رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق خراسان رضوی: دستگاه دیپلماسی در حوزه حمل و نقل بین المللی ضعیف عمل کرده است

رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق خراسان رضوی: دستگاه دیپلماسی در حوزه حمل و نقل بین المللی ضعیف عمل کرده است
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 25 مهر 1396

رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق خراسان رضوی:

دستگاه دیپلماسی در حوزه حمل و نقل بین المللی ضعیف عمل کرده است

 

رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق خراسان رضوی با انتقاد از ضعف عملکرد دستگاه دیپلماسی در حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی، گفت: سالانه ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن ترانزیت کالا از استانمان صورت می‌گیرد که با اتخاذ یک سیاست و رویکرد مدیریتی صحیح می‌توانیم این مقدار را به ۳۰ میلیون تن در سال برسانیم.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ احمد زمانیان در یکی دیگر از جلسات این کمیسیون که با حضور فعالان این حوزه برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه رویکرد مسئولان به این بخش به عنوان یک بستر برای قاچاق است اما جایگاه و اهمیت اقتصادی بخش ترانزیت در عرصه بین‌المللی اثبات کرده که این نگاه مردود است.  

وی ضعف رویکردهای دیپلماسی در کشورهای هدف، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی، مسائل بانکی و مالیاتی و... را پاره‌ای از مشکلات این حوزه برشمرد و عنوان کرد: علی‌رغم اینکه  20 الی 25 سال از باز شدن درهای آسیای میانه می گذرد اما هنوز دستگاه دیپلماسی نتوانسته به توسعه ظرفیت حمل و نقل بین المللی را در این منطقه کمک کند. آن چه مسلم است کشورهای آُسیای میانه با ایران رقابتی در حوزه ترانزیت دارند اما بعضی سخت‌گیری ها هزینه ها را بسیار افزایش داده است. از سوی دیگر خلاء وجود رایزن‌های بازرگانی در این کشورها به خوبی احساس می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت  ۲۰۰ شرکت در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی در خراسان رضوی، خاطر نشان کرد: حمل و نقل و ترانزیت بسترساز توسعه در بخش‌های اشتغال، سرمایه گذاری و مراودات فرهنگی است و از این حیث توسعه ن باید در دستور کار قرار گیرد.

وی خواستار برگزاری نمایشگاه هایی در کشورهای آسیای میانه و افغانستان به منظور توسعه ظرفیت‌های تعاملی در حوزه حمل و نقل بین‌المللی شد و این اقدام را تامین کننده منافع ملی برشمرد.

*چالش‌های مالیاتی فعالان بخش ترانزیت

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه از مشکلات مالیاتی گفت که فعالان این بخش را با دشواری‌هایی روبه‌رو ساخته و متذکر شد: بخش حمل‌ونقل نیز در این سال‌ها متاثر از رکود اقتصادی بوده است، اما اداره دارایی با در نظر گرفتن بیش از صد در صد افزایش درآمدی، مالیات سنگینی را به فعالان این حوزه تحمیل کرده است. این همه در حالیست که مشکلات اقتصادی که در این سال‌ها وجود داشته، توان اقتصادی فعالان این حوزه را تحلیل برده است.

وی اضافه کرد: براساس مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حمل‌ونقل از مالیات بر ارزش افزوده معاف است، اما اداره کل دارایی به این مصوبه ترتیب عمل نداده است و به سادگی بر مصوبات این ساختار رسمی چشم فرو بسته است.

زمانیان با تاکید بر این که نباید در حوزه حمل و نقل تصمیمات آنی اخذ شود، یادآور شد: این تصمیمات آنی لطمات سنگینی به این حوزه وارد می کند اما اگر نیت درآمدزایی برای دولت است، باید به این بخش کمک شود آن هم در چهارچوب تسهیل قوانین و پرهیز از برخوردهای سلیقه‌ای.

وی با ابراز نگرانی از فرسودگی ناوگان در بخش حمل و نقل بین‌المللی، عنوان کرد: پس از گذشت هفت سال از طرح موضوع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی، توفیقی در این حوزه حاصل نشد و وعده‌ها محقق نگردید. علت این موضوع؛ گران بودن وسیله حمل و شفاف و روان نبودن تسهیلات در این حوزه است و از این رو، تنها یک تا دو درصد از فعالان این بخش توانستند از تسهیلات مذکور بهره بگیرند.

*انتقاد از نبود متولی واحد و خاص در حوزه حمل و نقل

 در ادامه، فیض محمدی؛ مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین المللی «ستاره یاران زمین» عنوان کرد: وجود قوانین و آیین نامه های دست و پاگیر و سخت گیرانه موجبات دلسردی فعالان بخش حمل و نقل را فراهم آورده است. رویکردهای توام با ظن قاچاق به این حوزه باعث شده تا روند کار در مبادی ورودی و خروجی با کندی انجام گیرد و مشتریان را ناراضی سازد.

وی افزود: اما رونق این بخش با تعیین یک متولی مشخص که تمامی حوزه‌ها را پوشش دهد، ممکن می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست، عطاییعضو هیات مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی یادآور شد: امکانات، تسهیلات وبرنامه ریزی های مدون کشورهای همسایه و رقیب در این بخش شاید فقط کار را برای ما سخت کند ولی نمی تواند مسیر ترانزیتی و موقعیت جغرافیایی را عوض کند، پس بیایم با تدبیر و مدیریت و برنامه ریزی دقیق فرصت را از رقیب هایمان بازستانیم.

وی خاطر نشان کرد: وجود یک سازمان مستقل فقط و فقط خاص ترانزیت، تغییر رویکرد نهادهای متولی و پرهیز از نگاه امنیتی به این بخش، جلوگیری از خلق قوانین و بخشنامه های آنی و کارشناسی‌نشده ... از جمله اقداماتی هستند که باید در این بخش مورد توجه قرار گیرند.

کمال نوری از شرکت حمل و نقل بین المللی «باور شرق» نیز در سخنانی گفت: سازمان های درگیر با حوزه ترانزیت به صورت جزیره ای عمل می‌کنند و همین امر کار را در روند اجرا با دشواری مواجه می‌کند.

وی افزود:علاوه بر این عدم وجود قوانین حمایتی از سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه ترانزیت، عدم استفاده از اهرم قیمت های رقابتی ، نبود نمایندگی های فعال و موثر در کشورهای هدف و... از مهم ترین آسیب هایی هستند که بخش ترانزیت را تهدید می کنند.

*50 درصد از حمل و نقل داخلی توسط ناوگان خارجی انجام می گیرد

در بخش دیگری از جلسه محمود امتی؛ نائب رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل خراسان گفت: در سال 85 ، حدود 10 درصد حمل و نقل داخلی توسط ناوگان خارجی انجام می گرفت که متاسفانه بی‌تدبیری‌ها باعث شده تا این میزان در حال حاضر به 50 درصد افزایش یابد. کشور ترکیه زمانی در حسرت توانمندی ناوگان حمل و نقل ترانزیتی مال بود اما حالا خود به 167 هزار ناوگان مجهز است و درآمد چشمگیری را برای این کشور تولید می‌کند.

وی یادآور شد: کشور ما از موقعیت ترانزیتی مطلوبی برخوردار است، حال بیش از پیش نیاز به یک سازمان و متولی خاص در این حوزه احساس می شود. لذا باید نظام جامعی شکل بگیرد که در آن دولت، بخش خصوصی و سرمایه گذار در کنار هم حضور داشته باشند.

*دستگاه دیپلماسی حمایت بیشتری از بخش ترانزیت به عمل آورد

مجید صباغی؛ مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین المللی «خاور زمین طوس» نیز اظهار کرد: متاسفانه مشکلات فراوانی در حوزه ترانزیت در مرز کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان وجود دارد، لذا می بایست دستگاه دیپلماسی حمایت بیشتری از بخش ترانزیت به عمل آورد. در حال حاضر رقابت در این حوزه بسیار دشوار شده و اگر حمایت‌های لازم تعریف نشود، بخش خصوصی توان تداوم حضور در در این عرصه را نخواهد داشت.  

در ادامه دانش علاقه مند؛ مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین اللمللی «آسا ترابر» یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر شمار زیادی از فعالان بخش ترانزیت با مشکلات بانکی مواجه هستند و موضوع تامین مالی در این حوزه با دشواری روبه‌روست.

وی بر مزیت‌های جغرافیایی ایران تاکید کرد و گفت: متاسفانه به واسطه بعضی غفلت‌ها، این مزیت‌ها در کنار انبوه فرصت‌ها از دست می‌روند.

*هزینه‌های زیاد بخش ترانزیت، به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌شود

سید مرتضی قندچی؛ نایب رئیس کارگزاران گمرکی استان خراسان رضوی تصریح کرد: مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل کالا اشاره شد، باعث افزایش هزینه‌ها می شود. با عنایت به اینکه کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در کشور ما وزنی محاسبه می‌شوند، کرایه حمل نقش موثری در نرخ فروش کالا و خدمات دارد که در نهایت ضرر و زیان آن به مصرف کننده نهایی تحمیل می گردد. چه خوب است که مسئولان این تاثیرات و ظرایف را مدنظر قرار دهند و رویکردهای تسهیل‌گرانه اتخاذ نمایند.

این گزارش حاکیست؛ در این نشست جمع دیگری از فعالان بخش حمل و نقل بین المللی به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی