رئیس اتحادیه تجار برنج پاکستان در اتاق مشهد : افزایش 5 میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و پاکستان

رئیس اتحادیه تجار برنج پاکستان در اتاق مشهد : افزایش 5 میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و پاکستان
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

 رئیس اتحادیه تجار برنج پاکستان در مذاکرات رو در رو ایران و پاکستان که در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: طبق برنامه ريزي مقرر شده طي پنج سال آتي مبادلات تجاري ميان دو كشور به پنج ميليارد دلار در سال افزايش خواهد يافت.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد: در این جلسه جودی محمد شفیق، رئیس اتحادیه تجار برنج پاکستان با بیان اینکه دو كشور ايران و پاكستان از روابط سياسي بسيار مناسبي برخوردارند، اظهار کرد: با سفر حسن روحانی به پاکستان فصل جدیدی در روابط دو کشور آغاز شده و سران دو کشور امیدوارند که تبادل کالا را به 5 میلیون دلار افزایش بدهند.
وی اضافه کرد: تحقق اين هدف منوط به همكاري دستگاهها و بخشهاي مختلف اقتصادي ميان دو كشور است لذا اتاق‌هاي بازرگاني و اتحاديه ها مي توانند نقش بسيار مهمي را در اين زمينه ايفا كنند.
رئیس اتحادیه تجار برنج پاکستان تصریح کرد: : از ديدگاه مقامات دو كشور مبني بر افزايش مبادلات اقتصادي بسيار استقبال مي كنيم، قطعا پاكستان مي خواهد نقش گسترده اي را در ايران پساتحريم ايفا كند.
محمد شفیق با اشاره به اینکه اتحاديه برنج پاكستان داراي هزار و 500 عضو بوده و ساليانه بيش از دو ميليارد دلار ارز وارد اين كشور مي‌كند، ابراز کرد: پاکستان دوازدهمین تولیدکننده برنج و چهارمین صادرکننده برنج در سراسر دنیاست و به بیش از 100 کشور جهان محصول خود را صادر می کند.
وی بیان کرد: : بیش از 2 میلیون هکتار زمین تحت کشت برنج است و سالانه 6 و نیم میلیون تن برنج تولید می شود،
رئیس اتحادیه تجار برنج پاکستان ادامه داد: غذای اصلی مردم پاکستان گندم بوده و سالانه تنها 2 میلیون تن برنج در این کشور مصرف و 4 و نیم میلون تن آن به دیگر کشورها صادر می‌شود.
محمد شفیق با بیان اینکه برنج پاکستان هیچ مشکلی در زمینه فلزات سنگین و فرآورده‌های شیمیایی ندارد، افزود: قبل از سال 2009 حجم مبادلات برنج از پاکستان به ایران به میزان 323 هزار و 417 تن بوده و با توجه به بازدید هیئت ایرانی از اتاق بازرگانی لاهور و گفت‌وگوهای صورت گرفته امیدواریم با رفع تحریم‌ها بتوانیم باز هم به این میزان تبادل محصولات کشاورزی دست یابیم.
100 میلیون دلار جهت افزایش کیفیت محصولات پاکستانی هزینه شده است
محمد شاهد طارق، معاون هیئت پاکستانی با اشاره به حساسیت مردم ایران به مصرف محصولات غذایی سالم اظهار داشت: مردم ایران در سال‌های گذشته به مصرف محصولات ارگانیک و عاری از مواد شیمیایی تمایل زیادی پیدا کرده‌اند و این نکته سبب شده که ما نیز سطح استاندارد محصولات را افزایش دهیم.
وی با اشاره به درخواست دولت ایران مبنی بر دریافت گواهینامه GMS افزود: 100 میلیون دلار در 5 سال گذشته صرف بهسازی تجهیزات و افزایش کیفیت محصولات شده است، بسیاری از شرکت ها گواهینامه GMS را دریافت کرده و 50 شرکت در نوبت دریافت گواهینامه قرار دارند.
محمد شاهد طارق گفت: کشاورزان پاکستانی به صورت سنتی برنج را کشت کرده و از فرآورده های شیمیایی استفاده نمی کنند هم اکنون این محصولات به بازارهای اروپایی صادر می‌شود همچنین با توجه به حاصلخیزی زمین‌های پاکستان امیدواریم تجار ایرانی در زمینه کشت محصولات ذرت و جو نیز سرمایه گذاری کنند.
در ادامه نشست توکلی زاده، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به مصرف مستمر برنج در ایران خاطرنشان کرد: با توجه به مصرف بالاي برنج در ايران زمينه توسعه واردات برنج از پاكستان وجود دارد.
وی افزود: روابط تجاري ميان ايران و پاكستان در حوزه تجارت برنج پيش از تحريم‌ها بسيار مناسب بود هرچند به مرور زمان فعاليتهاي تجاري كاهش يافت.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه زمينه فعاليتهاي اقتصادي مشترك ميان ايران و پاكستان بسيار زياد است، تاکید کرد: ایران دارای ظرفیت‌های خوبی به ویژه در زمینه گوکرد دارد که می توان برای صادرات به پاکستان بهره برد.
توکلی زاده تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در توسعه و بسط روابط تجاری در زمینه برنج و سایر اقلام کشاورزی به نقاط مشترکی برای همکاری بیشتر دو کشور برسیم.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی