در دیدار سرکنسول پاکستان و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد: پیشنهاد برگزاری وبینار تجاری مشترک میان مشهد و پیشاور

در دیدار سرکنسول پاکستان و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:  پیشنهاد برگزاری وبینار تجاری مشترک میان مشهد و پیشاور
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 14 آبان 1400

در دیدار سرکنسول پاکستان و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:

پیشنهاد برگزاری وبینار تجاری مشترک میان مشهد و پیشاور

 

 

سرکنسول پاکستان در مشهد و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در دیداری مشترک بر توسعه همکاری های اقتصادی، تسهیل در روندها و رویه های تجاری میان دو کشور همسایه و همچنین تعاملات بیشتر اتاق های بازرگانی ایران و پاکستان، تاکید نمودند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمدرضا توکلی زاده، عضو هیات رئیسه و مسئول نظارت راهبردی بین‌الملل اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این دیدار که در محل پارلمان بخش خصوصی استان برگزار شد، عنوان کرد: اگر نگاه دو کشور بر بحث تعاملات اقتصادی و موازنه تجاری استوار باشد، می‌توان به یک رابطه بلندمدت میان این دو همسایه، امیدوار بود.

وی تصریح کرد: پاکستان در برخی از شاخص ها رشد خوبی را طی سال های اخیر شاهد بوده است. بیشترین منبع درآمدی این کشور مربوط به حوزه های معدن، صنایع نساجی، غذایی، بخش خدمات و ... است و این مسئله نشان می‌دهد که این کشور دارای ظرفیت‌های اقتصادی خوبی است. همین موضوع نیز فرصت‌های مطلوبی را پیش روی ایران برای توسعه تعاملات قرار می‌دهد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، به سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت سیزدهم در ارتقای تعاملات اقتصادی با همسایگان ایران اشاره و بیان کرد: دو کشور همسایه ایران و پاکستان، در مسیر ارتقای ظرفیت‌های اقتصادی خود و توامان پیوند موثر میان بخش خصوصی دو کشور، باید ظرفیت‌های خود را به شایستگی معرفی نمایند.

وی متذکر شد: پیوند خوبی میان دو کشور در بخش تجارت وجود دارد و برای تقویت آن نیز می‌توان بستر برگزاری وبیناری را با حضور تجار و فعالان بخش بازرگانی خارجی مشهد و پیشاور پاکستان فراهم کرد. به همین منظور همکاری و همراهی کنسولگری پاکستان در مشهد، بسیار راهگشا خواهد بود.

*پاکستان از افزایش تعاملات اقتصادی با ایران استقبال می کند

عارف خان بهتنی، سرکنسول پاکستان در مشهد نیز در سخنانی عنوان کرد: ما از ارتقای تعاملات با کشور همسایه‌مان، ایران استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم تا در بخش‌های مختلف، به تسهیل ظرفیت مذکور کمک نماییم.

وی توضیحاتی در خصوص روند اخذ ویزای تجاری و نظارت‌های این کشور در شرایط شیوع کرونا ارائه نمود و عنوان کرد: متاسفانه به دلیل شیوع کرونا، اختیارات کنسول گری در صدور ویزا و ارائه نامه معافیت از محدودیت ها، بسیار کم شده است. در حال حاضر فرآیند اخذ ویزا از طریق اپلیکیشن به صورت آنلاین انجام می گیرد و سپس اسلام آباد موارد تقاضا را میان کنسولگری و سفارت ها توزیع می کند. در گذشته این روال بدین شکل نبود و افراد می توانستند با مراجعه به کنسولگری پس از 2 الی 3 روز ویزای خودشان را دریافت کنند.

سرکنسول پاکستان در مشهد؛ همچنین از سفر قریب‌الوقوع وزیر بازرگانی پاکستان با همراهی هیات بلندپایه تجاری به تهران خبر داد و عنوان کرد: این سفر برای آینده تعاملات اقتصادی دو کشور، حائز اهمیت خواهد بود. پیشنهاد می کنیم که هیاتی از مشهد نیز در این رایزنی‌ها حضور پیدا کند. ظرفیت خوبی فراهم آمده تا دو کشور در بخش‌های مختلف، به همکاری‌ها و تعاملات موثرتر دست پیدا کنند.

او درخواست کرد تا مشکلات احتمالی در بحث اخذ روادید و پیگیری‌های دیپلماتیک برای بخش خصوصی ایران را در قالب نامه‌ای به این کنسولگری منتقل نمایند.

وی یادآور شد: لیستی از تجار معتبر پاکستانی و اطلاعات دقیق از شرکت های بازرگانی این کشور را نیز در اختیار اتاق بازرگانی مشهد قرار خواهیم داد. اتاق‌های بازرگانی دو کشور، ظرفیت خوبی برای پیگیری تعاملات اقتصادی ایران و پاکستان دارند که باید آن را مغتنم بدانیم.

*درخواست تسهیلگری در روند صدور ویزای تجار ایرانی از سوی پاکستان

غلامرضا تاجیک، کارشناس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور نیز در سخنانی خواستار مساعدت‌های بیشتر کنسولگری در روند صدور ویزا برای تجار کشورمان شد و این بحث را در بهبود تعاملات اقتصادی و بازرگانی دو کشور موثر خواند. او ضمن تشریح مصادیقی از مشکلات موجود، ابراز امیدواری کرد که کنسولگری پاکستان در مشهد، گره‌گشای محدودیت های فعلی شود.

او قرابت جغرافیایی خراسان رضوی و پاکستان و همچنین سفر گردشگران پاکستانی به مشهد را ظرفیت‌های مهمی دانست که می توانند زمینه ساز رشد تعاملات در سایر بخش‌ها نیز بشوند.

*حجم تجارت ایران و پاکستان در حد ظرفیت های دو کشور نیست

محمد علی امیرفخریان، رئیس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این جلسه عنوان کرد: ایران با پاکستان در حوزه های فرهنگی، مذهبی و تاریخی اشتراکات بسیاری دارد و علاوه بر این ظرفیت های بسیاری برای تجارت متقابل میان دو کشور فراهم است. توامان همسایگی دو کشور این مزیت را ایجاد کرده تا طرفین بتوانند تامین کننده اقلام مورد نیاز همدیگر باشند و زمینه رشد تعاملات نیز در این حوزه فراهم است.

وی ادامه داد: استان خراسان رضوی یکی از قطب‌های صنعت و توریسم ایران شناخته می شود، شاهد این مدعا نیز وجود حدود 7 هزار واحد صنعتی و معدنی در این خطه است. از طرفی 30 میلیون گردشگرخارجی نیز به قصد زیارت و سیاحت به آن سفر می کنند. علاوه بر این خراسان رضوی از شبکه های حمل و نقل ریلی، جاده ای و خطوط هوایی قوی برخوردار است که همه این‌ها برای تعاملات تجاری دو کشور، مزیت به شمار می آید.

امیرفخریان عنوان کرد: حجم تجارت میان دو کشور، در حد ظرفیت های آن‌ها نیست. این موضوع به طور مشخص برای خراسان رضوی که در فاصله کمی از پاکستان قرار دارد؛ مصداق پیدا می کند. حجم تجارت خراسان رضوی با کشور پاکستان در 6 ماهه نخست حدود 26 میلیون دلار بوده که به هیچ وجه با اهداف و انتظارات ما سازگار نیست.

 رئیس اداره بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: تاکنون همایش ها و دوره های آموزشی مختلفی به منظور توسعه تجارت با پاکستان برای تجار ایرانی برگزار شده و  لذا مشارکت در نمایشگاه کراچی پاکستان برای تجار ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این منظر درخواست مساعدت لازم برای صدور ویزا برای تجاری ایرانی انجام بگیرد.

وی تصریح کرد: صادرات و واردات خراسان رضوی با پاکستان در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از 100 درصد افزایش یافته اما باز هم زمینه های بسیاری برای افزایش مبادلات اقتصادی میان دو کشور فراهم است.

امیرفخریان عنوان کرد: یکی از مهم ترین معضلات تجارت ما بحث چالش های موجود بر سر انتقال کالا به پاکستان است. به طور مثال بحث گرانی حمل و نقل به پاکستان، کمبود خودروهای یخچالی و محدودیت در تردد کامیون های ایرانی به این کشور، از اهم مشکلات موجود است که فرآیند تجارت را دشوار می نماید.

رئیس اداره بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی خاطر نشان کرد: درخواست ما این است که برپایی نمایشگاه های متقابل میان دو کشور با میزبانی مشهد است تا بتوانیم میزبان تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان پاکستانی در حوزه های مختلف باشیم.

او در پایان خواستار تسهیلگری در صدور روادید برای تجار و تردد خودروهای تجاری به از ایران به پاکستان شد.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی