مسکو تقویت مسیر ریلی روسیه-آذربایجان-ایران-پاکستان را دنبال می‌کند

مسکو تقویت مسیر ریلی روسیه-آذربایجان-ایران-پاکستان را دنبال می‌کند
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 05 تير 1401

در دیدار رئیس شورای مشترک تجاری روسیه و ایران با غلامحسین شافعی مطرح شد

مسکو تقویت مسیر ریلی روسیه-آذربایجان-ایران-پاکستان را دنبال می‌کند

استفاده از مسیر ریلی روسیه، آذربایجان، ایران و پاکستان برای تسریع در روند تجارت در منطقه پیشنهادی بود که رئیس شورای مشترک تجاری روسیه و ایران در دیدار با رئیس اتاق ایران مطرح کرد.

با توجه به تحریم‌ها علیه روسیه، این کشور بازنگری در مسیرهای تجاری برای دسترسی آسان‌تر به بازار هند و پاکستان را در دستورکار قرار داده و تقویت مسیر ریلی در ایران و پاکستان و تکمیل پروژه راه‌آهن رشت-آستارا را دنبال می‌کند. به همین منظور در دیدار رئیس شورای مشترک تجاری روسیه و ایران با رئیس اتاق ایران پیشنهاد تشکیل گروه کاری بین نمایندگان اتاق‌های بازرگانی چهار کشور روسیه، آذربایجان، ایران و پاکستان از سوی طرف روس، مطرح شد.

ولادیمیر عابدینوف، رئیس شورای مشترک تجاری روسیه و ایران در این نشست با اظهار تمایل برای تقویت سطح مناسبات تجاری بین دو کشور به تحریم‌ها علیه روسیه اشاره کرد و گفت: این تحریم‌ها موجب شده مسیرهای ترانزیتی و لجستیکی در منطقه تغییر کند. از طرفی روابط تجاری روسیه نیز تحت تاثیر تحریم‌ها دست‌خوش تحولاتی شده که نیازمند بازنگری است. در این راستا دنبال مسیرهای حمل‌ونقل جدید در منطقه هستیم.

او به برخی مسیرهای ریلی مهم در ایران اشاره و تصریح کرد: تکمیل مسیر رشت-آستارا برای هدف تجاری روسیه اهمیت بالایی دارد. این مهم موجب می‌شود مسیر پاکستان به سمت روسیه هموار شود.  از طرفی این مسیر در پاکستان قدیمی بوده و نیازمند بازسازی است. با این حال روسیه آماده است با بازسازی این خط در پاکستان از آن بهره ببرد البته اگر این مسیر از سوی ایران نیز در اسرع وقت تکمیل شود.

او همچنین به مسیر ارتباطی روسیه به بنادر شمالی ایران از طریق کشتی و ارسال محموله‌ها به بنادر جنوبی ایران و انتقال آنها از طریق کامیون به سمت پاکستان و هند اشاره و تاکید کرد: این مسیر پیچیده‌ای است. بنابراین روسیه دنبال جایگزینی راه‌آهن از طریق آذربایجان به ایران، پاکستان و هند است.

به اعتقاد رئیس شورای مشترک تجاری روسیه و ایران اتاق‌های بازرگانی چهار کشور روسیه، آذربایجان، ایران و پاکستان می‌توانند یک گروه کاری تشکیل دهند و پس از بررسی‌ها و مطالعات کارشناسی، پیشنهاد نهایی خود را برای تکمیل، نوسازی و تقویت مسیرهای ریلی در اختیار دولت‌های خود قرار دهند.

در این نشست هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه نیز حضور داشت و جزئیاتی درباره مسیر ریلی پیشنهادی طرف روس ارائه داد. بر اساس اظهارات او ایران علاقه‌مند است مسیر رشت-آستارا با کمک طرف روس تکمیل شود.

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران شرایط موجود را برای کل منطقه ویژه خواند و اتخاذ تصمیمات خاص متناسب با این شرایط را لازم دانست.

بر اساس اظهارات او دولت ایران متناسب با وضعیت موجود، موضوع ترانزیت را در اولویت اهداف و برنامه‌های خود قرار داده است هرچند در حوزه بندری هم در طرف ایران و هم روسیه، مشکلات زیرساختی وجود دارد.

شافعی یکی از مشکلات ایران در حمل دریایی را نبود کشتی‌های رو-رو دانست که بر اساس اظهارات او مراحل خرید چند فروند کشتی رو-رو در حال نهایی شدن است و این مهم می‌تواند به بهبود وضعیت حمل دریایی بین ایران و روسیه از طریق دریای خزر، کمک کند.

سرعت حرکت ریلی در ایران نکته دیگری بود که مورد توجه رئیس اتاق ایران قرار گرفت. او دراین رابطه گفت: در حال حاضر سرعت حرکت ریلی در ایران بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر بر ساعت است که به هیچ عنوان رکورد مناسبی نیست. از طرفی با کمبود تعداد واگن در ایران مواجه هستیم که این مشکل به کمک روسیه قابل حل است.

رئیس اتاق ایران اعتقاد دارد مشکلات ریلی در پاکستان علی‌رغم پیگیری‌های ایران، به راحتی قابل حل نیست. برای مثال یک محموله از طریق راه‌آهن از ایران به لاهور پاکستان ارسال شد که ۳۵ روز به طول انجامید.

او از علاقه ایران برای پیگیری مسائل و پیشنهادهای ارائه شده به ویژه تشکیل کمیته بین چهار کشور موردنظر خبر داد و افزود: اتاق مشترک و معاونت بین‌الملل اتاق ایران می‌توانند ظرف دو ماه آینده به دعوت روسیه و یا ایران، گروه کاری موردنظر را تشکیل دهند.

شافعی تصریح کرد: خوشبختانه بودجه خوبی برای بازسازی و توسعه حمل‌ونقل ریلی از سوی دولت ایران منظور شده که بسیار امیدوارکننده است.

شافعی با نگاه به سفر پیش‌روی رئیس‌جمهور روسیه به ایران گفت: موضوعات کلان در این حوزه را می‌تواند از طریق دیدارهای آینده مقامات دو دولت ‌پیگیری کنیم.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی