لزوم سالم سازی روابط تجاری در دیدار رییس اتاق مشهد با سر کنسول افغانستان

لزوم سالم سازی روابط تجاری در دیدار رییس اتاق مشهد با سر کنسول افغانستان
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ایران و رییس اتاق مشهد در دیدار با سرکنسول جدید افغانستان در مشهد و رییس اتاق تجارت و صنایع هرات بر لزوم سالم سازی روابط تجاری بین ایران و افغانستان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد: غلامحسین شافعی، نایب رییس اتاق ایران و رییس اتاق مشهد با بیان اینکه در شرایط جدید روابط ایران و افغانستان بهبود یافته است، اظهار کرد: با توجه به رابطه احساسی و خویشاوندی که بین ایران و افغانستان وجود دارد، متاسفانه بحث های آرمانی که مطرح می شود، در عمل شاهد آن نیستیم.
وی افزود: به تازگی توجه ویژه در بخش های سیاسی افغانستان به ایران به ویژه اقتصاد ایجاد شده است.
رییس اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه در ایران، اتاق مشترک ایران و افغانستان تشکیل شده است، ابراز کرد: سال ها بوده که تشکیل اتاق مشترک افغانستان و ایران به تاخیر افتاده است که باید یادآور کرد اقدام یک طرفه نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
شافعی بیان کرد: با توجه به کاهش محدودیت‌های افغانستان نسبت به ایران و رفع تحریم‌ها دوکشور می توانند فصل جدیدی از روابط خود را آغاز کنند.
وی با تاکید بر اینکه تجارت یک جاده دو طرفه بوده است، عنوان کرد: ایران و افغانستان با همکاری یکدیگر می توانند روابط دو جانبه و حتی چند جانبه خود را گسترش دهند.
رییس اتاق مشهد اضافه کرد: هجوم کشورهای مختلف به ایران فرصت ارزنده‌ای را برای ما و افغانستان جهت انجام کارهای چند جانبه ایجاد می کند.
شافعی تصریح کرد: باتوجه به اینکه مشکلاتی از جمله حمل و نقل و گمرک بین دو کشور وجود دارد، لذا باید این مشکلات را شناسایی و جهت حل آن تجار ایرانی و افغانی بر بخش دولتی فشار وارد کند.
وی با اشاره به اینکه در زمینه های کلان توجه ایران و سایر کشورها برای تسهیل ارتباطات با افغانستان بسیار زیاد است، ادامه داد: توسعه حمل و نقل بین ایران، افغانستان و آسیای مرکزی برای کشور هند بسیار جذابیت دارد به گونه‌ای که سرمایه گذاری خوبی جهت تسهیل ارتباط چابهار، افغانستان و آسیای مرکزی انجام داده‌اند.
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: با توجه به این که را اندازی خط راه آهن هرات – خواف تحول اعظیم در مسائل تجاری دو کشور ایجاد می کند، بنابراین دو کشور باید پیگیر تسریع این امر باشند.
وی با بیان اینکه حضور تجار غیر حرفه‌ی لطمات زیادی بر روابط تجاری دو کشور وارد می کند، تاکید کرد: باید جهت سالم سازی روابط تجاری بین ایران و افغانستان ساز و کاری پیش بینی شود، چرا که امنیت در تجارت موجب افزایش مبادلات خواهد شد.
در ادامه سید نورالله راغی، سرکنسول افغانستان در مشهد با بیان اینکه روابط کشورها براساس منافع برقرار می شود، تصریح کرد: وجود ارزش ها و منافع مشترک بین ایران و افغانستان موجب توسعه روابط دو کشور می شود و بر این اساس ما انتظار داریم روابط استثنایی با ایران داشته باشیم.
وی بیان کرد: متاسفانه اتخاذ تصمیمات سلیقه‌ای بین هر دو طرف سبب ایجاد مشکلات بسیاری شده است.
راغی عنوان کرد: برخی مشکلاتی که در راس قانون وجود دارد، نیازمند به تغییر بوده که با ارائه پیشنهاد در جهت رفع آنان اقدام کرد.
سرکنسول افغانستان در مشهد تاکید کرد: ما در کنسولگری متعهد هستیم که زمینه تسهیل مناسبات تجاری و همکاری تجار دو کشور را برای توسعه روابط اقتصادی فراهم کنیم.
سعید خطیبی، رئیس اتاق تجارت و صنایع هرات خاطر نشان کرد: اتاق مشترک هرات و ایران فعال بوده و در تماس مستقیم با اتاق مشترک ایران و افغانستان است.
وی ابراز کرد: تسهیل رفت و آمد هیات های دو کشور نشان از حل مشکلات بین ایران و افغانستان است.
رئیس اتاق تجارت و صنایع هرات از ایجاد ویزای 6 ماه و یک ساله برای تجار ایرانی و افغانی خبر داد و اظهار کرد: به منظور استفاده از ظرفیت های ایران و افغانستان باید بین این دو کشور همکاری و تفاهم به ویژه در مرزها ایجاد شود.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی