نقش منحصربه‌فرد بخش‌خصوصی در توسعه تعاملات ایران و عراق

نقش منحصربه‌فرد بخش‌خصوصی در توسعه تعاملات ایران و عراق
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 05 مهر 1397

 

رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق و رئیس اتاق بازرگانی بغداد با استاندار خراسان رضوی و رئیس اتاق بازرگانی ایران در مشهد دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در این دیدار با تاکید بر نقش منحصر به فرد بخش خصوصی در توسعه تعاملات اقتصادی ایران و عراق عنوان کرد: راهبرد دشمنان دو ملت، ایجاد نارضایتی بین مردم و ایجاد اختلاف بین مسئولان این دو کشور است و می توان ریشه اتفاقات تلخی که در بصره و بعضی دیگر از شهرهای عراق رخ داد را در این رویکردهای تفرقه‌افکنانه جستجو کرد.

وی ادامه داد: بر همین اساس راهبرد ایران و عراق تمرکز و همکاری در بخش های مختلف است، در این میان نقش فعالان اقتصادی بسیار فوق العاده است، چرا که در صحنه مبارزه، تنها مسئولیت بر عهده سیاستمداران نیست و فعالان اقتصادی دو کشور نیز می توانند برای حفظ اتحاد، تفاهم و پیشرفت نقش موثر خود را ایفا نمایند و گام‌های موثری در این راستا بردارند.

وی با اشاره به ظرفیت های بسیاری که در حوزه ارتباطی ایران و عراق وجود دارد، افزود: در این راستا باید کمیته مشترکی ایجاد شود تا استفاده حداکثری از این ظرفیت‌ها صورت گیرد، به ویژه در مباحث صادراتی و بازرگانی استان خراسان رضوی باید این اقدامات مجدانه‌تر پیگیری شود. بر این باوریم که با تقویت بخش خصوصی می توان افزایش سطح مبادلات را پیگیری نمود.

رشیدیان با تصریح کرد: هر چه ارتباط فعالان اقتصادی ایران و عراق و تعاملات دو کشور در این بخش بیشتر باشد، به نفع هر دو کشور است و باری از روی دوش سیاسیون برداشته خواهد شد. در واقع کشور عراق را شریک دیرینه ایران در حوزه تجارت خارجی می دانیم و بسترهای مشترک فرهنگی، مذهبی و... نیز به این تعمیق این روابط کمک می کند.

وی تصریح کرد: دولتمردان ایرانی و عراقی از تعامل و همکاری بخش خصوصی استقبال می کنند، چرا که نقش بخش خصوصی برای توسعه تعاملات بین دو طرف منحصر به فرد است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه ظرفیت توسعه و همکاری میان عراق و ایران به ویژه استان خراسان رضوی بسیار است، عنوان کرد: علی رغم تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه، مشکلات و دغدغه هایی نیز در روابط بین دو کشور وجود دارد، شاهد این مدعا تغییراتی است که در تعرفه ها حاصل شده و مشکلاتی را به وجود آورده است. این روند صادرات ما را تحت الشعاع قرار داده است، چنان که دیگر صادرات لبنیات برای تولیدکنندگان ایرانی به کشور عراق مقرون به صرفه نبود. علی رغم پیگیری برای کاهش تعرفه‌های مذکور و توافقات صورت گرفته در گذشته، هنوز این امر محقق نشده است. به هر رو، کاهش تعرفه های گمرکی از جمله خواسته های ایران از دولت عراق است.

وی افزود: در شرایط فعلی با توجه به افزایش همکاری و تعاملات دو جانبه بین ایران و عراق، بایستی به سمت کاهش تعرفه ها حرکت کنیم. ایران و عراق می توانند در مسائل مختلفی از جمله خدمات فنی و مهندسی، تولید محصولات مشترک، ترانزیت کالا و ... با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند.

رشیدیان با اشاره به شرایط سوریه عنوان کرد: ایران می تواند بسیاری از کالاهای صادراتی را از مسیرهای زمینی از جمله خاک عراق به سوریه ارسال کند، همچنین ایران می تواند بسیاری از کالاهای عراقی را به کشورهای آسیای میانه صادر نماید.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: حال با تلاش و همکاری اتاق های بازرگانی ایران و عراق باید همکاری اقتصادی توسعه مطلوب تری پیدا کند، کشور ما تاکنون در بسیاری از نمایشگاه های تخصصی عراقی حضور پیدا کرده و تجار و فعلان اقتصادی عراقی نیز متقابلا در نمایشگاه های ما حضور به هم رسانده است، در این راستا در آتیه نیز می توان این روند را توسعه بخشید.

رشیدیان ادامه داد: دشمنان ما درصدد ایجاد اختلاف میان ایران و عراق به بهانه های مختلف هستند و شایعات مختلفی را می پراکنند که بایستی توسط مسئولان و مردم دو کشور این جنس توطئه‎ها خنثی شود.

وی با بیان اینکه ما نه تنها در رابطه با عراق بلکه با کشورهای همسایه دیگر از جمله افغانستان کار مشترک بانکی را دنبال می کنیم، یادآور شد: مناطق ویژه اقتصادی با توجه به قوانینی که دارد، امکان بسیار خوبی را فراهم می آورند تا کارها با سهولت بیشتری میان دو کشور انجام گیرد.

رشیدیان با تاکید بر اینکه با حمایت دو کشور ایران و عراق باید ظرفیت های بالقوه برای بخش خصوصی را بالفعل نمایند، عنوان کرد: ناگفته نماند تشکیل تیم های رایزنی، قراردادهای تجاری آتی میان طرفین را تسهیل خواهد کرد.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: راهپیمایی اربعین یکی از بزرگترین نمادهای اتحاد و همکاری میان ایران و عراق است که بایستی با اتکا به این جنس حرکت های وحدت بخش و عظیم، توطئه های دشمنان را خنثی کنیم.

*توسعه تعاملات عراق با ایران برای شکستن تحریم های آمریکا است

در ادامه نشست، جعفر الحمدانی؛ رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق با اشاره به اینکه توسعه تعاملات عراق با ایران برای شکستن تحریم های آمریکاست، عنوان کرد: تشکیل کمیسیون مشترک بین اتاق های ایران و عراق کمک خواهد کرد تا موضوعات و مسائل طرفین به صورت تخصصی حل و فصل شود. بر این اساس پیشنهاد ما در آینده نزدیک تشکیل کمیسیون و هیاتی متشکل از مسئولان اتاق های بازرگانی بصره، ناصریه، بابل، بغداد و... با اتاق بازرگانی مشهد است.

وی تصریح کرد: همکاری عراق و ایران از سال ها قبل وجود داشته اما این همکاری ها طی شش ماه گذشته پررنگ تر جلوه کرده است. سال گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و عراق معادل 5میلیارد و 250 میلیون دلار بود که در شش ماهه نخست امسال و با گسترش همکاری های دو کشور، این حجم به 7 میلیارد دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور عراق متاثر از تحریم ها قرار نگرفته و می تواند به مثابه مجرایی ارتباطی برای ایران باشد، افزود: تقاضای ما از دولت ایران کاهش تعرفه های گمرکی برای برخی از محصولات عراقی است.

وی عنوان کرد: کمیسیون مشترک اتاق های بازرگانی ایران و عراق در تهران تشکیل و راهکارهای ارتقای سطح مبادلات اقتصادی بررسی شده است. تلاش ما تسهیل امور در آتیه خواهد بود.

وی در پایان ایرانیان و عراقی ها را ملتی واحد توصیف و از حمایت های کشورمان در نابودی داعش قدردانی کرد.

این گزارش حاکیست؛ در ادامه این جلسه ظرفیت‌های همکاری اقتصادی دو کشور و به ویژه با محوریت استان خراسان رضوی مورد بحث قرار گرفت و روسای اتاق های بازرگانی دیوانیه و کربلا نیز آرای خود را در ان خصوص بیان کردند و بر گسترش همکاری‌ها تاکید نمودند.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی