رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی: بخش معدنی طی سال های اخیر مورد غفلت واقع شده است

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی: بخش معدنی طی سال های اخیر مورد غفلت واقع شده است
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 21 آذر 1395

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

بخش معدنی طی سال های اخیر مورد غفلت واقع شده است

تحقق اقتصاد مقاومتی مستلزم توجه به بخش معدن است

 

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: بخش معدن در تسهیلات ارائه شده به بخش صنعت جایگاهی نداشته است و عنایتی که به صنعت شده هر چند اندک به بخش معدن نشده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد، علی اصغر پور فتح الله در پانزدهمین نشست کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق اظهار کرد:

بخش معدنی در دو سال گذشته هیچ جایی نداشته است و عنایتی که به صنعت شده به بخش معدن نشده است. هیچ تسهیلاتی در طی سال های اخیر به بخش معدن اختصاص پیدا نکرد و عمدتاً این تسهیلات در اختیار صنعت خودروسازی قرار گرفته است.

وی افزود: بخش معدن نیازمند سرمایه گذاری است و دولت باید زمینه این سرمایه گذاری را فراهم کند، این بخش سرمایه گذاری کلانی را هم می طلبد.

 رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به شکل گیری نمایندگی خانه معدن ایران در استان عنوان کرد: خانه معدن با حضور خوب فعالین این بخش شکل گرفت که طی آن بیش از 200 نفر از دوستان در انتخابات شرکت کردند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه خانه معدن در کنار سایر تشکل ها از جمله انجمن آحاد مردمی، خانه صنعت و معدن و سازمان نظام مهندسی و اتاق بازرگانی همکاری لازم را داشته باشند تا هم افزایی و حرکت جهادی در جهت رشد و توسعه صنایع معدنی استان صورت گیردتصریح کرد: چرخه حضور کمیسیون معدن اتاق در تشکل ها و مجامع تصمیم گیری استان مطلوب ارزیابی می شود.

دکتر پور فتخ اله با عنوان اینکه  نشانه هایی در اقتصاد کشور وجود دارد که بیانگر خروج از رکود است خاطر نشان ساخت : با توجه به تاریخ یکصد ساله اخیر اقتصاد ما وابسته به نفت است و همان اقتصاد نفتی بار دیگر مولد شده، چنان که نشانه هایی از رونق اقتصادی را ملاحظه می کنیم.

وی افزود: دستاورد وزیر نفت در اپک موجب تثبیت قیمت نفت شد و براساس همین جهت گیری در بودجه ها تغییر یافت. ما باید از گذشته درس بگیریم، چرا که درآمد بی نظیر نفتی ایران در دهه گذشته داشتیم اما نتوانستیم از این درآمد بی نظیر استفاده کنیم و با پولی که داشتیم اقــدام به واردات کالا کردیم و این بهتــرین فرصت به انجام اقــدامات زیر بنایی و توسعــه کشور از جمله معـدن است.

رئیس کمیسیون معـدن و صنایع معدنی  اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در سه ماه اخیر بحث خام فروشی مطرح است و این مساله عمدتاً در مورد معدن مطرح است که این مساله عمدتاً غیر منصفانه است، چرا که صاحبان معادن کوچک هم معتقد به خام فروشی نیستند، آیا واقعا همه چرخه های لازم برای تولید مواد معدنی در کشور ما فراهم است؟ دولتی ها و به ویژه حوزه معاونت معدنی وزارت صنایع باید با بخش خصوصی مشارکت داشته باشند و نظر فعالین بخش خصوصی و نظر کارشناسان بخش خصوصی را در این زمینه دریافت کنند تا تعریف صحیح از ماده معدنی خام صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی از آن جایی که دارای معادن فراوانی است، افزود: با توجه به پیامدهای پس از بر جام انشالله به سمت رونق اقتصادی خواهیم رفت.

پورفتح الله اظهار کرد: قوای کشور باید در جهت سرمایه گذاری، ارائه تسهیلات و کمک های بلاعوض شرکت های دانش بنیان در بحث های اکتشافی و استخراج منابع معدنی در کشور شکل گیردوتحقق این مهم نیازمند کمک دولت و مجلس است و باید در این جهت اقدام گردد، چرا که بحث خام فروشی شعار نیست و باید در عمل قطعی شودو همه باید همکاری کنند.

وی افزود: البته اقدامات خوبی طی 3 سال گذشته صورت گرفته اما این اقدامات کفایت نمی کند و حرکت در راستای حل مشکلات بخش معدن نیازمند یک حرکت جهادی است. چنان که عارضه یابی مشکلات معدن و رفع مشکلات آن مورد انتظار است. با توجه به شعار سال و تحقق اقتصاد مقاومتی در جهت توسعه کشور و به منظور جلوگیــری از گسترش شهرهای بزرگ ناگزیر باید به بخش معــدن توجه ویژه کرد.

پورفتح الله اظهار کرد: صنعت خودروسازی خوب است، چرا که اشتغال ایجاد می کند ولی صنعت خودروسازی در شهرهای بزرگ کاربرد دارد حال آن که اگر بخش معدن راه اندازی و احیا شود روستاهای محروم هم می توانند از قبل آن به رونق برسند.

وی با اشاره به دستور وزیر مبنی بر واگذاری معدن سنگان به 5 شرکت فولادی افزود: واحدهای کوچک معدنی باید به سمت همگرایی و تشکیل شرکت های بزرگ معدنی رو بیاورد و به هر صورت در بخش معدن نیازمند تسهیلات و زیربنا است. حال آن که زیرساخت های سنگ آهن خواف آماده نیست.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به درخواست دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور مبنی بر تأمین اعتبار به منظور انتقال آب از دریای عمان به سنگان ، افزود: تصمیم نظام خصوصی سازی است، سیاست های ابلاغی که اجرا شده و مجلس هم آن را تصویب کرده است ما تقاضا داریم تشکلات بخش خصوصی آمادگی کسب کنند و به این مقوله ورود پیدا کنند تا از ظرفیت نیروی انسانی کمال استفاده صورت گیرد.

باید معــادن کوچک با هم تشکیل و شرکت های توانمند بزرگ تشکیل دهند تا امکان رقــابت به وجــود آید.

قانون معادن ظرفیت های فوق العاده ای به منظور حل مشکلات این بخش دارد

 در ادامه، ابوالقاسم باقری؛ رئیس خانه معدن استان خراسان رضوی اظهار کرد: انتخابات خانه معدن با استقبال خوبی برگزار شد، این حضور برای ما مفهومی دارد و این مفهوم نشان از همراهی برای برطرف کردن خلاء موجود است. اتاق بازرگانی باید این خلاء را پر کند که این امر مستلزم این است  که دوستان ما را یاری کنند. قانون معادن ظرفیت های فوق العاده ای دارد که ما اگر تمرکزمان بر اجرای قانون باشد بسیاری از معضلاتی که وجود دارد در چارچوب قانون حل و بدون این که نیازی به راه های دیگر باشد حل خواهد شد.

وی عنوان کرد: واحدهای کنسانتره نیاز به ارقام بالایی دارد، علاوه بر آن این واحدها برای تأمین آب خود ملزم به خرید واحدهای کشت و صنعت هستند، چرا که اجرای طرح ها به منابع آب نیاز دارد، بنابراین رقم ها بالا است و در هیات دولت مصوب است که این ظرفیت اختصاص داده شود.

در ادامه، کریم عباسپور؛ مدیرعامل شرکت تأمین و توسعه زیرساخت های شرق ایران اظهار کرد: ابلاغیه از سوی وزیر مبنی بر واگذاری سنگ معدن سنگان به 5 واحد معدنی حرکت منحصر به فردی است، این حرکت اقدام بزرگی است که در مکان خوبی اتقاق افتاده است تا با استفاده از پتانسیل موجود مواد معدنی به سهولت استخراج شود. با توجه به اینکه افغانستان در همجواری با ایران سنگ آهن بسیاری دارد، باید از این ظرفیت سازی برای مراحل بعدی استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: شرکت تأمین توسعه زیر ساخت های شرق ایران به عنوان نماینده کنسرسیوم صنایع معدنی اقدامات زیر ساختی را انجام می دهد تاکنون جلساتی با یکسری از سرمایه گذاران خارجی به منظور تأمین ماشین آلات در معادن مختلف انجام گرفته است، امیدواریم بتوانیم از امکانات خارجی هم در این قضیه استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت تأمین و توسعه زیرساخت های شرق ایران ادامه داد: به تمامی واحدها اعلام کردیم تا هر یک از این واحدها که در ارتباط با زیر ساخت ها آب، برق و ... نیازمند هستند، همکاری لازم با آنان صورت خواهد گرفت.  چنان که در حال حاضر فاز یک گاز آن در حال اتمام است.

 

بروکراسی و موازی کاری مانع توسعه بخش خصوصی است

در بخش دیگری از نشست، سید مصطفی وزیری، نماینده شرکت امیر سنگان پارسیان عنوان کرد:  شرکت های خصوصی تولید کننده سنگ آهن در منطقه سنگان با مشکلات بسیاری به منظور احداث یک واحد کنسانتره مواجه هستند. علی رغم آن که بخش خصوصی به میزان بخش دولتی تولید ندارند و در مقیاس های کوچک هستند اما مشکلات بیشتر مربوط به بخش های خصوصی است. بخش خصوصی برای احداث یک واحد صنعتی نیاز به تهیه زمین، دریافت پروانه احداث از استانداری و در خارج از محدوده و مجوزهای لازم برای شروع کار را باید تدارک ببیند.

وی خاطر نشان کرد: علی رغم این که از نظر مالی، فنی و تأمین مواد اولیه امکانات لازم را در چند سال اخیر داشتیم در این چند سال موفق نشدیم آجری را بر روی آجر دیگر بگذاریم، دلیل عمده این امر سنگ اندازی هایی است که توسط بخش دولتی نه به صورت مغرضانه به صورت بروکراسی و موازی کاری ها در قسمت های مختلف دارند. 

وزیری ادامه داد: ورود به بخش کنسانتره برای بخش خصوصی جاذبه ای ندارد، چرا که در سنگان این امکان وجود دارد که سنگ را با عیار خوب و با قیمت مناسب می توان صادر کرد از این رو بخش خصوصی ضرورتی نمی بیند در بخش کنسانتره سرمایه گذاری کند تا تأمین آب، گاز و .. کند.

نماینده شرکت امیر سنگان پارسیان افزود: از این رو دولت موظف است بخش خصوصی را برای ورود به حوزه کنسانتره حمایت جدی کند و یکسری امتیازهای ویژه برای این بخش قائل شود، اما متأسفانه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. مشکلی که ما داریم با خود وزارت صنایع و معادن است، این وزارت خود متولی است و این دستگاه باید توجه ویژه ای به این حوزه داشته باشد.

وزیری خاطر نشان کرد: متأسفانه سندیکایی در منطقه سنگان به منظور ایجاد یک حرف واحد از این شرکت ها شکل نگرفته است ما هنوز نتوانستیم سندیکای خوبی در شهرستان درست کنیم البته ممکن است در این حالت تغییراتی ایجاد شود.

در ادامه، رضا شجاعی؛ معاون معدن سازمان معدن، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: منطقه سنگان از سال 88 واگذار شد اما پس از آن آزاد سازی صورت گرفت، در حال حاضر هم به دنبال واگذاری هستیم.

وی ادامه داد: واحدهای کنسانتره با مشکلات متعددی مواجه هستند، چنان که وزارت خانه در فصل برداشت درسال 91 عنوان کرد که حق برداشت به میزان خاصی دارید که این مسأله به مقام عالی وزارت عنوان شد. برخی واحدها همچون فولاد تربت به منظور واگذاری به بخش خصوصی در نظر گرفته نشده اند. واقعیت این است درصد پیشرفت فولاد تربت ما چه میزان است؟ و یا اینکه توان مالی لازم وجود ندارد. خصوصی سازی به منظور پیشرفت منطقه باید حاصــل شود و این واقعیت غیر قابل بحث است.

در بخش دیگری از نشست، کریم حائری؛ رئیس هیات مدیره سپهر طوس آسیا عنوان کرد: تاکنون با انجمن سنگ آهن ایران مذاکراتی صورت گرفته چنان که مقرر شد کنسرسیومی تشکیل شود تا بخش خصوصی از طریق انجمن هر اقدامی را که می خواهند انجام دهند و یا به دنبال تشکلی با کمک انجمن سنگ آهن ایران در منطقه خواف هستیم.

 

خراسان فاقد ذکاوت جذب منابع است

در ادامه، دکتر سید رضا ابراهیمی؛ نماینده شرکت به سنگ عنوان کرد: متأسفانه خراسان فاقد ذکاوت جذب منابع است متاسفانه منابع ملی به صورت نامتوازن در کشور توزیع می شود و ما هم حضور نداریم. از این رو هر طرح اصــولی و اساسی که پیشنهاد می شود هیچ کس به این طرح ها اعتنــایی نمی کند، در صورتی که در سایر استان ها تمامی نمایندگان، فرماندار و استاندار به دنبال منابع می روند و نتیجه آن می شود که برای اقدامات بزرگ منابعی نداریم. شاهد این مدعا آن است که  چه در بخش خصوصی و چه دولتی در استان سر یک کار خوب اتفاق نظر وجود ندارد.

بصیری؛ دبیر کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: 2 بحث در کمیسیون سرمایه گذاری و تأمین مالی در حال پیگیری است که این دو مبحث به کمیسسیون معدن هم مرتبط است یک بحث بحث تامین مالی و تأمین ســرمایه است که می تواند عامل مهمی باشد، تهـــران و استان هایی که بهتر توانستند ارتباط بگیرند دراین حوزه بیشتر توفیق حاصل کرده اند.

وی ادامه داد: شرکت های تأمین سرمایه قطعاً پروژه های مهمی در مشهد دارند حجم سرمایه ای که از طریق این شرکت ها در حال تأمین است کارمزدهای ثابت دارند و در یک حجم مشخصی صرفه اقتصادی دارد که این امر متفاوت با تأمین سرمایه از طریق بانک است.

دبیر کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: همایشی برگزار خواهد شد که اطلاعات کاربردی در خدمت فعالان قرار خواهد گرفت امیدواریم فعالان حوزه اقتصادی  به صورت فعال حضــور داشته باشند که طی این همــایش اطلاعاتی در اختیار دوستـــان قرار می گیرد که بتوانند تصمیم بگیرند از چه کانالی بحث تأمین سرمایه را داشته باشید به ویژه در بخش معــدن که سرمایه گذاری ها بالا است.

بصیری خاطر نشان کرد: نشست مشترک با کمیسیون معــدن و چند کمسیون دیگر در زمینه ارائه فرصت های سرمایه گذاری در زمینه انرژی های تجدیدپذیر برگزار خواهد شد که متأسفانه این امر در استان ما به خاطر مناقشاتی که وجود دارد، مورد غفلت قرار گرفته است.

سپس، جمال روشن روان، مسئول آموزش و تحقیقات سازمان نظام مهندس معدن با اشاره به طرح پژوهشی کمیسیون معدن اظهار کرد: پرسش نامه هایی به منظور طرح توانمندی و شناسایی معدنی در استان تهیه شده  که از تمامی واحدها و تشکل ها تقاضا می شود این پرسش نامه را تکمیل کنند. 

وی افزود: این طرح در 3 فاز انجام می گیرد که فاز نخست شناسایی طرح ها و فعالین این حوزه است. مشابه این پرسش نامه در گذشته توسط اتاق بازرگانی در اختیار واحدهای صنعتی قرار گرفته است . براساس همان الگو در حوزه بخش معدن سوالاتی طرح گردیده است البته یکسری از این اطلاعات در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان نظام مهندسی و سازمان زمین شناسی  است، این اطلاعات را می توان از چند منبع مختلف دریافت کرد. سوالاتی هم که طراحی شده آن گونه نیست که این ذهنیت را ایجاد کند که این اطلاعات مورد استفاده نهادها و سازمان هایی همچون مالیات و دارایی قرار گیرد.

در پایان دکتر پورفتح اله ، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی با جمع بندی نظرات اعضاء عنوان نمود: کمیسیون اتاق مشهد از واگذاری معادن دولتی سنگال استقبال می کندو از مسئولین دولتی تقاضا دارد ترتیبی اتخاذ نمایند تا شرکت های توانمند استان در صورت تشکیل در مشارکت این مجموعه قرار گیرند و تأکید می نمایند بر بکارگیری نیروهای توانمند بومی و همچنین توانمندسازی نیروهای بومی جهت بکارگیری در واحدهای مرتبط با صنعت فولاد در منطقه سنگان خواف گردید. اعضای کمیسیون بر رعایت دقیق ارزیابی های زیست محیطی در واگذاری معدن دولتی سنگان خواف تأکید داشتند.

لازم به ذکر است معدن سنگال آهن دولتی خواف تاکنون بیش از 2/1 میلیارد سنگ آهن در آن شناسایی شده است.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی