آمادگی ایران و اسپانیا برای توسعه تعاملات در بخش های کشاورزی و گردشگری

آمادگی ایران و اسپانیا برای توسعه تعاملات در بخش های کشاورزی و گردشگری
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 11 آذر 1397

در دیدار سفیر اسپانیا با اعضای کمیسیون های کشاورزی و گردشگری اتاق مشهد مطرح شد:

آمادگی ایران و اسپانیا برای توسعه تعاملات در بخش های کشاورزی و گردشگری

ادواردو لوپز بوسکتس، سفیر اسپانیا در ایران با اعضای کمیسیون های کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی و گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی دیدار کرد و طرفین در این جلسه از توسعه تعاملات و تبادلات در بخش های مرتبط سخن گفتند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، محمد قانعی، رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق مشهد در این جلسه با تاکید بر اینکه اسپانیا دومین و بزرگترین مقصد گردشگری با 68 میلیارد دلار درآمد پس از آمریکاست، اظهار کرد: مشهد با داشتن ظرفیت‌های فوق‌العاده گردشگری، شرایط ویژه‌ای در ایران دارد و برهمین اساس نیز این شهر سالانه پذیرای بیش از 30 میلیون گردشگر و توریست از اقصی نقاط ایران و جهان می باشد، به تناسب این ظرفیت، زیرساخت های مطلوبی نیز در این شهر شکل گرفته که وجود 53 درصد اماکن اقامتی و هتل‌های کشور در مشهد، مصداقی از آن است.

وی با بیان اینکه مشهد یکی از ارزان‌ترین مقاصد گردشگری و جذب توریست در دنیا به شمار می‌آید، عنوان کرد: خدمات خوبی با قیمت‌های مناسب به مسافران ارائه‌ می‌شود. اماکن اقامتی ما از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و برای توریست‌ها با توان مالی متفاوت امکان خدمات رسانی دارند. امیدوارم با معرفی توانمندی‌های مشهد و ایران بتوانیم در اسپانیا فرصت مناسبی برای خود ایجاد کنیم.

در ادامه، تریبون در اختیار علی شریعتی‌مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی قرار گرفت؛ او گفت: در صادرات زعفران بسته‌بندی هیچ محدودیت و تعرفه بالایی وجود ندارد اما شرکت‌های ایرانی باید قدرت خود را افزایش دهند و از اسپانیا به عنوان قطبی در این حوزه که فضای کسب و کارش از ما بهتر است، بهره ببریم.

وی ادامه داد: بیش از 10 مرکز فروش زعفران فروش در اسپانیا ایجاد شده و برخی‌ از آنها دارای شریک اسپانیایی هستند.

شریعتی مقدم با اشاره به این ادعا که زعفران ایران به اسم اسپانیا صادر می‌شود، اظهار کرد: هر کشوری برند و تولیدات خود را تقویت می‌کند. آنچه ما باید دنبالش باشیم این است که حمایت‌های مشابه در ایران به وجود بیاید. چون در اسپانیا کمک‎های اروپایی، ملی و منطقه‌ای برای اکثر محصولات کشاورزی وجود دارد.

وی تاکید کرد: دعوت ما از سفیر اسپانیا با این هدف انجام گرفت که به تناسب ظرفیت هایمان، چشم اندازی فراتر از همکاری در بخش های مختلف توریسم، کشاورزی و زعفران مشاهده می کنیم و می خواهیم همکاری گسترده تری برای آن تعریف نماییم.

*نگاهی به ظرفیت های بخش گردشگری خراسان رضوی و پتانسیل های سرمایه گذاری

در ادامه، یوسف بیدخوری، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، به امکانات اقامتی مطلوب و متنوع در مشهد اشاره و تاکید کرد: ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری روستایی و کشاورزی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و طبیعت‌گردی در استان وجود دارد. هرچند وقتی تورهای اروپایی به ایران می‌آیند، بیشتر از شهرهای استان‌های اصفهان، یزد و فارس دیدن می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به تجارب خوب کشور اسپانیا، آمادگی دعوت از دوستان را داریم تا جاذبه‌های گردشگری استان ما را در قالب فن تور مشاهده کنند.

بیدخوری با اشاره به تنوع آب‌وهوایی در خراسان رضوی، گفت: در فاصله کمی از مشهد، پیست اسکی شیرباد با امکانات ورزش‌های زمستانی فراهم شده و در سوی دیگر، در چند کیلومتری مشهد امکانات طبیعت‌گردی ایجاد شده است.

سعید ولی‌زاده، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان رضوی نیز از فعالیت بیش از 470 آژانس خدمات مسافرتی و گردشگری در استان خبر داد و عنوان کرد: بعد از تهران، بالاترین آمار دفاتر مسافرتی متعلق به خراسان رضوی است.

وی افزود: ایران یکی از 10 مقصد مهم گردشگری جهان است و یکی از مزیت های کشورمان در این عرصه، وجود اقلیم چهارگانه در یک باره زمانی است. همچنین توریست‌هایی که به ایران سفر می‌کنند، از امنیت کامل برخوردارند چراکه امن‌ترین منطقه، ایران است.

ولی‌زاده ادامه داد: یکی از مشکلات دفاتر ما در حوزه شینگن مسئله ویزاست که باید در چهارچوب تعاملات دیپلماتیک، مسائل آن تسهیل شود. همچنین روزانه بیش از 300 پرواز در فرودگاه بین‌المللی مشهد انجام می‌شود و از این لحاظ دومین فرودگاه کشور به شمار می آید. در این راستا، آمادگی دعوت از تعدادی دفاتر مسافرتی اسپانیا به علت رفت‎وآمد گردشگران از ایران به اسپانیا و بالعکس، و بازدیدی متقابل را داریم.

در ادامه نشست، مژگان ثابت تیموری، دبیر کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی مشهد،  اظهار کرد: در پژوهشکده گردشگری به عنوان اولین و تنها پژوهشکده فعال در این زمینه، مطالعاتی بر روی گردشگری کشاورزی و سلامت انجام گرفته است. امیدواریم با برنامه‌ریزی دولت برای شناسایی پتانسیل‌های گردشگری از جمله کشاورزی، بتوانیم ظرفیت های ویژه‌ای در حوزه زعفران فراهم کنیم و به ویژه با کشور اسپانیا در این رابطه تعاملات مطلوبی برقرار نماییم. در حوزه گردشگری کشاورزی نیز به عنوان قطب گیاهان دارویی در کشور شناخته شده ایم و فعالیت هایی در این زمینه انجام گرفته است که می تواند در آتیه توسعه یابد.

*سالانه بیش از ۱۰ هزار اسپانیایی به ایران سفر می‌کنند

در ادامه، تریبون در اختیار «ادرواردو لوپز بوسکتس»، سفیر اسپانیا در ایران قرار گرفت؛ او با اشاره به اینکه «مشهد» را به عنوان یکی از مهمترین شهرهای ایران می شناسم و با ظرفیت های فراوان آن آشنا هستم، گفت: تمایل ما بر توسعه تعامل در بخش های مختلف است.

وی ادامه داد: اسپانیا مقام اول را در حوزه کشاورزی و توریسم و به ویژه توریسم کشاورزی، به خود اختصاص داده است. صنعت گردشگری بیش از 45 سال است که یکی از قطب‌های مهم اسپانیا به شمار می آید.

بوسکتس افزود: سالانه 10 هزار اسپانیایی به ایران سفر می‌کنند؛ از این تعداد 5000  نفر بین 50 تا 60 سال سن دارند که تقریبا تمام دنیا را سفر کرده‌اند و در سفر خود به ایران جذب ظرفیت های تاریخی و فرهنگی این کشور می‌شوند. اکثر آنها می‌توانند به انگلیسی صحبت کنند و در بازگشت خود زیبایی ایران را به دیگران منتقل می‌کنند.

سفیر اسپانیا عنوان کرد: وجود بارگاه امام رضا(ع) برای شهر مشهد یک پتانسیل مهم است؛ اگر در سال 5 میلیون نفر برای زیارت این شهر سفر کنند، بازهم کم است زیرا همه جذب زیبایی این مکان زیارتی می‌شوند. در خصوص پیست‌ اسکی، پتانسیل های طبیعی و تاریخی و رستوران‌های بسیار خوب در شهر مشهد و دیگر شهرهای استان خراسان رضوی، بسیار شنیده‌ایم اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد، وجود حرم رضوی است.

وی با اشاره به افزایش تعداد گردشگران خارجی در مشهد، بیان کرد: گردشگران در زمان ورود بیشتر به کاشان، اصفهان، شیراز و یزد می‌روند و مشهد نیز باید مانند یکی از این شهرها به مقصدی مهم برای حضور توریست های خارجی بدل شود.

وی ادامه داد: افرادی که به مشهد سفر می‌کنند، در آژانس‌های مسافرتی اسپانیا مشاوره می‌گیرند و سپس به این شهر می‌آیند؛ بسیاری از مالکان این آژانس‌ها ایرانیان ساکن در اسپانیا هستند. مهم است که خطوط ارتباطی راه بیندازیم که توریست و گردشگر را جذب کنیم اما اگر انگیزه‌ای در این رابطه وجود نداشته باشد، وقت و زمان خود را از دست داده‌ایم.

*راهکارهایی برای افزایش گردشگران به ایران

سفیر اسپانیا در خصوص راهکارهایی برای ارتباط بهتر و جذب توریست بیشتر از اسپانیا عنوان کرد: یکی از راهکارها می‌تواند ارتباط با آژانس‌های مسافرتی در اسپانیا باشد. دومین راهکار این است که از طریق مسئول میراث فرهنگی در اسپانیا صحبت‌هایی در این باره انجام شود؛ مسئله مقصد گردشگری مشهد باید همانند سایر شهرهای ایران برجسته شود‌.

*افزایش سه برابری درخواست کنندگان ویزای اسپانیا

وی در خصوص مسئله ویزای شینگن نیز تصریح کرد: این یک موضوع پیچیده است؛ در طول سه سال از حضورم در سفارت ایران، تعداد درخواست‌کنندگان ویزا سه برابر شده است به طوری که گرفتن وقت ملاقات به مشکل اساسی متقاضیان تبدیل شده بود. البته در حال حاضر افراد می‌توانند وقت ملاقات ویزای خود را روز بعد یا هفته بعد داشته باشند. همچنین دریافت ویزا  15 روزی زمان می‌برد.

 سفیر اسپانیا در خصوص شرایط دریافت ویزا گفت: ویزا ارتباط مستقیم با یک شخص دارد نه آژانس مسافرتی؛ یعنی نمی‌توان 20 ویزا را به یک آژانس مسافرتی اعطا کرد زیرا در این صورت کسی نمی‌تواند ویزا دریافت کند. درنتیجه سهمیه‌ای برای آژانس مسافرتی و یا اتحادیه اروپا در نظر گرفته نشده است. همچنین گارانتی و مسئله مالی در خصوص ویزا باید حل شود تا فرد بتواند مدتی در اروپا باشد و مشکلی پیش نیاید.

وی با تاکید بر تمرکز بیشتر روی دو محصول مهم پسته و زعفران گفت: هم اکنون خط مستقیمی برای انتقال پسته و زعفران به اسپانیا وجود دارد. همچنین بخش‌هایی از اسپانیا تنها به تولید زیتون مشغول هستند.

بوسکتس ادامه داد: مسئله تشکل‌های کشاورزی و توریست کشاورزی در اسپانیا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اسپانیا به طور مداوم در این زمینه در حال پیشرفت است و این امکان وجود دارد که در آینده تمام شهرها به این موضوع روی بیاورند.

*تولید بیش از 250 تن زعفران در استان

شهرام عیدی‌زاده، سرپرست دفتر کشاورزی اتاق مشهد نیز در بخشی از این نشست گفت: خراسان رضوی رتبه سوم تولیدات محصولات باغی و کشاورزی در کشور را دارد وگندم، پنبه، پسته، زعفران، جو و انواع میوه از مهمترین انواع تولیدات این استان است.

وی افزود: بیش از 300 هزار هکتار باغ در استان وجود دارد که حدود 11 درصد باغات کشور را شامل می‌شود. میزان تولید زعفران در خراسان رضوی بیش از 250 تن در سطح زیر کشت 84 هزار هکتار برآورد می شود. در مجموع می توان گفت ۸۰ درصد زعفران کشور در این استان کشت می‌شود.

سرپرست دفتر کشاورزی اتاق مشهد با بیان اینکه در سال‌های اخیر توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان افزایش سه برابری داشته است، اظهار کرد: براساس آخرین آمارها بیش از 350 هکتار کشت گلخانه‌ای در استان وجود دارد و اتاق با توجه به ماموریت قانونی خود، در سال‌های اخیر این بخش را به صورت ویژه مورد پیگیری قرار داده است؛ توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و ارائه فناوری‌های روز دنیا، توسعه تولید محصولات سالم و ارگانیک و رواج مصرف آنها میان مصرف‌کنندگان و کشاورزان، بررسی مشکلات ایجاد شده در حوزه آب و مدیریت آن و ارائه راهکار برای مقابله با بحران‌های آب، توسعه کشت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و... از جمله اهداف بخش کشاورزی در اتاق بازرگانی است.

حمیدرضا رضوی خبیر، مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزان مشهد هم با بیان اینکه شرق ایران منشاء تولید گیاهان دارویی است، خاطرنشان کرد: می‌توانیم درباره گیاهان دارویی اسپانیا نقش آفرینی کنیم و از طرفی اسپانیا یکی از چند کشور در تولید ریزمغذی‌هاست. تقاضای ما این است که زمینه‌ای برای بازدیدهای علمی از کشت‌های گلخانه‌ای و ارگانیک اسپانیا فراهم شود تا کشاورزان ما بتوانند با کشاورزان اسپانیایی ارتباط برقرار کنند.

مهرداد میرحسینی، نایب رئیس انجمن ارگانیک استان نیز به نوپا بودن حوزه ارگانیک کشور و در عین حال پتانسیل‌های بسیار زیاد در این حوزه اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر دارای بزرگترین جنگل پسته ارگانیک در جهان هستیم و در این راستا نیازمند نهاده‌هایی برای تولید محصول ارگانیک می باشیم.

 علیرضا نبی، یکی از کارآفرینان نمونه استان نیز با بیان اینکه صنعت در همه بخش‌ها در استان و کشورمان بسیار پویا و فعال است، عنوان کرد: تنها واحد صنعتی دنیا که از افراد دارای جرایم خشن استفاده کرده و با کار آنها را درمان می‌کند، در مشهد احداث شده است. همین انسان‌های فراموش شده 40 محصول از زیتون تولید می‌کنند البته نباید نقش کشور اسپانیا را در موفقیت این واحد نادیده بگیریم. مشکل اصلی ما این است که به تولیدکنندگان اصلی زیتون در اسپانیا به سختی دسترسی پیدا می‌کنیم؛ از سفیر اسپانیا تقاضا دارم که ما را در این زمینه یاری رساند.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی