در کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد: تصدی‌گری دولت عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کرده است

در کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد: تصدی‌گری دولت عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کرده است
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 30 شهريور 1396

در کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:

تصدی‌گری دولت عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کرده است

 

مشکلات متعدد حوزه ترانزیت و حمل ونقل بین المللی کشور و تصدی گری 85درصدی دولت در این عرصه که به محدودیت‌های جدی برای بخش خصوصی منتج شده، محور بحث در تازه‌ترین نشست کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی بود. در همین راستا اعضا، خواستار حضور بخش دولتی در جلسات این کمیسیون شدند تا از نزدیک فرصت تعامل و آشنایی مسئولان با مشکلات بخش خصوصی فراهم آید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ احمد زمانیان یزدی، رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی استان در ابتدای این نشست، گزارشی ارائه نمود از جلسه‌ای که هفته گذشته با داوود کشاورزیان مدیرکل سازمان راهداری حمل ونقل جاده ای کشور با محوریت راهکارهای افزایش تردد ناوگان ترکمنی از مسیر ترانزیتی ایران برگزار شد.

وی در ادامه با بیان اینکه کشورهای همسایه درصدد تقویت مسیرهای جدید ترانزیتی برای خود هستند، عنوان کرد: سال گذشته در مواجهه با اقدام کشور ترکمنستان برای افزایش هزینه «تن کیلومتر»، ایران نیز رویکرد متقابلی را اتخاذ نمود ولی متاسفانه با توجه به طولانی بودن مسیر ترانزیتی کشورمان و افزایش چشمگیر این هزینه، تردد ناوگان ترکمن در ایران کاهش چشمگیری داشته است. در این خصوص مسئولان دولتی با دعوت از بخش خصوصی به دنبال راهکاری مناسب برای چاره‌جویی و ترغیب ناوگان ترکمنی جهت عبور از مسیر ایران بودند. در نتیجه این تعاملات مقرر گردید تا ایران هزینه دریافتی بابت «تن کیلومتر» را کاهش دهد و به همان سطحی برساند که کشور ترکمن از ناوگان ایرانی دریافت می‌کند.

*نقدی بر تصدی‌گری 85درصد دولت

در ادامه حیدر خادم زاده عضو کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه متاسفانه دولت صرفا به دنبال تامین منافع مالی خود است و حمایت از بخش خصوصی را پیگیری نمی‌کند، عنوان کرد: بخش خصوص تجربه ای در حوزه حمل ونقل دارد که از آن باید در حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بهره گرفته شود و سال‌هاست که این بخش پیگیر نقش‌آفرینی در این زمینه می‌باشد. متاسفانه بخش ترانزیت دارای مشکلات فراوانی‌ است و دولت هر بار برای حل آن‌ها ورود پیدا کرده، نهایتا به بروز مشکل جدید دیگری منجر شده است.

وی با اشاره به تصدی‌گری 85درصد دولت، از تنگ شدن عرصه بر بخش خصوصی انتقاد و عنوان کرد: با توجه به این سهم، دیگر جایی برای رشد بخش خصوصی باقی نمانده است و اقدامات موجود به هیچ عنوان پاسخگوی مشکلات نخواهد بود. از جمله مشکلاتی که در این عرصه با آن دست به گریبانیم، می‌توان به عدم پرداخت تسهیلات برای نوسازی ناوگان فرسوده، ایجاد شرکت‌های خصولتی و همچنین اعمال نظارت‌های سختگیرانه‌ای که باعث بالا بردن مدت زمان تشریفات ترانزیتی و برخورد سلیقه ای می‌شود، اشاره کرد. در نهایت همه این موارد نارضایتی صاحبان کالاها را از شرکت های حمل در بَر دارد.

خادم زاده همچنین خواستار حضور نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی در جلسات کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی استان شد تا از نزدیک با مشکلات این بخش آشنا شوند.

دین محمد فیض محمدی دیگر عضو این کمیسیون نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: در حال حاضر شاهدیم، در بازه زمانی که میزان محمولات ترانزیتی کاهش پیدا می کند میزان کرایه حمل نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، متقابلا در زمان افزایش این محمولات نرخ کرایه حمل به صورت نامتوازن بالا می رود. از این رو، پیشنهاد داریم تا در جلسه ای کارشناسی، میزان نرخ کرایه حمل بررسی شود و سقفی برای آن تعیین گردد.

وی افزود: کنترل کرایه حمل و تعیین سقف برای آن در قیمت تمام شده کالا نیز تاثیرگذار است، از این منظر، حل این مسئله یک ضرورت مهم می نماید.

فیض محمدی ادامه داد: مشکل دیگر شرکت ها در حال حاضر متوجه محموله های قرنطینه ای  است. برای نمونه بسیاری از این محمولات از جمله چای در قانون نیاز به بررسی ندارند ولی متاسفانه اداره قرنطینه اقدام نگهداری آن‌ها کرده و مشکلات فراوانی را رغم می زند که بالا بردن زمان تحویل کالا از جمله آن است.

وی در ادامه در خواست نمود تا از مسئول سازمان قرنطینه در جلسه بعدی کمیسیون دعوت به عمل آید تا مشکلات در حد ممکن حل و فصل شوند.

جواد نوریان جویمند، یکی دیگر از اعضای کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت نیز بیان نمود:عدم توجه دولت به بخش حمل و نقل ریلی با توجه به اینکه زیر ساخت های این حوزه در کشورمان دچار مشکل هستند، جای تامل دارد.

وی افزود: متاسفانه در برنامه ششم توسعه به هیچ عنوان به موضوع حمل و نقل جاده ای و نوسازی ناوگان فرسوده اشاره ای نشده است؛ در حالی که بخش عمده ای از فعالیت های بخش خصوصی از این مسیر انجام می گیرد.

نوریان از اتاق بازرگانی با به عنوان پارلمان بخش خصوصی خواست تا سرسختانه پیگیر دولت برای احیای ناوگان فرسوده باشد.

اما زمانیان یزدی رئیس کمیسیون حمل  و نقل وترانزیت در جمع بندی بخش اول موضوعات و مطالب ارائه شده از سوی اعضای کمیسیون بر دعوت از رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با هدف حل مشکلات موجود در این بخش تاکید کرد. وی همچنین بحث رایزنی با شرکت های مربوطه برای تثبیت نرخ حمل بار تا پایان سال را در زمره مصوبات این نشست برشمرد.

*ضرورت همراهی راه آهن با بخش صادراتی به منظور توسعه زیرساخت ها

در ادامه این نشست، ابوذر اخلاق دوست دبیرکمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق خراسان گزارشی در خصوص جلسه با مسئولان راه آهن ارائه نمود و گفت: این مجموعه در حال حاضر خواستار افزایش بار صادراتی است .

کاظم شیردل، یک عضو کمیسیون حمل  ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی استان در همین خصوص توضیح داد: متاسفانه علت اصلی کاهش بار صادراتی از کشور؛ عدم توان رقابتی صادر کنندگان استانی با رقبای کشورهای دیگر است. قطعا ورود دولت به این بخش و کاهش هزینه ها بعضی هزینه ها نظیر بخش حل و نقل می تواند در عرصه صادرات کالا تاثیر مثبتی داشته باشد.

مرتضی سرادار قندچی دیگر عضو کمیسیون نیز با بیان این که متاسفانه راه آهن در زمان افزایش بار صادراتی قادر به خدمات رسانی شایسته و حل مشکلات نیست، عنوان کرد: همین امر باعث می شود تا ما فرصت هایمان را در بازار جهانی از دست بدهیم و ایجاد دوباره این بسترها زمان بر می باشد. از سویی مجموعه راه آهن خود می تواند با اعمال تخفیف ها و تسهیل شرایط، صادرکنندگان بیشتری را ترغیب به ایستفاده از این مسیر حمل و نقلی نماید.

زمانیان در جمع بندی این بحث نیز، خواستار تهیه بسته ای از پیشنهادات موجود و ارائه آن به مجموعه راه آهن شد.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی