ورود به عرصه اقتصاد افغانستان از دریچه سرمایه گذاری

ورود به عرصه اقتصاد افغانستان از دریچه سرمایه گذاری
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 10 ارديبهشت 1398

در دیدار تجار قندهار افغانستان با فعالان اقتصادی خراسان رضوی تاکید شد:

ورود به عرصه اقتصاد افغانستان از دریچه سرمایه گذاری

جمعی از تجار قندهار افغانستان در نشست مشترکی با اعضای اتاق مشترک ایران و افغانستان(شعبه مشهد) و فعالان اقتصادی ایرانی، از ظرفیت های اقتصادی این ولایت و بسترهای تعامل اقتصادی سخن گفتند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق خراسان رضوی؛ محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران افغانستان(شعبه مشهد) در ابتدای این نشست گفت: قندهار از جمله شهرهایی است که توانمندی های اقتصادی فراوانی دارد و از ظرفیت خوبی برای گسترش تجارت برخوردار است. افزایش صادرات سالانه میوه تازه از این ولایت در سنوات گذشته، بر این ظرفیت ها صحه می گذارد و باید از این فرصت برای توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور و دو استان بهره بگیریم.

وی ادامه داد: یکی از موانع حضور بیشتر ما در افغانستان شاید دغدغه های امنیتی باشد که البته به باور من، در بخشی از این مباحث بزرگنمایی صورت می گیرد.

سیادت تاکید کرد: قندهار ظرفیت خوبی دارد تا سرمایه گذاری خارجی در آن توسعه پیدا کند و توامان از منابع خوبی برخوردار است که می تواند به توسعه تولید در این ولایت کمک می کند.

وی خاطر نشان کرد: مشارکت در احداث و ایجاد واحدهای صنعتی، تعامل در صادرات محصولات کشاورزی، زراعی و دامی و.... می تواند میان دو کشور و دو خطه رونق بگیرد، پس باید بیش از حوزه صادرات به سمت انتقال دانش فنی و سرمایه گذاری پایدار حرکت کنیم.

*پیوندهای مشترک، مجالی برای توسعه تعاملات اقتصادی

نایب رئیس اتاق مشهد در بخش دیگری از اظهارات خود به سرفصل های مشترکی اشاره که دو ملت را به یکدیگر پیوند داده است و افزود: زبان، تاریخ و فرهنگ دو کشور، مشترکات زیادی دارد و قرابت جغرافیایی نیز بر دوستی دو ملت افزوده است. این علاقه و رابطه دوسویه به قدری زیاد است که  هیچ قدرت خارجی نمی تواند بر این تعاملات اثری باقی بگذارد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر، تمایل داریم که طرف قندهاری تعامل و حضور بیشتری در ایران داشته باشد، پیشنهاد جدی ما به فعالان اقتصادی استانمان این است که قندهار را به عنوان یک مرکز قابل توسعه برای فعالیت های مشترک در نظر بگیرند.

سیادت خطه خراسان رضوی را نیز به لحاظ زیرساخت های تولیدی، توان واحدهای فعال در این عرصه و تخصص فعالان اقتصادی آن متفاوت و برجسته تر از دیگر نقاط کشور عنوان کرد و گفت: چه خوب است که از ظرفیت تخصصی اتاق های مشهد و قندهار برای تعاملات سازنده بهره بگیریم و بستر تعاملات را توسعه ببخشیم.

وی از فعالان اقتصادی ایرانی خواست تا با نگاه سرمایه گذاری، به ظرفیت های افغانستان و ولایت قندهار بیاندیشند و متذکر شد: اگر امروز به دنبال توسعه تعاملات و حضور در فضای اقتصادی افغانستان نباشیم، فردا که صلح برقرار شود، متقاضیان زیادی به این عرصه ورود خواهند کرد و رقابت ها دشوارتر و پرهزینه تر خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد که خردادماه امسال، هیاتی از بخش های مختلف اقتصادی خراسان رضوی عازم ولایت قندهار افغانستان شود تا فرصت مغتنم دیگری، ظرفیت تعاملات اقتصادی دو خطه مورد بحث قرار بگیرد.

* فرصت های روبه رشد سرمایه گذاری در افغانستان و مشوق های دولتی

حفیظ ا... بهاء، رایزن تجارتی سرکنسولگری افغانستان در مشهد نیز در سخنانی بیان کرد: تعاملات اقتصادی دو کشور نباید صرفا به بخش صادرات محدود شود و در حوزه سرمایه گذاری نیز باید این مباحث پیگیری شود.

وی با تقدیر از اتاق مشترک ایران و افغانستان(شعبه مشهد) برای برگزاری این نشست، گفت: بیشتر از مشکلات تمایل داریم در باب فرصت ها گفتگو کنیم؛ البته که اگر موانع برطرف شود، خود به توسعه ارتباطات دوسویه منجر می شوند.

وی ادامه داد: بعضی ممنوعیت های در بخش صادرات کالا باعث می شود تا محصول مذکور از مسیر قاچاق به کشور دیگر وارد شود و در قالب تعاملات اقتصادی باید برای این مسئله چاره اندیشی شود.

«بهاء»، از تجار دو کشور خواست تا به منظور جلوگیری از بروز مشکلات قانونی، چارچوب عقد قراردادهای رسمی را دنبال کرده و از ظرفیت مشورتی و خدماتی اتاق های بازرگانی و نهادهای دیپلماتیک دو کشور بهره بگیرند تا خسراتی در آتیه متوجه سرمایه آن ها نشود.

وی خاطر نشان کرد: در قسمت صادرات نباید صرفا بر کالاهای مصرفی تمرکز پید کنیم و این ظرفیت ها و زیرساخت ها هستند که باید توسعه یابند. فرصت های سرمایه گذاری در افغانستان روبه رشد هستند و مشوق های خوبی نیز از سوی دولت تعریف شده که می تواند انگیزه سرمایه گذاران را تقویت نماید.

رایزن تجارتی سرکنسولگری افغانستان در مشهد تاکید کرد: از سویی، سرمایه گذاری های مشترک ها میان طرفین ایرانی و افغانستانی دارای مزیت های فراوانی است و می تواند موانع ناشی از تحریم ها را مرتفع سازد و مشوق های خوبی نیز به این بخش تعلق می گیرد.

* برای تجار افغانستانی، بهترین کشور جهت توسعه تعاملات اقتصادی، ایران است

عبدالباقی بینا، معاون اتاق تجارت قندهار نیز در این نشست با تاکید بر ریشه های مشترک دو ملت که به پیوندهای بیشتر در عرصه های دیگر نظیر اقتصاد و تجارت منجر شده است، عنوان کرد: شهر مشهد و خطه خراسان ظرفیت های خوبی برای تعاملات تجاری و اقتصادی در اختیار دارند. از سویی مواد ایرانی ارزان و با کیفیت هستند و دسترسی به آن ها آسان می باشد.

وی ادامه داد: قریب به 41سال است که درگیر جنگی طولانی هستیم ولی کوشیده ایم تا توسعه را به مدد ایجاد کارخانه و مراکز تولیدی در قندهار و ارتقای زیرساخت های تجارت رقم بزنیم. مواد اولیه تولیدات ما عمدتا از ایران تامین می شود و تعاملات خوبی با کشور و ملت شما داریم.

عبدالباقی بینا متذکر شد: بعضا در قراردادهایی که بین تجار و بدون طی شدن مسیرهای قانونی عقد می شود، تخلفات و خلف وعده هایی رخ می دهد و از این منظر تاکید داریم که در دو کشور باید مآخذ و مراکزی بر این قراردادها نظارت کنند و تضامین آن را تامین نمایند.

وی به تجارت میوه در افغانستان اشاره کرد و گفت: ظرفیت های خوبی در این بخش داریم اما مسیرهای تجاری ما محدود است.

معاون اتاق تجارت قندهار بعضی از مشکلات تجارت زمینی از مسیر ایران نظیر دشواری های حمل و نقل، هزینه های حمل، ممنوعیت ها و... را برشمرد و یادآور شد: امیدواریم این دغدغه ها در چارچوب تعاملات دو کشور حل و فصل شوند.

وی خاطر نشان کرد: برای ما بهترین کشور جهت توسعه تعاملات اقتصادی، ایران است و برای شما نیز، تعاملات متقابل با افغانستان به واسطه همجواری با این کشور، بهترین ظرفیت را داراست پس باید به رونق این تعاملات و رفع موانع کمک کنیم.

وی از فعالان اتاق مشهد برای حضور در قندهار دعوت کرد و بر توسعه تعاملات دو کشور تاکید نمود.

*57 درصد صادرات خراسان رضوی به افغانستان صورت می گیرد

گرامی که به نمایندگی از سازمان صمت استان در این نشست حضور داشت، عنوان کرد: سهم افغانستان از کالاهای صادراتی خراسان رضوی رو به رشد است و برآوردها نشان می دهد که 57 درصد از مجموع صادرات خراسان رضوی به آن کشور صورت گرفته است.

وی ادامه داد: این کشور در واقع پنجمین شریک تجاری ایران به شمار می آید و نظر به شرایط تحریمی موجود، توسعه تعاملات اقتصادی ایران با کشورهای همسایه در دستور کار است و از این منظر نگاه ویژه ای به کشور افغانستان داریم. روابط دیرینه دو ملت می تواند به توسعه دیگر تعاملات به ویژه در بخش های اقتصادی کمک شایانی کند.

این گزارش حاکیست؛ فعالان اقتصادی ایرانی و افغانستانی حاضر در این نشست در ادامه از توانمندی های واحدهای اقتصادی خود، ظرفیت های همکاری مشترک و ضرورت اصلاح بعضی رویه ها سخن گفتند و بر اهمیت ارتقای تعاملات و روابط طرفین تاکید کردند.

 

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی