کاشفی: چالش فعلی بخش خصوصی و دولت، عدم دستیابی به ادبیاتی مشترک است

کاشفی: چالش فعلی بخش خصوصی و دولت، عدم دستیابی به ادبیاتی مشترک است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 30 تير 1398

عضو هیات رئیسه اتاق ایران:

چالش فعلی بخش خصوصی و دولت، عدم دستیابی به ادبیاتی مشترک است

عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: یکی از چالش های فعلی بخش خصوصی و دولت آن است که در مسائل اقتصادی به ادبیات مشترکی نرسیده اند و اگر چنین اتفاق فرخنده ای رخ دهد، آنگاه شاهد بهبود وضعیت و شرایط موجود خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ کیوان کاشفی، در حاشیه اجلاس هیات نمایندگان اتاق های سراسر کشور عنوان کرد: در دو سال گذشته با توجه به وضعیت سیاسی موجود در کشور، تشدید بحران‌ در روابط ایران و آمریکا و تحریم‌های آن، شاهد فضایی جدید در فضای اقتصادی کشور هستیم؛ به تبع آن شاهد این بودیم که نرخ ارز صعود سه برابری داشته و منجر به بروز چالش هایی بزرگ در کشور شده است. در این راستا، بخشنامه‌هایی صادر شد که برخی از آن ها مشکلات بسیاری را برای فعالان اقتصادی رقم زد.

وی ادامه داد: پس از سپری شدن یک سال از شرایط ناپایدار، در حال حاضر به سمت ثبات بیشتری حرکت می‌کنیم؛ وقت آن رسیده که یک بازنگری در حوزه قوانین و مقررات خود در داخل کشور داشته باشیم زیرا باید با موازات فشارهایی که از خارج کشور به اقتصاد ما وارد می‌شود، از داخل تسهیلگری و بهبود فضای کسب و کار را در دستور کارخود قرار دهیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با تاکید بر اینکه امیدواریم در اجلاس هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور به مباحث روز اقتصاد کشور پرداخته شود، بیان کرد: در این راستا، بیانیه‌ای برای تصویب و قرائت در اجلاس هیات نمایندگان اتاق های سراسر کشور آماده شده است که بر ضرورت حذف دلار 4200 تومانی از  اقتصاد کشور تاکید دارد. به نظر ما این نرخ دلار باعث شده تا زمینه رانت‌ را برای عده‌ای فراهم آید.

کاشفی افزود: با حذف شدن شکاف ها در نرخ ارز، شاهد ثبات و آرامش بیشتری در بازار خواهیم بود و دست دولت نیز برای اعمال مسائل و حوزه‌های حاکمیتی خود باز است. امیدواریم با تفاهمی که دولت و بخش خصوصی با یکدیگر دارند، فضای اقتصادی مناسبی را در کشور شاهد باشیم چراکه عمده دغدغه ما اشتغال و بهبود فضای کسب و کار  است.  البته نباید توجه زیادی به مسائل سیاسی کرد  زیرا این موضوعات طی 30 ساله گذشته وجود داشته و دارد.

کاشفی با تاکید بر اینکه دولت باید بیش از پیش پذیرای نظرات بخش خصوصی باشد، یادآور شد: به عنوان مثال، در مسئله بازگشت ارز حاصل صادرات و مشکلات موجود در این حوزه تمام سعی خود را کردیم تا با دولت همکاری و همراهی لازم را داشته باشیم و از سویی دیگر فعالان اقتصادی را توجیه کردیم که این امر چه فوایدی برای اقتصاد کشور دارد. با تمامی این اقدامات حدود 70 درصد ارز به چرخه اقتصاد بازگشته است که می‌توان برای واردات مواد اولیه مورد نیاز مورد استفاده قرار داد.

وی با بیان اینکه رونق تولید نیازی به منابع مالی خاصی ندارد، خاطرنشان می‌کند: اگر چندین حوزه همچون بهبود فضای کسب و کار، تامین نقدینگی واحدها ، محدود کردن بخشنامه‌های سخت و توجه ویژه به صادرات را مورد توجه قرار دهیم، این شعار محقق می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران به نقش اتاق‌های بازرگانی در مرتفع ساختن مشکلات اقتصاد اشاره کرده و گفت: امروز اتاق های بازرگانی بیشترین تعامل را با دولت دارند و اصلی ترین نهاد بخش خصوصی هستند که در حدود عمده کارگروه های دولتی حضور دارد و با توجه به وزن علمی اتاق ها، مشاوری کارآمد برای دولت به شمار می آیند

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی