ضرورت خروج از ساختار گردشگری مشهد از قالب تک محصولی

ضرورت خروج از ساختار گردشگری مشهد از قالب تک محصولی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 19 شهريور 1396

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد:

ضرورت خروج از ساختار گردشگری مشهد از قالب تک محصولی

 

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به کاهش نرخ اشغال هتل‌های مشهد به کمتر از 50درصد تا پایان تیرماه امسال، گفت: همین امر رقابتی منفی را میان هتل‌ها شکل داد و باعث شد تا بعضی از آن‌ها تخفیفاتی را حتی تا سقف 80درصد نیز بر نرخ‌های خود اعمال نمایند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمد قانعی، در یکی دیگر از نشست‌های این کمیسیون عنوان کرد: آمارهای رسمی مراکز اسکان در استانمان حکایت از آن دارد که در حال حاضر 215 هتل، بیش از 350 هتل آپارتمان، افزون بر 14 اقامتگاه متعلق به سازمان‌ها و حدود 500 مهانپذیر به گردشگران خدمات ارائه می‌کنند و در کنار این موارد، شاهد فعالیت هفت هزار مرکز اقامتی غیرمجاز نیز هستیم که کسب و کار مراکز رسمی را با چالش مواجه می‌سازند.

وی ظرفیت گردشگری مشهد را بسترساز توسعه زیرساخت‌های مرتبط در این شهر دانست و افزود: میانگین سنی هتل های کشور 35 سال است که این عدد در مشهد به 6 سال می‌رسد.

*ضرورت خروج از قالب تک محصولی بودن گردشگری در مشهد

قانعی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه؛ مشهد بایستی از قالب تک محصولی بودن گردشگری خارج شود، یادآور شد: استفاده از دیگر گونه های گردشگری در کنار توریسم مذهبی، می‌تواند به توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای اقتصاد پایدار این بخش کمک کند.

وی از آمادگی کمیسیون گردشگری و خدمات به عنوان منبعی برای ارائه نظرات تخصصی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استانداری خبر داد.

مرتضی قاسمی، یکی از اعضای کمیسیون در ادامه به موضوع فروش غیرقانونی مجوز دفاتر خدمات مسافرتی اشاره کرد و توضیح داد: تشکیل 23 پرونده قضایی برای دفاترمسافرتی و بدهی های کلان 14 آژانس مسافرتی حکایت از مشکلاتی جدی در این بخش دارد. از این منظر باید آسیب‌شناسی صورت گیرد. البته شرایط موجود نشان می‌دهد که بخشی از مشکلات متوجه روند صدور بدون ارزیابی مجوزها از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است.

محمد اسدی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان نیز با انتقاد از اسکان زائران در مراکز غیرمجاز در اطراف حرم مطهر رضوی و ارائه خدمات نامطلوب و بی کیفیت به این افراد متذکر شد: حرمت شهر مقدس مشهد باید پاس داشته شود. از این منظر ضروری است که وضعیت موجود از سوی نهادهای مربوطه سامان بگیرد.

*استفاده از ظرفیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در بخش گردشگری استان

غلامرضا زارعی، عضو کمیسیون ترافیک و بازرس ویژه راه آهن کشور نیز به موضوع فعالیت دلال‌ها (زوارکش ها)، برخورد نامناسب آن‌ها با مسافران و کیفیت پایین خدمات ارائه شده به مسافر اشاره کرد و از آمادگی مجموعه راه آهن برای همکاری با دفاتر خدمات مسافرتی خبر داد.

در ادامه این نشست تریبون در اختیار یوسف بیدخوری، جانشین معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی قرار گرفت و وی گفت:یکی از اتفاقات خوبی که در حال حاضر در عرصه گردشگری استانمان شاهدیم، استفاده از ظرفیت اقامتگاه های بوم گردی جهت اسکان مسافران است که این امر به اقتصاد روستاهای ما کمک شایانی می کند و برای این منظور، 12 مجوز معتبر از سوی این سازمان صادر شده است.

وی افزود: بر خلاف اظهارات مطرح شده، روند صدور مجوز واحد اقامتی در سازمان میراث فرهنگی بی ضابطه نبوده است و بسیار محدود و در چهارچوب نظارت‌ ‌ها انجام می‌گیرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی