در کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد بررسی شد؛ برنامه‌ریزی جهت برگزاری میزهای تخصصی توسعه صادرات کشاورزی

در کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد بررسی شد؛ برنامه‌ریزی جهت برگزاری میزهای تخصصی توسعه صادرات کشاورزی
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 31 ارديبهشت 1401

در کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد بررسی شد

برنامه‌ریزی جهت برگزاری میزهای تخصصی توسعه صادرات کشاورزی

در اولین جلسه کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در سال جاری، در خصوص نامه سازمان توسعه تجارت و برگزاری میزهای تخصصی محصولات کشاورزی واگذار شده به استان و نیز، دریافت نظرات پیرامون حذف ارز ترجیحی و تاثیر آن بر زنجیره ارزش محصولات دام، طیور و آبزیان هم‌اندیشی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی شریعتی مقدم» رئیس این کمیسیون در ابتدای نشست گفت: خوشبختانه توزیع تخصصی میزهای محصولات کشاورزی و تقسیم مسئولیت‌ها از جانب دولت آغاز شده و این امر کمک چشم‌گیری به مسئولیت‌پذیری هر تشکل در تعامل با محصول انتخاب شده، خواهد داشت.

وی افزود: با این روش، پیش‌بینی در خصوص آینده یک محصول، مطالبه‌گری لازم، رفع چالش‌ها و موانع موجود در مسیرِ تهیه و تکمیل محصول در حوزه تولید و بازار به نحو احسن صورت خواهد گرفت.

شریعتی مقدم با اشاره به پتانسیل مطلوب خراسان‌رضوی در تولید و توسعه کشت گیاهان دارویی اظهار کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های لازم نیز در این حوزه به استان تخصیص داده شده است‌. پس از شیوع ویروس کرونا، توجه به گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی گسترش یافت و این امر، در تجارت بین‌المللی نیز اولویت یافته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی بیان کرد: کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد تمام تلاش خود را در جهت پررنگ تر کردن نقش تولیدکننده در چرخه اقتصاد به کار بسته است؛ چرا که نقش کم‌رنگ تولیدکننده موجب عدم تعادل اقتصادی می‌شود.

شریعتی مقدم، پذیرش فروش توافقی ارز صادرکنندگان محصولات کشاورزی در تالار دوم را یکی از اقدامات مطلوب سازمان توسعه تجارت خواند و گفت: هرچند این امر گاها با موانع و مشکلاتی جدی‌ مواجه می‌شود؛ اما از علمکردهای مفید این سازمان به شمار می‌رود.

لزوم بررسی معضلات کارخانه‌های خوراک دام و طیور

مریم سراج احمدی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی نیز در این جلسه عنوان کرد: بزرگترین مشکل فعالان اقتصادی عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ و سیاست‌ها است. این مسئله معضلی است که دولت باید برای آن چاره‌اندیشی کند. پیشنهاد می‌کنم جلسه‌ فشرده‌ای جهت بیان و حل معضلات کارخانه‌های خوراک و دام طیور برگزار کرده و صدای رسای بخش خصوصی باشیم.

تفویض میزهای گیاهان دارویی، تخم مرغ و پسته به خراسان رضوی

سپس شهرام عیدی زاده، سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی به اظهار سخن پرداخت و گفت: میزهای تفویض اختیار شده سازمان توسعه تجارت به استان‌ها، ظرفیتی مطلوب جهت ارائه نظرات گوناگون این بخش است. طی مکاتبه‌ای به استان‌ها و اتاق‌های بازرگانی اعلام شده، برای هر استان محصولاتی در نظر گرفته شده است. برای خراسان رضوی نیز چهار میز تخصصی تخم مرغ، گیاهان دارویی، پسته و کمپوت و کنسرو مدنظر قرار گرفته است. که نحوه تفویض اختیار این میزها به اتاقهای استانها براساس ظرفیت و مزیت نسبی تولید محصولات در این زمینه می باشد. همانگونه که مستحضرید ۶۵ درصد از کشت گیاهان دارویی کشور در خراسان‌رضوی انجام می‌شود.

وی افزود: هر محصول کشاورزی با توجه به مزیت‌هایی که در هر استان دارد، تفویض و تقسیم‌بندی شده‌است. به عنوان مثال، تخم مرغ برای خراسان‌رضوی، طیور برای گلستان و خوراک دام و آبزیان برای تهران درنظر گرفته شده است. همچنین این تقسیم بندی برای محصولاتی همچون تره‌بار و خشکبار نیز اعمال گردیده است.

سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی اضافه کرد: خراسان‌رضوی طی دو سال آینده رتبه اول تولید پسته در کشور را به دست خواهد آورد که این جایگاه در حال حاضر متعلق به استان کرمان است.

لذا سازمان توسعه تجارت طی دستورالعملی نحوه و ساختار برگزاری میزهای تخصصی را به اتاقهای استانها اعلام و از این پس با جدیت تمام این موضوع پیگیری خواهد شد.

تفویض میزهای صادراتی کشاورزی و تدوین استراتژی‌های صادراتی

محمدعلی امیرفخریان، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این جلسه به توضیح تفویض میزهای صادراتی محصولات کشاورزی پرداخت و گفت: سازمان توسعه تجارت طی سال‌های اخیر نسبت به تفویض میزهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع و صادرات اقلام مختلف، بر اساس ظرفیتی که هر استان داشت، اقداماتی را انجام می‌داد. میز محصولاتی همچون زعفران، چرم و محصولات کنسروی از جمله مواردی است که از گذشته تا کنون به استان ما تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: به منظور استفاده بیشتر از نظرات تشکل‌های خصوصی و محوریت کار، بهره‌بری کافی از ظرفیت‌های موجود در استان در راستای توسعه تجارت و رفع مشکلات، تفویضِ میزهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی به کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های بازرگانی کشور داده شد تا روند انجام این فرایند با محوریت اتاق‌های بازرگانی صورت گیرد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان از تجزیه و تحلیل وضعیت صادرات به عنوان یکی از اهداف تعریف شده میزهای توسعه صادرات کشاورزی نام برد و اظهار کرد: هدف سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان صمت، عارضه یابی و تدوین استراتژی صادراتی در گروه‌های کالایی مختلف است. این اتفاق باید به صورت مداوم رصد و عارضه یابی شود.

امیرفخریان افزود: اهداف کمی توسعه صادرات نیز از دیگر مواردی است که حین ارائه تفویض میزها در نظر گرفته می‌شود. همچنین بحث‌های زیرساختی همچون تولید، صادرات، بسته بندی و نگهداری نیز از جمله مباحث حائز اهمیت می‌باشند. قیمت‌گذاری، سیاست‌های حمایتی و مشوق‌ها، برند سازی و سایر مواردی که دولت خواهد داشت نیز از دیگر مواردی است که باید مدنظر باشد.

وی عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، کمیته‌ای به منظور بررسی کارشناسانه و دقیق مشکلات حاضر در عرصه محصولات کشاورزی و حواشی مربوط به آن به همراه راه‌حل‌های مشخص شده، تشکیل گردد.

رونق اقتصاد استان در گرو صادرات مازاد تولیدات دام و طیور

در ادامه این نشست، مهدی هدایتی، نماینده اداره توسعه تجارت سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: باید نسبت به تصمیم‌گیری‌ها و تغییراتی که در تهران به وقوع می‌پیوندد، نگاه منتقدانه و استانی داشته و به ارسال نظرات و انتقاداتمان بپردازیم تا قبل از نهایی شدن یک تصمیم توسط مسئولان ذی‌ربط در تهران، قادر به جلوگیری از آثار زیان‌بار آن باشیم.

وی افزود: متاسفانه کمبود تولید صادراتی در بخش دام و طیور موجب زیان‌های متعددی خواهد شد. این درحالی است که خراسان‌رضوی مازاد نیاز خود تولید می‌کند و اگر این تولیدات سمت و سوی صادراتی بودن داشته باشند هم موجب رونق چرخه اقتصاد استان شده و هم باعث تحول در کیفیت محصولات می‌شود‌.

فهیمی، قائم مقام معاونت تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی نیز با بیان اینکه این استان در تولیدات دامی رتبه دوم کشور را داراست، اظهار کرد: تولید و توزیع گوشت قرمز در خراسان رضوی ۷۲.۹ هزار تن است که معادل ۸.۱ درصد از سهم کل کشور می‌باشد. میزان تولید و توزیع شیر خام در استان نیز حدود ۹۰۱ هزار تن است که این رقم در مقایسه با آمار کشوری ۸.۱۶ درصد است. ۱۹۹ هزار تن گوشت طیور نیز در خراسان‌رضوی موجود است که در مقایسه با آمار کشوری ۷.۴ درصد می‌باشد. تولید تخم‌مرغ نیز به میزان ۱۳۵ هزار تن در استان است که در مقایسه با میزان کل کشوری معادل ۱۱.۷۷ درصد است.

وی افزود: در اسفندماه، ۷ میلیون و ۱۳۸ هزار واحد جوجه‌ریزی در استان فعال بوده است که این آمار در فروردین و اردیبهشت ماه تغییر نکرد. تولید تخم مرغ در استان روزانه بیش از ۴۰۰ هزار تن است که این آمار بیش از نیاز واقعی استان محسوب می‌شود.

فهیمی ادامه داد: آمار جوجه‌ریزی گوشتی در اسفندماه، ۱۰ میلیون و ۹۷ هزار تن و در فروردین ماه ۱۰ میلیون و ۲۶۲ هزار تن می‌باشد. در اردیبهشت ماه نیز باتوجه به مردمی‌سازی رایانه‌ها، پیش‌بینی می‌کردیم آمار جوجه ریزی کاهش یابد؛ اما طبق گزارش‌های دریافت شده تا به امروز، حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار جوجه ریزی گوشتی در استان صورت گرفته است.

حمیدرضا رضوی خبیر، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان اظهار کرد: نگاه سازمان توسعه تجارت صرفا نباید مبتنی بر صادرات باشد بلکه باید نگاهی متعادل باشد و مبحث واردات را نیز در نظر بگیرد‌. همچنین، معیار تفویض میزهای محصولات کشاورزی تا حدودی مبهم به نظر می‌رسد و در این زمینه بهتر است روشنگری صورت گیرد.

پتانسیل طلایی خراسان‌رضوی در عرصه صادراتی

رضا بهاری کاشانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: خراسان رضوی در سطح کشور و از لحاظ بازارهای صادراتی و توان صادراتی پیشینه بسیار خوبی دارد. صادرات به عراق و افغانستان فرصت‌های مطلوبی را برای استان به ارمغان می‌آورد؛ اما در کنار این فرصت‌ها، مشکلاتی نیز وجود دارد که امیدواریم تفویض میزها به حل این مشکلات کمک شایانی کند.

وی افزود: تغییر سیاست‌های دائمی از جمله مشکلاتی است که موانع گسترده‌ای بر سر راه صادرکنندگان و فعالان اقتصادی به وجود می‌آورد. در گذشته، بازارهای هدف مطلوبی در کشورهای شمالی و کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود داشت اما متاسفانه به دلیل متغیر بودن سیاست‌ها، شاهد از دست دادن بسیاری از این بازارها بوده‌ایم.

بهاری عنوان کرد: کشورهایی که از لحاظ مسافت از ما دور هستند به دلیل فاسدشدگی محصول طی گذر زمان، نمی‌توانند بازار خوبی برایمان محسوب شوند. درحال حاضر یکی از اصلی ترین رقبای ما کشور ترکیه می‌باشد که با برنامه‌ریزی و سیاست دقیق و مشخص، بازارها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

عواقب سیاست‌های انقباضی بانک‌ها بر تولیدکنندگان

فریدون کافی، رئیس اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان‌رضوی نیز در ادامه این نشست بیان کرد: متاسفانه سیاست‌های انقباضی بانک‌ها، علی‌رغم وعده‌هایی که مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان می‌دهند،  هیچ حمایتی در بر ندارد. برای رفع مشکلات تامین غذای دام و طیور، باید از مدیران بانک‌ها جهت گفت‌وگو و اعلام نیاز، دعوت به همکاری نمود.

کافی افزود: خراسان‌رضوی پتانسیل طلایی برای فعالیت‌های وارداتی دارد اما متاسفانه به این ظرفیت اهمیت و توجه کافی نشان داده نمی‌شود که این امر خود به تنهایی در آینده دارای آثار مخرب اقتصادی خواهد بود.

مجید مهدوی، رئیس اتحادیه دام و طیور خراسان‌رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از نگرانی‌هایی که برای تولیدکنندگان وجود دارد این است که قوانین و مقررات دائما تحت تغییر و تفاوت قرار بگیرند. اگر روند تولید، واردات و صادرات به اتحادیه‌های تخصصی‌شان واگذار شود و دولت دست تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را در این عرصه باز بگذارد، علاوه بر سامان گرفتن چرخه تولید، شاهد بهبود وضعیت تنظیم بازار نیز خواهیم بود.

در ادامه، محمدرضا صالحان، رئیس هیئت مدیره گروه توسعه اقتصادی گهر بیان کرد: امیدواریم در دولت جدید و با عملکردهای نوین، به سمتی حرکت کنیم که با ایجاد محدودیت و تعرفه‌های صادراتی شاهد کاهش فساد و رانت در عرصه اقتصادی باشیم. اگر سرمایه در گردش به مقدار کافی در اختیار تولیدکنندگان قرار نگیرد، به مرور زمان تمامی تولیدکنندگان را از مدار اقتصاد خارج خواهد کرد.

در انتهای این جلسه، مهدی هدایت نیا، دبیر اتحادیه صنایع لبنی خراسان پشت تریبون قرار گرفت و در خصوص مشکلات به وجود آمده در حوزه لبنیات اظهار کرد: اتفاقی که درحال حاضر برای قیمت‌گذاری لبنیات به وقوع پیوسته، عینا مانند رویدادهای مرتبط به قیمت مرغ و تخم‌مرغ است. قیمت شیر توسط جهاد کشاورزی از ۶۲۰۰ تومان به ۱۲ هزارتومان افزایش پیدا کرده است. این اتفاق موجب کاهش مصرف سرانه خواهد بود و متاسفانه هیچ برنامه‌ای جهت جلوگیری از این اتفاق تدوین نشده است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی