دغدغه‌های زیست محیطی در حوزه معدن و پیشنهادات بخش خصوصی

دغدغه‌های زیست محیطی در حوزه معدن و پیشنهادات بخش خصوصی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 19 شهريور 1396

در کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی بررسی شد:

دغدغه‌های زیست محیطی در حوزه معدن و پیشنهادات بخش خصوصی

 

 

اعضای کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در نشستی به بحث و بررسی در خصوص مهم‌ترین مشکلات قانونی این بخش پرداختند. ماحصل این نشست تدوین بسته‌ای جامع از این مشکلات و راهکارهای پیشنهادی برای آن‌ها بود که مقرر گردید، بسته مذکور در اختیار کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

*تشکل‌های معدنی مطالبات این بخش را زنده نگه دارند

در ابتدای این جلسه راضیه علیرضایی، ضمن مخالفت با پیشنهاد اجرای طرح جامع زیست‌محیطی به جهت ایجاد مانع برای فعالیت معادن پلاسری آهن منطقه خواف و به ویژه در محدوده سنگان، عنوان کرد: تخصیص نابرابر منابع آب در این منطقه بین صنعت فولاد و روستاها را از جمله مشکلاتی خواهد بود که در این حوزه ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: ارائه طرحی از سوی سازمان زمین‌شناسی در خصوص استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مرتبط با بخش معدن از طریق ایجاد شرکت‌های مدیریت اکتشاف با حمایت صندوق بیمه معدنی و بیمه اکتشاف، راه‌حل برون‌رفت از بحران اشتغال در بخش معدن استان است.

علیرضایی همچنین بر لزوم ارائه پیوست زیست‌محیطی در خصوص طرح‌های اکتشافی به ویژه ماده معدنی آهن تاکید کرد و خواستار اجرایی شدن طرحی جامع در حوزه اکتشاف معادن استان شد. وی از اداره کل محیط‌زیست استان خواست در جهت رفع موانع زیست‌محیطی و تسهیل کار معادن همکاری لازم را به عمل آورد.

پورفتح‌الله، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی استان نیز در ادامه این نشست گفت: اهمیت و ضرورت رشد حوزه معدن با توجه به وظایفی که برنامه ششم توسعه به بخش دولتی واگذار کرده، از نفت بالاتر است. از این منظر، دستیابی به رشد مذکور در حال حاضر با این تشکیلات و وضعیت دور از دسترس می‌نماید.

وی از همه تشکل‌های معدنی استان خواست تا در جهت اجرایی‌شدن تمامی خواسته‌های قانونی خود، این‌گونه بحث‌ها را زنده نگه‌دارند.

وی خاطر نشان کرد: اگرچه نص قوانین کلان کشور نیز بر امر خصوصی سازی تاکید دارد اما روند فعلی وضع قوانین و آیین‌نامه‌ها، این رویکرد را مورد بی‌توجهی قرار می‌دهد.در این راستا باید از ظرفیت تعامل با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون صنایع و معادن آن، بهره‌ حداکثری ببریم.

در ادامه نکاحی نایب ‌رئیس کمیسیون و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان به انبوه مشکلاتی اشاره کرد که به واسطه اجرایی نشدن طرح جامع زیست‌محیطی در این بخش ایجاد شده است و افزود: بر این باوریم که در صورت اجرایی شدن این طرح، شاهد رونق اشتغال در استان خواهیم بود.

وی بر لزوم مطالبه‌گری حرفه‌ای و دقیق در جهت رفع مشکلات معدن استان و جلوگیری از تبدیل این مباحث به یک چالش ملی تاکید کرد و گفت: یکی از راهکارهای موجود در راستای عدم اتلاف سرمایه‌گذاری در بخش معدن، تغییر زمان استعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت از دستگاه‌ها و ارگان‌های مربوطه است. یعنی این روند از مراحل اولیه ثبت محدوده معدنی به مرحله بهره‌برداری از آن موکول شود.

*دغدغه‌های زیست محیطی در حوزه معدن و پیشنهادات بخش خصوصی

طاهری مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال‌شرق نیز در ادامه این جلسه پیشنهاد ایجاد پیوست زیست‌محیطی در طرح‌های اکتشاف معادن را با هدف رفع دغدغه ‌های موجود مطرح کرد و گفت: به سرانجام رساندن مطالبات موجود در این بخش در توان کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی است و بخش خصوصی باید گام‌های محکمی را در راستای هدایت و به ثمر رساندن این بحث بردارد.

حسین‌زاده رئیس انجمن تخصصی معدن استان نیز به بعضی نکات در خصوص استعلامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: سطح استعلام و سخت‌گیری در خصوص ملاحظات زیست‌محیطی و منابع طبیعی در مراحل مختلف از اکتشاف تا بهره‌برداری یکسان است و درخواست داریم تا به منظور تسهیل امور، سطح رعایت این ملاحظات در مرحله اکتشاف معادن تعدیل شود.

وی ادامه داد: مشکل دیگر ما عدم رعایت مسائل زیست‌محیطی در محدوده‌های کوچک معدنی است. از این حیث ارائه راهکاری در جهت ادغام این محدوده‌ها و ایجاد معادن بزرگتر ضروری می‌نماید. تاکید داریم که این امر، روند مذکور را ارتقا خواهد بخشید.

مافی دبیر کمیسیون معدن اتاق بازرگانی استان نیز در همین رابطه عنوان کرد: در حال حاضر از دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف فقط یکبار در مراحل اولیه ثبت محدوده، استعلام گرفته می‌شود و پاسخ آن‌ها به صورت ایجاد تعهداتی سخت‌گیرانه برای متقاضی ثبت است، در صورتی که این سازمان‌ها و ارگان‌ها می‌توانند در جهت حمایت از توسعه، رشد و پیشرفت بخش معدن استان، الزام رعایت اصول زیست‌محیطی را به بعد از مرحله اکتشاف موکول کنند.

وی تاکید کرد: این نهادها در حقیقت موظف به ارائه پهنه‌های ممنوعه خود در قالب پنجره واحد معدنی هستند تا در امور اکتشاف معادن استان تسریع صورت گیرد.

عباسپور مدیرعامل شرکت تامین و توسعه زیرساخت‌های شرق ایران نیز بر لزوم تهیه طرح جامع زیست‌محیطی و به خصوص اجرایی‌شدن آن در منطقه سنگان خواف تاکید کرد و افزود: اگر ما به موضوعات اشتغال، شرایط اقتصادی اهالی بومی این منطقه و سلامت جامعه علاقه‌مندیم باید این طرح اجرایی گردد. هدف اصلی ما تحول در بخش معدن استان است.

این گزارش حاکیست؛ پس از آنکه اعضا و میهمانان این نشست آرا و دیدگاه‌های خود را مطرح نمودند، علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، پیشنهاد ارائه تمامی نظرات و دیدگاه‌ها را در قالب لایحه و طرح‌های مختلف زیست‌محیطی، مدیریت اکتشاف، نهضت اکتشاف، توسعه کارآفرینی اکتشافی و... مطرح نمود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی