در کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد: قیمت تمام شده تولید داخلی، رقابت را به نفع کالاهای خارجی تمام می‌کند

در کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد: قیمت تمام شده تولید داخلی، رقابت را به نفع کالاهای خارجی تمام می‌کند
نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 21 شهريور 1396

در کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:

قیمت تمام شده تولید داخلی، رقابت را به نفع کالاهای خارجی تمام می‌کند

کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، در تازه‌ترین نشست خود، موضوع اعزام هیاتی تجاری به نمایشگاه آلماتی قزاقستان را مورد بحث و بررسی قرار داد و اعضای حاضر در این نشست آرای خود را در خصوص نحوه حمایت از تجار خراسانی برای حضور در چنین رویدادهایی بیان کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمد حسین روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق در ابتدای این نشست با اشاره به حمایت‌هایی که اتحادیه صادرکنندگان از اعضای خود در بخش‌های مختلف دارد، عنوان کرد: این ساختار در راستای توسعه بسترهای صادراتی از این خطه، حداکثر همراهی را با اعضای خود دارد و در جهت حمایت از منافع آن‌ها، گام‌های موثری برداشته است، به طوری‌که حتی بخشی از هزینه‌های اتحادیه و شرکت در نمایشگاه‌ها را هیات مدیره تامین کرده و می کنند. از سوی دیگر، در نمایشگاه‌هایی که بازار هدف ما محسوب به شمار می‌آیند، پاویونی برای فعالان اقتصادی گرفته می‌شود تا این صادرکنندگان استان بتوانند از این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها حداکثر بهره را ببرند.

وی افزود: با توجه به منابع مالی محدود اتحادیه، حضور آن در نمایشگاه‌های خارجی منوط به حمایت و همراهی برگزارکنندکان این رویدادهاست، از این حیث تقاضا داریم از این پس چنانچه اتاق یا اتحادیه برنامه‌ای برای حضور در نمایشگاهی داشته باشند، قبل از شروع روند برگزاری، درآمدها و هزینه‌های این اقدام در کمیسیون تجارت مطرح شود تا ظرفیت‌های احتمالی حضور در این رویداد به صورت تخصصی بررسی شده و نسبت به مشارکت اتاق و اتحادیه ها در نمایشگاه های خارجی مذکور، تصمیمات لازم اتخاذ گردد.

روشنک به حضور اتحادیه صادرکنندگان و کمیسیون تجارت در نمایشگاه آلماتی قزاقستان اشاره کرد و یادآور شد: این دو ساختار در واقع به نمایندگی از بخش خصوصی در این رویداد حضور می‌یابند و  اعتبار این بحث نیز از سوی اعضا و غرفه داران تامین می‌شود، البته امیدواریم هزینه بخشی از پایون که قرار است به کمیسیون تجارت اختصاص یابد توسط اتاق تامین گردد.

وی تاکید کرد: از این پس در صورت عدم اطلاع رسانی درست و جامع مجری و برگزارکننده نمایشگاه و عدم طرح موضوع در این کمیسیون، از شرکت در آن رویداد خودداری خواهد شد.

*قیمت تمام شده تولید، رقابت را به نفع کالاهای خارجی تمام می‌کند

رئیس کمیسیون  تجارت اتاق بازرگانی استان به بحث قاچاق در کشور اشاره کرد و ساز و کارهای اشتباه در بخش تولید را عامل تشدید این وضعیت برشمرد و گفت: در منطقه کردستان عراق هیچ کالایی تولید نمی‌شود. جالب اینجاست اقلامی که به این منطقه وارد می‌شود اغلب چینی و یا محصول کشورهای منطقه هستند که از بنادر و دیگر مبادی ورودی عراق به این کشور می‌آیند، به کردستان عراق منتقل می‌شوند و از آنجا بعضا توسط کولبران به داخل خاک ایران می‌آیند و نهایتا به شهرهای مختلف نظیر مشهد منتقل می‌شوند. این چرخه طولانی و هزینه‌بر است اما باید از خودمان بپرسیم که چرا با این وجود هنوز کالای تولید داخل ما نمی‌تواند با اجناس قاچاقی که این مسیر را طی می‌کنند، رقابت نماید و عملا این روند رقابت را به نفع کالاهای خارجی و قاچاق تمام می‌کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه بالا بودن قیمت تولید در کشور ما باعث شده تا حتی بازار داخلی را هم از دست بدهیم. در چنین شرایطی به راستی ایران می‌تواند صادرکننده چه کالایی باشد؟

روشنک، قزاقستان یکی از بهترین بازارهای هدف صادراتی استان برشمرد و تاکید کرد: بهترین بازار برای تجار شهر چیمکَند(شهری در قزاقستان) است و با توجه به محدودیت هایی که در تجارت با تاجیکستان ایجاد شده باید از این بازار بهره بیشتری برد. همچنین به نظر می‌رسد که آینده تعاملات تجاری با تاتارستان خوب باشد و بازار مساعدی نیز در این منطقه برای فعالان اقتصادی فراهم آید.

وی در ارتباط با طرح ممنوعیت واردات که اخیرا در مجلس مطرح شده است نیز عنوان کرد: دلایل این تصمیم مشخص نیست، چرا که ممنوعیت واردات باعث می‌شود تا مردم بعضی از کالاها را ناگزیر به دوبرابر قیمت تهیه کنند و در چنین شرایط معیشتی، ارائه این دست طرح‌ها باید با دقت بیشتر و نگاه کارشناسی عمیق‌تری انجام گیرد.

*استانداری آمادگی دریافت پیشنهادات بخش خصوصی را دارد

در ادامه این جلسه علی رسولیان، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه، کمیسیون تجارت بستری برای بیان و بررسی کارشناسی مشکلات تجار و بازرگانان به شمار می‌آید گفت: این کمیسیون می‌تواند مشکلات مطرح شده را پس از جمع‌بندی کارشناسی و احیانا ارائه پیشنهاداتی در خصوص آن‎ها، به استانداری ارجاع دهد تا در این حوزه نیز به صورت جدی پیگیری شود.

وی در ادامه عنوان کرد: در پنج ماهه اخیر صادرات استان رشد داشته اما میزان این رشد کم بوده و دغدغه‌هایی نیز نسبت به پایداری این روند وجود دارد.

رسولیان از تلاش‌های نهاد متبوعش برای تعامل با هیات‌های بازرگانی بین‌المللی برای توسعه تجارت استان گفت و یادآور شد: استانداری آمادگی دارد تا پیشنهادات بخش خصوصی را در مسائل اقتصادی استان دریافت و پیگیری کند.

در ادامه جلسه بابازاده رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی،  دربان ثانی عضو هیات مدیره کانون کارآفرینان استان، نبی زاده، زاهدپیشه و شیردل اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان، خانم جمیلی عضو هیات مدیره کانون کارآفرینان و جمع دیگری از اعضای حاضر مطالبی در موضوعات مختلف و چالش های موجود در حوزه تجارت مطرح کرده و پیشنهاداتی ارائه نمودند.

در پایان جلسه نیز مقرر شد موضوع برقراری خطوط پرواز مشهد به کشورهای هدف صادراتی در مرحله اول از طریق شرکت های هواپیمایی داخلی و سپس از طریق شرکت های خارجی پیگیری شود و همچنین در مورد عدم رعایت حقوق تولیدکنندگان پایین دست توسط شرکت های دولتی پتروشیمی و فولاد نیز با ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مکاتبه گردد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی