رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: فقدان طرح جامع، مهم‌ترین چالش پیش‌روی صنعت گردشگری استان

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: فقدان طرح جامع، مهم‌ترین چالش پیش‌روی صنعت گردشگری استان
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 12 مهر 1397

 

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان گفت: بهای خدماتی که در بخش گردشگری مشهد ارائه می‌شود، این شهر را به ارزان ترین مقصد گردشگری در دنیا تبدیل کرده است. با این وجود فقدان طرح جامعی که رویکردهای آتی این صنعت را تبیین نماید، مهم‌ترین چالش گردشگری مشهد و خراسان رضوی به شمار می آید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمد قانعی در تازه‌ترین نشست این کمیسیون با محوریت بررسی وضعیت صنعت گردشگری در در تابستان 97، عنوان کرد: شاید در حوزه گردشگری خارجی بسیاری از مسائل در حوزه اختیارات و تصمیم‌گیری‌های ما نباشد اما این امر باعث نمی شود تا پتانسیل‌های موجود را نادیده بگیریم. یکی از بهترین تبلیغات برای صنعت گردشگری در مشهد همین نکته است که این شهر، ارزان‌ترین مقصد برای گردشگران به شمار می آید. از این منظر ضرورت دارد این ظرفیت را در سطح بین المللی تبلیغ نماییم تا جذب بیشتری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: دغدغه فعالان صنعت گردشگری در مشهد، فقدان نگاهی کلان به این حوزه است. حتی این موضوع را در اتاق بازرگانی ایران نیز مطرح کرده‌ایم. براین باوریم که وجود یک نگاه کلان می تواند بسیاری از چالش‌های مربوط به این حوزه را حل و فصل کند.

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی استان تصریح کرد: خوشبختانه طی ماه‌های اخیر استقبال خوبی را در بخش گردشگری و سفر شاهد بودیم، با این حال نباید منکر افزایش هزینه های این صنعت شد، افزایش هزینه ها سبب شده تا توجیه اقتصادی برای این صنعت به صفر برسد. در چنین شرایطی نه می توان سرمایه های هزینه شده را نادیده گرفت و نه بستری برای تغییر کاربری وجود دارد. 

وی یادآور شد: متاسفانه فعالان صنعت گردشگری در حوزه آژانس ها و اماکن اقامتی گرفتاری های خاص خود را دارند، از این رو استفاده از فضای رسانه ها می تواند تا حدودی این دغدغه‎ها را منعکس کرده و مشکلات را با سرعت بیشتری چاره جویی نماید.

قانعی با بیان اینکه با توجه به محدودیت های اعمال شده برای سفرهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی باید از این مجال به نحو شایسته برا ارتقای صنعت گردشگری داخلی استفاده کرد، خاطرنشان کرد: در شهر مشهد ظرفیت های خوبی در بخش خدمات گردشگری فراهم آمده و میزبانی شایسته از حجم انبوه زائران در محرم و صفر، گواه توانمندی این بخش است که باید غنیمت دانسته شود.

* از پتانسیل های مشهد برای توزیع سفر در ایام غیرپیک استفاده شود

در ادامه نشست، محمود بنانژاد؛ رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه وجود مضجع شریف علی بن موسی الرضا(ع) مهم ترین هدف و نیت سفر به این شهر است، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در سطح شهر مشهد، باید از این پتانسیل ها برای توزیع سفر در ایام غیرپیک استفاده شود، علاوه بر این زائران باید بتوانند از تخفیفات خاص موجود در حوزه های مختلف استفاده نمایند.

رئیس اتاق اصناف مشهد افزود: خوشبختانه استانداری و شهرداری از طرح جذب حداکثری زائر و گردشگر استقبال کردند و برنامه ریزی های لازم نیز در این حوزه انجام گرفته است. کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی نیز می تواند در این حوزه نقش موثری ایفا کرده و هماهنگی های لازم را میان بخش های مختلف برقرار نماید.

بنانژاد با تاکید بر نقش تبلیغات از طریق رسانه ملی یادآور شد: با توجه به شبکه گسترده اصناف و اتحادیه های موجود در سطح کشور، باید اطلاع رسانی های لازم در خصوص ظرفیت های گردشگری این کلانشهر انجام گیرد.

*رونق صنعت گردشگری در گرو همگرایی بیشتر بخش خصوصی و دولت است

در ادامه نشست، سیدحمید موسوی؛ مدیرکل فرهنگی امور زائرن استانداری خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی در کشور مطلوب نیست، عنوان کرد: اولویت مردم قطعا سفر نیست، بنابراین اگر بخواهیم در حوزه گردشگری موفقیتی حاصل کنیم باید بر بخش زائران غیرایرانی متمرکز شویم.

وی ادامه داد: برای رونق صنعت گردشگری باید دامنه فعالیت و تبلیغات ما به خارج از کشور هم نفوذ پیدا کند، لذا باید تمرکز ویژه ای به حوزه جذب گردشگر خارجی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است، یادآور شد: رونق صنعت گردشگری در گرو همگرایی بیشتر بخش خصوصی و دولت است، امید می رود با همگرایی موجود، بتوانیم شاهد اتفاقات مطلوب در مشهد و استان باشیم.

موسوی افزود: براساس آخرین آمار، بیش از 16 میلیون زائر  و قریب به یک میلیون و 600هزار نفر در 6 ماه نخست سال جاری وارد مشهد شدند.

* طرح جامعی برای سفرهای تخفیفی و ارزان قیمت به مشهد تدوین شود

مسعود منتجبی؛ مشاور برنامه‌ریزی جامعه هتلداران ایران نیز در بخشی از این جلسه عنوان کرد: بخش خصوصی به منظور شکوفایی صنعت گردشگری باید توقعش را از دولت محدود کند، چرا که تنها در این صورت موفقیت حاصل خواهد شد. تنها در سایه همگرایی بیشتر بخش دولتی و خصوصی توسعه این صنعت امکان پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: طرح جامعی باید به منظور سفرهای تخفیفی و ارزان قیمت به مشهد مقدس طراحی و  پیش بینی شود، تدوین این طرح حمایت استانداری را می طلبد تا موضوع به وزارت کشور اعلام و از ظرفیت های ملی برای تحقق این مهم بهره گرفته شود.

منتجبی افزود: پیشنهاد داریم یک گروه کوچک 3 الی 5 نفره در حوزه گردشگری با محوریت اتاق بازرگانی تشکیل شود تا ظرفیت هایی که بستر توسعه و رونق بیشتر این صنعت را فراهم می کند، در این کارگروه بررسی و احصاء شوند.

*کنسرسیوم شهرهای گردشگر پذیر تشکیل شده است

در ادامه، نرگس شالچیان؛ معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در سخنانی بیان کرد: کسانی که مشهد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند، اولین انگیزه شان زیارت مضجع نورانی علی بن موسی الرضا (ع) است، با این حال نباید از این مهم غافل شد که آنان در طول یک روز، به طور متوسط حدود چهار ساعت از زمان خود را صرف بازارگردی می‌نمایند و بیشتر این خریدهایشان نیز تصادفی است، لذا باید از این شاخصه رفتاری در حوزه گردشگری استفاده کرد و رویکردهای هدفمندی را برای زائران و نیازهای آن ها تعیین نمود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کنسرسیوم شهرهای گردشگر پذیر تشکیل شده است، افزود:  با شهرداری های دیگر شهرهایی که میزبان شمار زیادی گردشگر هستند، مذاکراتی انجام گرفت تا هفته های فرهنگی و گردشگری را برگزار نماییم.

این مقام مسئول ادامه داد: به طور مثال اتحادیه ها و اصناف قم برای به نمایش گذاشتن ظرفیت گردشگری شهر خویش به مشهد آمدند، در مقابل اتحادیه ها و اصناف ما نیز می توانند همین رویکرد را اتخاذ کرده و از ظرفیت های گردشگری شهرهای دیگر نیز بهره بگیرند. البته نباید به صرف برگزاری هفته های فرهنگی و گردشگری اکتفا کرد و فعالان حوزه گردشگری باید هر شش ماه، یک رویداد فرهنگی در مشهد برگزار کنند.

شالچیان با اشاره به اینکه شهرداری مشهد با تمام توان از بخش خصوصی حمایت خواهد کرد، یادآور شد: تمام تلاش ما معطوف به آن است که با برگزاری چنین رویدادهایی بسته های تکمیلی کنار طرح مذکور داشته باشیم. با این حال هنوز محدودیت هایی وجود دارد، رمز موفقیت در همگرایی بخش خصوصی و دولت است، چرا که اقدامات جزیره ای هیچ گاه موثر واقع نمی شوند.

*پایین بودن ارزش پول ملی به مثابه پاشنه آشیل اقتصاد ملی است

در بخش دیگری از این نشست، محمد اسدی؛ عضو هیات مدیره و مسئول کمیته حقوق انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی خراسان رضوی با اشاره به بحران در حوزه گردشگری عنوان کرد: شهرداری مشهد باید در حوزه بخشودگی عوارض تجاری موقت دفاتر خدمات مسافرتی همکاری لازم را با بخش خصوصی به عمل آورد چون در حال حاضر هزینه های هنگفتی به فعالان این بخش تحمیل می گردد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری یک تصمیم حاکمیتی است، افزود: افزایش سهم استان در حوزه گردشگری بستگی به افزایش حجم مسافرت های داخلی ندارد، بلکه تمرکز ما باید معطوف به گردشگری خارجی باشد. در حقیقت باید مطالعات لازم صورت گیرد که چرا علی رغم اختصاص داشتن رتبه 10 گردشگری به کشور ما هنوز نتوانسته ایم سهم مان را در ظرفیت های اقتصادی این حوزه به دست بیاوریم.

اسدی افزود: کشور ما از نظر نیروی انسانی اندیشمند رتبه 5 دنیا را از آن خود کرده است، لذا باید راهکارهای مطلوبی برای توسعه گردشگری اتخاذ کنیم. آنچه که مسلم است عوامل اجرایی حکومت باید نظارت کنند و بخش خصوصی به مثابه مجری عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: پایین بودن ارزش پول ملی به مثابه پاشنه آشیل اقتصاد ملی است، لذا باید دولت و ارکان نظام در این باره تدبیری کنند و جامعه نیز همراهی لازم را داشته باشد تا از این بحران عبور کنیم.

اسدی افزود: جلوگیری از ورود مراکز غیرمجاز و دلالان به صنعت گردشگری، افزایش ماندگاری زائر، ارتباز موثر بخش های مختلف گردشگری و ... از جمله اهدافی است که باید برای توسعه این صنعت در دستور کار قرار گیرد.

*پاییز تعداد پروازها به کم تر از نصف تقلیل یافته است

در ادامه، سید احمد قریشی، مدیرکل شرکت هواپیمایی ایران ایر استان با اشاره به شرایط کشور طی ماه های اخیر، عنوان کرد: خواه و ناخواه تمامی بخش ها از جمله بخش صنعت هوایی از نوسانات نرخ ارز تاثیر پذیرفته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در فصل تابستان و آغاز فصل پاییز تعداد پروازها به کمتر از نصف تقلیل یافته است، عنوان کرد: شرکت های هواپیمایی درگیر صنعت پیچیده ای هستند که در آن ظرفیت های جایگزین بسیار محدود  می باشد. نکته حائز اهمیت آن است که این شرکت ها به شدت به فرودگاه ها از جمله فرودگاه مشهد مقروض هستند، به طوری که حتی اخطار کتبی نیز دریافت نموده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه در سفرهای خارجی نیز تعداد مسافران بسیار اندک است، صنعت هوایی کشور نیز در حالت بحرانی قرار دارد. متاسفانه این حوزه اقدامات مطلوبی انجام نگرفته است، به طوری که هواپیمایی که در دهه 50 خریداری شده هنوز پرواز می کند.

قریشی با اشاره به نرخ بلیت های هواپیما یادآور شد: با توجه به نرخ فعلی بلیت ها، هم مسافر و هم شرکت های هواپیمایی متضرر می شوند تا جایی که بسیاری از شرکت ها پروازهایشان کمتر از ظرفیت انجام می گیرد، لذا برای خروج از این بحران باید وضعیت اقتصادی به ثبات برسد.

*رونق استفاده مسافران از خدمات بخش حمل و نقل ریلی

در بخش دیگری از نشست، محمد مریدی؛ روابط عمومی شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به تحریم های موجود یادآور شد: در شرایط فعلی تحریم ها برای بخش ریلی تبدیل به فرصت شده، به طوری که در فصل تابستان شاهد پیک مسافر در بخش ریلی و به ویژه در مسیر مشهد بودیم.

وی ادامه داد: سال 97 بالاترین آمار جابه جایی مسافر را داشتیم، چرا که با توجه به هزینه بلیت پروازها و تصادفات جاده ای، قطار جذابیتی ویژه برای مسافران پیدا کرده است.

روابط عمومی شرکت حمل و نقل ریلی رجا تصریح کرد: حال پیشنهاد می شود در حوزه ریلی با فعالان حوزه گردشگری و اماکن اقامتی همکاری و تعامل مطلوبی برقرار شود.

مریدی عنوان کرد: علی رغم بالا رفتن فروش از استراتژی توسعه بازار دست نکشیدیم، شرکت راه آهن به منظور توسعه بازارهای خود مولفه هایی همچون پایین آوردن قیمت ها، تنوع خدمات و تعریف بسته های سفر در مبدا را در کانون توجه خویش قرار داده است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی