تعاملات اقتصادی ایران و ایتالیا می تواند در چارچوب ارتباطات منطقه‌ای و استانی دنبال شود

تعاملات اقتصادی ایران و ایتالیا می تواند در چارچوب ارتباطات منطقه‌ای و استانی دنبال شود
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 03 آبان 1398

رئیس اتاق ایران با سفیر ایتالیا در اتاق مشهد دیدار کرد:

تعاملات اقتصادی ایران و ایتالیا می تواند در چارچوب ارتباطات منطقه‌ای و استانی دنبال شود

رئیس اتاق ایران در دیدار با سفیر ایتالیا، از سوابق خوب دو کشور در عرصه های سیاسی و اقتصادی سخن گفت و بیان کرد: با توجه به اراده طرفین برای تداوم این تعاملات، می توان امیدوار بود که در آینده همکاری‌هایی به صورت منطقه ای و در قالب تعامل استان‌های مختلف دو کشور، برنامه ریزی و دنبال شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «غلامحسین شافعی» که در محل اتاق مشهد، میزبان «جوزپه پرونه» بود، به سفر این دیپلمات به مشهد و خراسان رضوی اشاره کرد و گفت:همجواری این استان با كشورهاي آسياي مركزي و افغانستان، آن را به لحاظ ژئوپولتيكي در موقعيت منحصر به‌فردي در منطقه قرار داده است. علاوه بر آن، مشهد سالانه پذیرای 20الی 25میلیون زائر است و همین امر باعث شده تا ظرفیت های گردشگری این شهر از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.

وی ادامه داد: قابليت ها و توانمندي هاي قابل ملاحظه خراسان رضوي، در زمينه هاي توليدات صنعتي، كشاورزي، معدنی، گردشگري و تجاري عاملی بوده تا تعاملات اقتصادی بسیار خوبی با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی رقم بخورد و حتی شرکت های ایرانی متعددی در این کشورها فعالند. از سوی دیگر شهر مشهد یکی از کانون‌های جذب سرمایه گذار در کشور به شمار می آید و این جایگاه، متاثر از ظرفیت های آن است.

شافعی نقبی به روابط تاریخی دو کشور زد و عنوان کرد: ایتالیا همواره یکی از شرکای تجاری خوب ایران بوده است. در واقع  پیش از اعمال تحریم ها، این کشور شريک اول تجاري‌ ما در اتحاديه اروپا به شمار می آمد و ردپای ایتالیا در بسیاری از صنایع ایرانی دیده می شود.

وی متذکر شد: با بروز تحریم ها، حجم مبادلات تجاری دو کشور افت زیادی داشت و این در حالی بود که اراده سیاسی دو کشور بر توسعه مناسبات تکیه داشت.

رئیس اتاق ایران، گوشه چشمی به سفرهای مقامات سیاسی دو کشور طی سال های اخیر داشت و گفت: در عمده این سفرها، نمایندگان بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی نیز مقامات دو کشور را همراهی می کردند و به موازات روابط سیاسی، تعاملات اقتصادی دو کشور نیز مورد تاکید بوده است. به هر رو، در شرایط موجود نیز باید راهکارهایی را برای حفظ و تداوم این تعاملات جستجو کنیم. معتقدیم دولت و سفارت ایتالیا در تهران می توانند نقش آفرینی زیادی را در این حوزه داشته باشند.

شافعی تاکید کرد: تداوم تعاملات اقتصادی می تواند در چارچوب ارتباطات منطقه ای و استانی و همچنین پیوند بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی دو کشور دنبال شود.

وی گفت: ما فعالان اقتصادی به چگونگی برخورد اروپا با مسئله تحریم ها و خروج آمریکا از برجام منتقدیم. آنچه توقع می رفت این اتحادیه در حمایت از برجام صورت دهد، محقق نشد. البته که ایتالیا برای ما متفاوت بوده و این کشور در روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، جایگاه متمایزی برای ایرانیان دارد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشورمان به ظرفیت اتاق مشترک ایران و ایتالیا اشاره و عنوان کرد: این ساختار تا به امروز اتفاقات و تعاملات خوبی را رقم زده است. ما در بدنه اتاق ایران، آمادگی داریم تا تمامی ظرفیت های موجود را برای توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور، به کار بگیریم.

* ضرورت تلاش دو طرف برای حفظ و تقویت مناسبات اقتصادی

اما در ادامه، «جوزپه پرونه» سفیر ایتالیا در تهران با تحسین ظرفیت ها و زیرساخت های فراهم شده در شهر مشهد، عنوان کرد: این سفر با توجه به اهمیت و جایگاه فرهنگی-مذهبی، اقتصادی و... شهر مشهد و استان خراسان رضوی، انجام گرفت. در بازدیدهایی که داشتیم، شاهد فرصت ها و زیرساخت های ارزشمندی بودیم. مشهد را شهری بسیار زنده و پویا دیدیم که در آن ظرفیت های خوبی در بخش های اقتصادی، استارت آپی و... فراهم آمده بود.

وی از روابط تاریخی دو کشور سخن گفت و این ریشه های دیرینه ارتباطی را انگیزه تعاملات خوب دو کشور در دوران حاضر برشمرد و افزود: سفر آقای روحانی رئیس جمهوری ایران به ایتالیا در سال 1394 و در راس هیاتی بلندپایه؛ از اهمیت بالایی برخوردار بود و بازتاب زیادی در آن روزها داشت. آن دیدار بستر تعاملات خوبی را در عرصه اقتصادی، برای دو کشور فراهم کرد.

سفیر ایتالیا در تهران متذکر شد: بروز تحریم ها این فضا را دستخوش تغییر کرد. در واقع این تحریم ها نه فقط در عرصه اقتصاد و نه فقط کشور ایتالیا، بلکه در تمامی حوزه ها و کشورهای مختلف جهان را متاثر از خود ساخت. طبیعتا کشور ما به واسطه آنکه شریک تجاری ایران بود، متحمل مشکلاتی شد. همین حالا نیز شرکت های بزرگ ایتالیایی که از قضا تعدادشان کم نیست، مشتاق به تجارت و تداوم روابط با ایران هستند اما تعاملات توامان آن ها با آمریکا باعث شده تا نگران عواقب این موضوع نیز باشند. طبیعتا ماهیت خصوصی این شرکت ها، هر نوع تصمیمی در این رابطه را متوجه خودشان می کند.  

وی ادامه داد: تلاش ما این بوده که اطلاعات درست و شفافی را در اختیار آن ها قرار بدهیم، از جمله اینکه، تجارت با ایران قانونی است. البته این را هم بگویم که همین حالا بعضی از شرکت های ایتالیایی همچنان با شرکای ایرانی خود در تعامل هستند. باید توجه داشت، بخش هایی نیز وجود دارند که از این تحریم ها اثری نمی پذیرند و باید از ظرفیت آن ها برای تداوم روابطمان بهره بگیریم.

«پرونه» خاطر نشان کرد: معتقدیم این تحریم ها روزی به پایان می رسند و تلاش ما باید این باشد که روابط این دو کشور - به عنوان شرکای تجاری قدیمی- در طول این دوران تداوم پیدا کند تا در آینده، اتفاقات بهتری را شاهد باشیم. مسئولیت دو کشور نه تنها حفظ مناسبات، بلکه توسعه همکاری ها و پیدا کردن راه‌های جدید جهت حفظ و تقویت مناسبات به ویژه در بخش اقتصادی است.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی