آمادگی بخش خصوصی خراسان رضوی و لاهور پاکستان، برای توسعه تعاملات اقتصادی دوجانبه

آمادگی بخش خصوصی خراسان رضوی و لاهور پاکستان، برای توسعه تعاملات اقتصادی دوجانبه
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 05 اسفند 1400

در نشست مشترک فعالان اقتصادی و اعضای اتاق های بازرگانی خراسان رضوی و لاهور پاکستان مطرح شد:

آمادگی بخش خصوصی خراسان رضوی و لاهور پاکستان، برای توسعه تعاملات اقتصادی دوجانبه

 

در نشست مشترک فعالان اقتصادی و اعضای اتاق های بازرگانی خراسان رضوی و لاهور پاکستان، طرفین از آمادگی خود برای توسعه تعاملات اقتصادی دوجانبه سخن گفتند و نسبت به تسهیل و رشد تعاملات آتی، ابراز امیدواری نمودند.  

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محمدرضا توکلی زاده»، عضو هیات رئیسه این اتاق در سخنانی عنوان کرد: ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه، قرابت فرهنگی و تاریخی دیرینه‌ای دارند و همین امر نیز به روابط پایدار و نزدیک دو ملت منتج شده است. به اتکای این سابقه، به رونق و بهبود روابط اقتصادی دو ایران و پاکستان بسیار خوش‌بین هستیم. مذاکرات میان بازرگانان ایران و پاکستان می‌تواند زمینه‌ساز گسترش مراودات تجاری میان دو طرف و رونق فعالیت‌های اقتصادی شود.

وی ادامه داد: امیدواریم حضور هیات تجاری اتاق بازرگانی لاهور در ایران، زمینه‌ساز توسعه روابط دو کشور و تقویت تعاملات تجاری بخش خصوصی ایران و پاکستان شود. بخش خصوصی دو کشور باید مذاکرات اقتصادی فشرده‌ای داشته باشند تا به مدد آن، بستر سرمایه‌گذاری‌های مشترک فراهم شود.

او ضمن ابراز خرسندی نسبت به برگزاری چنین دیدارها و نشست های مشترکی، متذکر شد: بخش خصوصی دو کشور باید نسبت به بهبود رویه های اقتصادی و تجاری میان دو کشور و اهمیت توسعه روابط طرفین، مطالبه گری کند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: پارلمان بخش خصوصی در ایران، می‌کوشد تا نقش خود را در توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه به شایستگی ایفا نماید و امیدوار است که تلاش مذکور به دستاوردهای ارزشمندی برای اقتصاد ایران و همسایگانش، منتج شود.

*بخش خصوصی ایران و پاکستان، می‌تواند نقش موثری در توسعه روابط اقتصادی ایفا کند

میان نعمان کبیر، رئیس اتاق بازرگانی لاهور پاکستان، نیز در این جلسه با اظهار خشنودی از گسترش روابط ایران و پاکستان بیان کرد: باور داریم که بخش خصوصی، می تواند سهم به مراتب بزرگی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایفا کند.

وی با ذکر این توضیح که اتاق بازرگانی لاهور با قدمتی 100ساله و با وجود حدود 2هزار عضو، بخشی از هویت اقتصادی پاکستان به شمار می آید، متذکر شد: دو کشور همسایه ایران و پاکستان، دارای مشترکات فرهنگی و اعتقادی فراوانی هستند و همین موضوع نیز آن ها به یکدیگر پیوند داده است. البته روابط اقتصادی دو کشور، به قواره این پتانسیل های فرهنگی و تعاملی، توسعه نیافته است. بخشی از مشکلات موجود از فقدان یک کانال تجاری کارآمد میان دو کشور نتیجه می گیرد اما چالش عمده در این سال ها، تحریم‌هایی بوده که روابط دو کشور را با محدودیت مواجه کرده است.

وی ضمن تقبیح محدودیت ها و تحریم هایی که بر اقتصاد ایران عارض شده، از جامعه جهانی خواست تا در مسیر رفع آن ها گام بردارد و گفت: امیدواریم در آینده نزدیک روابط اقتصادی این دو همسایه مجددا توسعه را تجربه کند و از نو رونق بگیرد. باور داریم که شکل‌گیری روابط اقتصادی میان بخش خصوصی به مراتب سهل‌تر از تعاملات پیچیده و زمان‌بر دولتی است. فعالان اقتصادی و بازرگانان پاکستانی، بی‌صبرانه در انتظار ایجاد مراودات اقتصادی با همکاران خود در ایران هستند.

*سطح تعاملات تجاری ایران و پاکستان رضایت‌بخش نیست

در ادامه مجید محمدنژاد، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد و رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی عنوان کرد: پاکستان کشوری مسلمان و هم‌مرز با ایران است که با توجه با قرابت‌های فرهنگی، می‌توان روابط گسترده‌ای میان دو کشور در ابعاد تجاری،فرهنگی و اقتصادی برقرار کرد.

وی ادامه داد: سطح ارتباطات و تعاملات اقتصادی میان دو کشور، با توجه به ظرفیت‌های تجاری ایران و پاکستان در وضعیت قابل قبولی به سر نمی‌برد و امید داریم که با انجام مذاکرات مستمر و گسترش رفت‌وآمد فعالان اقتصادی دوکشور، شاهد استفاده حداکثری از پتانسیل‌های تجاری ایران و پاکستان باشیم.

وی افزود: خراسان‌رضوی با مرکزیت مشهد یکی از قطب‌های اقتصادی کشور به شمار می آید که می‌تواند نقطه اتصالی عظیم در منطقه و در شرق کشور با پاکستان باشد.

سپس غلامعلی رخصت، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و گفت: ایران عزم راسخی جهت توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان دارد و به همین منظور، صنعتگران و بازرگانان ایرانی به دنبال فصل مشترکی هستند تا روابط اقتصادی خود را با بخش های هم‌ارز در پاکستان، بهبود ببخشند. تاجران،صنعتگران و بازرگانان ایرانی برای معرفی محصولات،تولیدات و خدمات خود به فعالان اقتصادی پاکستان آمادگی کامل دارند.

وی ابراز امیدواری کرد: آشنایی فعالان اقتصادی پاکستانی با ظرفیت‌های خراسان‌رضوی در بخش های مختلف، شاهد توسعه تعاملات تجاری فعالان اقتصادی این استان و شهر لاهور باشیم.

* نقش کلیدی خراسان‌رضوی در جذب سرمایه‌گذاران پاکستانی

همچنین مهدی تقوایی، مدیرکل دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری خراسان‌رضوی نیز در این جلسه عنوان کرد: ایران، سرزمین عشق، نور و فرصت‌هاست. خراسان‌رضوی پتانسیل‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی پاکستان دارد. قبل از شیوع ویروس بیماری کرونا، سالانه ۳۵میلیون زائر و گردشگر وارد خراسان رضوی می‌شدند که این امر زمینه‌ساز توسعه ابعاد اقتصادی این استان بوده و موجب افزایش و رونق تبادلات تجاری با کشور دوست و همسایه پاکستان خواهد شد.

وی افزود: یکی از مزیت‌هایی که هر تاجری برای توسعه روابط خود به آن احتیاج دارد، سهولت رفت و آمد به کشور مقصد است. درحال حاضر شرایط خوبی برای رفت و آمد بازرگانان پاکستانی به ایران مهیا شده و میان برخی از شهرهای ایران و پاکستان نیز پروازهای مستقیمی برقرار شده است. سطح تعاملات تجاری میان ایران و پاکستان رضایت‌بخش نیست زیرا ظرفیت فعالیت‌های دو طرف بسیار فراتر از وضعیت کنونی است.

مدیرکل دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری خراسان‌رضوی ادامه داد: تجربه‌های حاصل روابط ایران با لاهور، ناشی از رویدادهای اقتصادی مطلوبی است که موجب تغییرات عمده و گوناگون در دو کشور خواهد شد. اتاق بازرگانی نقش پررنگ و حائز اهمیتی در توسعه روابط دو کشور و در مجموع توسعه روابط با همسایگان دارد و باید از این بابت از پارلمان بخش خصوصی، تقدیر کنیم.

*چالش‌های حمل و نقل تجاری میان ایران و پاکستان و پیشنهاداتی برای اصلاح این وضعیت

محمود امتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و عضو هیات مدیره انجمن شرکت های بین المللی حمل و نقل خراسان رضوی نیز در این جمع عنوان کرد: بخش زیادی از روابط تجاری ما با پاکستان از مرز میرجاوه و تفتان صورت می‌گیرد. بسیاری از هزینه‌ها و توقف‌هایی که در چهارچوب تعاملات و توافقات تجاری در مرزها صورت می‌گیرد، اگر توسط دو بخش خصوصی در ایران و پاکستان تحت پیگیری قرار بگیرد، شاهد تقلیل هزینه‌ها،کرایه‌های حمل و کاهش زمان معطلی ناوگان تجاری در دو سوی مرز خواهیم بود.

وی تصریح کرد: بخشی از هزینه‌هایی که درحال حاضر به بخش تجاری دو کشور تحمیل می‌شود، به واسطه توقف ناوگان تجاری در مرز می‌باشد که این امر باعث افزایش کرایه‌ها نیز شده ‌است. چنانچه روند صدور ویزا برای رانندگان ایرانی که در مسیر پاکستان تردد می‌کند، تسهیل و تسریع شود، این مشکل حل خواهد شد. افزایش ساعت کاری در مرز دو کشور، می تواند روند خروج و تردد ناوگان حمل و نقل را سرعت ببخشد.

وی متذکر شد: پیش از این تجار پاکستانی برای سوخت LPG اعتباری اقدام می کردند اما در حال حاضر روند تغییر کرده و همین خود تاخیری را رقم می زند. درخواست ما بازگشت به همان روال قبل است تا این مسئله به تاخیر تردد در مرز، منتج نشود.

در ادامه مهدی صالحی، مدیر بخش بازرگانی خارجی هلدینگ دام‌پروری و فراورده‌های لبنی آستان قدس رضوی در سخنانی گفت : ما به دنبال یک شریک تجاری قوی در کشور پاکستان هستیم تا توزیع محصولات و فرآورده‌های لبنی این برند را به انجام برساند. تاکنون علی‌رغم فرصت‌ها و پتانسیل‌های موجود در این حوزه، موفق به انجام این اقدام نشده‌ ایم و تیم تجاری مستحکمی را در جهت معرفی برند آستان قدس رضوی در پاکستان پیدا نکرده‌ایم.

وی عنوان کرد: بخشی از محصولات و مواداولیه بسته‌بندی ما از شرکت‌های اروپایی تامین می شود که در پاکستان فعال هستند و می‌توان از این فرصت به عنوان یک معامله برد-برد استفاده کرده و به تامین مواد اولیه از پاکستان اقدام کنیم.

ابوالقاسم اسحاق‌آبادی، مدیر عامل شرکت پخت سنابادی به ایراد سخن پرداخت و خاطر نشان کرد: امیدواریم تعاملات تجاری ایران و پاکستان توسعه یابد زیرا ایران پتانسیل برطرف کردن نیازهای پاکستان را دارد و در صورت برقراری تعاملات تجاری مطلوب میان دو کشور؛ موقعیت‌های خوبی برای این دو همسایه، جهت پوشش‌دهی نیازهای اقتصادی دو طرف فراهم خواهد شد.

گفتنی است؛ در ادامه این جلسه، جمعی از فعالان اقتصادی دو کشور، در خصوص توانمندی های صنعت و کسب و کار خود توضیحاتی را ارائه کردند و بر ارتقای تعاملات دو کشور، تاکید نمودند.

این گزارش حاکیست؛ پس از این نشست، جلسات B2B میان فعالان اقتصادی بخش های مختلف خراسان رضوی و لاهور پاکستان برگزار شد و هر کدام از آن ها به تشریح ظرفیت ها و توانمندی ها و نیازهای تولیدی و تجاری خود، پرداختند.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی