«تاتارستان پل اتصال روسیه اروپایی و آسیایی»

 

دفتر تحقیقات بازار و مشاوره تجاری اتاق مشهد، در گزارشی با عنوان «تاتارستان پل اتصال روسیه اروپایی و آسیایی» به بررسی ظرفیت تعاملات تجاری با این کشور پرداخته است.

در این گزارش «جایگاه جمهوری تاتارستان در اقتصاد روسیه» مورد بررسی قرار گرفته است. «نگاهی به اقتصاد و جمعیت جمهوری تاتارستان»، «تولیدات این کشور»، «مهم‌ترین پتانسیل‌های صادراتی جمهوری تاتارستان»، «مهم‌ترین اقلام وارداتی جمهوری تاتارستان، تحلیل رقبا و جایگاه ایران»، «عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به جمهوری تاتارستان و پتانسیل‌های صادراتی خراسان رضوی به جمهوری تاتارستان با نگاه به نیازهای وارداتی این جمهوری» بخشی از سرفصل های پژوهش مذکور هستند.

همچنین در این تحقیق، روابط خارجه، سیستم مالیاتی، شبکه حمل و نقل کالا، بانک‌‌های مهم و شرکت‌های مهم بازرگانی جمهوری تاتارستان مورد بررسی قرار گرفته اند.

در بخشی از این گزارش آمده است:« اگر کشور روسیه را شامل دو بخش روسیه آسیایی و روسیه اروپایی بدانیم، جمهوری تاتارستان در بخش اروپایی روسیه قرار می‌گیرد. موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد این منطقه موجب شده که این کشور نقش یک پل ارتباطی مهم را بین نیمه اروپایی و نیمه آسیایی کشور روسیه ایفا کند.

دسترسی تاتارستان به شبکه گسترده‏ای از مصرف‏کنندگان در سراسر روسیه، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای مستقل مشترک‏المنافع (CIS)، بر اهمیت افزایش مراودات و مبادلات تجاری با این جمهوری می‌افزاید. 10 شهر از 15 شهر بزرگ روسیه تنها در شعاع 1000 کیلومتری تاتارستان قرار دارند، به این معنی که با  تقویت روابط تجاری و اقتصادی با این منطقه از روسیه می‏توان به حدود نیمی از جمعیت این کشور کالا و خدمات ارائه کرد.

برخورداری از منابع معدنی غنی و صنایع متنوع موجب شده که جمهوری تاتارستان از نظر اقتصادی به یکی از توسعه‌یافته‌ترین مناطق روسیه تبدیل شود. این جمهوری از نظر ذخایر معدنی نسبتاً غنی است و انواع معادن مس، سیلیکات، ذغال سنگ، بوکسیت، دولومیت، سنگ آهک، سنگ گچ و قیر طبیعی را در اختیار دارد. مهم‌ترین منبع طبیعی تاتارستان نفت است که ذخایر ناشناخته آن حدود یک میلیارد تن تخمین زده می‌شود.

در تولید کشاورزی نیز تاتارستان از مناطق پیش‏رو به شمار می‌رود. اگرچه تاتارستان تنها دو درصد زمین‌های کشاورزی روسیه را در اختیار دارد، با اتکا به نیروی کار ماهر، منابع آبی و تکنولوژی مناسب، سال گذشته پنج درصد محصولات کشاورزی این فدراسیون را تولید نموده است. کشاورزی در تاتارستان عمدتاً مبتنی بر تولید غلات، سیب زمینی، سبزیجات و لبنیات است.

جمهوری تاتارستان یکی از مناطق و قطب‌های صنعتی روسیه است. بالغ بر 42 درصد از تولیدات تاتارستان به صنایع کارخانه‌ای مربوط می‌شود. مهم‌ترین صنایع تاتارستان عبارتند از تولید و پالایش نفت، صنایع شیمیایی و پتروشیمی، تولید ماشین ‏آلات و محصولات فلزی...»

مشروح این تحقیق را می توانید از لینک زیر دریافت کنید:

دانلود

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی