نشست فعالان پسته- ابطحی

نشست فعالان پسته- ابطحی

اظهارات رئیس هیات مدیره انجمن پسته ایران در خصوص موانع داخلی و چالش های تحریمی:

 جایگاه پسته ایران در بازارهای بین المللی نباید از دست برود

 

رئیس هیات مدیره انجمن پسته ایران با اشاره به چالش های پیش روی صادرکنندگان محصولات خشکبار و به ویژه پسته در کشور گفت: با توجه به تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا علیه ایران، شاهد بروز چالش هایی در صادرات پسته هستیم. البته موانعی در داخل نظیر پیمان سپاری ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز وجود دارد. در تلاشیم تا این مشکلات را مرتفع ساخته و صادرات این محصول را رونق ببخشیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ سید محمود ابطحی در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: یکی از دلایل جهش قیمت پسته در بازار داخلی در سال گذشته، میزان کم تولید بود که با توجه به اصل قانون عرضه و تقاضا قابل توجیه است.

ابطحی به گرانی دیگر اقلام در بازار داخلی ایران اشاره و اظهار کرد: قیمت عمده کالاها افزایش یافته است که پسته نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنین از طرف دیگر میزان کم تولید این کالا در سال گذشته یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت آن در بازارهای داخلی بوده است که به اصل قانون عرضه و تقاضا بازمی‌گردد یعنی با توجه به میزان کم تولید پسته در بازار، قیمت آن افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در عین حال در نظر بگیرید که تنها ۲۰ درصد پسته در بازارهای داخلی به مصرف می‌رسد و مابقی آن به بازارهای خارجی صادر می‌شود؛ ما نمی‌توانیم بازارهای جهانی را از دست بدهیم. اگر سال آینده جایگاه مان را در بازارهای جهانی از دست بدهیم، با این حجم باقی مانده از محصول چه باید کرد؟ امسال میزان تولید کم بوده اما سال آینده که محصول افزایش یابد، در بازارهای داخلی تمام آن به مصرف نمی‌رسد، بنابراین ما به بازارهای بین المللی نیاز داریم.

رئیس هیات مدیره انجمن پسته ایران در ادامه با تاکید بر اینکه خراسان یکی از قطب‌های تولید پسته در کشور است، اظهار کرد: این استان در گذشته یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و مرکز تولید پسته در کشور به شمار می‌رفت. همچنین در سال های اخیر پسته‌کاری در خراسان افزایش یافته است. بنابراین در هر گوشه از ایران که بتوانند در پسته‌کاری ما را همراهی کند، فرصت ها غنیمت است.

وی همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه بهره وری و برداشت در واحد سطح ما در محصول پسته ناچیز است، همه و همه باید به یکدیگر کمک کنیم تا برداشت را در واحد سطح افزایش دهیم؛ علت آن هم این است که رقیب ما، آمریکا، هر ساله میزان برداشت خود را در هر واحد سطح بالا می‌برد و با این روند روزی می رسد که آنقدر میزان قیمت را کاهش داده که ما را از بازار خارج خواهد کرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی