رئیس اتاق اهواز: بخشنامه های خلق الساعه دولت، مانع بزرگی در مسیر رونق صادرات است

رئیس اتاق اهواز:  بخشنامه های خلق الساعه دولت، مانع بزرگی در مسیر رونق صادرات است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 01 مرداد 1398

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: بخشنامه های خلق الساعه دولت، یک مانع بزرگ در مسیر رونق صادرات و توسعه بازار جهانی تولیدات ایرانی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ شهلا عموری در حاشیه اجلاس هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مشهد عنوان کرد: اتاق در یک سال اخیر که فشارهای اقتصادی افزون شده، تلاش کرده تا موانع تولید و صادرات را برطرف کند اما دولت در مقابل نتوانسته نقش بخش خصوصی را برای تحقق این مهم بپذیرد. بر این باوریم که اگر مشورت‌هایی که بخش خصوصی به دولت ارائه می‌دهد، در دستورالعمل‌های دولتی لحاظ شوند، می‎توانند کمک بسیاری را صورت دهند.

وی صادرات را بسترساز معرفی کالای ایرانی به بازارهای جهانی و در پی آن رونق اقتصادی دانست و اظهار کرد: امروز تلاش تولیدکنندگان و صادرکنندگان، توسعه بازارهای هدف است. طبیعتا سیاست های دولت باید در این رابطه مشوقانه باشد و خود مانعی بر سر این اقدام مثبت ایجاد نکند، در غیر این صورت فرصت های ما از دست خواهند رفت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز عنوان می‌کند: درست است که نرخ ارز افزایش یافته اما نمی‌توانیم برخی از کالاها را صادر کنیم. ارز حاصل از صادرات یا باید در قالب واردات به کشور برگردد و یا صادرکننده اگر بخواهند ارز خود را در سامانه نیما به فروش برسانند، باید کمتر از نرخ ارز آزاد آن را عرضه کند. مجموع این عوامل باعث می شود تا صادرکننده رغبتی برای فروش ارز خود در سامانه ارز نیما نداشته باشد. بسیاری از موانع موجود باعث شده تا به رغم ظرفیت خوبی که در عرصه صادرات وجود دارد، رغبت صادرکنندگان دارای اهلیت برای ورود به این حوزه کمتر شود.

عموری افزود: در سمت دیگر شاهدیم که پایه‌های صادراتی برخی کالاها با ارزش واقعی آن متفاوت است. به عنوان مثال، ارزش پایه صادراتی خرما 2.5 دلار است در حالیکه 1.5 دلار به فروش می‌رسد که همین باعث می‌شود قیمت اظهارنامه صادراتی با میزان فروش آن متفاوت باشد. بنابراین این رویه به صادرکننده و بازار صادراتی کمکی نمی کند و چه بسا از رونق آن نیز می کاهد.

وی نقبی نیز به عوامل رونق تولید در کشور زد و گفت: آن دسته از تولیدات در بازارهای هدف موفق عمل می کنند که با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشند. علاوه بر آن، قیمت تمام شده کالا در ایران با سایر کشورها متفاوت است و عوامل زیادی بر آن تاثیر می گذارند که اگر شناسایی و اصلاح شوند، می توانند محصول را رقابت پذیر کنند.

عموری افزود: تلاش همه بخش ها باید بر تشویق به کاهش خام فروشی باشد تا کالای خود را به صورت کالای تبدیلی به فروش برسانیم. همچنین بر روی برندسازی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و کالای خود را با کیفیت و بر اساس استانداردهای جهانی تولید کنیم. علاوه بر این دولت باید تلاش کند تا بخشنامه‌های خود را با نظر و مشورت بخش خصوصی صادر نماید و از تصمیمات خلق الساعه به ویژه در حوزه صادراتس خودداری کند.

وی با تاکید بر اهمیت تبلیغات در رونق اقتصادی عنوان کرد: باید نقش تبلیغات را جدی گرفت و در بازارهای صادراتی حضوری مستمر داشت. توامان شبکه توزیع کالا در بازارهای هدف نیز باید تقویت شود. یکی از جلساتی که بخش خصوصی می‌تواند به راحتی نظرات و انتقادات خود را در آن به گوش دولت برساند، شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی است.

عموری در خصوص نقش اتاق‌های بازرگانی در این شرایط خاص و راهگشا بودن اقدامات آنها، خاطرنشان کرد: جایگاه اتاق جایگاهی مشورتی دارد و می‌تواند به قوای سه گانه نظرات و مشورت‌های خود را ارائه دهد؛ باید نتیجه‌گرا و مطالبه‌گر باشیم، یعنی هدف‌گذاری کنیم تا اهدافمان به نتیجه مطلوب برسند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی