رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی: جایگاه مشورتی بخش خصوصی در توسعه گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی: جایگاه مشورتی بخش خصوصی در توسعه گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 30 شهريور 1396

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی

جایگاه مشورتی بخش خصوصی در توسعه گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد

 

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی از نگاه تخصصی و ظرفیت مشورتی بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری به عنوان یک فرصت برای بهره‌مندی ساختارهای مختلف یاد کرد و گفت: اگر از این بستر در قالب تعاملی دوسویه بهره گرفته شود، مشکلات موجود در این حوزه با سرعت بیشتری حل و فصل می‌گردد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمد قانعی در یکی دیگر از نشست‌های این کمیسیون، به ظرفیت و نقش مشورتی پارلمان بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: در مسیر توسعه صنعت گردشگری باید از این ظرفیت بهره جست.

وی در ادامه از تغییر الگوی سفر و کاهش مدت اقامت گردشگران در مشهد سخن به میان آورد و دلیل آن را، عدم برنامه‌ریزی مناسب برای گردشگر و تک محصولی بودن گردشگری در مشهد دانست.

قانعی از ضعف آموزش‌ها در بخش گردشگری به ویژه در فضای آکادمیک انتقاد کرد و گفت: فارغ‌التحصیلان این بخش عمدتا از تجربه کافی برخوردار نیستند. این امر دغدغه‌هایی را شکل می‌دهد، به ویژه که بخش گردشگری ظرفیت اشتغال بالایی دارد یعنی به ازای هر گردشگر برای شش نفر کار ایجاد می شود.

وی از فرهنگ سازی در حوزه رفتار و تعامل، به عنوان عاملی برای جذب گردشگر اشاره کرد و بر اهمیت تعمیق و توسعه زیرساخت‌های آموزشی تاکید نمود.

* ضرورت نقش‌آفرینی کمیسیون‌های تخصصی اتاق در رویداد های مختلف

مژگان ثابت تیموری دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی نیز بر ضرورت حضور موثر کمیسیون‌های تخصصی اتاق در رویداد های مرتبط به حوزه فعالیتشان تاکید کرد و گفت: این نقش‌آفرینی جایگاه بخش خصوصی را تقویت می‌کند.

وی در ادامه از برگزاری دوره های آموزش گردشگری در قالب همایش یا کارگاه با حضور اساتید خُبره خارج از کشور خبر داد.

تیموری با تقدیر از فعالیت‌های مجدانه دو کمیته برنامه‌ریزی و آموزش و پژوهش و همچنین کارگروه گردشگری سلامت، ابراز امیدواری کرد، نفحات این اقدامات بخش گردشگری را منتفع سازد.

وی در ادامه از احتمال دعوت از مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در جلسات آتی کمیسیون خبر داد.

*هفته گردشگری فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های کمیسیون

در ادامه این نشست، تریبون در اختیار اعضا قرار گرفت تا آرا و نظرات خود را پیرامون موضوعات مطرح شده، عنوان کنند.

پروین دلیری، عضو این کمیسیون، از نیروی انسانی ماهر و سرمایه لازم به عنوان دو عامل توفیق در صنعت گردشگری یاد کرد و پیشنهاد تاسیس دانشگاهی با رویکرد انحصاری به حوزه گردشگری را به جهت ارتقای آموزش نیروی انسانی ارائه کرد.

تکتم خندان دل دیگر عضو کمیسیون نیز از آمادگی راهنمایان برای حضور و همکاری در مراسم هفته گردشگری را خبر داد و جزئیات برنامه پاکسازی یکی از تفرجگاه های طبیعی در روز دوم مهرماه «روز دره های پاک» توسط راهنمایان را تشریح نمود.

حمیدرضا شوشتریان یکی دیگر از اعضا نیز بر ضرورت استفاده از فرصت ایجاد شده در هفته گردشگری جهت مطرح شدن کمیسیون در ابعاد مختلف تاکید کرد.

حسین ابراهیمی رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز در سخنانی گفت:  حوزه گردشگری، با سرمایه کم، بستر اشتغا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل‌ مطلوبی را فراهم می‌کند و از آنجایی که در سال جاری، موضوع اقتصاد مقاومتی محور توجه است، لذا این شرایط، فرصت مناسبی را برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان در راستای اهداف نظام فراهم می‌آورد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی