رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خبر داد: 2 پیشنهاد استان برای حمایت از صادرات سیمان و زعفران

روزنامه خراسان/ رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در خراسان رضوی از مصوبات این دبیرخانه مبنی بر پیگیری تعیین نرخ 22 دلاری سیمان برای 9 ماه اول سال گذشته و همچنین ایجاد اتاق پایاپای صادرات و واردات برای بازگشت ارز حاصل از صادرات زعفران خبر داد. «علی‌اکبر لبافی» در گفت وگو با خراسان رضوی اظهار کرد: روز گذشته دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان با دو موضوع محوری در خصوص مسائل مربوط به صادرات تشکیل جلسه داد و فعالان بخش تولید دو حوزه عمده صادرات استان یعنی سیمان و زعفران، گلایه‌هایی را درباره بخشنامه‌های گمرکی و نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات مطرح کردند که درنهایت برای رفع این مشکلات توافقاتی انجام شد. وی گفت: کارخانه‌های تولیدکننده سیمان در این جلسه مدعی بودند که قیمت‌های تعیین‌شده توسط کارگروه گمرک برای قیمت هر تن سیمان صادراتی با قیمت واقعی آن برابری ندارد. در واقع این فعالان مدعی بودند در 9 ماه ابتدایی سال گذشته، گمرک در مقاطع مختلف ارزش صادرات هر تن سیمان را از 28 تا 37 دلار تعیین کرد که این رقم به‌هیچ‌وجه باقیمت واقعی این محصول سازگاری ندارد. لبافی افزود: درنهایت کارگروه تعیین نرخ محصولات صادراتی گمرک در دی‌ماه سال گذشته قیمت 22 دلار را برای هر تن سیمان تعیین کرد و کارخانه‌داران سیمان هم این قیمت را منطبق با نرخ واقعی سیمان صادراتی می دانند، بنابراین گمرک باید قیمت هر تن سیمان در 9 ماه اول سال گذشته را بر اساس نرخ 22 دلار بابت هر تن محاسبه کند. رئیس دبیرخانه شورای
گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: در این جلسه بعد از اظهارات نماینده گمرک و بانک مرکزی توافق شد طی مکاتبه‌ای به‌عنوان مصوبه دبیرخانه شورای گفت وگو با مساعدت گمرک این موضوع به گمرک کشور منعکس شود تا قیمت این محصول در 9 ماهه سال گذشته نیز به قیمت 22 دلار به ازای هر تن تعدیل شود. لبافی گفت: البته این موضوع تنها مربوط به حوزه سیمان نیست و بیشتر فعالان و تاجران حوزه صادرات از قیمت‌های تعیین‌شده از سوی کارگروه تعیین ارزش کالای صادراتی گمرک گلایه دارند. درواقع درخواست ما این است که گمرک کشور اختیارات این کارگروه را به استان‌ها واگذار کند تا بتوانیم به‌صورت دقیق ارزش واقعی محصولات صادراتی را برآورد کنیم و صادرکنندگان متضرر نشوند.
درخواست صادرکنندگان زعفران
لبافی با اشاره به بررسی نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات زعفران نیز گفت: صادرکنندگان این محصول مدعی بودند که اگرچه نحوه تعیین ارزش زعفران بر اساس ارز دلار انجام می‌شود اما در عمل ارز مورد مبادله به‌خصوص با کشورهای همسایه ریال است لذا صادرکنندگان ارزی بابت صادرات زعفران دریافت نمی‌کنند که آن را به داخل کشور آورند و در سامانه نیما ثبت کنند. دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: در این جلسه نمایندگان بانک مرکزی و شورای گفت وگو نیز اظهاراتی داشتند و درنهایت توافق شد که با ایجاد اتاق پایاپای صادراتی به صادرکنندگان زعفران این اجازه داده شود در ازای ارز حاصل از صادرات این محصول، واردات کالاهایی را که در کشور تولید نمی‌شود انجام دهند. از سوی دیگر توافق شد که نحوه تعیین ارزش زعفران و بازگشت ارز حاصل از صادرات این محصول بر اساس خود اظهاری صادرکنندگان و نرخ تعیین‌شده در گمرک زعفران انجام شود. شایان ذکر است برخی توافق نامه های دبیرخانه استانی شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی که نیازمند کسب مجوزها و مصوبات ملی است، پس از بررسی در مراجع ذی صلاح و نهادهای بالادستی اجرایی خواهد شد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی