نمشست فعالان پسته ایران

نمشست فعالان پسته ایران

نشست فعالان پسته ایران پیرامون جالشهای بازار در سال 98

در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی- اردیبشهت98

اسدالله عسکراولادی:

پسته ها را انبار نکنید

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ماه های پُربارش آغازین سال 98، گفت: بعد از 2 سال خشکسالی، در بهار 98، بیش از 220 هزار تن پسته تولید شد که اگر آفت نخورد و آسیبی به این حجم محصول وارد نشود، باید به فکر حال بازار فروش آن بکنیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اسدالله عسکر اولادی امروز در نشست فعالان صنعت پسته کشور که به میزبانی اتاق مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ظرف هفته جاری اتحادیه صادرکنندگان خشکبار تلاش زیادی کرد تا ارز حاصل از صادرات که باید آن را به کشور بازگردانیم، به صورت درهم به بانک ملی دوبی ارائه شود و به صورت نرخ رسمی ریال آن در کشورمان تحویل بگیریم. تقاضا کردیم که این فرایند از طریق یورو نیز صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حجم مزارع پسته ما 30 تا 40 هزار تن برآورد می شود که تا مرداد ماه این حجم به فروش خواهد رسید. توصیه من به فعالان اقتصادی این است که تلاشی برای انبار کردن پسته ها نکنند تا سال بعد هم جای آن پُر شود چون وقتی یک سال از تازگی پسته می گذرد، علاقه خریدار به آن کم می شود.

عسکراولادی عنوان کرد: بین اتحادیه خشکبار و انجمن پسته باید یک نزدیکی و الفت برقرار گردد تا با همکاری هم این 220 هزار تن پسته را به بازار برسانیم. دو کشور رقیب ما امریکا و ترکیه هستند که رقابت امریکا در زمینه پسته خیلی شدید است. مسئله دیگر این است که باید با دولت همکاری کنیم. البته توقع داریم دولت هم باید به سخن بخش خصوصی اعتنا کند. با بخش خصوصی و نخبگان اقتصادی هیچ مشورتی صورت نمی گیرد و تصمیمات منهای آرا و نظرات ایشان اخذ می شود. به عنوان نمونه بانک مرکزی در عرض 2 ماه 20 تصمیم گرفته که حتی یک مورد آن را با ما در میان نمی گذارد.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: ارز حاصل از صادرات بایستی به کشور بازگردد و ما به نیز به این ضرورت معتقدیم؛ اما چگونه؟ من از همه فعالان اقتصادی می خواهم تا از همه اتاق ها خواسته شود، طرف مشورت قرار بگیرند و با وجود این ناراحتی ها نباید امید را از دست داد.

وی با اشاره به ممنوعیت صادرات خرما از کشورمان ادامه داد: آن هایی که می گویند صادرات خرما ممنوع شود، نشان می دهد که بخشی از مسئله را نمی فهمند. خرمایی که در ماه رمضان مصرفی ندارد، اگر صادر نگردد، باید دور ریخته شود. در حال حاضر فقط صادرات خرمای مضافتی نیاز به مجوز دارد و صادرات سایر انواع خرما، آزاد است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی