رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی بخش خصوصی مطرح کرد؛ در حوزه حمل و نقل آسیای میانه، ضعیف عمل کرده‌ایم

رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی بخش خصوصی مطرح کرد؛ در حوزه حمل و نقل آسیای میانه، ضعیف عمل کرده‌ایم
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 07 مهر 1397

رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: به رغم ظرفیت‌های موجود و نیازهایی که در حوزه ترانزیت کشورمان وجود داشت، عملکرد ضعیفی در حوزه حمل و نقل آسیای میانه داشته‌ایم و چالش‌هایی که امروز با کشورهای همسایه داریم، گواه این کیفیت از عملکرد ماست.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ احمد زمانیان در یکی دیگر از جلسات این کمیسیون که با محوریت «بررسی مسائل ومشکلات مربوط به حوزه ترانزیت» برگزار شد، اظهار کرد: به رغم کارشکنی‌ها و تلاش‌های رقبای اقتصادی و سیاسی برای دور داشتن ایران از مزیت ژئوپلیتیک خود، باید اقدامات موثری از سوی دولت، در همگرایی با بخش خصوصی فعال در این حوزه انجام گیرد تا از این شرایط خارج شویم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون چندین جلسه برای حل مشکلات و معضلات مربوط به حوزه حمل و نقل برگزار شده است، تصریح کرد: چندی پیش نیز هیاتی  به ترکمنستان اعزام شدند تا در خصوص مشکلات و مسائل مربوط به کشورمان، به خصوص در  حوزه حمل و نقل مذاکراتی صورت دهند.

وی ادامه داد: مسئولان کشورمان پیشنهاد داده اند که آمادگی دارند، عوارض را برای کامیون های ترکمن به صفر برسانند، در مقابل ترکمنستان نیز نباید هیچ هزینه ای از کامیون های ایرانی اخذ کند.

رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه متاسفانه کشور ما در حوزه ترانزیت با کشورهای ترکمنستان و تاجیکستان دچار مشکل است، یادآور شد: علی رغم آنکه ترکمنستان هیچ گاه در خصوص خواست ها و تقاضای خویش عقب نشینی نکرده و نخواهد کرد؛ با این حال مسئولان آن گفته اند که ظرف 4 الی 5 روز آینده در خصوص مشکلات و معضلات حوزه ترانزیت تصمیم گیری خواهد کرد.

زمانیان افزود: متاسفانه فعالان حوزه حمل و نقل کشورمان در افغانستان نیز با مشکلات عدیده ای دست به گریبان هستند، حال باید این مشکلات را از طریق انجمن های مربوطه، کمیسیون و اتاق پیگیری کرد.

*معضلات حوزه ترانزیت تاثیر منفی بر صادرات خواهد گذاشت

در ادامه، حیدر خادم زاده، مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین المللی بارمان ترابر عنوان کرد: ضعف تعامل سیاسی با کشورهای همسایه ، تاثیر منفی بر صادرات خواهد گذاشت و این روند در بحبوحه تحریم‌ها تشدید می‌شود. از این منظر باید رویکردهایی مدبرانه در این حوزه اتخاذ شود تا ضعف های موجود مرتفع شوند.

وی ادامه داد: ترکمنستان یک کشور پیچیده است که تعاملات با آن در سنوات گذشته همواره با فراز و فرودهایی همراه بوده است؛ لذا باید از 20 سال پیش مسیر جایگزینی برای این کشور را در نظر می گرفتیم. این جنس دوراندیشی‌ها می توانست امروز مشکلات زیادی را حل و فصل کند.

خادم زاده با تاکید بر اینکه باید با کشورهای همسایه وارد تعامل شد تا این ارتباط به صورت یک فرهنگ نهادینه شود، تصریح کرد: مسائل و مشکلات مربوط به حوزه حمل ونقل باید به وزارتخانه منعکس شود، چرا که دیگر کارد به استخوان بخش حمل و نقل رسیده است و دولت باید در این خصوص تدبیری بیاندیشد.

این عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه افغانستان مسیر ناامنی است، لذا دولت باید با برنامه ریزی عملی، بستر تعامل با این کشور را فراهم سازد، یادآور شد: ترکمنستان تاکنون از منافع خود در برابر ایران کوتاه نیامده است، با این حال می توان با افغانستان وارد مذاکره شد.

وی با تاکید بر بازتاب مسائل و مشکلات حوزه حمل ونقل  در رسانه ها و حل وفصل نسبی آن یادآور شد: متاسفانه سازمان ها و ارگان های دولتی بخش خصوصی را به حساب نمی آورند و مشکلات آن ها را نمی شنوند، از این رو فعالان بخش خصوصی هیچ روزنه امیدی ندارند، به طوری که حتی برای بردن چغندر قند از مزرعه تا کارخانه نیز با مشکل مواجه هستند.

خادم زاده یادآور شد: در حال حاضر بخش خصوصی کشور ما با کشورهای ترکمنستان، افغانستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و اروپا با مشکل مواجه است و دولت نیز از ظرفیت های سیاسی خود برای حل این مسائل و مشکلات، استفاده کمی کرده است. 

مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین المللی بارمان ترابر با طرح این سوال که؛ تاکنون چندین بار وزارتخانه ها برای نظرخواهی از بخش خصوصی دعوت به عمل آوردند، متذکر شد: وزارت خارجه ما انگیزه ای برای برقراری ارتباط با بخش خصوصی ندارد. از سویی ضعف دیپلماسی اقتصادی کشورمان، فرصت های زیادی را از بخش های مختلف دریغ می کند.

وی با تاکید بر اشتغالزایی بخش حمل ونقل بین المللی افزود: بیش از 4 الی 5 میلیون نفر از جمله راننده، تعمیرکار، سرویس کار و سایر کسبه درگیر شغل ما هستند. حال اگر بازار اشتغال را در نظر بگیریم متوجه سرمایه های حاصله خواهیم شد.

*حوزه حمل و نقل درگیر اعتصابات داخلی و خارجی است

در ادامه نشست، فیض محمدی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین المللی «ستاره باران زمین» با بیان اینکه در حال حاضر در بخش حمل و نقل شرایط سختی تحمل کرده و دشواری های بیشتری پیش رو داریم، افزود: حوزه حمل و نقل در شرایط فعلی درگیر اعتصابات داخلی و خارجی است و در کنار آن مسائل سیاسی و رویکردهای اقتصادی هم تاثیرات خود را بر این بخش باقی می گذارند. در شرایط فعلی فشارهای بسیاری از هر گوشه ای به حوزه حمل و نقل کشور وارد می شود و دولت برای کاهش خسارت ها به این بخش باید تدبیری بیاندیشد.

وی افزود: انجمن ها و تشکل های مربوطه باید مشکلات و مسائل حوزه حمل و نقل را حل و فصل کنند تا دغدغه فعالان این بخش کاهش پیدا کند.

مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین المللی «ستاره باران زمین» افزود: علی رغم تمامی مشکلات و مسائل مختلف، انتظار می رود بتوانیم این حوزه را با فراز و فرودهای مختلف، اداره نماییم. این جنس هم‌اندیشی‌ها می تواند در این خصوص موثر واقع شوند.

*حل و فصل معضلات ترانزیتی مستلزم تقویت دیپلماسی اقتصادی است

محمود امتی، نایب رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان نیز با بیان اینکه متاسفانه کشور ما در حوزه حمل و نقل با مشکلات و چالش های عدیده ای مواجه است، یادآور شد: مسائل و مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل بین المللی با مسائل سیاسی گره خورده است.

وی تصریح کرد: حل معضلات ترانزیتی ما با کشور افغانستان منوط به آن است که دولت ها و سیاسیون با افغان ها وارد تعامل و رابطه تنگاتنگ شوند. به هر رو، این گره هر چه زودتر گشوده شود، تاثیرات بهتری ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از معضلات مربوط به حوزه حمل و نقل با مسائل سیاسی گره خورده است، عنوان کرد: حل و فصل این معضلات مستلزم آن است که دیپلماسی سیاسی و دولتی ما فعال شود. اگر برخی از مسیرهای ترانزیتی همچنان بر روی ایران باز است، این مهم به واسطه تلاش هایی می باشد که در طول یک بازه زمانی 10 الی 12 ساله صورت گرفته و ارتباطی را در سطح منطقه شکل داده است.

امتی با بیان اینکه تمام فعالیت های بخش خصوصی منوط به آن است که دولتمردان از اقتصاد و بخش حمل و نقل حمایت به عمل آورند، خاطرنشان کرد: از آن‌جایی که بخش حمل و نقل در حوزه آسیای میانه با مشکلات متعددی مواجه است، وزارت امور خارجه باید در جریان مشکلات و مسائل بخش خصوصی قرار گیرد.

*مسائل حوزه حمل و نقل باید به وزارت امور خارجه منعکس شود

در پایان، کمال نوری، نماینده شرکت حمل و نقل بین المللی «فلات نور آسیا» عنوان کرد: در شرایط فعلی که هیچ یک از سازمان ها و ارگان ها به بخش خصوصی اعتنایی ندارند، باید راهکارهایی را مدنظر داشت تا در چارچوب آن روابط بخش دولتی و خصوصی بهبود یابد.

وی یادآور شد: هیچ ارگان، نهاد و یا وزارتخانه ای بخش خصوصی را حساب نمی کند، از این رو باید با اتخاذ تدابیری بتوانیم دستگاه های دولتی را درگیر معضلات حوزه حمل و نقل کنیم.

نماینده شرکت حمل و نقل بین المللی «فلات نور آسیا» با بیان اینکه مسائل مربوط به حوزه حمل و نقل باید به هر طریق ممکن به وزارت امور خارجه منعکس شود، ادامه داد: در حقیقت ما باید با کشورهایی که در حوزه حمل و نقل مشکل دارند، امتیازات و تعهدات مربوطه را شناسایی کرده و براساس آن وارد عمل شویم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی