در هشتمین مراسم سالانه معرفی و تجلیل از برندهای برتر خراسان رضوی تاکید شد: ضرورت حمایت از برندها با هدف بقا و توسعه آن ها

در هشتمین مراسم سالانه معرفی و تجلیل از برندهای برتر خراسان رضوی تاکید شد:  ضرورت حمایت از برندها با هدف بقا و توسعه آن ها
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 23 مرداد 1399

در هشتمین مراسم سالانه معرفی و تجلیل از برندهای برتر خراسان رضوی تاکید شد:

ضرورت حمایت از برندها با هدف بقا و توسعه آن ها

 

در هشتمین مراسم سالانه معرفی و تجلیل از برندهای برتر خراسان رضوی، صبح پنج شنبه با حضور رئیس اتاق ایران و استاندار خراسان رضوی، در محل پارلمان بخش خصوصی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «امیرمهدی مرادی»، دبیر اجرایی همایش برندینگ در ابتدای این مراسم گفت: اولین دوره معرفی و تجلیل از برندهای برتر خراسان رضوی در قالب همایشی با عنوان «برندینگ و تولید بدون کارخانه» در سال  1392 برگزار شد. ارائه پیشنهاد برگزاری این رویداد از سوی کار گروه بازرگانی و تجارت خارجی انجمن مدیران صنایع خراسان مطرح شده بود. در طی این سال ها تلاش کردیم تا این رویداد مهم را تداوم ببخشیم و گام مهم در این راستا نیز با تشکیل دبیرخانه همایش برندینگ رقم خورد.

وی افزود: طی پنج سال نخست، این همایش با تمرکز بر ارائه مباحث آموزشی و به نیت ارتقای سطح دانش مدیران برگزار می شود و در ادامه و از سال ششم بر ارزیابی و سنجش عملکرد واحدها تمرکز یافتیم و به همین منظور، استانداردهای بین المللی در این رابطه به بوته ارزیابی گذاشته شد.

وی یادآور شد: ارتقای سطح دانش مدیران در مبحث برندسازی، ایجاد رقابت سالم میان واحدها و در غایت کار، افزایش رضایتمندی مشتریان، رشد فروش و حاشیه منافع اقتصادی واحدهای اقتصادی، از اهداف این برنامه بوده است.

مرادی متذکر شد: در این سال ها همواره تلاش شده است تا پرسشنامه برند، الگو و نقشه راهی برای کسب و کارها باشد و واحدها حتی اگر حائز شرایط انتخاب به عنوان «برند برتر» و یا «برند شایسته تقدیر» نمی شوند، همزمان با تکمیل پرسشنامه، ابعاد مختلف واحد و نقاط ضعف و قوت مجموعه خود را بررسی نمایند.

وی توضیح داد: ارزیابی و مقایسه برندها و ارائه گزارش رایگان به آن ها، ارائه مشاوره های تکمیلی برند و... از خدمات این دبیرخانه به بنگاه های اقتصادی مشارکت کننده در این برنامه است.

*ثبت نام 63 شرکت برای انتخاب برند برتر

دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان در خصوص نحوه انتخاب «برندهای برتر» و «شایسته تقدیر» در سال جاری نیز توضیح داد: از میان 63 شرکت کننده در حوزه صنعت، تولید و بازرگانی، شرکت «نیان الکترونیک» موفق به کسب 94/535 امتیاز از 1000 امتیاز شد و رتبه نخست را در این حوزه اخذ کرد. نکته اینکه باتوجه به فرم های ارزیابی عملاً اگر شرکتی به امتیاز بالای 500 دست یابد، گواه آن است که واحد مذکور سطح بین المللی حرف های زیادی دارد.

وی پس از تشریح ساز و کار انتخاب برگزیدگان بخش های مختلف، بیان کرد: در مجموع 18واحد تولیدی، صنعتی، بازرگانی و صنفی در این دوره عنوان «برتر» و «برگزیده» را کسب کردند.

مرادی خاطرنشان کرد: به رسم هر سال از واحدهایی که برای نخستین بار طی «5 سال متوالی» حائز رتبه «برند برتر» شده اند، با اهدای مدالی تقدیر تقدیر می شود. تاکنون 11 واحد ( 8 واحد سال های گذشته و 3 واحد در سال جاری) موفق به دریافت این نشان شده اند و 3 واحد نیز توانسته اند برای 8 سال متوالی، حائز «برند برتر» بشوند.

*اهمیت موضوع چابکی در شرایط تغییر

احمد اثنی شعری، نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان نیز در این مراسم ابراز کرد: اهمیت موضوع برندینگ امروز بر بنگاه های اقتصادی پوشیده نیست؛ امسال بنگاه های برتر توانسته اند نه تنها تاب آوری در شرایط کرونا و تحریم ها داشته باشند بلکه شاهد توفیقات مهم آنهادر عرصه تولید و توسعه بوده ایم.

وی افزود: معتقدم کرونا یک شوک بزرگ و تلنگر محکم برای تغییر ما بود؛ این بیماری اهمیت هم‌گامی با تغییرات را برای ما مسجل ساخت. در شرایط تغییر، موضوع چابکی بسیار مهم است؛ برندها باید خود را با شرایط واقعی بازار تطبیق دهند.

اثنی عشری با بیان اینکه عصر حاضر، دوران کثرت برندها و سقوط و ظهور آن‌هاست، تصریح کرد: امروز در چین 33 درصد مصرف کنندگان برندهای جدید را جایگزین برندهای قدیمی کرده اند؛ مصرف کنندگان به دنبال کاهش هزینه خود به اشکال مختلف هستند و به مسائلی هم چون ارزان فروشی و کاهش هزینه ها، خرید غیر حضوری و... توجه دارند.

وی ادامه داد: توجه به سلامت و بهداشت امروز توسعه یافته و فروش تجهیزات ورزشی و پزشکی رشد 60 درصدی در آلمان و انگلیس داشته و خرید وسایل پخت و پز در ایام قرنطینه و شیوع کرونا افزایش چشمگیری را نشان می دهد. در این شرایط بنگاه های ما باید بتوانند روش خود را تغییر دهند و هر چه خلاقانه تر در مسیر ارتقا گام بردارند؛ این چنین شانس استمرار بقای واحدها بیشتر خواهد بود هر چه بیشتر و بهتر ریسک ها را تحمل خواهند نمود و آسیب پذیری بنگاه ها نیز کمتر خواهد شد.

اثنی عشری خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم برخی کشورها خود به برند تبدیل شده اند؛ ژاپن، آلمان و کره فرهنگ برند شدن را دارند و این فرهنگ نیز تاثیر به سزایی در توفیق آن ها در عرصه اقتصاد داشته است.

*دغدغه تحقق طرح «تولید بدون کارخانه» در استان

سپس تریبون در اختیار محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد قرار گرفت. او گفت: طرح مبحث برند در خراسان از 15 سال پیش آغاز شد، آن هم در برهه ای که کسی اطلاعی از موضوع برند نداشت. از همان سال تاکنون موضوع برند به طور مرتب در استان پیگیری شد.

وی با اشاره به طرح موضوع تولید بدون کارخانه طی بیش از یک دهه اخیر، تصریح کرد: در تمامی محافل اقتصادی استان این موضوع را مطرح کرده و حتی در این باب مصوبات خوبی نیز داشتیم اما متاسفانه ظرفیت مذکور تا به امروز رنگ اجرا به خود نگرفته است.

روشنک خاطرنشان کردتولید بدون کارخانه را در واقع باید تولید خلاقیت توام با تلاش تلقی کرد. در این نوع تولید، فردی از امکانات موجود در کشور استفاده می کند و به تولید محصول مورد نظرش می پردازد و نهایتا سرمایه حوزه تجارت وارد عرصه تولید می شود. تنها مخالف این موضوع آقای نعمت زاده وزیر پیشین صمت بود و چون هنوز سایه وی همچنان بر سر این وزارتخانه سنگینی می کند، نتوانستیم این مهم را محقق سازیم.

وی با اشاره به شیوع کرونا و تاثیران این همه گیری بر اقتصاد و اجتماع، ابراز کرد: این بحران، شرایطی را ایجاد کرده که همه به نوعی در میانه یک چالش بزرگ گرفتار آمده اند و از آن خسران دیده اند.  در استان خراسان رضوی به دنبال آن هستیم تا با ترویج گری و فرهنگ سازی و اجرای پویش «نذر ماسک»، نسبت استفاده از ماسک را به 85 درصد برسانیم اگرچه هنوز توفیق لازم را در این رابطه کسب نکردیم اما امیدواریم که با همکاری و همیاری فعالان اقتصادی و صاحبان برندها، بتوانیم این هدف را هر چه بیشتر به تحقق نزدیک نماییم که اگر چنین شود، آمارهای مرگ و میر ما تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

روشنک برند مثلث توسعه اقتصادی را بالاترین و موفق ترین برند این استان خواند و گفت: برندی به نوعی توانست همه اجزای نقش آفرین و صاحب ظرفیت را در استان پای امضای قراردادی اقتصادی بیاورد و مسیر توسعه متوازن این خطه را رقم بزند.

*ضرورت زمینه سازی برای ماندگاری برندها

حسن حسینی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این مراسم اظهار کرد: وقتی یک واحد تولیدی در اصطلاح «برند» می شود، ویژگی هایی را کسب می کند و محصولاتش حائز مولفه های خاصی می شود که در شرکت های دیگر و محصولات مشابه وجود ندارد و همین امر برای آن برتری ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: برند شدن کار چندان آسانی نیست و گمان می کنم با شرایط حال حاضر در اوضاع و احوال تولید کشور و نیز وضعیت فعلی جامعه، تمام واحدهایی که توانسته اند به نوعی سرپا بایستند از گذر بحران ها دوام بیاورند و اشتغال خود را حفظ نمایند، به نوعی برند هستند. اما فراموش نکنیم که برای برند ماندن نیاز به شرایطی داریم که اگر مهیا نشود، تبعا زیرساخت های تولیدی و ظرفیت های سرمایه گذاری ما در این برندها از دست می روند.

وی خطاب به استاندار خراسان رضوی گفت: قبول کنید که اوضاع بسیار دشوار می باشد پس خواهش ما این است که به هر ترتیبی شده صدای مظلومیت تولید و صنعت استان را به گوش مسئولان عالی رتبه کشور برسانید. امکان ندارد واحدهای تولیدی و صنعتی با این شرایط ادامه حیات دهند. تاکنون هر چه در موضوعات تامین اجتماعی، مالیات، تسهیلات بانکی و بروکراسی های اداری گفته ایم، اتفاق خاصی رقم نخورده است و حتی در حوزه روان سازی اداری هم اقدام موثری را شاهد نبوده ایم و حتی رویه های دیوانسالارانه نیز مکرر افزون می شوند.

*درخواست استان ها برای تفویض اختیار در موضوع تخصیص ارز

ابراهیم ناصری، معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بخش دیگری از این جلسه ابراز کرد: امروز این افتخار را داریم که در کوتاه ترین زمان ممکن درخواست ثبت سفارش را در استان تایید کنیم و با تفویض اختیار در این بحث به استان ها، گره های زیادی گشوده شد. البته موضوع تخصیص ارز همچنان در مرکز انجام می شود و باید برای این موضوع نیز پیگیری لازم به انجام برسد.

وی به چالش واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه شان اشاره کرد و ادامه داد: از استاندار تقاضا داریم تا در بحث پتروشیمی ها که دستورالعمل های سختی برای اقدام در این حوزه دارند، رایزنی های لازم را با مرکز انجام شود. رویه های موجود باعث شده تا نتوانیم نیاز واحدهای تولیدی را تامین کنیم. همچنین فرایند تخصیص ارز در وزارتخانه طولانی است و برای استان خراسان رضوی نیز این موضوع باید به هر شکل ممکن تفویض گردد و بدین ترتیب، مشکلات واحدهای تولیدی مرتفع خواهد شد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی