صادرات کامیونی پیاز زعفران، افغانستان را رقیب ایران کرد

صادرات کامیونی پیاز زعفران، افغانستان را رقیب ایران کرد
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 27 شهريور 1396

عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران:

عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران یکی از مشکلات عمده را قاچاق پیاز زعفران به افغانستان عنوان کرد و گفت: متاسفانه دولت های قبل با صادرات کامیونی پیاز زعفران، افغانستان را در تولید این محصول به یک رقیب تمام قد تولیدکنندگان ایرانی تبدیل کردند.

به گزارش خبرنگارجهان اقتصاد، فرهاد سحرخیز، روزیکشنبه درنشستی خبری گفت: پیاز زعفران ذخیره ژنتیکی کشور محسوب می‌شود که باید نسبت به خروج آن حساسیت ویژه داشته باشیم.

وی افزود: با وجود محدودیت صادرات پیاز زعفران از سوی دولت یازدهم و اکنون دوازدهم به نظر می رسد که افغانستان به عنوان یک رقیب دیگر نیازی به واردات پیاز زعفران ایران ندارد، زیرا تاکنون به قدری پیاز زعفران از سوی دولت های قبلی و قاچاق از کشور خارج شده است که هر هفت سال این ریشه به ۳ تا ۵ برابر تولید افزایش می یابد و دیگر نیازی به واردات مجدد ندارد.

سحرخیز گفت: ما در آن زمان بارها اعلام کردیم، خروج پیاز زعفران کامیون کامیون به افغانستان به نفع منافع ملی کشور نیست، زیرا این یک محصول منحصر به فرد برای ایران به شمار می رود، اما متاسفانه مسئولان امر آن زمان با خونسردی گفتند کشت زعفران بهتر از کشت خشخاش است.

عضو هیات‌مدیره تولیدکنندگان زعفران افزود: البته بحث رقابت افغانستان با ایران با حضور هلندی‌ها برای کشت پیاز زعفران در زمین‌های بکر افغانستان شروع شد و اکنون برنامه حذف ایران را از بازار جهانی و جایگزینی افغانستان دارند.

وی یکی دیگر از مشکلات این صنعت را حضور تجار افغانی در ایران دانست و افزود: در حال حاضر برخی از تجار افغانی در ایران زعفران ما را خریداری می کنند و در دنیا تحت عنوان زعفران افغانی می فروشند که این نیز به ضرر زعفران تولیدی ایران تمام شده است.

سحرخیز اضافه کرد: در تقلبات بین المللی نیز اسپانیا سالانه ۷۰ تن و امارات ۵۰ تن زعفران ایرانی وارد می کنند، اما در آمار، صادرات زعفران اسپانیا ۱۳۰ تن و امارات ۱۰۰ تن اعلام می شود و این نشان می دهد به جای زعفران از مواد شبه زعفران که ترکیبی از رنگ‌های خوراکی و ریشه زعفران است را به نام زعفران ایرانی در دنیا می‌فروشند که این نیز نوع دیگری از تقلب در این محصول است.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی