عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد: تعطیلی برخی معادن برای حفظ حریم و ارتفاعات شهر بهتر است با پرداخت و در نظر گرفتن حق و حقوق مالکان و کارگران این معادن همراه باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد: تعطیلی برخی معادن برای حفظ حریم و ارتفاعات شهر بهتر است با پرداخت و در نظر گرفتن حق و حقوق مالکان و کارگران این معادن همراه باشد.
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 20 بهمن 1395

عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد: تعطیلی برخی معادن برای حفظ حریم و ارتفاعات شهر بهتر است با پرداخت و در نظر گرفتن حق و حقوق مالکان و کارگران این معادن همراه باشد.
 

خراسان:سخنگوی شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی، با هشدار به سازمان های صنعت، معدن و تجارت، محیط زیست و منابع طبیعی برای نبود نظارت بر تخریب ارتفاعات جنوب مشهد گفت: اگر پیش از آنکه دستگاه قضایی با شکایات متعدد مردمی، سازمان های مردم نهاد و کوهنوردان رسیدگی به پرونده ارتفاعات جنوب را آغاز کند، این سه دستگاه به وظایف قانونی خود برای شناسایی و تعطیلی معادن غیرمجاز اقدام می کردند، تخریب های بسیار گسترده در معادن و محیط زیست در ارتفاعات جنوب اتفاق نمی افتاد.
به گزارش خراسان رضوی، «محمد بخشی محبی» با بیان این مطلب در گفت وگو با خراسان رضوی افزود: در کنار وظیفه قانونی این سه دستگاه، توقع دیگر این بود که وجود دریافتی از معادن، طبق بند 2 ماده یک ضوابط زیست محیطی فعالیت های معدنی، برای بازسازی و احیای مناطق تخریب شده توسط معدن داران هزینه می شد اما متأسفانه تاکنون این اقدام انجام نشده است و سازمان های صنعت، معدن و تجارت، محیط زیست و منابع طبیعی به وظایف خود در ارتفاعات جنوب برای شناسایی و برخورد با معادن غیرقانونی و نظارت بر عملکرد دیگر معادن به خوبی عمل نکرده اند و ما به عنوان شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی،به این 3 سازمان به خاطر عمل نکردن به وظایف خود در ارتفاعات جنوب برای شناسایی و برخورد با معادن غیرقانونی و نظارت بر عملکرد دیگر معادن هشدار می دهیم.  وی ادامه داد: متأسفانه با حجم تخریب های بسیار زیادی که در ارتفاعات جنوب مشهد و در قالب فعالیت معادن غیرمجاز صورت گرفته است، شهرداری مجبور شد با صرف هزینه های فراوان از جیب مردم نسبت به ترمیم این ارتفاعات از طریق پرکردن معادن و سپس کاشت درختان جدید اقدام کند. وی تصریح کرد: طبق ماده 9 قانون مجازات های اسلامی این سه دستگاه باید برای تخریب گسترده محیط زیست توسط این معادن اعلام جرم می کردند اما این اقدام انجام نشد و دستگاه قضایی از سال 92 مجبور به ورود به این پرونده شد که این پیگیری ها هنوز هم ادامه دارد.
تمام حق و حقوق متولیان معادن تعطیل شده پرداخت شده و خواهد شد
عضو قضایی کمیسیون 5 نفره حمایت قضایی از تولید و صنعت استان با بیان این که طبق استعلام های صورت گرفته تا پیش از تعطیلی، اکثریت قریب به اتفاق معادن تعطیل شده در ارتفاعات جنوبی مشهد غیر مجاز بوده اند، گفت: تعداد اندکی از این معادن نیز دارای پروانه بود اما در زمان تعطیلی، مهلت این پروانه به پایان رسیده بود، ضمن اینکه تنها تعداد اندکی از معادن در زمان بهره برداری دارای مجوز بود و به صلاح دید زیست محیطی به دلیل ایجاد مزاحمت برای همسایگان، تهدید منابع آبی و قرار داشتن در محدوده شهری تعطیل شد اما تمام حق و حقوق متولیان این معادن به آنها پرداخت شده و خواهد شد. وی با طرح این پرسش که چرا مسئولان کمیته معدن اتاق بازرگانی فقط علت تعطیلی 3 معدن در ده غیبی را مطالبه می کنند، بیان کرد: در ارتفاعات جنوب معادن زیادی تعطیل شده و پیش از تعطیلی در مورد این سه معدن نیز استعلام های لازم اخذ شده است. معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد افزود: ارتفاعات جنوب یکی از تفرجگاه های مهم شهر مشهد است، بنابراین باید به گونه ای از آن محافظت کنیم که مدیون آیندگان نباشیم. وی با بیان اینکه طبق اصل 45 قانون اساسی تمام انفال، معادن و اراضی موات متعلق به حاکمیت است، عنوان کرد: متأسفانه طی سال های اخیر و بر اساس گزارش های متعددی که به دادستانی رسیده است، عده ای از افراد در مقاطعی خاص مجوزهایی برای بهره برداری از معادن در ارتفاعات جنوب مشهد دریافت کردند و سازمان صنعت، معدن و تجارت بدون پیگیری و نظارت بر این اقدام و شناسایی معادن غیرمجاز باعث ایجاد تخریب های بسیار گسترده در ارتفاعات جنوب شد. بخشی محبی تصریح کرد: طی سال گذشته با حکم دستگاه قضایی و پشتیبانی نیروی انتظامی، معادن متعددی که به بهانه اشتغال زایی اقدام به تخریب در ارتفاعات جنوبی مشهد می کردند تعطیل شدند. وی افزود: متأسفانه در سال های گذشته هیچ نظارتی بر عملکرد معادن فعال در ارتفاعات جنوب مشهد وجود نداشت و این معادن پس از تعطیلی نیز به وضع سابق برنگشت. وی با بیان اینکه دستگاه قضایی تاکنون با تشکیل کمیته 5 نفره قضایی حمایت از تولید و صنعت، حسن نیت خود را نسبت به تولید در استان نشان داده است، گفت: حمایت از محیط زیست و تلاش برای احیای ارتفاعات جنوب نیز همواره در دستور کار دستگاه قضایی بوده است.
بیکاری 170 نفر با تعطیلی سه معدن
از سوی دیگر«علی اصغر پورفتح ا...» رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز درباره تعطیلی 3 معدن در منطقه «ده غیبی»، با بیان اینکه تعطیلی سه معدن در ارتفاعات «ده غیبی» باعث بیکاری 170 معدنکار شده است، به خبرنگار ما گفت: به طور معمول وقتی شهرها و روستاها گسترش می یابد، برخی صنایع و معادن که تا پیش از این بیرون از محدوده و حریم شهر یا روستا بوده اند، ناخواسته وارد حریم جدید شهر می شوند و این رویه ای است که در بسیاری از شهرها و روستاهای استان نیز اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: از نمونه بارز این صنایع می توان به کارخانه کوکاکولا اشاره کرد که در سال های دور بیرون از شهر بود اما بعد از رشد و توسعه شهر، در وسط شهر قرار گرفت و مدیران این مجموعه مجبور به واگذاری آن به شهرداری شدند اما در مقابل حق و حقوق آن ها پرداخت یا زمین معوض به آنها تعلق گرفت. وی با بیان اینکه در کمیسیون معدن اتاق بازرگانی استان اعلام شد تعطیلی اخیر سه معدن سنگ های ساختمانی در ارتفاعات ده‌غیبی باعث بیکاری 170 کارگر شده است، تصریح کرد: بی شک معدنکاران نیز دغدغه محیط زیست را دارند اما آنچه مشخص است اینکه آنها در سال های گذشته پس از طی فرایندی کاملا قانونی اقدام به اخذ مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت کرده اند. رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: ما هم اعتقاد داریم اگر واقعا نیاز به تعطیلی برخی معادن برای حفظ حریم و ارتفاعات شهر است، بهتر است این اقدام انجام شود اما این تعطیلی باید با پرداخت و در نظر گرفتن حق و حقوق مالکان و کارگران این معادن همراه باشد.
 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی