برگزاری نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری ایران و سوریه

روزنامه خراسان- نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری ایران و سوریه در مشهد برگزار شد. به گزارش ایسنا، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان در این نشست گفت: هم اکنون بخش عمده‌ای از تعرفه‌های کالاهای توافق شده بین دو کشور ۴ درصد است.

غفوری‌مقدم در خصوص آمار صادرات استان به سوریه در سال 97  نیز گفت: میزان صادرات استان به سوریه حدود ۶۵۰۰ تن به ارزش ۵/۱ میلیون دلار بوده و عمده کالاها الیاف، مخمر، فراورده‌های غذایی، کاغذ گراف، سیب‌زمینی آماده و موارد مشابه بوده است. وی  ادامه داد: اولویت‌های توسعه همکاری های اقتصادی، امکان تهاتر کالا و فعال کردن شورای بازرگانی مشترک است . همچنین  از موارد در دست اقدام تاسیس مرکز تجاری ایران در دمشق و راه‌اندازی شرکت حمل و نقل مشترک بین دو کشور بوده است.
 برنامه ریزی برای رفع محدودیت ها
وی بیان کرد: با همه این شرایط هنوز محدودیت‌ها و مشکلاتی برای توسعه ارتباطات تجاری بین دو کشور از جمله مشکلات بانکی و مسائل ناشی از تحریم وجود دارد، با همین هدف چند اولویت از جمله ترک تشریفات مناقصات، تسهیل صدور روادید و اطلاع‌رسانی قوانین تجاری دو کشور در دست پیگیری است. یکی از موارد مهمی که فعالان اقتصادی دو کشور مدنظرشان بوده، مسئله تبادل پول و مسائل مالی است. در همین زمینه به تازگی تفاهمی بین بانک‌های مرکزی دو کشور امضا شد که گشایش بانک‌ها در دو کشور و تاسیس بانک مشترک در این تفاهم وجود دارد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان نیز گفت: اتاق بازرگانی به طور جد برنامه‌ریزی دارد که بتواند با سوریه همکاری اقتصادی فراوانی داشته باشد. ایران و سوریه از هر جهت برای گسترش فعالیت‌های تجاری آماده‌تر و ذی‌حق‌تر هستند. «محمدحسین روشنک» ادامه داد: برای این که به این موارد برسیم دنبال چند حرکت هستیم. یکی این که به عنوان اولین اقدام تلاش می‌کنیم تا پرواز بین مشهد و دمشق را برقرار کنیم، دوم این که نمایشگاه‌های اختصاصی کالاهای تولیدی و کشاورزی در دو کشور برگزار شود. وی خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد با کسب مجوزها در تهران و استان، تا پایان امسال هیئت تجاری از خراسان به ریاست معاون استاندار به دمشق اعزام شود.

رئیس اتحادیه عمومی کشاورزان سوریه نیز در این نشست گفت: متاسفانه رسانه‌های بین‌المللی باعث شدند دو شرکت بزرگ ما پروازهای  خود به ایران را لغو کنند چون به دلیل  اعتراضات، تبلیغات منفی شده اما ما به ایران آمدیم و در تهران و مشهد موردی را مشاهده نکردیم. «نزار سعدالدین» افزود: ما از سوریه سربلند و پیروز بر داعش به ایران آمدیم که به برکت رئیس‌جمهوری بشار اسد و ارتش سوری مقاوم که شهادت‌ها و رشادت‌های زیادی تقدیم کردند، تمام وضعیت کشور سوریه از دست آن ها خارج شد که با همکاری کشورهای دوست و در راس آن ها ایران و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری اتفاق افتاد. وی گفت: ما نیاز به بازسازی کشورمان داریم و بازسازی سوریه به دست کشورهای دوست انجام می‌شود که در کنار ما ایستادند و از ما دفاع کردند و در راس آن ها ایران قرار دارد.
جذب 200 میلیون دلار سرمایه‌ خارجی در استان طی 6 ماه 98

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان نیز با اشاره به این که اقتصاد استان در شش ماه ابتدای سال بالای ۷ درصد مثبت بوده است، گفت : در کل کشور بالاترین جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در استان داشتیم و توانستیم با ۲۰ طرح مصوب حدود ۲۰۰ میلیون دلار جذب کنیم. «حسین امیررحیمی» افزود: با وجود این که ما سوریه را به عنوان دوست و شریک تجاری و اقتصادی ایران می‌دانیم اما در این ۲۰ طرح که از آلمان، عراق، افغانستان، ترکمنستان و امارات حضور داشتند، طرح مصوبی از کشور سوریه نداشتیم. وی تصریح کرد: در حال انجام مطالعه‌ای هستیم تا بر اساس آن اولویت‌های استان برای سرمایه‌گذاری را جدا ‌کنیم.
 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی