در دیدار معاون وزیر بازرگانی عراق با نایب رییس اتاق مشهد عنوان شد:تاکید بر توسعه روابط تجاری

در دیدار معاون وزیر بازرگانی عراق با نایب رییس اتاق مشهد عنوان شد:تاکید بر توسعه روابط تجاری
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 23 مهر 1396

در دیدار معاون وزیر بازرگانی عراق با نایب رییس اتاق مشهد عنوان شد:تاکید بر توسعه روابط تجاری

نایب رییس اتاق مشهد در دیدار  با معاون وزیر بازرگانی  عراق  بر تسهیل مبادلات  بین  دو کشور تاکید کرد.

محمودی  با عنوان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه بسیار خوب و بی نظیر است تا کید کرد:مبادلات اقتصادی و گردشگری که با عــراق داریم با هیچ کشور دیگری در منطقــه نداریم.

وی افزود: از 48 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور 6 میلیارد دلار آن مربوط به کشور عراق است واز میــان 4 تا 5/4 میلیون زائر خارجی که در سال به ایران وارد می شوند حدود 2 میلیون نفر و شاید هم بیشتر از کشور عراق است و همچنین بیش از 60 درصد گردشگران مذهبی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را مقصد عراق تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد:امروزه عراق ظرفیت بسیار بالایی برای کار دارد. وجود مشابهت های فرهنگی و دینی بین مردم دو کشور، استقرار ثبات اقتصادی مناسب در عراق، افزایش تقاضا برای محصولات صنعتی، مواد غذایی، فرآورده های کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی را فراهم نموده است. بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش سطح درآمد مردم عراق و همچنین وجود روابط بلند مدت تجاری و اقتصادی بین دو کشور زمینه را برای توسعه روابط اقتصادی و حضور هر چه بیشتر فعالان اقتصادی استان در آن کشور را فراهم نموده است، امّا مشکلاتی کوچک موجب پایین بودن حجم مبادلات تجاری بین دو کشور گردیده که از آن جمله می توان به قوانین و مقررات به جا مانده از زمان حکومت صدام اشاره نمود که هنوز جاری است که به عنوان مثال می توان به قوانین مربوط به تعرفه های گمرکی اشاره نمود که برای کشورهای عربی این تعرفه صفر است و ما که مهـــم ترین شریک تجاری این کشور هستیم بایستی تعرفه پرداخت کنیم و حتی صادرات بعضی از کالاها از ایران در قوانین به جا مانده ممنوع یا دچار مشکل می باشد.

وی ابراز امید واری کرد با برقراری امنیت کامل در کشور عراق در زمینه تدوین قوانین جــدید که تسهیل کننده روابط اقتصادی بین دو کشور است فراهم شود.

معاون وزیر بازرگانی عراق نیزدراین دیدار بر لزوم تنظیم مقررات تسهیل کننده  در ارتقای مناسبات تجاری دو کشور تاکید کرد.

موسوی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه  ایران و عراق  فرصت مناسبی برای تجار ایرانی است، اضافه کرد: تجار و بازرگانان دو کشور می‌توانند در این نمایشگاه محصولات و کالاهای مجموعه خود را ارئه کنند
قائم‌مقام وزیر بازرگانی  عراق حجم متوسط مبادلات میان دو کشور را سالانه ۶ تا ۶/۵میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این مبادلات در ۹ ماه گذشته امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵درصد رشد ارزشی داشته، این درحالی است که ارقام اعلامی تنها شامل مبادلات تجاری است و خدمات فنی مهندسی را شامل نمی‌شود که اگر آن را هم محاسبه کنیم، متوسط ارزش مبادلات دو کشور از مرز ۸میلیارد دلار نیز عبور خواهد کردکه  این جایگاه و حجم مبادلات در حالی در این سال‌ها حفظ و تثبیت شده که کشور عراق در جنگ علیه داعش و با کاهش واردات و بحران مالی روبه‌رو بوده است.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی