رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان مطرح کرد: ضرورت ایجاد مرکز مبادلات تجاری زعفران

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان مطرح کرد: ضرورت ایجاد مرکز مبادلات تجاری زعفران
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 25 مهر 1397

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ، علی شریعتی مقدم در یکی دیگر از نشست های این کمیسیون که با محوریت « زعفران و بهای این محصول» برگزار شد، اظهار کرد: یکی از معضلات موجود در بخش صادرات بحث پیمان سپاری ارزی است که دغدغه ها در خصوص آن به بالاترین سطوح دولت و مجلس نیز منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت پایه صادراتی زعفران تقریبا دو برابر قیمت واقعی آن است، یادآور شد: پیمان سپاری ارزی به انحراف در بحث صادرات زعفران و به تبع قاچاق این محصول و پیاز آن منجر خواهد شد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی باید برنامه دقیقی در خصوص محصول زعفران داشته باشد تا نیازی به دخالت دولت نباشد و بدین طریق بتوان حمایت های موجود در این بخش را جلب نمود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان با بیان اینکه سال گذشته جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی اقدام به خرید تضمینی نمودند، افزود: بایستی بحث حفظ منافع تولید و حفظ زنجیره ارزش پس از تولید زعفران شامل تولید کننده، مصرف کننده و ... به عنوان اولویت برای اتاق بازرگانی و دیگر مسئولان مطرح شود.

شریعتی مقدم عنوان کرد: صدور زعفران و خروج آن از مرز و از کانال های غیررسمی قاعدتا توسط افراد غیرمتخصص صورت می گیرد که به آینده این محصول آسیب وارد می کند.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم تمامی مشکلات موجود شاید زعفران یکی از معدود محصولاتی باشد که مزیت خودش را از لحاظ قیمت، کیفیت و صادرات حفظ کرده است، این در حالی است که تولید و  صادرات محصولاتی مانند زیره به حاشیه رفته و مسئولان جهاد کشاورزی و صادرکنندگان به دنبال راهکاری برای احیای ارزش های آن هستند.

*تاکید بر اهمیت هویت بخشی به زعفران

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان با تاکید بر ضرورت کمک های مالی و معنوی دولت برای ایجاد مرکز مبادلاتی ویژه این جنس محصولات، یادآور شد: فعالان بخش زعفران باید بتوانند بستر و ساز و کاری را ایجاد نمایند که ارتباط مستقیمی میان تولید کننده، صادرکننده و شرکت های فرآوری و بسته بندی فراهم کند و از این حیث، تکلیف کشاورز نیز روشن باشد. علاوه بر این بایستی در این مرکز آموزش و کنترل کیفیت به صورت واقعی پیگیری شود. چنان که اگر سرمایه گذاری به این حوزه ورود پیدا کرد، باید بداند که برای زعفران خالص سرمایه گذاری کرده است.

شریعتی مقدم با اشاره به ایجاد موزه زعفران در لندن یادآور شد: ما هنوز چنین بستر هویتی برای زعفران مان از این جهت که بتوانیم اطلاعات این محصول، تاریخچه و روش های فرآوری آن را توضیح دهیم، نداریم.

*ضرورت ایجاد سازمانی برای زعفران

در ادامه، سید هاشم نقیبی حسینی؛ مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: استان خراسان رضوی بیش از 85 درصد زعفران کشور را تولید می کند، هر چند که دیگر استان ها نیز در مورد قیمت تمام شده این محصول اظهارنظر کرده اند اما ما از مسئولان تقاضا کردیم که قیمت تمام شده آن را بعد از فصل برداشت اعلام نمایند. لذا هر قیمتی که در حال حاضر عنوان شود قطعا در مراحل بعدی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: در کشور ما برای محصولی مانند چای که در یک استان و شهرستان تولید می شود، سازمان چای ایجاد شده، این در حالی است که بخش عمده ای از چای ما وارداتی است. در مقابل محصولی مانند زعفران که اعداد و ارقام متفاوتی در بحث تولید دارد و تقریبا بیش از صد هزار هکتار اراضی کشاورزی، زیر کشت این محصول هستند و میلیاردها دلار ارزش صادراتی دارد، هیچ سازمان و تشکیلاتی برای آن ایجاد نشده است.

*ضرورت استفاده از زعفران باکیفیت در صنایع دارویی

در بخش دیگری از نشست، مجید مهدوی؛ دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی عنوان کرد: مبنایی برای تعیین قیمت تمام شده محصول وجود ندارد، لذا بهترین کار آن است که قیمت تمام شده را بازار و سطح تقاضا مشخص کند. در حال حاضر اگر قیمت تمام شده محصول تعیین شود، تفاوت آشکاری برای کشاورز رخ نخواهد داد.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت زعفران عنوان کرد: اگر کیفیت این محصول بالا باشد، قطعا زعفران را در صنایع دارویی استفاده خواهیم کرد و صادرات آن نیز رشد پیدا می کند.

وی با طرح این سوال که؛« از 350 الی 400 تن زعفران چه میزان در صنایع دارویی مصرف می شود؟»، عنوان کرد: توصیه می کنیم کشاورزان با محوریت الزامات صنایع دارویی آموزش هایی را دریافت کنند و امکانات و زیرساخت های لازم را در اختیار داشته باشند، چرا که زعفرانی که در صنایع دارویی استفاده می شود، قیمتش چندین برابر قیمت زعفران معمولی است.

مهدوی یادآور شد: بخشی از زعفران ما به ایرانیان خارج از کشور و بخش دیگر در صنایع آرایشی و بهداشتی، ادویه و... مصرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه اسپانیا با تولید سالیانه 10 الی 12 تن زعفران، درآمد بالایی از این محصول دارد، افزود: ایران با تولید سالیانه 350 تن، باید کیفیت این محصول را برای استفاده در صنایع داروسازی به کار گیرد، آن زمان می توانیم اثرگذاری خویش را در بازارهای بین المللی نشان دهیم.

* اسپانیا و امارات می توانند در صادرات زعفران تاثیرگذار باشند

در ادامه، ابوالفضل براتی؛ مشاور بازرگانی مرکز ملی گیاهان دارویی در سخنانی بیان کرد: قیمت تمام شده محصول زعفران باید تا 3 الی 4 ماه دیگر مشخص شود تا در قانون بودجه سال آینده و روند تصمیم گیری های هیات دولت همان قیمت (که توسط متخصصان تعیین شده) به عنوان مبنای عمل و برنامه ریزی قرار گیرد.

وی افزود: اسپانیا و امارات به عنوان دو رقیب عمده می توانند در صادرات زعفران تاثیرگذار باشند. لذا اگر بخواهیم یک مرکز مبادلات تجاری برای این محصول در خارج از کشور داشته باشیم باید ما به ازای آن را در داخل کشور نیز ایجاد کنیم تا راهبردها به درستی اعمال گردد، هر چند که رویکرد ما بیشتر توسعه بازارهای خارجی است.

براتی با بیان اینکه ایران از نظر وزنی عمده ترین تولیدکننده زعفران نیست اما از نظر ارزی این عنوان را داراست، یادآور شد: علی رغم اینکه کشور ما بیش از 90 درصد زعفران دنیا را تولید می کند اما دیگر کشورها از این محصول در صنایع دیگر بهره می گیرند و برای آن ارزش افزوده خلق می کنند.

*وزارت جهاد کشاورزی سیاست های حمایتی لازم را در خصوص زعفران اعمال کند

در بخش دیگری از این نشست، صفر موسی پور؛ کارشناس بخش کشاورزی با بیان اینکه مقرر بود سازمانی برای زعفران تشکیل شود که متاسفانه این مسئله به جایی نرسید، عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید سیاست های حمایتی لازم را در خصوص افزایش کیفیت زعفران اعمال کند. قیمت تمام شده زعفران قابل تعیین نیست، در حال حاضر کرایه حمل دو برابر و قیمت کود سه برابر شده است، لذا معاونت باغبانی باید برنامه ریزی لازم را انجام دهد تا از تولید کنندگان زعفران حمایت لازم به عمل آید.

در ادامه، یوسف بیدخوری؛ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز عنوان کرد: طی سال های گذشته اقامتگاه های بومگردی بسیاری را در شهرستان ها و روستاها ایجاد کردیم. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حال حاضر 30 اقامتگاه بومگردی در شهرستان های مختلف استان راه اندازی کردند که در شرایط فعلی تعدادی اقامتگاه در حال بهره برداری است.

وی ادامه داد: اگر به کشاورزی نگاه گردشگری داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که محصولی مانند زعفران قابلیت های ویژه ای دارد، لذا در این حوزه باید بستری فراهم شود تا گردشگر بتواند با این محصول و نحوه داشت و برداشت آن در قالب تورهایی آشنا شود. این رویکرد خود می تواند بستر درآمدزایی برای روستاهای ما باشد.

مژگان ثابت تیموری؛ دبیر کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی استان نیز در همین خصوص عنوان کرد: اقامتگاه های بوم‌گردی فعالی در سطح استان شناسایی کردیم، در شرایط فعلی چهار اقامتگاه بوم گردی به عنوان پایلوت برای هدایت و توسعه برنامه های گردشگری کشاورزی انتخاب شده اند. از این رو باید یک برنامه ریزی منسجم و پایدار داشته باشیم تا مراکز اقامتگاهی ما در روستاها به سمت و سوی بهره گیری از ظرفیت های کشاورزی برای توسعه بنیان های گردشگری، حرکت کنند.

وی ادامه داد: زعفران یک گام جلوتر از مابقی محصولات کشاورزی در داخل استان است، لذا با توجه به جایگاه این محصول بتوانیم برنامه های گردشگری مان را با محوریت آن تعریف کنیم، حرکت ارزشمندی رقم خواهد خورد و گامی اساسی در توسعه گردشگری کشاورزی در استان برداشته می شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی