در دیدار رایزن بازرگانی سفارت اتریش و هیات اقتصادی این کشور، با فعالان اقتصادی خراسان رضوی مطرح شد: آمادگی برای انتقال تجارب اتریش در حوزه مدیریت منابع آبی به خراسان رضوی

در دیدار رایزن بازرگانی سفارت اتریش و هیات اقتصادی این کشور، با فعالان اقتصادی خراسان رضوی مطرح شد: آمادگی برای انتقال تجارب اتریش در حوزه مدیریت منابع آبی به خراسان رضوی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 10 مهر 1397

 

رایزن بازرگانی سفارت اتریش در راس هیات اقتصادی این کشور، با اعضای اتاق بازرگانی خراسان رضوی و جمعی از فعالان اقتصادی استانمان دیدار و پیرامون مباحث حوزه آب و کشاورزی و ظرفیت‌های سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی در این بخش، بحث و گفتگو نمودند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ حسین محمودی خراسانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی استان در ابتدای این نشست با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی این خطه، عنوان کرد: خراسان رضوی با داشتن جمعیتی شش میلیون نفری یکی از بزرگترین استان‌های کشور است که در عرصه های صنعت، کشاورزی و گردشگری ظرفیت‌های خوبی داشته و اقدامات ارزشمندی را صورت داده است.

وی ادامه داد: این استان همچنین از مزیت همجواری با کشورهای مشترک المنافع(CIS ) برخوردار بوده و دروازه‌ای به یک بازار 400میلیون نفری به شمار می آید. از این منظر می‌توان تعاملات اقتصادی موثری را در این خطه رقم زد.

وی از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران اتریشی برای ورود به عرصه های اقتصادی این استان دعوت به عمل آورد و گفت: ظرفیت سرمایه گذاری مشترک در حوزه های متعددی فراهم است اما در این عرصه باید به دنبال یک شریک خوب باشیم که تعهداتش دوام داشته باشد و در این رابطه اتاق می تواند، همراهی لازم را صورت داده و شرکایی مطمئن را به طرف‌های اتریشی معرفی نماید.

وی گفت: با توجه به پتانسیل‌های خوبی که در ایران و اتریش وجود دارد باید بستری فراهم آید تا تراز تجاری این دو کشور نزدیک شود.

محمودی بیان کرد: شرکت‌های کوچک و متوسط سهم عمده‌ای در اقتصاد کشور اتریش دارند و از این منظر بستر تعامل بیشتر و موثرتر دو طرف فراهم است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان، چالش اصلی بخش سرمایه گذاری و شرکت های اقتصادی خارجی فعال در ایران را «تحریم»ها دانست و اذعان کرد: خواهان همکاری‌های ویژه ای برای کاهش اثرات این تحریم ها هستیم و از حمایت وزیر امور خارجه این کشور از معاهده برجام تقدیر می نماییم.

وی تاکید کرد: اتاق های بازرگانی می توانند سهم عمده ای در کم کردن اثر تحریم ها ایفا کنند. از این حیث، اتاق بازرگانی خراسان رضوی آمادگی خود را برای همکاری در این حوزه اعلام می کند.

محمودی از مقامات اتریشی حاضر در این نشست خواست تا موضوع سفر هیات های تجاری ایرانی را در چهارچوب تسهیل صدور روادید پیگیری نمایند و متذکر شد: اعزام هیات های اقتصادی، یکی از راه های موثر برای بهبود تعاملات تجاری میان دو کشور است. همچنین اتاق بازرگانی آمادگی دارد تا رابطی را برای بهبود تعاملات میان پارلمان بخش خصوصی و سفارت اتریش معرفی نماید.

*آمادگی برای انتقال تجارب اتریش در حوزه مدیریت منابع آبی به ایران

اما رایزن بازرگانی سفارت اتریش در ایران نیز در سخنانی با تقدیر از متولیان برگزاری این نشست گفت: زمینه تعاملات تجاری و اقتصادی متعددی میان دو کشور ایران و اتریش وجود دارد و استان خراسان نیز می تواند سهمی در این حوزه داشته باشد.

کریستف گراب مایر ادامه داد: بخشی از گفتگوهای ما در این جلسه حول موضوع آب و بخش کشاورزی است. باور داریم که بدون آب، تداوم حیات میسر نیست و برنامه ریزی برای حفظ منابع این بخش و مدیریت آن‌ها، امری مهم به شمار می آید. در این راستا، کشور اتریش برنامه‌ریزی جامعی برای مدیریت و احیای منابع آبی خود صورت داده است که از حفظ ظرفیت های موجود تا تصفیه فاضلاب و بازگشت آب با کیفیت به چرخه مصرف را شامل می شود.

 وی تاکید کرد: در اتریش به مدد مطالعات و پژوهش های متعدد و تجارب غنی که وجود داشت، سیستم ها و امکانات ویژه ای در این حوزه طراحی شد که آمادگی داریم این تجارب را در اختیار کشور ایران نیز قرار دهیم تا به مدد آن آب با کیفیتی تولید شود. شرکت های اتریشی در این حوزه فعالیت های ارزشمندی داشته اند و به استانداردهای مطلوبی دست یافته اند.

گراب مایر حجم صادرات ایران به اتریش را ۱۵۰ میلیون یورو و صادرات کشور اتریش به ایران ۱۳۰ میلیون یورو عنوان کرد و گفت: البته در آتیه، تحریم ها در این تعاملات اقتصادی اثر می گذارد اما تلاش ما تداوم ارتباطات موثر دو کشور است. با توجه به تجربه همکاری های خوب اتاق مشهد و بخش های مختلف اقتصادی اتریش، تلاش ما این است تا در این شرایط اقتصادی گام های بلندتری برداریم.

رایزن بازرگانی سفارت اتریش در ایران یادآور شد: در موضوع ویزا و روادید سفر نیز تلاش ما این بوده تا امور مربوطه در کمترین زمان ممکن محقق شوند و در موارد اخیر اگر تاخیری رخ داده، به واسطه پیک سفرها در تابستان بوده و در آتیه شرایط به روال معمول بازمی گردد.

*مدیریت منابع آب استان در چهارچوب برنامه «سازگاری با کم آبی» پیگیری می شود

محمد علایی، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: 76 درصد مساحت استان خراسان رضوی در منطقه خشک قرار داشته و 24 درصد نیمه خشک است. همچنین میانگین بارش ما 221میلی‌متر بوده که در مقایسه با نیاز استان کم می باشد.

وی تحولات متعددی را عامل رشد مصرف در بخش آب استان دانست و بیان کرد: رشد سریع جمعیت، افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها، تغییر سبک زندگی اجتماعی و ارتقای سطح مصرف، رشد صنعت، افزایش مزارع کشاورزی، پدیده گرم شدن زمین و... در زمره عواملی هستند که میریت منابع آب استان را با چالش روبه رو نموده اند و توامان در این سال‌ها به منابع آبی و آبخوان های استان فشار و خسران هایی وارد آمده است که بعضا جبران‌ناپذیر می باشند.

این مقام مسئول یادآور شد: تمدن کاریزی ایران و تلاش نیاکان ما برای مدیریت آب در اشکال مختلف نشان می دهد که این دغدغه، دیرزمانی‌ست که در این سرزمین وجود داشته است.

وی تلاش نهاد متبوعش در کشور و استان را مدیریت این بحران و «سازگاری با کم آبی» عنوان کرد و افزود: خوشحالیم که این دیدار مجالی را فراهم کرد تا از تجارب کشور اتریش در حوزه مدیریت و بازیابی منابع آبی بهره بگیریم و آماده همکاری های بیشتر و موثرتر در این حوزه هستیم.

قانعی رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این جلسه به تشریح ظرفیت های گردشگری و زیرساخت های خدماتی شهر مشهد اشاره کرد و گفت: فرصت همکاری های خوبی در شاخه های مختلف گردشگری از توریسم مذهبی و فرهنگی تا ژئوتوریسم و... میان دو کشور فراهم است و آمادگی داریم میزبان هیاتی از کشور اتریش باشیم تا پیرامون پتانسیل های سرمایه گذاری، بحث و گفتگوی بیشتر و موثرتری انجام گیرد.

وی 25میلیون گردشگری که سالانه مشهد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند، ظرفیت و فرصتی مغنتم دانست و گفت: در بحث امکانات تفریحی و گردشگری، ظرفیت های مطلوبی برای سرمایه گذاری فراهم است که می تواند بازدهی خوبی را برای سرمایه گذاران فراهم کند.

 

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی