ایجاد ظرفیت تجارت پایاپای ایران و سریلانکا و حذف چالش مبادلات بانکی

ایجاد ظرفیت تجارت پایاپای ایران و سریلانکا و حذف چالش مبادلات بانکی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 21 بهمن 1398

در دیدار سفیر ایران در سریلانکا با دو عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد تاکید شد:

ایجاد ظرفیت تجارت پایاپای ایران و سریلانکا و حذف چالش مبادلات بانکی

 

دو عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق خراسان رضوی با سفیر ایران در سریلانکا دیدار و پیرامون ظرفیت تعاملات مشترک گفتگو کردند. طرفین ایجاد ظرفیت تجارت پایاپای ایران و سریلانکا را بسترساز حذف چالش مبادلات بانکی دانستند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محمدرضا توکلی زاده»، عضو هیات رئیسه این اتاق در سخنانی عنوان کرد: خوشبختانه در سال های اخیر شاهدیم که سفرای ایران در خصوص کشورهایی که در آن ها مامور به خدمت می شوند، اطلاعات بالا و اشراف مطلوبی دارند و همین امر به دیپلماسی اقتصادی موفقی منجر می شود.

وی ضمن تاکید بر ضرورت توسعه روابط کشورمان با سریلانکا، گفت: استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های حداکثری دو کشور می تواند آینده تجاری مثبتی را برای طرفین  به ارمغان بیاورد.

توکلی زاده در ادامه خواستار هم اندیشی دستگاه دیپلماسی و بخش خصوصی برای تعریف راه‌های موثر تجارت با کشورهای مختلف، به رغم سایه سنگین تحریم ها و فشارها شد.

در ادامه تریبون در اختیار رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگاني خراسان رضوي قرار گرفت. محمدحسین روشنک عنوان کرد: به نظر می رسد که امروز نیازمند سیاستگذاری های موثری هستیم که گره از مشکلات می گشایند و به مانع تحریم گرفتار نمی شوند. در همین راستا، پیشنهاد داریم با توسعه تجارت پایاپای ایران و سریلانکا، موانع مبادلات بانکی بین المللی میان دو کشور از بین برود.

وی ادامه داد: به همین منظور باید دامنه مراودات اقتصادی با این کشور افزایش پیدا کند تا اگر در برخی موارد با محدودیت مواجه شدیم، در سایر زمینه ها همکاری ها به قوت خود باقی بمانند.

روشنک یادآور شد: سفرای ایران در سایر کشورها نباید عملکرد صرف اقتصادی و یا عملکرد صرف سیاسی داشته باشند بلکه باید بتوانند مذاکرات اقتصادی را در قالب دیپلماسی سیاسی دنبال کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان استان با بیان اینکه در حال حاضر برای تامین مواد اولیه و قطعات با مشکل مواجه هستیم و باید به سراغ کشورهایی برویم تا این مشکل را به خوبی حل و فصل کنند، یادآور شد: باید از ظرفیت کشور سریلانکا، در حوزه واردات بر روی قطعات صنایع و تامین مواد اولیه استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه صادرات با کشورهای آسیای میانه، افغانستان، عراق، پاکستان، هندوستان و چین تعاملات خوبی داریم و تنها مشکل ما مربوط به حوزه حمل و نقل است.

رئیس کیمسیون تجارت اتاق مشهد تصریح کرد: ایران در شرق کشور با مسئله ای تحت عنوان تحریم مواجه نیست و این ظرفیت باید مغتنم شمرده شود.

هاشم اشجع زاده، سفیر ایران در سریلانکا نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: اطلاعات در خصوص سریلانکا بسیار کم است و ایران مراودات چندانی با این کشور نداشته است، در گذشته مراودات سنتی نفتی در مقابل واردات چای انجام می گرفته است، چنان که ایران از سریلانکا چای وارد می کرده و روزانه 50 الی هزار بشکه نفت به این کشور صادر می شده است که از 2012 نیز خرید نفت توسط این کشور قطع شد.

سفیر ایران در سریلانکا تصریح کرد: ایران می تواند با کشور سریلانکا در خصوص محصولات زودبازده و ارزان قیمت، مراودات اقتصادی داشته باشد. به طور مثال در برخی از صنایع غذایی از جمله رب، کمپوت های گرمسیری همچون انبه، آناناس می توان تبادلات اقتصادی داشت که تاکنون با آستان قدس رضوی در این خصوص مذاکراتی انجام گرفته است. شرکت های معتبری در سریلانکا وجود دارد که می توانند در تامین قطعات صنعتی به ایران صادرات داشته باشند اما این امر در بلندمدت کار قدری دشوار است و قطعات قابل شناسایی و قابل پیگیری هستند.

اشجع زاده با بیان اینکه، باید بر روی پتانسیل های اقتصادی سریلانکا از سوی تجار ایرانی مطالعات اولیه ای صورت بگیرد، عنوان کرد: زمینه برای تهاتر کالا با کشور سریلانکا فراوان است، کشور سریلانکا در خصوص محصولات دارویی چند کارخانه کوچک دارد که می توان در خصوص داروهای مورد نیاز کشورمان از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه کشور چین در سریلانکا به ساختمان سازی بسیار مسلط هستند، یادآور شد: انبوه سازی ساختمان یکی از زمینه های همکاری خوب با کشور سریلانکا است تا حدی که برخی از سرمایه گذاران عنوان می کنند سرمایه گذاری در این حوزه تا دویست درصد سود دارد.

وی افزود: تجار افغانستانی، پاکستانی و سریلانکایی با یکدیگر مروادات اقتصادی خوبی دارند و متخصصان ایرانی نیز  باید در این حوزه ورود پیدا کنند.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی