایت درست ظرفیت‌های سرمایه گذاری گردشگری در بخش‌هایی که دارای بازدهی و بهره وری لازم بوده و توامان خلاء زیرساختی در آن‌ عرصه‌ها احساس می‌شود، گفت: در حال حاضر فضای کلانشهر مشهد از وجود مراکز اقامتی اشباع شده و لذا ساخت این مراکز به ویژه در بخش هتل‌ها غیرقابل توجیه است.

به گزارش خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ؛ «محمد قانعی» در یکی دیگر از نشست های این کمیسیون که با محوریت «فرصت های سرمایه گذاری گردشگری استان» برگزار شد، عنوان کرد: بسیاری از پروژه ها نیمه کاره مرتبط با بخش گردشگری بلاتکلیف مانده اند چرا که بدون مطالعات لازم نسبت به ساخت مراکز اقامتی اقدام شده است، آن هم در حالی که هم اکنون بخش عمده ظرفیت هتل ها خالی از مسافر هستند و طبیعتا با تداوم این روند سرمایه گذاران نیز متحمل زیان های سنگینی خواهند شد. علاوه بر این بسیاری از هتل ها و مراکز اقامتی نیز آماده بهره برداری هستند اما از آن جایی که این اقدام توجیه اقتصادی ندارد، مالکان آن‌ها از افتتاح‌شان خودداری می کنند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در حال حاضر سرمایه ها به سمت ایجاد مراکز سرگرمی و تفریحی هدایت شوند، چرا که هنوز استان در این عرصه‌ها از ظرفیت بالقوه ای برخوردار است.

*103 جاذبه مکمل برای شهر مشهد شناسایی شده است

در ادامه، مژگان ثابت تیموری، دبیر کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: مطالعاتی با همکاری کارشناسان دستگاه های اجرایی همچون سازمان میراث فرهنگی، شورای شهر، شهرداری، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه گردشگری انجام گرفت که به استناد آن 103 جاذبه مکمل برای شهر مشهد شناسایی شد. این جاذبه ها در حوزه‌هایی نظیر پارک های موضوعی، عرصه های مذهبی، فرهنگی، تفریحی و آموزشی و همچنین موزه ها هستند و از میان صدها عنوان جاذبه گردشگری سراسر دنیا انتخاب شد که بر اساس امتیازات بازدیدکنندگان در رتبه قابل قبولی قرارداشتند. این تعداد پس از ارزیابی اولیه و سپس دریافت نظرات کارشناسی و خبرگانی، به تعداد محدودی تقیلی یافت که مبنای آن تطابق فرهنگی اجرای آن جاذبه با شرایط فرهنگی-مذهبی شهر مشهد، توان مالی بازدیدگنندگان و نیازهای شهروندان، گردشگران و زائران و قابل اجرا بودن از نظر اقتصادی و زیست محیطی بود. همچنین در این پژوهش جانمایی پروژه ها نیز پیشنهادشد. براین اساس نیاز است تا با تدوین طرح توجیهی کسب و کار برای هریک از این جاذبه ها، نسبت به اجرای آن اقدام شود. 

وی یادآور شد: براساس آمار حاصله در خصوص رتبه بندی اماکن گردشگری سراسر دنیا (با پایه دلار در سال 2017)، کشورهای آمریکا، اسپانیا و فرانسه رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

ثابت تیموری ادامه داد: علی رغم این که کشور ما رتبه 11 میراث ثبت شده یونسکو را به خود اختصاص داده اما از نظر درآمد اقتصادی سطح بسیار پایینی دارد. حال امید می رود با برنامه ریزی صحیح، منسجم و قابل اجرا بتوانیم به جایگاه مطلوبی در این حوزه دست یابیم و زیرساخت های گردشگری و اقامتی را نیز توامان توسعه ببخشیم.

*طرح های گردشگری باید دارای توجیه اقتصادی و فنی باشد

در بخش دیگری از نشست، قلی زاده؛ فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه طرح های گردشگری باید دارای توجیه اقتصادی و فنی باشند، افزود: بسیاری از طرح های گردشگری ارائه شده فاقد رویکرد اجرایی و عملیاتی هستند. هر کشوری می بایست براساس جاذبه ها و ظرفیت‌های گردشگری خود طرح های گردشگری و توسعه‌ای در این بخش را پیش‌بینی کنند. به طور مثال، کشور ما می تواند از مناطق کویری برای جذب گردشگر بهره بگیرد.

در ادامه، حمید بلبل عنبران؛ رئیس اتحادیه رستوران داران، تالارداران و نانوایان طرقبه شاندیز عنوان کرد: طرح های گردشگری باید متناسب با فرهنگ هر کشور بوده و دارای توجیه اقتصادی باشد.

وی با اشاره به کمبود سرویس بهداشتی در مناطق طرقبه و شاندیز یادآور شد: متاسفانه امکانات خدماتی در شان توریست ارائه نمی شود. همچنین با توجه به ورود شمار زیادی مسافر به این مناطق، ترافیک سنگینی اغلب در معابر ورودی آن وجود دارد که گردشگران را خسته می کند. از این منظر باید برای توسعه مسیرهای دسترسی و امکانات پارکینگ تدابیری اندیشیده و اجرا شود.

وی عنوان کرد: گروه مشاوره ای باید ایجاد شود تا صاحبان سرمایه را راهنمایی کرده و ظرفیت های مالی را در این بخش به حوزه‌های با پتانسیل بیشتر هدایت کند.

*گردشگری غذا در شهر مشهد جاذبه بیشتری دارد

حمیده روحبخش؛ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تصریح کرد: علی رغم شلوغی پارک کوهسنگی از جمعیت زائر و مجاور، هیچ گونه شناختی از موزه بزرگ خراسان وجود ندارد و این ظرفیت فرهنگی و تاریخی غنی به غایت معرفی نشده و مورد بهره برداری عموم قرار نمی گیرد.

وی با بیان اینکه ساخت و نگهداری موزه ها در مشهد بسیار هزینه بر است، یادآور شد: نوع مسافرانی که به مشهد وارد می‌شوند با نوع مسافرانی که به اصفهان و شیراز سفر می‌کنند بسیار متفاوت است، بر این اساس باید بر روی طرح های تفریحی در کلانشهر مشهد بیشتر سرمایه گذاری صورت گیرد.

روحبخش با تاکید بر اینکه گردشگری غذا در شهر مشهد جاذبه خوبی دارد، ادامه داد: پیشنهاد می شود در محدوده آرامگاه فردوسی، خیام، ویرانی و سایر مراکزی که بیشتر شناخته شده هستند، ظرفیت های گردشگری غذا تقویت شود تا گردشگران از این پتانسیل نیز بهره مند شوند.

اما در ادامه، محمد اسدی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی خراسان رضوی عنوان کرد: سرمایه گذاری نیاز به ثبات در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی دارد تا زمانی که این مهم فراهم نشود، نمی توان توقع جذب سرمایه ها را داشت.

دوره بازگشت سرمایه طرح های گردشگری بسیار طولانی مدت است.

مجید نیکخو، مدیر برنامه ریزی شرکت سپاد نیز در بخشی از لین نشست عنوان کرد: یک تیم قوی در سال 88 مطالعات جامعی را در حوزه طرح های گردشگری انجام داد اما این طرح ها در مرحله اجرا بسیار پرهزینه بودند و اجرایی نشدند.

وی یادآور شد: به طور مثال یکی از پیشنهادات آن ها ایجاد پارک موضوعی بود که برای توجیه‌پذیری احداث آن باید در همان مقطع(سال 88) بلیت 40 الی 45 هزار تومانی جهت استفاده از این پارک می فروختیم. علاوه بر این انجام این پروژه ها مستلزم اتخاذ یک سری مجوزات خاص بود که فرآیند طولانی داشتند.

نیکخو یادآور شد: همچنین در چهار محور در خصوص صنعت غذا مطالعات و بررسی های لازم صورت گرفت که از این میان تنها پارک غذا (از میان طرح های خیابان غذا، مجتمع غذا و شهر غذا) دارای توجیه اقتصادی بود.

 مدیر برنامه ریزی شرکت سپاد خاطر نشان کرد:چهار سال است که در تلاش برای اجرای طرح آکواریوم هستیم و تفاهم نامه ای در این خصوص با یک شرکت از ترکیه منعقد شده است اما هزینه اجرای آن سرسام آور می باشد و زمانی کار شتاب می گیرد که امنیت سرمایه تامین شود.

وی ادامه داد: دوره بازگشت سرمایه طرح های گردشگری بسیار طولانی مدت است، به طوری که در برخی موارد 6 الی 7 سال بازگشت سرمایه به طول می انجامد.

نیکخو تصریح کرد: پیشنهاد می شود از طرح های گردشگری فاقد توجیه اقتصادی در چنین شرایط فاصله گرفته شود تا خسارت کم تری متوجه صاحبان سرمایه باشد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی