بررسی طرح سوغات ویژه مشهد در کمیسیون گردشگری

بررسی طرح سوغات ویژه مشهد در کمیسیون گردشگری
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 30 خرداد 1397

بررسی طرح سوغات ویژه مشهد در کمیسیون گردشگری

 

 

 

 

بیست و دومین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با حضور نایب رئیس  اول و دبیر اتاق  مشهددر محل حرم مطهر رضوی برگزارشد.

به گزارش  روابط عمومی اتاق مشهد محمد قانعی رئیس کمیسیون با توجه به اهمیت اقتصادی گردشگری و حایز بودن رتبه سوم این صنعت بعد از نفت و خودروسازی و رتبه اول اقتصادی آن در مشهد مقدس، عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف حوزه گردشگری را یکی از مشکلات این حوزه دانست و اهمیت استفاده از فرصت ها و ظرفیت های فرهنگی و هنری مشهد برای جذب گردشگر را یادآورشد.

وی با اشاره به تغییر سلیقه نسل جوان و نظر این گروه از مسافرین که مشهد را شهر شادی نمی‌دانند به اهمیت شبکه ها و فضای مجازی در گردشگری برای جلب نظر این گروه از گردشگران اشاره نمود.

وی  همچنین با اشاره به ضرورت تأثیر فناوری‌های نوین در گردشگری و زیارت، پیشنهاد برگزاری همایش گردشگری با رویکرد فناوری های نوین را ارائه نمود

وی با اشاره به سرمایه گذاری 27 میلیاردی در بخش گردشگری و واحدهای اقامتی، تعداد اشتغال و خدمات ایجاده شده در مشهد ذیل صنعت گردشگری، ادامه وضعیت نابسامان فعلی و فعالیت 7 هزار خانه مسافر را منجر به عدم توجیه اقتصادی واحدهای اقامتی بزرگ و رسمی و سبب ورشکستگی بسیاری از آن ها دانست. قانعی به پتانسیل بالای مشهد در گردشگری و وجود زیرساخت های اقامت، حمل و نقل ( ریلی ، هوایی و ... ) و بهره مندی مشهد از امکانات رفاهی مورد نیاز گردشگران اشاره و اعلام کرد که نتوانستیم از فرصت مشهد 2017 بهره برداری لازم را داشته باشیبم و ضرورت دارد که از  نام گذاری ایام خاص و رویدادها به نفع توسعه گردشگری در مشهد استفاده نماییم.

در ادامه نایب رییس اول تاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به نقش اجرایی کمیسیون های اتاق و سرآمدی کمیسیون گردشگری بیان کرد که نقش کمیسیون گردشگری در رونق اقتصادی شهر مشهد و استان نقش بسیار موثر است.

محمودی خراسانی  با بیان اینکه از 25 میلیون گردشگر ورودی به مشهد، 15 میلیون آن زائرین و گردشگران مذهبی هستند که نقش به سزایی در رونق اقتصادی شهر مشهد و استان دارند اعلام کرد : افزایش ماندگاری گردشگر در مشهد با همکاری آستان قدس رضوی به رونق اقتصادی شهر و استان منجر خواهدشد که می‌تواند درآمدی چندین برابر درآمد نفت داشته باشد.

در ادامه  علی کبیر به نقش موثر گردشگری در رونق اقتصادی سایر بخش ها اشاره نمود.

دبیر اتاق مشهد با بیان اینکه در چشم انداز سند آمایش استان، گردشگری با رویکرد مذهبی، مبنای برنامه ریزی برای توسعه پایدار استان و شهر مشهد است، یادآور شد،  برای محقق شدن این هدف، نیاز به عملکرد متمرکز در جهت توسعه گردشگری پس از تعیین وظایف هربخش بایستی در دستور کار مسئولین و فعالان حوزه گردشگری قرارگیرد. وی با اشاره به سهم 12% تا 15% گردشگری در GDP استان، به آسیب پذیر بودن گردشگری و تاثیرپدیری آن از مسائل حاشیه ای تأکید نمود.

مجردی مدیر امور زائرین آستان قدس رضوی به اهمیت تفکیک وظایف در گردشگری و شناسایی بستر آن اشاره و بیان کرد آستان قدس برای موفقیت در برنامه های خود به 4 اصل مهم؛ شفافیت در پرداخت ( چتر حمایتی)، شفافیت در سیستم کیفیت، تسهیل در اطلاع رسانی و تکریم اعتقاد دارد.

 و ی در ادامه به ارائه گزارش فعالیتهای بخش تشریفات زائرین پرداختوی با بیان اهمیت گردشگری حلال، تشکیل کمیسیون های تخصصی زیرمجموعه آستان قدس جهت ارائه راهکار برای توسعه خدمات زیارت را پیشنهاد داد. در ادامه گزارشی از تاسیس موسسه موقوفه زائرین رضوی با هدف نظارت بر خدمات و اقامت زائرشهر،  وضعیت توسعه زائرشهر رضوی و امکانات و تسهیلات آن، استفاده از کالا و وسایل ایرانی مورد استفاده در زائرشهر، ارائه نمود.

در ادامه دکتر ثابت تیموری، دبیر کمیسیون گردشگری، بیان کرد که با وجود فرهنگ سوغات بین ایرانی ها و مسلمانان بایستی نسبت به برندسازی سوغات ویژه گردشگری حلال اقدام نمایند. وی با بیان اینکه تاکنون بسته ویژه سوغات زیارت مشهد تهیه نشده است و این سوغات به زرشک، زعفران و مهر متبرک بسنده نموده است، وجود برندسازی در این خصوص را با مشارکت صنایع دستی، خشکبار، آجیل و پوشاک و سایر محصلات ویژه مشهد و استان را الزامی دانست. وی اشاره نمود که با توجه به حذف ایران از لیست کشورهای دارای برند حلال این مسئله را ضعف در بازاریابی و تبلیغات ایران به عنوان کشور اسلامی و دارای محصولات حلال دانست و نیاز به تبلیغات بیشتر در این خصوص را یادآور شد.

در این رابطه آقای دکتر رفیعی عضو کمیسیون و معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، به ارایه گزارش و آمار نتایج بررسی طرح سوغات مشهد پرداخت. وی اعلام کرد که نتیجه بررسی ها حاکی از این است که 4/1 هزینه های سفر زائران مربوط به سوغات است که از این مقدار 40% تا 50% سوغات را کالاهای خارجی و باقی آن را کالاهای ایرانی تشکیل می دهند که 40% تا 50% پوشاک و پارچه، 30% آبنبات، زعفران و زرشک و تنها 10% سهم صنایع دستی است. در حالیکه یکی از بخش های اشتغال زا، تولیدات صنایع دستی به عنوان نماد فرهنگی است. وی اشاره نمود که شاخص هایی که موجب بروز این شرایط شده است، عدم تطبیق عرضه و تقاضا، عدم نیازسنجی، عدم نوآوری روز منطبق با نیاز زائر است و برای رفع این مشکل می توان از برندسازی کالاهای داخلی ، استفاده از شیوه های بازاریابی و بازاررسانی جدید بهره برد.

آقای مطیع، سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، با اشاره به اینکه از 16 شهر جهانی در دنیا، 6 شهر در ایران بوده و شهر مشهد شهر جهانی گوهرسنگ ها است بیان کرد که همکاری بخش های مختلف برای هدفمند و عملی شدن طرح سوغات مشهد بسیار مهم است در ادامه، گزارش مختصر از طرح شبکه سازی سوغات و صنایع دستی ارائه نمود.

دیگر میهمان این نشست خانم یوسفی، به بیان روند اخذ مجوز بسته سوغات مشهد پرداخت و بیان نمود که با توجه به صدور مجوز ایجاد شهرک تخصصی سوغات می توان خروجی این طرح را عملیاتی نمود. این شرکت با استفاده از مدل های خوشه ای یونیدو، به تقسیم بندی سوغات در سه بخش: سلامت، خوراکی و صنایع دستی (حکاکی سنگ، زیورآلات، سفال و سرامیک و بافته ها)، اهمیت فروش اینترنتی سوغات، شناسایی تولیدکنندگان را یادآورشد و در انتها به ثبت برند دالبوک برای صنایع دستی شهد اشاره نمود.

خانم دکتر دلیری عضو دیگر کمیسیون گردشگری، با اشاره به سهم 85درصدی کالای خارجی در سوغات مشهد به بیان دلیل ارزانی به دلیل چینی بودن، تنوع و عدم وجود فرهنگ استفاده از کالای ایرانی پرداخت. وی ایجاد دو گروه پشتیبان تولید و فروش سوغات که یک گروه به ارائه ایده و مخاطب شناسی، حذف واسطه ها، آموزش نیروی کار، بسته بندی جذاب و زیبا و گروه دوم به بازاریابی، تشکیل تیم فروش، کارتکس و جایگاه فروش را پیشنهاد نمود و این اجرای این طرح را نیازمند زمان و بسترسازی مناسب دانست. استفاده از کالاها و هدایای ایرانی در سازمان ها مختلف، فرهنگ سازی در مدارس و قیمت گذاری صحیح، از دیگر پیشنهادات وی بود.

در ادامه، مهندس بنانژاد، رئیس اتاق اصناف استان، با اشاره به مزیت شهر مشهد در زمینه آجیل و خشکبار بیان نمود که دومین استان در زمینه تولید پسته هستیم لیکن بایستی در فرآوری آجیل و خشکبار به تکنولوژی های برتر تجهیز شویم. وی گفت ایجاد شهرک صنفی در حوزه فرآوری آجیل و خشکبار و تولید کالای باکیفیت و با قیمت مناسب پیشنهادشده است و در دستور کار قراردارد.

دکتر ابراهیمی، دیگر عضو کمیسیون، به اهمیت برنامه ریزی در مسیر رضایت مصرف کننده تأکید نمود و اهمیت شفاف سازی و اصلاح دید به بازار مشهد را یادآورشد. همچنین، به تنظیم تفاهمنامه با اصناف مختلف جهت شناسایی بازاریان مورد اعتماد و معرفی این افراد اشاره نمود و اصلاح بحث خدمات رسانی به زائر خصوصا توسط رانندگان تاکسی به عنوان رابط مستقیم با گردشگر را خواستارشد. وی اعلام نمود که درصورت ارائه بسته سوغات و تأیید انجمن حمایت از مصرف کنندگان می توان به جلب اعتماد بازار مصرف دست یافت.

در انتها، جلسه تشکیل کارگروه سوغات برای ارائه بسته سوغات ویژه مشهد به تصویب رسید و با اهدای یک جلد قرآن کریم از سوی میزبان پایان یافت.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی