بررسی دستاوردهای کمیسیون مشترک ایران-تاجیکستان و فرصت حضور در نمایشگاه تاتارستان روسیه

بررسی دستاوردهای کمیسیون مشترک ایران-تاجیکستان و فرصت حضور در نمایشگاه تاتارستان روسیه
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 05 دي 1396

در کمیسیون تجارت صورت گرفت

بررسی دستاوردهای کمیسیون مشترک ایران-تاجیکستان و فرصت حضور در نمایشگاه تاتارستان روسیه

 

جلسه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با موضوع دستاوردهای کمیسیون مشترک ایران-تاجیکستان و بررسی فرصت حضور در نمایشگاه تاتارستان روسیه با حضور اعضای کمیسیون و نمایندگان تشکل های بخش خصوصی به ریاست محمدحسین روشنک در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد در ابتدای این جلسه محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ضمن خوشامدگویی به اعضا و با اشاره به جایگاه بسیجیان در دوران دفاع مقدس تاکنون اظهار کرد: بسیج و بسیجیان همواره به دور از هرگونه هیاهو به دنبال نقش آفرینی و کمک به ملت ایران بوده و هستند و در این راه نیز شهامت به خرج داده و ایثار کرده اند.

وی با اشاره به دستاوردهای کمیسیون مشترک ایران-تاجیکستان، گفت: 23 آبان ماه هیئت ایرانی متشکل از 27 نفر و به ریاست وزیر نیرو برای بهبود روابط تجاری به تاجیکستان سفر کرد اما علیرغم اینکه بخش خصوصی نقش ویژه ای در ارتباطات تجاری دارد تنها دو نفر از این هیئت را افراد بخش خصوصی تشکیل می دادند.

روشنک خاطرنشان کرد: با توجه به نقش پررنگ استان خراسان رضوی در حوزه تجارت با کشور تاجیکستان مقرر گردید تا اجلاس آتی کمیسیون مشترک دو کشور در استان  خراسان رضوی به عنوان استان معین برگزارگردد لذا باید از فرصت بوجود آمده در راستای توسعه تجارت، بهره¬برداری مناسب صورت گیرد.

*برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در تاتارستان روسیه

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: نمایشگاه تاتارستان یکی از مطالبات بخش خصوصی استان بود که توسط کمیسیون تجارت در سفر هیات تجاری به ریاست استاندار محترم به این کشور طرح و مصوب گردید و پس از پیگیری مورد استقبال طرف مقابل قرار گرفت.

 روشنک ادامه داد:  تاتارستان یکی از بازارهای جدیدی است که بازرگانان خراسانی می توانند با مشارکت در نمایشگاه، ضمن معرفی توانمندی های خود از فرصت بوجود آمده جهت حضور در این بازار استفاده کنند، ضمن اینکه اختصاص فضای رایگان برای برگزاری نمایشگاه ایران در تارستان از دیگر موارد پیگیری بود که مورد موافقت قرار گرفت.

در ادامه حمیدرضا صدرزاده، مجری برگزاری نمایشگاه در تاتارستان روسیه با بیان اینکه این نمایشگاه با هدف آشنایی با توانمندی های جمهوری اسلامی ایران، برگزار می شود، اظهار کرد: در ابتدا تصمیم بر این بود تا نمایشگاه تاتارستان با محوریت استان خراسان برگزار شود اما با ورود وزارت امور خارجه به موضوع، این نمایشگاه به صورت ملی در این کشور برگزار می شود.

صدرزاده با اشاره به اینکه تاکنون 61 شرکت برای حضور در نمایشگاه تاتارستان اعلام حضور کرده اند، عنوان کرد: مقرر شده تا مبلغی به مشارکت کنندگان در نمایشگاه یارانه داده شود، بنابراین با توجه به زمان اندکی که تا برگزاری نمایشگاه باقی مانده پیشنهاد می کنیم تا اقدامات لازم جهت دریافت یارانه مصوب جهت حضور شرکت های ایرانی در این نمایشگاه اخذ شود.

*افزایش تعرفه واردات، ادامه اشتباهات گذشته

علی اصغر پورفتح الله، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در ادامه ضمن گلایه مندی از سیاست دولت در کنترل نرخ ارز اظهار داشت: دولت برای کنترل نرخ ارز به اصلاحاتی دست می زند که در صادرات و واردات اثر سوء برجای می گذارد و ادامه اشتباهات گذشته است، اینکه دولت کسری بودجه را با سکه و طلا تامین می کند و به مصوبه هیئت وزیران دست می برد و تعرفه یک سری از کالاهای وارداتی را بالا می برد حمایت از تولید نیست و تنها می خواهد نرخ ارز را کنترل کند.

وی ادامه داد: به نظر من دولت یکبار برای همیشه باید ضمن حمایت خاص از اقشار ضعیف و طبقات محروم جامعه برای جلوگیری از آسیب پذیری این قشر، دست به جراحی اقتصادی در کشور بزند تا این کورسوی تولید و صادرات با نظام تعرفه ای از بین نرود. دستکاری در تعرفه و نرخ ارز جز افزایش قاچاق کالا هیچ عایدی دیگری برای کشور ندارد.

روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه اخذ تعرفه به نفعِ خزانه دولت ظلم به تولید است و تعرفه اخذ شده باید به همان صنعت مربوطه تزریق شود، گفت: سالهاست که در مورد غیرواقعی بودن نرخ ارز مطالبی را عنوان کرده ام اما از آنجا که اقتصاد با نگاه به صنعت خودرو همگام شده همواره در این موضوع متضرر شده ایم، خودرو در کشور ما چند موضوع مثل صنعت کشور را بازداشت خانگی کرده و به سلامت اقتصاد لطمه وارد کرده است و بسیاری از مشکلات اقتصاد کشور همچون ارز به خودرو باز می گردد.

بررسی راهکارهای ثبات زعفران در بازارهای جهانی

 

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه اهمیت زعفران به عنوان یک کالای استراتژیک برای خراسان علاوه بر جنبه اقتصادی، از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز می¬باشد، اظهار کرد: شورای ملی زعفران، اتحادیه صادرکنندگان زعفران، اتحادیه صادرکنندگان استان و ... برای تصمیم گیری در مورد وضعیت صادرات زعفران وجود دارند و اگر قرار است در تصمیم گیری ها، این تشکل ها دخالت نکنند قطعا متضرر آن مردم و دولت خواهند بود، اینکه تمام تصمیمات در مرکز گرفته می شود در صورتی که خاستگاه زعفران استان های خراسان است درست نیست.

وی عنوان کرد: در همین راستا پیشنهادی مطرح کردم تا ساختمانی به شکل زعفران به عنوان نماد زعفران خراسان طراحی و ساخته شود و این نماد یا برند بر روی زعفران ایران درج شود تا نشانه ای از مرکز تجارت زعفران باشد و همچنین هر گردشگری که وارد مشهد می شود ضمن بازدید از این جاذبه توریستی از نزدیک با تولید و تجارت زعفران استان آشنا شود.

 

*عدم ثبات در بازار زعفران ادامه دارد

غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی نیز در ادامه با بیان اینکه زعفران ایران از جایگاه بالایی در جهان برخوردار است اما متاسفانه عدم ثبات در بازار باعث شده تا در رقابت جهانی فرصت سوزی کنیم، گفت: عدم ثبات در بازار نمی گذارد صادرکننده قرارداد بلندمدت و یا حتی یکساله با طرف خارجی ببندد و متاسفانه هم اکنون نیز دوگانگی در بازار به وجود آمده به این شکل که سازمان تعاون روستایی به یک شرکت خصوصی اختیار داده تا زعفران را از کشاورز خریداری کند و هزینه ای زیاد نیز بابت آزمون می گیرد.

وی با اشاره به برخی مشکلات به وجود آمده در اثر این تصمیمات گفت: پیشنهاد ما این است که صادرکنندگان زعفران را خریداری و آزمایش کنند و برای تنظیم بازار در اختیار نهاد متولی قرار داده تا بتوان با اتکا بر آن قرارداد یکساله با طرف خارجی منعقد کرد.

*مرکزگرایی به صادرات طلای سرخ لطمه می زند

جوادی، مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه چرا تصمیم گیری برای کالای استراتژیکی مثل زعفران در خارج از استان و در مرکز صورت می گیرد؟ اظهار داشت: سازمان تعاون روستایی  بدنه ای از دولت است اما نگاه جهاد کشاورزی به اتحادیه ها استفاده از ظرفیت های آنهاست و نگرانی که بابت ثبات قیمتی زعفران صادرکنندگان دارند را می توان از طریق زعفرانی که سازمان تعاون روستایی خریداری کرده برطرف کرد تا صادرکننده با قیمت ثابت مبادرت به فروش و صادرات کنند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی