توسعه محصولات ارگانیک و اجرای کشت‌های حفاظتی، آینده بخش کشاورزی را حفاظت خواهد کرد

توسعه محصولات ارگانیک و اجرای کشت‌های حفاظتی، آینده بخش کشاورزی را حفاظت خواهد کرد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 27 آذر 1400

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق خراسان رضوی مطرح کرد:

توسعه محصولات ارگانیک و اجرای کشت‌های حفاظتی، آینده بخش کشاورزی را حفاظت خواهد کرد

 

 رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق خراسان رضوی گفت: توسعه محصولات ارگانیک و اجرای کشت‌های حفاظتی، آینده بخش کشاورزی را حفاظت خواهد کرد و توامان بازار جهانی محصولات این بخش را برای ایران، تقویت می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی شریعتی مقدم» در تازه‌ترین جلسه این کمیسیون به موضوع برگشت محموله های بخش کشاورزی به دلیل باقی مانده سموم اشاره کرد و متذکر شد: کیفیت محصولات، از آن موضوعات مهمی است که حفظ بازار جهانی و اعتبار بخش صادرات کشاورزی ایران را تضمین می‌کند و بروز مسائلی از این دست باید به عنوان یک دغدغه جدی، مطرح و آسیب‌شناسی شود و برای آن چاره‌جویی صورت بگیرد.

او در باب دلایل بروز چنین شرایطی، به ذکر بعضی مشکلات پرداخت و عنوان کرد: انجمن ها و سازمان های مردم نهادی که در حوزه تامین سموم فعالیت می کنند، طی سنوات اخیر بارها این موضوع را مطرح می کردند که تخصیص ارز به آن‌ها اغلب به موقع انجام نمی گیرد؛ لذا سموم تقلبی در بازار بیشتر شده است. از سوی دیگر به دلیل پاندمی کرونا بسیاری از بازارهای پیشرفته، حد مجاز سموم را در بعضی محصولات کشاورزی کاهش داده اند و حساسیت در این حوزه ها بیشتر شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: حال تولیدکننده، صادرکننده و وزارت جهاد کشاورزی باید نهایت همکاری را برای خروج از این چالش داشته باشند.  قاعدتا ما باید در میان و بلندمدت به سمت تولیدات ارگانیک و کشت‌های حفاظتی حرکت کنیم.

شریعتی مقدم خاطرنشان کرد: تقاضا برای محصولات ارگانیک در بازارهای جهانی بالاست و بنابراین تولیدمان به هر میزان که باشد، کشش بازار برای آن وجود دارد. لذا اینکه صرفا محصول‌ تولیدی ارگانیک باشد، کفایت نمی کند و برای توسعه تولید صادرات محور در این بخش، باید تاییدیه و نتیجه آزمایشات دقیق نیز در کانون توجه قرار بگیرد. 

وی یادآور شد: در اکثر موضوعات مانند سموم و صرفه جویی و مدیریت آب، احتیاج به همکاری و هماهنگی بین بخشی وجود دارد و تولیدکننده، صادرکننده، وزارت جهاد کشاورزی، بخش استاندارد و قرنطینه و ... باید در این حوزه همراهی لازم را به عمل آورند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: در خصوص استفاده از سموم و کودها نیز باید به سراغ انواع کم خطر و سازگار با محیط زیست حرکت کنیم. حتی برخی از سموم در تولیدات ارگانیک قابلیت استفاده دارند که باید این محصولات جایگزین سموم پُرخطر شوند. خراسان رضوی به عنوان استان پیشرو باید این موضوع را به نحو اَحسن مدیریت کند.

 شریعتی مقدم افزود: صدور گواهی‌نامه و ارائه تسهیلات راهکار کنترل سموم است. لذا از وزارت بهداشت به عنوان کنترل‌کننده سموم نمی‌توان در این حوزه انتظار خاصی داشت؛ لذا باید هدف‌مان توسعه تولید محصول ارگانیک باشد. متاسفانه در حال حاضر در برخی محصولات تا 10 برابر حد مجاز از سموم استفاده می شود چنانکه در برخی محصولات تا 90 درصد مرجوعی داشتیم که باید در این خصوص تدابیر جدی اندیشیده شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: ما باید در سال های بعد برنامه هایی در حوزه گیاهان دارویی از جمله زعفران داشته باشیم. در حال حاضر بازار محصولاتی مانند زیره را از نظر اقتصادی از دست داده ایم و از این رو باید برنامه ای کوتاه مدت تدوین کنیم تا تولیدکننده بر این مساله واقف شود که طی سال آینده چه میزان کشت می تواند داشته باشد؟

شریعتی مقدم یادآور شد: متاسفانه بعضا تولیدکننده و صادرکننده را در مقابل یکدیگر قرار می دهند که این اقدام بسیار ناپسند است، چرا که تولیدکننده زحمت می کشد، در مقابل صادرات محصولات کشاورزی نیز یکی از دشوارترین فعالیت هاست.

*افراط و تفریط در استفاده از سموم چالش اساسی در حوزه کشاورزی است

در ادامه غلامحسین ساربان، معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان در سخنانی گفت: استان خراسان رضوی یک میلیون هکتار سطح مزارع کشاورزی دارد و حدود 500 تن حشره کش مصرف می کنیم، با این حال اعداد و ارقام حاکی از آن است که سرانه مصرف سموم و حشره کش های ما نسبت به دنیا بسیار پایین تر است و حتی مدعی آن هستیم که یک سوم اروپا از سموم و حشره کش ها استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه چالش فعلی ما ناشی از افراط و تفریط در استفاده از سموم و حشره کش ها است. سموم در سطح استان کنترل می شود و تقریبا هرشهرستان 2 آزمایشگاه کاربرد سموم دارند و تنها نکته ای که در این میان رعایت نمی شود افراط و تفریط  در استفاده از سموم است.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز به شدت بارندگی کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: امسال در برنامه های کشت پاییزه 25 شهرستان،  ظرف 14 روز حضور داشتیم و در بازدیدها تاکید کردیم که هیچ سطحی بیشتر از آب موجود کشت نشود.

 این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر سختگیری ها در بحث افزایش بهره وری آب در حوزه کشاورزی جدی شده و اقداماتی انجام گرفته است، اظهار کرد: متاسفانه طی سال های اخیر بارش بسیار کم شده است و لذا برای کشت محصولات خاص، برنامه‌های ویژه و پیشنهادات خوبی را به فعالان بخش کشاورزی استان ارائه داده ایم.

در بخش دیگری از نشست این پریسا مردانی، مدیر عامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی در سخنانی اظهار کرد: برنامه جدی برای کنترل سموم و تولید محصول ارگانیک وجود دارد و فقط باید بر اجرای این برنامه ها تاکید شود و نظارت‌های جدی نیاز است تا اعتبار ایران در بازارهای صادراتی از بین نرود. متاسفانه هیچ نماینده و صادرکننده ای از سوی ایران در حوزه نمایشگاه ارگانیک دوبی که اخیرا برگزار شده، حضور نداشته و هیچ برند زعفرانی در این نمایشگاه مشارکت نداشت. تنها زعفرانی که در این نمایشگاه شرکت کرده بود زعفران یونان بود در حالیکه ایران به لحاظ ارگانیک بودن محصول زعفران، در دنیا حرف برای گفتن دارد.

*باید مشوق هایی برای تولید ارگانیک مدنظر قرار بگیرد

در ادامه مهرداد میرحسینی، نایب رئیس انجمن ارگانیک خراسان رضوی تریبون را در اختیار گرفت و عنوان کرد: در حوزه گلخانه ها از سازمان جهاد کشاورزی مجوز گرفته ایم تا از متراژ مشخصی(به بالاتر)، آزمایش سموم و حد مجاز را الزامی کنیم در غیر این صورت، پروانه برای آن واحد صادر نشود. اگر این مسائل جدی تلقی نشود، بخش کشت و کار گلخانه‌ای ما نیز در آتیه به همین چالش‌ها دچار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: باید مشوق هایی مانند ارائه تسهیلات، صدور پروانه و مجوز برای واحدهایی که تولید ارگانیک دارند، در نظر گرفته شود. گلخانه ها بیش از 5 هزار متر این الزام را در رعایت استفاده از حد نرمال سموم دارند. لذا انتظار می رود این مبحث در سطح ملی در حوزه گلخانه ها نیز مورد پیگیری قرار بگیرد و این مورد الزامی شود.

میرحسینی با بیان اینکه میزان استفاده از سموم چه برای صادرات و چه برای تامین نیاز داخلی باید کنترل شود، تصریح کرد: نکته قابل توجه آن است که باید در خصوص جایگزین های سموم خطرناک، مطالعات و تلاش های بیشتری صورت بگیرد.

در بخش دیگری از این نشست جعفر جوادی، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: بر روی تولید محصولات سالم مطالعات و اقدامات بسیاری انجام گرفته است. محصول سالم با استانداردهای بین المللی قابلیت صادرات دارد. یکی از سختگیرانه ترین استانداردها در حوزه محصول کشاورزی مربوط به کشور آلمان است، با این حال برخی از شهرستان ها در مقطعی، محصول خربزه را بدون مرجوع شدن به آلمان صادر کرده اند. لذا صادرات محصول کشاورزی به خارج امکان پذیر بوده اما نکته قابل توجه آن است که سیاست گذاری متفاوتی در محصولات ارگانیک نسبت به سایر محصولات وجود ندارد.

جوادی تصریح کرد: کسی که می خواهد محصول ارگانیک تولید کند باید هزینه ای را تقبل کند و قطعا باید بیماری ها و آفات به روش دیگر کنترل شود. لذا دستگاه‌های متولی و سیاستگذار باید برای تولید محصولات ارگانیک انگیزه و مشوق هایی را ایجاد نمایند که این مساله قطعا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

*نحوه توزیع سموم یکی از مشکلات اساسی در حوزه کشاورزی است

حمیدرضا شریفی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان نیز در سخنانی یادآور شد: نحوه توزیع سموم در داروخانه های گیاه پزشکی، یکی از مشکلات اساسی ما به شمار می آید. در حال حاضر سازمان نظام مهندسی کشاورزی مجوز داروخانه های گیاه پزشکی را صادر می کند که تاکنون حدود 276 واحد در این بخش در استان ما ایجاد شده اما فقط 136 مورد آن مجوز فنی دارند.

وی ادامه داد: مشکل اساسی دیگر آن است که این داروخانه ها صنف خاصی نداشته و اکثرا تحت نظارت صنف آرایشگران هستند و ارگانی وجود ندارد که بر عملکرد این واحدها نظارت کند. ابزار نظام مهندسی و حفظ نباتات، برای بازرسی داروخانه های گیاه پزشکی کافی نیست و انواع داروها، سموم کشاورزی و کودها در این داروخانه ها توزیع می شود که بعضا تاریخ مصرف گذشته و یا قاچاق هستند. باید دادستانی و سازمان صمت در بحث بازرسی، به این حوزه ورود پیدا کنند. اگر این داروخانه ها صنف مستقل داشته باشند، قطعا این اتحادیه مربوطه می تواند بر عملکرد اعضای خود نظارت کند.

شریفی یادآور شد: دمای هوا در سال جاری بسیار بالا بود و این دما بالاتر از آستانه تحمل محصول زعفران بود. در جنوب استان، وجود همین دمای بالا به انضمام پاره‌ای مسائل دیگر، سبب کاهش برداشت زعفران شد.

وی خاطرنشان کرد: ارزانی قیمت زعفران در سال های گذشته سبب شده تا کشاورزان کاشت این محصول را به دلیل نیاز به سرمایه گذاری بالا مدیریت کنند و لذا آنان از کشت این محصول به دلیل عدم توجیه اقتصادی دلسرد شده بودند. کاهش کشت، بهای این محصول را در فصل برداشت افزایش داد.

وی بر استفاده از ظرفیت کشاورزی قراردادی به منظور ساماندهی بازار این محصول تاکید کرد و گفت: در حال حاضر صادرکنندگان توانمندی در حوزه زعفران فعال هستند که آن‌ها می توانند اقدامات خوبی را در حوزه تولید علمی زعفران فراهم کنند و در این زمینه، برگزاری سمینارهای آموزشی موثر خواهد بود.

*سیاست های فعلی حوزه کشاورزی منتج به وابستگی به خارج خواهد شد

در بخش دیگری از این نشست، چالش تامین نهاده‌ها برای فعالان حوزه دام و طیور مطرح شد. فرشید صراف، رئیس اتحادیه گاوداران صنعتی خراسان رضوی در همین رابطه توضیح داد: در حال حاضر با مشکل کمبود نهاده ها مواجه هستیم. نهاده‌ها با ارز ترجیحی وارد کشور می شوند اما در نهایت کندی در تامین آن‌ها برای بخش تولیدی و مشکلاتی که در بحث تخصیص ایجاد می شود، چرخه تامین را با مشکل مواجه می کند که نتیجه آن گرانی علوفه آزاد و کشتن دام مولد است. معتقدیم که تداوم این مسئله نیز موجب کمبود شیر خام و گوشت قرمز در آینده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی با کاهش تولید و حذف بسیاری از گاوداری ها، صنایع بالادستی و پایین دستی ما که صنایع خوراک دام و صنایع لبنی هستند، به مشکل دچار خواهند شد. در نگاه کلی، نقص در یک حلقه از زنجیره تامین، تمام بخش‌های وابسته، اشتغال موجود در این حوزه، سرمایه گذاری های انجام گرفته و ... را به چالش دچار می کند و نیاز بازار هم پاسخ گفته نمی شود و پیش بینی این است که در آینده در تمامی این بخش ها به واردات نیازمند خواهیم شد.

او با انتقاد از اینکه، با وجود تخصیص ارز ترجیحی به این بخش اثرات حمایتی برای مصرف کننده ایجاد نشده است، متذکر شد: براساس ارزیابی ها، با فرض حذف ارز ترجیحی در سال 97 بهای تمام شده شیر، 50 الی 60 درصد افزایش پیدا می کرد. لذا هر روز که بگذرد و ارزش پول ملی کاهش پیدا کند، وضعیت به مراتب اسفناک تر از شرایط فعلی خواهد شد.

وی ضمن هشدار نسبت به تبعات تورمی حذف یکباره ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و نهاده ها، عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که دولت به صورت پلکانی فاصله ارز ترجیحی را با ارز آزاد کم کند و سپس جو را از تخصیص ارز ترجیحی حذف نماید و فقط به ذرت و سویا ارز مذکور را اختصاص دهد. 

صراف خاطرنشان کرد: اگر ارز ترجیحی حذف شود براساس دلار 27 هزار تومان (در مهرماه)، حدود 100 درصد به بهای تمام شده شیر افزوده می شود و این رقم در خصوص گوشت حدود 40 درصد بوده و از یک سو برای مصرف کننده و از سوی دیگر برای دامدار هزینه در پی دارد.

رئیس اتحادیه گاوداران صنعتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: لذا در این رابطه چند پیشنهاد مطرح می شود؛ اول تامین نقدینگی برای دامداران از طریق بانک و یا بخشودگی تسهیلات و بحث دیگر، تامین یارانه مصرف است (که متاسفانه علی رغم تمام این مسائل، عزم جزمی برای تامین یارانه مذکور وجود ندارد). از طرفی برای کنترل بازار در بحث حذف ارز ترجیحی، باید 6 ماه نهاده ذخیره سازی در کشور وجود داشته باشد وگرنه چالش های جدی هم در بخش تولید و هم در بازار رقم خواهد خورد.

*وجود کارخانجات دام و طیور غیرمجاز یکی از مشکلات ماست

در ادامه محمدحسین سالار پیشه، دبیر انجمن صنفی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: کمبود نهاده های دامی یک مشکل اساسی است و در کنار این مساله، افزایش قیمت نهاده ها از جمله جو و ... نیز از دیگر موضوعاتی به شمار می آید که منجر به کمبود نقدینگی برای تولیدکنندگان شده و از سوی دیگر کاهش تولید را رقم زده است. این روند، بعضی از کارخانجات را نیمه تعطیل نموده و برخی نیز حداکثر با یک سوم ظرفیت فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: بیش از 80 کارخانه خوراک دام در استان خراسان فعالیت دارند. در سال های گذشته زمینه بسیار مساعدی برای صادرات فراهم بوده اما متاسفانه در حال حاضر از یکسو با ممنوعیت صادرات مواجه هستیم و از سوی دیگر کاهش تولید را تجربه می کنیم.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: وجود کارخانجات دام و طیور غیرمجاز یکی از مشکلات دیگر ما به شمار می آید و سالیان سال است که پیگیر این قضیه هستیم. اوایل صحبت از تعطیلی این واحدها بود اما در حال حاضر به دنبال ساماندهی این واحدها هستیم تا لااقل بر تولیدشان نظارتی صورت بگیرد. علی رغم آنکه مکاتبات بسیاری در این حوزه صورت گرفته و لیست کارگاه های غیرمجاز به مقامات نظارتی ارائه شده اما متاسفانه هنوز اقدامی در خصوص ساماندهی آنان صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: این واحدها از یکسو سلامت دام و از سوی دیگر سلامت جامعه را به چالش دچار می کنند.

سالار پیشه، مشکل دیگر این بخش را بالا بودن هزینه های حمل و نقل و اخذ هزینه مازاد در قالب پشت بارنامه عنوان کرد و گفت: در این موضوع هم مکاتبات بسیاری انجام شده و مسئولان تقاضای مستندات دارند اما اخذ این هزینه به صورت غیررسمی و بدون ارائه فاکتور انجام می گیرد و به رغم مرسوم بودن، باز هم با آن برخوردی نمی شود.

*ضرورت استفاده از ضایعات محصول پسته برای فرآوری خوراک دام

فریدون کافی، مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان خراسان رضوی در سخنانی اظهار کرد: آذرماه پارسال برای واردات جو و ذرت ثبت سفارش انجام دادیم اما وزارت صمت به ما اعلام کرده است که شما اهلیت واردات ندارید. اگر اتحادیه کارخانجات خوراک دام(به عنوان تولیدکننده و فعالان اصلی) در این حوزه اهلیت ندارد، چه کسی صاحب اهلیت است؟

وی یادآور شد: علی رغم تمام گرفتاری های موجود، نهاده های دامی خرید می شود. در حال حاضر جو، ذرت و سویا و سبوس گندم از کانالی به نام بازارگاه می آید که به ما اعلام می شود شما حق خرید جو و ذرت خارجی را ندارید. این در حالی است که 25 الی 30 درصد تولیدات داخلی ما صرفا نیاز بازار داخل را تامین می کند و ما مجبور هستیم که جو و ذرت را از بازار آزاد تهیه کنیم. این مسائل و بی توجهی سیاستگذاران به اقتضائات بازار، ما را با چالش های قانونی مواجه کرده است.

کافی اظهار کرد: چرا ما از بقایا و ضایعات محصولاتی مانند پسته استفاده نمی کنیم؟ چرا این موارد فرآوری نمی شود تا در حوزه خوراک دام مورد استفاده قرار بگیرد. خوشاب رتبه سوم تولید پسته را دارد اما چرا از ضایعات محصول پسته برای فرآوری خوراک دام استفاده نمی گردد؟

مهدی هدایت نیا، مدیرعامل شرکت تعاونی کارخانجات لبنی خراسان رضوی نیز در همین خصوص بیان کرد: افزایش مصرف لبنیات سنتی چالش مهمی برای کارخانجات لبنی و توامان سلامت جامعه است. مردم فکر می کنند که تولیدکننده عامدانه بهای محصولات لبنی را افزایش می دهد در حالی که ما خودمان شیر را 60 درصد گران تر از قبل می خریم و لذا نمی توانیم محصول مان را با قیمت گذشته ارائه دهیم.

وی ادامه داد: قیمت های دستوری مهم ترین مشکل تولیدکنندگان این بخش است. بهای شیر تیرماه ابلاغ شده اما قیمت محصولاتمان را 5 ماه بعد ابلاغ کردند که در این 5 ماه تبعات سنگینی را متحمل شدیم و در تمام جلسات ما محکوم شده ایم. متاسفانه مسئولان واقعیت بازار و بهای تمام شده تولید را مدنظر قرار نمی دهند و خسران این موضوع را کارخانجاتی متحمل می شوند که تا به امروز، زیان زیادی دیده اند.

حمیدرضا رضوی خبیر، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان نیز در همین خصوص اظهار کرد: در کشور ما نه اقتصاد باز حکفرماست نه اقتصاد بسته. اگر اقتصاد باز داریم که باید عرضه و تقاضا قیمت را مشخص کند.

وی با بیان اینکه ما هر جا به تلاش های تشکلی متکی بودیم موفق عمل کردیم، خاطرنشان کرد: مداخلاتی که در بازار انجام می شود، حتی ضمانت کافی برای تولیدکننده هم ایجاد نمی کند و بار عملکرد ضعیف دستگاه های متولی را بخش تولید بر دوش می کشد. کار تحقیقاتی و جانمایی اقتصادی صحیحی انجام نگرفته و حتی، امنیت سرمایه گذاری برای متولیان امر مهم نیست. غایت این کار، رشد تخلف و افزایش سوداگری است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان یادآور شد: رشد اقتصادی استان ما به واسطه مولفه‌های متعددی، تحت تاثیر قرار گرفته است. تبعات مسائلی مانند کمبود آب و برق گریبان بخش کشاورزی را نیز گرفته است. توجه داشته باشیم که بروز یک مشکل در زنجیره تولید، همه ارکان این زنجیره را متاثر می سازد.

رضوی خبیر با بیان اینکه کریدور شرق را از دست داده ایم، متذکر شد: ما باید کاری کنیم تا از چابهار و کشورهای همسایه مان، واردات را انجام بگیرد تا هزینه حمل کاهش پیدا کند.

*ضرورت ایجاد همکاری موثر میان ارکان زنجیره تولید تا صادرات زعفران

بار دیگر، موضوع کشت زعفران و بازار این محصول، محور بحث اعضای حاضر در این جلسه قرار گرفت و به همین استناد نیز رامین اسمی، مسئول واحد زعفران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: ضعف‌های جدی در زنجیره تولید تا صادرات زعفران وجود دارد. در واقع، شکاف میان تولیدکننده و صادرکننده باعث شده تا این بخش نتواند به قواره ظرفیت‌هایش تعالی را تجربه کند. در شرایط فعلی باید این اعتماد سازی انجام شود و صادرکنندگان در این حوزه پیش قدم شوند.

وی ادامه داد: اگر همکاری های موثری میان ارکان موجود در زنجیره تولید تا مصرف و صادرات زعفران شکل نگیرد، سال آینده با مشکلات بیشتری در خصوص این محصول و حفظ بازار جهانی آن مواجه خواهیم بود. تداوم خشکسالی ها و تغییرات اقلیمی نیز اتخاذ تدابیر جدی‌تر را ضروری می نماید.

 

در ادامه احمدرضا رضازاده، احمدرضا رضازاده، رئیس هیات مدیره اتحادیه کشاورزان استان خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و گفت: محصول سالم و ارگانیک را باید از یکدیگر تفکیک کرد، محصول ارگانیک الزاماتی دارد که یکی از آن ها مشوق هاست و می توان از ظرفیت های شورای قیمت گذاری در این زمینه استفاده کنیم. وزارت جهاد کشاورزی و نظام صنفی کشاورزی، قراردادی منعقد کرده اند تا برای تمامی محصولات دارویی اعم از زعفران شناسنامه تهیه شود و کدبندی در این رابطه صورت بگیرد تا بتوانیم مجوز بهداشتی برای آن دریافت کنیم.

وی یادآور شد: برای محصول سالم باید از انتها شروع کنیم، چنان که باید برای صادرات استانداردهای سختگیرانه مدنظر قرار دهیم و مجوزهای بهداشتی آن را دریافت کنیم و بعد صنایع بسته بندی و تبدیلی را در این حوزه دخیل کنیم تا این روند به نحو مطلوبی پیگیری شود.

رضازاده عنوان کرد: طرحی در خصوص کمبود نهاده های دامی در تهران در حال پیگیری است، این طرح تحت عنوان صادرات در قبال واردات دنبال می شود که بحثی از تعهد ارزی در آن مطرح نیست. کسی که بتوانند محصولات دامی و کشاورزی را که صادر  کند، در قبال آن می تواند خوراک دام وارد کند که این مساله مشکلات ارزی را مرتفع می کند.

*ارتباط موثر با دامدار و کشاورز، حلقه مفقوده حوزه کشاورزی است

در بخش پایانی این جلسه محمود امتی، مسئول نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: بحث کشاورزی بسیار فراگیر است و بخش زیادی از مردم از سیاست هایی که برای این بخش اتخاذ می گردد، تاثیر می پذیرند. هر یک از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد بسیار تخصصی بود که باید در قالب یک همایش به بحث و بررسی آن پرداخته شود. برای بررسی هر یک از موضوعات سموم، آفات، آب، گیاهان دارویی و محصولات ارگانیک نیازمند برگزاری همایش های نیم روزه هستیم.

وی ادامه داد: حلقه مفقوده ای در حوزه کشاورزی میان اتحادیه ها، نهادهای متولی در بخش کشاورزی و تولیدکنندگان وجود دارد که لازم است تا ارتباط نزدیک با کشاورز و دامدار در این حوزه شکل بگیرد، چرا که ما هنوز نتوانسته ایم نظرات و مشکلات آنان را احصا کنیم.

امتی خاطرنشان کرد: ارزان شدن دام مولد و بالتبع آن کشتن آن، فاجعه ای است که باید منتظر تبعاتش باشیم. اگر ما نتوانیم هشدارهای لازم را در این حوزه ارائه کنیم، متاسفانه این مساله دامن مصرف کننده را خواهد گرفت.

مسئول نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: اگر حلقه اتصالی میان اتحادیه ها و بخش دولتی با کشاورز و دامدار به وجود بیاید، قطعا مشکلات به مراتب کاهش خواهد یافت. باید چالش ها و مسائل پیش روی دامدار و کشاورز شنیده شود و تمام این موضوعات در قالب یک بسته جمع بندی و مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم در این حوزه نتیجه لازم را اخذ کنیم.

در پایان شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: بحث شبکه سازی یکی از موضوعات مهم در حوزه کشاورزی است و لذا باید خرد جمعی و پشتیبانی اقتصادی در این حوزه مدنظر قرار بگیرد.

وی یادآور شد: ما بیش از یک هزار تن زعفران بسته بندی داریم که از 300 تن زعفرانی که صادر می کنیم 10 درصد آن با بسته بندی به دست مصرف کننده می رسد. این مساله حاکی از آن است که بخش خصوصی سرمایه گذاری کرده اما سرمایه گذاری‌اش بلااستفاده بوده است. حرکت به سمت حمایت از صنایع تبدیلی برای عبور از خام فروشی و ارتقابخشی به محصولات صادراتی، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی