رئیس اتاق ایران در نشست با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور :شکاف تکنولوژیک، کالاهای ما را از رقابت در بازار جهانی باز داشته است

رئیس اتاق ایران در نشست با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور :شکاف تکنولوژیک، کالاهای ما را از رقابت در بازار جهانی باز داشته است
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 18 مهر 1396

رئیس اتاق ایران در نشست با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

شکاف تکنولوژیک، کالاهای ما را از رقابت در بازار جهانی باز داشته است

غلامحسین شافعی در نشست صبحانه کاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با فعالان بخش خصوصی ضمن اشاره به قطع ارتباط ایران با بازارهای جهانی در طول یک دهه گذشته گفت: شکاف قابل‌توجه تکنولوژیک بین تولیدکننده‌های ایرانی و سایر کشورها به‌ویژه در حوزه صنعت ایجادشده است و این شکاف تکنولوژیکی باعث شده ما از دنیای رقابت جهانی فاصله بگیریم.

نشست مشترک فعالان اقتصادی اتاق ایران با معاونت علمی رئیس جمهور صبح امروز در محل اتاق بازارگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

رئیس اتاق ایران در نشست با معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: موضوع استفاده از دانش‌های نوین چنانچه مورد تأکید مقام معظم رهبری هم هست و ایشان بر رشد اقتصاد با توجه به موضوعات فناوری و دانش‌های نوین تأکید دارند، موردتوجه ما به عنوان بخش خصوصی هم قرار دارد.

غلامحسین شافعی با تأکید بر ضرورت استفاده از تکنولوژی روز در همه زمینه‌های اقتصادی و تولیدی افزود: چنین به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی کشور و با توجه به گذشته ناموفقی که در طول یک دهه گذشته در مسائل اقتصادی داشته‌ایم، تنها راه‌حل مسائل و گرفتاری‌های اقتصادی به‌ویژه در حوزه تولید، رفع عقب‌ماندگی ما در زمینه دانش و تکنولوژی روز است.

به گفته شافعی در طول سال‌های گذشته به دلیل قطع ارتباط با بازارهای جهانی و اعمال تحریم‌های بین المللی، یک شکاف قابل‌توجه تکنولوژیک بین تولیدکننده‌های ایرانی و سایر کشورها به‌ویژه در حوزه صنعت ایجادشده است و این شکاف تکنولوژیکی باعث شده ما از دنیای رقابت جهانی فاصله بگیریم و کالاهای ما با قیمت خوب تولید نشود و قابل‌رقابت در عرصه جهانی نباشد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور لزوم استفاده از تکنولوژی روز در حوزه کشاورزی را هم موردتوجه قرارداد و گفت: علی رغم مسائل و مشکلاتی که در زمینه کشاورزی داریم به‌ویژه بحران آب، هنوز نتوانسته‌ایم از روش‌های جدید کشاورزی و روش‌های نوین آبیاری استفاده کنیم.

شافعی همچنین با تأکید بر موضوع اقتصاد سبز گفت: در زمینه محیط‌ زیست هم مشکلات زیادی داریم که با توجه به مفهوم توسعه اقتصاد سبز ضمن برطرف کردن مشکل محیط‌زیست، می‌توانیم به مسائل اقتصادی هم در حوزه محیط‌زیست توجه کنیم.

 رئیس اتاق ایران با اشاره به کمیسیون‌ها و تشکل‌های فعال در اتاق ایران در حوزه کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین گفت: کارآفرینان و فعالان اقتصادی اتاق ایران آماده‌اند که شروع تازه‌ای در همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته باشند و حمایت و پشتیبانی خود از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه در سطوح استانی را تقویت کنند.

شافعی در همین زمینه همچنین پیشنهاد کرد کمیته مشترک همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور شکل بگیرد تا موضوعات مرتبط و مسایل مشترک میان دو طرف را پی‌گیری کند.

او در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم تسهیل فضای کسب‌وکار برای شرکت‌های نوپا و کسب‌وکارهای نوین تأکید کرد و گفت: فضای کسب‌وکار کشور در مورد شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان باید بیش‌ازپیش تسهیل شود.

رئیس اتاق ایران همچنین با اشاره به پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد گفت: این مراکز فاصله زیادی با بخش خصوصی دارند و اداره امور هم در این مراکز به‌شدت دولتی است.

شافعی بر لزوم تدوین یک نقشه راه بلندمدت تأکید کرد و گفت: به باور من نیاز داریم نقشه راهی برای این حوزه تدوین و اولویت‌ها را مشخص کنیم؛ هرچند من مطلعم که تلاش‌ها و برنامه‌های قابل‌توجهی در جهت این موضوع در معاونت شما انجام‌شده و می‌گویم که بخش خصوصی هم آماده است آنچه قوه و قوت خود است را در اختیار این معاونت بگذارد.

توجه دولت به رشد شرکتهای دانش بنیان

معاون علمی رئیس‌جمهور در جمع فعالان اقتصادی اتاق ایران گفت: از ابتدای دولت یازدهم همواره فکر می‌کردیم که چگونه ایده‌های جدید در حوزه اقتصادی داشته باشم و بتوانیم به این حوزه کمک کنیم، ما به موضوعاتی مانند فرار مغزها و عدم ارتباط دانشگاه با صنعت هم ‌فکر کردیم و به دنبال راه‌حل‌هایی برای این موضوعات بوده‌ایم و بر همین اساس هم رشد شرکت‌های دانش‌بنیان را شروع کردیم و الآن به‌جایی رسیده‌ایم که 3300 شرکت دانش‌بنیان داریم.

سورنا ستاری بر آموزش به‌عنوان موضوع کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: نیروی انسانی پایه اقتصاد دانش‌بنیان است و برای نیروی انسانی هم هیچ‌چیزی مهم‌تر از آموزش نیست.

ستاری بابیان اینکه فرایند آموزش در افراد از سنین بسیار پایین شروع می‌شود گفت: در مدارس ما بچه‌ها خودباور به بار نمی‌آیند و ابتکاراتشان سرکوب می‌شود. در مورد دانشگاه‌ها هم باید گفت دانشگاهی که صد در صد پولش را از دولت می‌گیرد نیرویی تربیت می‌کند که تنها برای دولت مفید است.

به گفته معاون علمی رئیس‌جمهور، دانشگاهی مطلوب است که 60 تا 70 درصد بودجه‌اش را از بخش خصوصی بگیرد و این‌گونه بتواند کارآفرین تربیت کند.

ستاری افزود: ما باید نوع اقتصاد خود را عوض کنیم و اقتصادی بر پایه دانش ایجاد کنیم و کارآفرینی را هم در کنار این موضوع رشد دهیم.

ستاری در مورد استارتاپ‌ها گفت: استارتاپ‌هایی در سال‌های گذشته تشکیل‌شده‌اند که زندگی روزمره ما را تغییر می‌دهند و با این استارتاپ‌ها به‌راحتی می‌توانیم هزینه‌های مختلف در توزیع و خدمات را کاهش دهیم.

معاون رئیس‌جمهور در مورد رتبه کشور در زمینه نانوتکنولوژی هم گفت: سال گذشته فروش شرکت‌ها در حوزه نانو 900 میلیارد تومان بوده و رتبه ایران در مقالات نانو در کشورهای دنیا رتبه چهارم است.

به گفته ستاری صدسال حاکمیت اقتصاد نفتی دولتی خیلی موارد را در کشور تغییر داده است و خیلی از موارد را ازدست‌داده‌ایم و مهم‌ترین آن موارد فرهنگ کارآفرینی است که از بین رفته است و ما به‌هیچ‌عنوان به یک جوان صاحب ایده اعتماد نمی‌کنیم.

معاون علمی رئیس‌جمهور در جمع‌بندی از سخنان خود گفت: ما باید همه برای تشکیل یک زیست‌بوم اقتصادی که شرایط مناسب رشد شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کند تلاش کنیم.

 دغدغه‌های فعلان بخش خصوصی

نایب‌رئیس اتاق ایران، تداخل وظایف و اهداف معاونت علمی با وزارت علوم را مورد توجه قرارداد و گفت: وظایف این دو نهاد در خیلی از موارد باهم هم‌پوشانی دارد.

حسین سلاح ورزی افزود: حوزه نوآوری و کارآفرینی در کشور متولی ندارد و معاونت علمی هم بیشتر به سمت تکنولوژی و مسائل دانش‌بنیان تمرکز دارد. سلاح ورزی تصریح کرد: برخلاف تصوری که می‌شود بسیاری از روندهای کاری در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار طولانی است و این موضوع فعالیت این شرکت‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

محمدرضا انصاری، دیگر نایب‌رئیس اتاق ایران هم گفت: خواسته بسیاری از فعالان بخش خصوصی این است که معاونت علمی رئیس‌جمهور، فعالیت خود را متمرکز به تصدی‌گری نکند و تنها به مدیریت امور بپردازد و امور اجرایی را به بخش خصوصی بسپارد.

به گفته محمدرضا انصاری اتاق می‌تواند‌ شریک معاونت علمی رئیس‌جمهور باشد و بسیاری از امور اجرایی و نظارتی را انجام دهد.

همچنین نایب‌رئیس اول اتاق ایران طی سخنانی گفت: فعالان اقتصادی به‌واسطه انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود و حضور در مدارس محروم و توسعه این مدارس، از نزدیک شاهدند که کودکان تا چه میزان از فضا‌های آموزشی مطلوب ‌بی‌بهره‌اند؛ همچنین به‌طورکلی فضاهای آموزشی ما با فضاهای آموزشی در کشورهای دیگر هماهنگ و همگام نیست و شکاف ما با این کشورها روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

پدرام سلطانی افزود: در حوزه آموزش معلمان هم ضعف داریم  و باید به معلمان هم آموزش‌های کافی و لازم داده شود؛ به‌عنوان نمونه معلمان مناطق محروم معمولاً افرادی هستند که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند و یا اینکه رتبه علمی خوبی ندارند که این وضعیت برای توسعه آموزش در سطح آن مناطق مطلوب نیست.

به گفته سلطانی امروز نظام آموزشی ما محافظه‌کارترین بخش در دولت محافظه کار است و این خود خطای بزرگ دولت محسوب می‌شود.

سلطانی با تأکید بر مهارت آموزی گفت: بهتر است نرخ بیکاری جوانان را که حدود 26 درصد است به نرخ بی مهارتی تبدلی کنیم. چراکه تعداد زیادی از افرادی که بیکار هستند قابلیت جذب در بازار کار  را ندارند؛ بازار کاری که به نیروی کار ماهر احتیاج دارد.

نایب‌رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: در دنیای امروز ابزار تولید هم‌تغییر کرده است و از آنجا که تبلت و گوشی‌های هوشمند از ابزارهای تولید محسوب می‌شوند پیشنهاد اتاق ایران است که برای سرعت بخشیدن به تولید دانش، حقوق ورودی گوشی‌های هوشمند و تبلت را به صفر برسانیم تا شهروندان به‌راحتی به این ابزار تولید دسترسی پیدا کنند.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی