دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان: تقویت تعاملات اقتصادی ایران و افغانستان، منافع بلندمدت دو کشور را تضمین خواهد کرد

دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان:  تقویت تعاملات اقتصادی ایران و افغانستان، منافع بلندمدت دو کشور را تضمین خواهد کرد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 16 خرداد 1400

دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان:

تقویت تعاملات اقتصادی ایران و افغانستان، منافع بلندمدت دو کشور را تضمین خواهد کرد

دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: تقویت تعاملات اقتصادی ایران و افغانستان، منافع بلندمدت دو کشور را تضمین خواهد کرد و سرمایه‌گذاری و تولید مشترک، زمینه‌ساز برقراری امنیت اقتصادی و اجتماعی میان دو ملت دوست و همسایه خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «مظفر علیخانی» در نشستی با هیات اجرایی جدید اتاق مشترک ایران و افغانستان (شعبه مشهد) عنوان کرد: اتاق مشترک ایران و افغانستان که در سال 1381 براساس اراده مقامات دو کشور و بر پایه استراتژیک بودن بازار کشور همسایه و همچنین ارتقای حجم تجارت میان ایران و افغانستان (در یک سطح قابل قبول) تاسیس شد، در آن مقطع شاید سطح روابط تجاری دو کشور به اندازه عدد امروز نبود اما اراده سیاسی دو ملت، زمینه ساز رشد تعاملات شد.

وی به قرابت فرهنگی و زبانی مردمان این دو کشور همسایه پرداخت و ادامه داد: همین مشترکات، امروز دو ملت را در پیوندی عمیق و تنگاتنگ قرار داده است.

علیخانی اظهار داشت: بازار کشور افغانستان، فرصت های مطلوبی را برای بخش تولید و صادرات ما فراهم آورده و لذا برای صیانت از منافع کشورمان در این حوزه، باید از منافع افغانستان نیز حفاظت و مشکلات فعالان اقتصادی آن کشور را حل کنیم، منزلت اجتماعی و کرامت انسانی آنان را مورد توجه قرار دهیم و از حقوق حقه ایشان دفاع نماییم. در این راستا نیازمند ساختار جدید و برنامه های نو هستیم.

وی بیان کرد: دفتر مرکزی اتاق مشترک ایران و افغانستان در تهران و اتاق های تابعه آن در مشهد، زاهدان، بیرجند و کرمان هم نیازمند سازماندهی است. متعتقدیم اگر 15 کشور همسایه جزو بازارهای استراتژیک ایران به شمار می آیند؛ باید برای آنها برنامه کارآمد تجاری ارائه شود. در این میان بازار افغانستان برای کشورمان اهمیت به مراتب بیشتری دارد و به همان نسبت هم باید سرمایه گذاری در این بخش، افزون شود.

علیخانی ادامه داد: در این راستا لازم است تا اتاق بازرگانی ایران به اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی و اتاق های مشابه که مسئولیت سنگین در تعامل با چنین بازارهای صادراتی را به دوش می کشند، نگاه ویژه ای داشته باشد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: درصدد هستیم برای هر کدام از بازارهای استراتژیک ایران، کمک ویژه به اتاق های مشترک استانهای هم مرز با آن بازارها داشته باشیم که امیدواریم این مهم به تصویب هیات نمایندگان اتاق ایران برسد.

علیخانی اظهار داشت: نباید از نظر دور داشت که 90 درصد حمل و نقل و صادرات ایران به افغانستان متعلق به خراسان رضوی است و سرمایه های سرمایه گذاران عمده افغانستانی در این خطه تمرکز یافته است و از این منظر، این استان باید حمایت های ویژه ای را در این رابطه دریافت کند. همچنین نمی توان نقش اتاق مشهد را در بحث سیاستگذاری های مرتبط با روابط بین ایران و افغانستان نادیده گرفت.

*خراسان رضوی سهم متمایزی از سایر استانها در تجارت با افغانستان دارد

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: استان ما آمادگی دارد در حوزه محور شرق و ارتباط با افغانستان، یک هم افزایی موثر را با دو استان دیگر هم‌مرز(خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان) رقم بزند.

 محمود سیادت افزود: خراسان رضوی سهم متمایزی از سایر استان ها در تجارت با افغانستان دارد و باید در بحث تصمیم‌سازی ها و سیاستگذاری‌ها، بیشترین نقش و اثر را ایفا کند.

وی بیان کرد: سیاست شعبه اتاق مشترک ایران و افغانستان در مشهد این است که با تشکیل کارگروه ها و درگیر کردن سایر تشکل های تخصصی و اقتصادی و همچنین مسئولیت دادن به آنها، نقش هماهنگ کننده و تسهیل کننده را ایفا نماید اما اصل موضوع حفظ همین ارتباطات است.

وی اظهار داشت: پارسال اجلاس مشترک خراسان رضوی با ولایت هرات در حوزه اقتصادی در مشهد برگزار شد، و دستاوردهای مطلوبی نیز در توافقات و تعاملات رقم خورد که حاکی از عزم دو ملت برای دستیابی به ظرفیت های بیشتر و ارتباطات بهتر بود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نباید اجازه بدهیم در روابط اقتصادی و تجاری ما، نگاه امنیتی و سیاسی غالب شود، متذکر شد: اخیرا اعلام شده است که به تجار افغانستانی و هندی و پاکستانی به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونای هندی اجازه ورود از مرز زمینی داده نمی شود.

وی توضیح داد: حدود بیش از هزار نفر از تجار افغانستانی در مشهد اقامت دارند که برای تردد در مرز نیازمند دریافت خروج مراجعت هستند، لکن براساس برداشت غلطی که از دستور ستاد مرکزی کرونا صورت گرفته، روند صدور این مجوز قطع شده و مجوز خروج از کشور که حق تمامی اتباع خارجی است از آنان هم سلب شده است.  

وی ادامه داد: محدودیت‌های گاه و بیگاهی از این دست که با تصمیم یک دستگاه و بدون اخذ نظر تشکل های بخش خصوصی اخذ می شود، سرمایه گذاران خارجی و به ویژه افغانستانی را با مشکلاتی مواجه می سازد. همین امر انگیزه آن ها برای باقی ماندن در ایران را تضعیف نموده و بهانه ای برای مهاجرت آن ها به کشورهایی همچون ترکیه می شود.

سیادت گفت: بخش خصوصی با بضاعت اندک خودش نمی تواند چنین مشکلاتی را حل کند و یک نگاه کلان و یک همگرایی را از سوی دستگاه های متولی برای ساماندهی به این حوزه نیازمندیم.

وی فعالیت هیات اجرایی جدید اتاق مشترک ایران و افغانستان (شعبه مشهد) را فرصت مغتنمی برای پیگیری این امور و دستیابی به دستاوردهای بیشتر در حوزه تعامل با کشور افغانستان عنوان کرد.

*ضرورت تحقیق در خصوص بازار افغانستان؛ ظرفیت های جدید و رقبای تازه

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان (شعبه مشهد) نیز در این نشست با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی ایران باید حدود مسئولیت ها و وزن اتاق مشترک در مشهد را مدنظر داشته باشد، گفت: گرفتارهای کنونی در بنگاه های اقتصادی آن قدر زیاد است که فقط عشق به تولید و تجارت این بنگاه ها را سرپا نگه داشته است. بازار افغانستان از معدود ظرفیت های خوبی است که به کمک تولید صادرات محور در این استان می آید. از طرفی، تشکلی مانند اتاق مشترک ایران و افغانستان با مسائل متعددی مواجه است که برخی از آن ها اگرچه خرد هستند اما تاثیر زیادی در تداوم ارتباطات تجاری دو کشور دارند.

 سید هادی نبی زاده بیان کرد: دغدغه هایی در بحث تجارت با افغانستان وجود دارد و لذا باید این اتاق از ساختار مناسبی برخوردار باشد تا بتواند واکنش مناسبی در برابر بعضی مسائل بروز دهد، ساختاری که بتواند در مواجهه با صدور بخشنامه ها و سیاستگذاری ها در حوزه تجارت با افغانستان، نقش تاثیرگذاری ایفا کند.

وی اظهار داشت: پارسال دولت به دلیل شیوع کرونا بدون آنکه نظر فعالان اقتصادی و تشکل های بخش خصوصی را بخواهد، به مدت پنج ماه صادرات مواد شوینده از کشور را ممنوع کرد و این مسئله در تجارت استان ما با افغانستان تاثیرگذار بود و بخشی از بازار محصولات ایرانی را در این کشور، از بین برد. این در حالی است که اگر از اتاق مشترک ایران و افغانستان در این خصوص نظرخواهی می شد، تصمیم دیگری حاصل می آمد و این خسران را برای واحدهای تولیدی، شاهد نبودیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان (شعبه مشهد)، به حضور کشورهای رقیب ایران در صادرات به افغانستان اشاره کرد و متذکر شد: بخشی از بقای ما در بازار افغانستان، مرهون ارتباطات خوب و ارزشمندی است که از سنوات گذشته میان تجار دو کشور شکل گرفته و البته به برکت قرابتی است که میان دو ملت وجود دارد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود بر اهمیت تعریف مشوق هایی برای جذب بیشتر و بهتر اعضا به این ساختار تشکلی تاکید کرد و خواستار توجه ویژه شعبه مرکزی به این بحث شد.

نبی زاده، همچنین انجام فعالیت تحقیقاتی برای ترسیم آینده مطلوب در تجارت با افغانستان و ارائه آن به واحدها و بنگاه های اقتصادی صادرات محور را از برنامه های آتی این اتاق برشمرد و گفت: تجارت ایران با افغانستان کاهش یافته و کشورهایی مانند ترکیه و ژاپن درصدد به چنگ آوردن بازار افغانستان هستند و لذا باید عارضه یابی لازم در این حوزه انجام بگیرد تا از کاهش بیشتر تجارت کشورمان با افغانستان جلوگیری شود و توامان ظرفیت های جدیدی را در بازار این کشور، شناسایی و فعال نماییم.

وی به ظرفیت و جایگاه اتاق مشترک ایران و افغانستان(شعبه مشهد) در پیگیری امور مرتبط با تجارت و اقتصاد با این کشور همسایه اشاره نمود و خواستار ارتباطات موثرتر شد.

*غفلت از پتانسیل های تجارت با افغانستان

مسئول شورای نظارت راهبردی امور کمیسیون های اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: یکی از فرصت های اقتصادی و بازارهای تجاری مطلوب برای ایران، کشور افغانستان است اما تاکنون از ظرفیت های اقتصادی این کشور همسایه به جهت توسعه تجارت با آن بهره لازم گرفته نشده است.

محمود امتی افزود: خراسان رضوی در حوزه های مختلف اقتصادی با افغانستان ارتباط دارد، در بین سه مرز مشترک ایران با افغانستان شامل دوغارون، میلک و ماهیرود، 95 درصد ترانزیت شرکت های حمل و نقل بین المللی، 60 تا 70 درصد صادرات کالا، بیش از 90 درصد حمل و نقل و محموله های صادراتی از طریق مرز دوغارون خراسان رضوی انجام می گیرد.

وی بیان کرد: 220 شرکت حمل و نقل بین المللی در خراسان رضوی و 12 هزار کامیون ایرانی و افغانستانی تحت پوشش این شرکت ها وجود دارند و 90 درصد از حمل و نقل ترانزیت از بندرعباس به زابل توسط کامیون های افغانستانی انجام می شود اما عمده حمل و نقل ترانزیتی از دوغارون و اسلام قلعه مربوط به کامیون های ایرانی است.

وی اظهار داشت: بیش از 90 درصد محموله های صادراتی که از کشور برای افغانستان بارگیری می شود، توسط ناوگان افغانستانی انجام می گیرد که تحت پوشش شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی است و این مهم نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ و نزدیک حمل و نقلی و ترانزیتی این استان با بخش تجارت افغانستان است.

عضو هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان(شعبه مشهد) با تاکید بر سرویس دهی بهتر و بیشتر به ناوگان حمل و نقل بین المللی در مرزهای مشترک با افغانستان متذکر شد: تعداد ورود و خروج کامیون ها از مرز دوغارون از 800 خروجی یا 800 ورودی کامیون به 400 ورودی و 400 خروجی در روز رسیده است که عامل اصلی آن وضع قوانین متعدد در مرز و بوروکراسی اداری در آن است.

امتی با تاکید بر ظرفیت کشور افغانستان به عنوان یک مسیر تجاری جدید برای ترانزیت کالا، اضافه کرد: هم اینک کشور ترکیه در بنادر گرجستان و باکو سرمایه گذاری کرده و 12 کشتی رورو با سرمایه خود تامین کرده است تا بتواند بیش از 30 میلیارد دلار صادرات از طریق ایجاد مسیر لاجورد به آسیای میانه داشته باشد. این جنس تلاش ها برای توسعه تجارت ما نیز باید دنبال شود.

وی همچنین به حضور تجار و سرمایه گذاران افغانستانی در مشهد اشاره و بر اهمیت تسهیل شرایط اقامت آن ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه بعضی تصمیمات و سیاستگذاری هایی که بدون اخذ نظر بخش خصوصی مرتبط، اعمال می شوند؛ گریز سرمایه و سرمایه گذار را منجر می شوند و این دغدغه را به طور ویژه در موضوع سرمایه گذاران افغانستانی ساکن در ایران و مشهد داریم.

اما دیگر عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد: در صورتی که اتاق مشترک ایران و افغانستان در تهران کمکی به هیات اجرایی این اتاق در مشهد نکند، هیچ اقدامی نمی توان انجام داد و لذا لازم است توجهات در دوره جدید مدیریتی این اتاق در مشهد بیشتر از گذشته باشد.

اسماعیل فاضل مدنی افزود: ایجاد انگیزه برای اعضای اتاق مشترک ایران و افغانستان در مشهد می تواند مسیر توفیقات در تجارت با افغانستان را فراهم آورد و خدمات بیشتری به تجار داده شود.

وی خاطر نشان کرد: در حادثه اخیر آتش سوزی در اسلام قلعه، 22 شرکت حمل و نقلی استان خسارات زیادی را متحمل شده و به حالت تعلیق درآمدند و نتوانستند خارت های خود را جبران کنند و در زمینه حمایت از آن ها نیازمند همکاری بیشتری از سوی اتاق ایران هستیم.

*عمده مسائل تجاری خراسان رضوی مربوط به افغانستان است

دبیر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جمع به ایراد سخن پرداخت و گفت: بخش عمده صادرات از خراسان رضوی مربوط به کشور افغانستان است و بخش زیادی از مسائل تجاری این استان نیز مربوط به این کشور همسایه می شود. باید اذعان کنیم، آنچه که در گذشته اتفاق افتاده، مسیر تجارت با افغانستان در آینده را دشوار کرده است.

علی کبیر افزود: هیات جدید اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی به شرط همراهی اتاق ایران مسئولیت را پذیرفتند زیرا آن طور که از آینده تجارت با افغانستان برمی آید، انتظارات افزایش یافته و گروه جدید در اتاق مشترک(شعبه مشهد) نیازمند حمایت بیشتری هستند.

وی به تاثیر محدودیت ها یا ممنوعیت های صادراتی بر روی برخی کالاها در استان اشاره و بیان کرد: تاثیر این محدودیت های صادراتی بر روی برخی کالاها فاجعه بار است و تاجر برای همیشه بازار صادراتی خود را از دست می دهد، از این رو اتاق مشترک ایران و افغانستان در بحث اعمال محدودیت ها باید اهتمام بیشتری داشته و نقطه نظرات خود در این زمینه را به مراجع تصمیم گیر برساند.

کبیر اظهار داشت: در حوزه انجام تحقیقات تجاری در اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی برای گسترش این بازار، نیازمند حمایت اتاق ایران هستیم زیرا تحقق این مهم بر امر تجارت با افغانستان تاثیر جدی خواهد داشت.

 

 

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی