ظرفیت‌های جدید باید در تعاملات اقتصادی ایران و ترکمنستان، مورد توجه قرار بگیرند

ظرفیت‌های جدید باید در تعاملات اقتصادی ایران و ترکمنستان، مورد توجه قرار بگیرند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 24 بهمن 1398

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان:

ظرفیت‌های جدید باید در تعاملات اقتصادی ایران و ترکمنستان، مورد توجه قرار بگیرند

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان گفت: اتاق­های مشترک، قدرت و اعتبار خود را از میزان فعالیت و مشارکت اعضایشان کسب می کنند و از این منظر، تلاش اعضای این اتاق‌ها در بخش‌های مختلف، می تواند به ثمرات مثبت و تحقق اهداف آنان بیانجامد.

مجید محمد نژاد متذکر شد: با توجه به کاهش روابط اقتصادی دو کشور دوست و همسایه ایران و ترکمنستان طی سال های اخیر، باید ظرفیت های جدید و بسترهای تعاملی مشترک مورد توجه قرار بگیرند. سابقه نیک روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... این دو کشور نشان دهنده ظرفیت های بالقوه اقتصادی است که متاسفانه اکنون بخشی از این ظرفیت­ها توسط کشورهای دیگر منطقه بالفعل شده و سهم ایران در مراودات تجاری با ترکمنستان، طی سال­های اخیر کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: این مشکل را بخش خصوصی باید در کنار حمایت و تسهیل­گری بخش دولتی حل و فصل کند و لازمه چاره‌جویی برای این مشکل، بهره مندی از راهکارهای جدید است چراکه با توجه به شرایط حساس منطقه­ای دیگر نمی­توان مانند گذشته عمل نمود.

محمدنژاد خاطر نشان کرد: در روابط اقتصادی این دو کشور نباید صرفاً موفقیت های گذشته الگو قرار بگیرد، بلکه باید پا را فراتر نهاده و ظرفیت های جدیدی همچون بهره­مندی از اقتصاد دانش بنیان، گردشگری سلامت و ایده های جدید را به کار بگیریم.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان متذکر شد: باید نگاه بازرگانان و مدیران دولتی ما تغییر کند، اگر در گذشته ترکمنستان مقصد ایده­آلی برای صادرات محصولات معدنی و ...  بود؛ حالا  می­تواند به مقصد صادرات دانش مهندسان ایرانی تبدیل شود. امروز شاهد آن هستیم که با اقدامات خوبی که در حوزه اقتصاد دانش بنیان شکل گرفته؛ شرکت­های دانش بنیان زیادی در عرصه نفت، گاز و تولید قطعات نیروگاهی در ایران شروع به فعالیت کرده اند و با همت جوانان ایرانی توانسته اند به بازارهای بین المللی ورود کنند. همچنین با توجه به اینکه یکی از صنایع پُررونق در ترکمنستان، صنعت نفت و گاز این کشور است لذا زمان آن رسیده تا با تسهیل­گری دولت بتوانیم در این عرصه به صورت جدی وارد شویم.

 

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی