راهکارهای افزایش تعاملات با شوراهای حل اختلاف و نحوه ایجاد شوراهای حل اختلاف تخصصی در زمینه تجارت و بازرگانی

راهکارهای افزایش تعاملات با شوراهای حل اختلاف و نحوه ایجاد شوراهای حل اختلاف تخصصی در زمینه تجارت و بازرگانی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 22 مهر 1396

در کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق با حضور معاون اداره شوراهای حل اختلاف استان بررسی شد :

راهکارهای افزایش تعاملات با شوراهای حل اختلاف و نحوه ایجاد شوراهای حل اختلاف تخصصی در زمینه تجارت و بازرگانی.

در شانزدهمین جلسه کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی استان ، چگونگی افزایش تعاملات و همکاری های تخصصی اتاق بازرگانی استان و شوراهای حل اختلاف دادگستری و نیز راهکارهای ایجاد شوراهای حل اختلاف تخصصی اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت . در این جلسه که به ریاست آقای بهاروند و با حضور اقای یساقی معاون شوراهای حل اختلاف دادگستری استان رضوی برگزار گردید ابتدا رییس جلسه نکاتی را پیرامون دستور جلسه و مسایل و موارد مطروحه در این زمینه و  ضرورت حل و فصل دعاوی بازرگانی با نگاه تخصصی و در مراجع تخصصی بیان کرد و هدف از برگزاری جلسه را با توجه ماهیت و کارکرد شوراهای حل اختلاف ، بررسی چگونگی استفاده از ظرفیت این شوراها در زمینه دعاوی مرتبط بیان کرد .

در ادامه اعضای جلسه برخی از اقدامات انجام شده کمیسیون در زمینه های حقوقی و قضایی را تشریح کرده و همچنین به ارایه نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه پرداختند .

در این جلسه همچنین یساقی معاون اداره شوراهای حل اختلاف استان ضمن تشریح صلاحیت ها و ظرفیت های قانون شوراهای حل اختلاف و با اشاره به ماده ۲ قانون مذکور اظهار داشت :ایجاد شعب تخصصی  در قانون شورا ها پیش بینی شده است و تا کنون نیز شوراهای تخصصی متعددی در زمینه های گوناگون مانند امور بهداشتی و پزشکی ، شهرداری ، حمل و نقل و ... تشکیل شده و عملکرد مطلوبی هم ارایه داده اند همچنین امکان استفاده از متخصصین هر موضوع به عنوان عضو در  شوراهای حل اختلاف تخصصی وجود دارد لذا اداره شوراها نیز از تشکیل شوراهای تخصصی استقبال می کند تا در چهارچوب صلاحیت های پیش بینی شده فعالیت نمایند .

اقای یساقی همچنین با اشاره به ماده ۸ قانون شوراها واین که فلسفه اصلی تشکیل شوراهای حل اختلاف ؛ حل و فصل دعاوی و صلح و سازش و مصالحه بین طرفین می باشد ؛ استفاده از این ماده قانونی را در حل و فصل دعاوی و اختلافات حقوقی بسیار راهگشا دانست و اظهار داشت برای ایجاد صلح و سازش ،سقف صلاحیت وجود ندارد و کلیه دعاوی به شرط موافقت طرفین قابل طرح در شورا به منظور ایجاد ساز ش و مصالحه می باشد .

معاون اداره شوراهای حل اختلاف استان امادگی این اداره جهت تشکیل شوراهای حل اختلاف تخصصی مرتبط با امور تجاری و بازرگانی را در چهارچوب قانون و اعلام نیاز اتاق اعلام کرد .

در پایان اقای بهاروند به جمع بندی مطالب مطروحه پرداخت و مقرر گردید در صورت نیاز هماهنگی لازم بین کمیسیون و اداره شوراهای استان انجام شود

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی