رئیس اتاق مشترک ایران و فنلاند اذعان کرد: موقعیت خراسان رضوی، فرصتی برای ارتباط با فنلاند در حوزه افغانستان

رئیس اتاق مشترک ایران و فنلاند اذعان کرد: موقعیت خراسان رضوی، فرصتی برای ارتباط با فنلاند در حوزه افغانستان
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 25 خرداد 1401

رئیس اتاق مشترک ایران و فنلاند اذعان کرد:

موقعیت خراسان رضوی، فرصتی برای ارتباط با فنلاند در حوزه افغانستان

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و فنلاند گفت: می‌توان از ظرفیت خراسان رضوی برای برقراری رابطه‌ای جدی‌تر با فنلاند در موضوعات مرتبط با افغانستان بهره‌ گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «غلامحسین جمیلی»، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در حاشیه نشست مشترک با مسئول نظارت راهبردی بین‌الملل اتاق بازرگانی و جمعی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: همه واقفیم که وضعیت استراتژیک و موقعیت جغرافیایی خاص مشهد و خراسان رضوی در شمال شرق کشور، بسیار حائز اهمیت است و مرز مشترک این استان با افغانستان، فرصت‌هایی بسیار جدی برای تجارت کشور پیش به وجود آورده است. لذا توجه بیشتر به این موضوع می‌تواند تاثیر بیشتری در دستاوردهای اقتصادی کشور داشته باشد.

وی در خصوص ظرفیت‌های تعاملی خراسان رضوی با فنلاند اظهار کرد: کشور فنلاند به لحاظ تعهدات بین‌المللی‌اش، مسئولیت‌هایی را در ارتباط با موضوعات مرتبط با حقوق بشر و افغانستان عهده‌دار است و می‌توان از ظرفیت خراسان رضوی برای برقراری رابطه‌ای جدی‌تر با فنلاند در موضوعات مرتبط با افغانستان بهره‌ گرفت. کلانشهر مشهد نیز می‌تواند نقشی محوری در رابطه با برنامه‌های فنلاند در افغانستان ایفا نماید و این موضوع در نهایت ممکن است زمینه‌ساز همکاری‌های آتی بین فعالان اقتصادی این استان با شرکت‌های فنلاندی باشد.

جمیلی، فنلاند را کشوری صاحب تکنولوژی و دانش روز دانست و گفت: امروز برای رقابت و بهره‌گیری از مزایای رقابتی نیاز داریم کالاها را با کمترین قیمت به مصرف‌کنندگان در بازارهای خارجی عرضه نماییم. لذا نیازمند دستیابی به دانش و تکنولوژی برای بهبود وضعیت رقابتی کالاهای کشورمان هستیم. فنلاند در این میان، از جمله کشورهای صادرکننده تکنولوژی به تمام دنیاست.

رئیس اتاق مشترک ایران و فنلاند تصریح کرد: اگر به دنبال جبران عقب ماندگی و مشکلات ناشی از سال‌ها تحریم هستیم، باید خود را به سطح توانمندی رقبایمان در سایر کشورها برسانیم و از این حیث، رابطه تعاملی با کشورهای صاحب دانش می‌تواند حائز اهمیت باشد و فنلاند نیز از این جهت می‌تواند برای ما کشوری جاذب باشد. مضاف بر اینکه این کشور، در حوزه فناوری اطلاعات که مبنای جدی‌تری در مناسبات امروز دنیا دارد، سرآمد است.

جمیلی به توانمندی‌های کشور فنلاند در حوزه بازی‌های یارانه‌ای نیز اشاره و اظهار کرد: این کشور در زمینه بازی‌های کامپیوتری پیشرفته است و ما نیز در کشورمان فارغ‌التحصیلان ارزنده‌ای داریم که می‌توانند در این زمینه موفق باشند و ارتباط موثری با فعالان صنعت بازی‌های کامپیوتری در فنلاند داشته باشند.

وی در پایان سخنانش درباره همراهی و همکاری اتاق مشترک ایران و فنلاند با فعالان اقتصادی دو کشور در ارتباط متقابل با یکدیگر گفت: تمام ظرفیت اتاق بازرگانی مشترک در خدمت فعالان اقتصادی است. این اتاق علاقمند است که تمامی اعضای اتاق‌ها از استعدادها و ظرفیت‌های موجود در آن بهره‌برداری کنند.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی